Kultura
Vinko Grubišić: Promicati dobro, opirati se zlu
Prikaz knjige: Miljenko Stojić, Podno križa, Matica hrvatska, Čitluk – Vrgorac, 2015.
Sigurno je da se fra Miljenko Stojić smjestio na najbolji mogući promatraÄki položaj: podno Križa! Odatle promatra sve ono Å¡to mu se uÄini izazovnim, a preko Äega, ili okolo Äega, »šutljiva većina« tako bezazleno zna proći… RijeÄ je npr. o »jedinom zdravstvenom odgoju« koji bi se htio progurati kao sasvim prirodan, a sasvim je suprotan od toga, o novijoj znanosti koja se zove eugenika (uÄeno zvuÄi!), odnosno o onima koji su toliko zabrinuti za nas da skrbe kako bi nas bilo Å¡to manje na Zemlji, odnosno sasvim prihvatljiv broj. Odmah naglasimo: knjiga dolazi baÅ¡ u pravi Äas, evo kad se i u Kanadi raspravlja o eutanaziji kao o neÄem Å¡to je samo po sebi razumljivo, samo je pitanje Å¡to s onima ispod Å¡esnaest godina, s onima za koje ne valja reći da su hendikepirani nego »s posebnim potrebama« te Å¡to s autistiÄnima? NaglaÅ¡ava se kako ne mogu sami donositi odluke pa će trebati dva lijeÄnika… Samo, to nas podsjeća na onaj nemili dio povijesti kad je Hitler htio stvoriti »zdravu rasu« i »odstraniti« sve ono Å¡to bismo nazvali »rubnim«, »suviÅ¡nim«. Hitler je to Äinio plinskim zaguÅ¡ivanjem, a Äime će ovi, to će se naknadno saznati. Hoće li se uskoro postavljati pitanje je li samo neke »priroda« htjela (Bog će biti izostavljen), a druge…
No poÄ‘imo nekim redom: »Kolo vodi malen broj ljudi, s ogromnim novcima u rukama« (str. 31). »(…) Bilderberg skupina. To su oni Å¡to si umiÅ¡ljaju da su predodreÄ‘eni vladati svijetom« (str. 69.). Danas se na internetu teÅ¡ko može vidjeti o kakvu se kolu tu radi, ali se ipak znade tko su kolovoÄ‘e, Å¡to se sve mora zgaziti da bi se kolo nastavilo, naravno uvijek u opaku smjeru… Tu je, najprije, na putu KatoliÄka crkva, ona crkva fra Vjeke Ćurića, kojega ubiÅ¡e 1998. u Ruandi. »Mogao je izbjeći smrt, ali nije želio napustiti brata Äovjeka kraj sebe. On je za njega imao vrijednost, ponio je to iz svoje Bosne u daleku Afriku« (str. 30.). SliÄna je sudbina pogodila i talijanskog svećenika Pina Giuseppea Puglisia, koji je »nastojao i uspijevao« udaljivati mlade od mafije. Eto, sve dok odnekud ljudi budu prenosili vrijednosti i donosili ih negdje drugdje, ti kolovoÄ‘e s »ogromnim novcima u rukama« ne će moći baÅ¡ sve. Kao Å¡to, u konaÄnici, ni nacisti ne mogoÅ¡e izići na kraj s Maksimilijanom Kolbeom.
ÄŒešće je rijeÄ u ovoj knjizi o onima koji nas u klasifikaciji »mi ili oni« svrstaÅ¡e u »oni«. »Mi«, to bi bili europejci, gdje bi »europski duh nadvladavao nacionalizam« kao Å¡to reÄe Milanović, sluÄajan Äovjek, Äak i bivÅ¡i sluÄajni premijer, u sluÄajnoj državici. To su vam »antifaÅ¡isti« uglavnom po nasljedstvu ili po profesiji, a kao takvi ne dopuÅ¡taju da se itko propitkuje o tome odakle su, Å¡to su i kamo to srljaju. Oni su skrojili odgoj po mjeri koji bi trebao dovesti do njihova etosa. Oni će vam, kad god ustreba, navesti autoritete, institute… A onima kojima je namijenjeno da pripadaju u »oni« najbolje je da potraže životni prostor negdje izvan zemlje u kojoj su roÄ‘eni. NjemaÄka, Skandinavija, ta bar su utrte i poznate staze. To nikako ne treba znaÄiti da se ne trebaju vraćati i ulagati »u dragu im Domaju«. Umjesto zakljuÄka: »Što bi nam sve radili samo da mogu!« (Str. 20.). U ono »mi« pripada i Dario Kordić. »Trebao se samo složiti da će krivnju svaliti na TuÄ‘mana i Å uÅ¡ka i bio bi slobodan.« (str.57.). No on je odležao duge godine tamnice za »krivicu« koja mu nikad nije dokazana i doÄ‘e u »svoj narod«, gdje jedan njegov dio, tj. oni koji se svrstaÅ¡e u »mi« nikako ne podnoseći njegovu slobodu dadoÅ¡e se na urlikanje kako je Kordić zloÄinac, »faÅ¡ist«… Naime ti su »mi« uvijek u ogromnoj prednosti jer kad se god sjete nazovu nekoga »faÅ¡ist« i tomu se nekomu odmah zna… ÄŒudno je kako ti »mi«, prosvijećeni nadnacionalisti, europejci teÅ¡ko podnose ljude kojima ne mogu priÅ¡iti niÅ¡ta drugo nego »faÅ¡izam«. No to je sve do nedavno bilo sasvim dovoljno. U tim svojim prozirnim namjerama »mi« su imali uza se »svoje novinare«. Reklo bi se redovito, ali bolje bi bilo reći uvijek kad su im bile ponuÄ‘ene jasle. »Kol’ko para toliko pevanja!« I to je to. Tomu »oni« pripada i pok. Zvonko BuÅ¡ić. Ne ide uz njegovo ime nikakvo proÅ¡lo vrijeme jer on i danas upire prstom u nas pitajući, a Å¡to ćemo tu u podpalublju i je li smisao nas strpanih u »oni« da stalno sudbinu prepuÅ¡tamo drugima. DoÅ¡li smo do države, jedne od najljepÅ¡ih zemalja na svijetu i sad se pitamo gdje ćemo naći gospodara…
Možda nitko ove vrste novinskih Älanaka, gdje je rijeÄ hrvatskim Äitateljima, i s ove i s one strane granice, upućena izravno, nije dodirnuo toliko tema svakidaÅ¡njeg života koji tiÅ¡ti danaÅ¡njeg Äovjeka u Hrvatskoj kao Miljenko Stojić: masovno iseljavanje, uvoÄ‘enje ćirilice u Vukovar, razni i razliÄiti oblici diktature manjine, prevelika briga za djecu onih koji ili nemaju svoje djece ili nad svojom djecom ne žele eksperimentirati, kovaÄi novog svjetskog poretka, »veliki humanist« SoroÅ¡ koji je rasipao novac Å¡akom i kapom u sprjeÄavanju TuÄ‘mana u stvaranju neovisne Hrvatske, masovno istrebljivanje kršćana u Siriji, a da nitko protiv toga ne diže svoj glas, nedopuÅ¡teno mala zastupljenost kršćana u priopćajnim sredstvima, posebno TV u zemljama gdje kršćani Äine dvije trećine stanovniÅ¡tva, »kasni pobaÄaji nakon 24 tjedna«, kult Tita i »justalgija« u razliÄitim vidovima i s razliÄitim pipcima, »zlatna djeca zlatnih oÄeva«, suvremeni janjiÄari i janjiÄarstvo, veoma lijepi izrazi kao »restrukturiranje poduzeća« i »dokapitalizacija banaka«, najkraće reÄeno rijeÄ je poglavito o goniÄima robova. NiÅ¡ta manje nisu zanimljivi ni svjetski akteri, kojih se djela svakako odražavaju i na hrvatske (ne)prilike: o Äileanskom pokojnom predsjedniku Hugu Chavezu, koji ode »Milom ili silom, odnosno bolešću koju mu zapadnjaci priskrbiÅ¡e« (str. 50.). Ta zamislite kako se on usudio nacionalizirati venezuelanska naftna polja! Barack Obama im je odmah nagovijestio da sada Venezuelanci kreću ravno prema demokraciji. Taj isti Obama kojem je trebalo sedam godina torture u zatvoru Guantánamo da tomu poÄne nekako stajati u kraj. Je li uspio? JoÅ¡ niÅ¡ta nije jasno. Tu je i glasovita tvrtka Monsant koja se bavi uzgojem GMO sjemenja i iz tog izvlaÄi ogromne profite »jer kad stekneÅ¡ nadzor nad sjemenom, stekao si nadzor nad Äovjekom« (str. 125.). Tu je i nekadaÅ¡nji voÄ‘a maoistiÄke ili komunistiÄke stranke José Manuel Barroso, ali ono Å¡to kao Älan tih stranaka nije mogao, danas lagano uspijeva. Pa i ono o Britancima, kojima su se posebno Milanović i njegovi katekumeni nastojali uvući pod skut: »Što viÅ¡e jugokomunizma, to viÅ¡e i Britanaca. Onako kao i na Bleiburgu. Križni put može poÄeti.« (str. 119.).
Kako se komunizam istjeran na vrata znao vjeÅ¡to uvlaÄiti kroz prozor u ovoj knjizi ima podosta primjera: osoba koja je energiÄno stala protiv Hrvatske u najtežim trenutcima, Bude LonÄar, ne samo da u Hrvatskoj nije bar proglaÅ¡en »persona non grata«, nego je postao savjetnik predsjednika Mesića. Ili: sluÄaj Željka Vukelića, jednog od onih koji se hvale kako su Hrvatskom palili i žarili. »PoÄeli su s Vukovarom, a nastavili tamo gdje je trebalo. (…) I takvom jednomu hrvatska država dopusti ulazak u svoje ozemlje.« (str. 145.). Ovih se dana podiglo neÅ¡to malo praÅ¡ine oko filma »15 minuta – Masakr u Dvoru«. Po starom obiÄaju zloÄini koje su drugi poÄinili nad Hrvatima ili nad bilo kim drugim, pripisuju se Hrvatima. I to se i ovaj put (a zar tako nije bilo redovito?) financira – novcima hrvatskih doprinosnika!!! A Stojićeva knjiga kao da predkazuje da se takvo neÅ¡to samo u Hrvatskoj može dogoditi i dogaÄ‘ati.
No varali bismo se ako bismo u ovoj knjizi vidjeli i trunak defetizma. »Ništa zaista nije gotovo ako to ne ćemo«. (str. 48.). Ili poziv na izlazak iz podpalublja: »Uđimo u utakmicu, u borbu između dobra i zla. Zna se na kojoj strani. Čemu više strah.« (str. 177.).
Vinko Grubišić / Hrvatsko slovo tropolje.info