Uncategorized
Uvijek nedjeljom: XIV. putnik
Tko li je ovaj da mu se i vjetar i more pokoravaju?
Čitanje svetog Evanđelja po Marku
UveÄer istoga dana kaže im: “PrijeÄ‘imo prijeko!” Oni otpuste mnoÅ¡tvo i povezu Isusa kako već bijaÅ¡e u laÄ‘i. A pratile su ga i druge laÄ‘e. Najednom nasta žestoka oluja, na laÄ‘u navale valovi te su je već gotovo napunili. A on na krmi spavaÅ¡e na uzglavku. Probude ga i kažu mu: “UÄitelju! Zar ne mariÅ¡ Å¡to ginemo?” On se probudi, zaprijeti vjetru i reÄe moru: “Utihni! Umukni!” I smiri se vjetar i nasta velika utiha. Tada im reÄe: “Å to ste bojažljivi? Kako nemate vjere?” Oni se silno prestraÅ¡iÅ¡e pa se zapitkivahu: “Tko li je ovaj da mu se i vjetar i more pokoravaju?”
RijeÄ Gospodnja.
(Mk 4, 35-41)
XIV. PUTNIK
U Gardiner muzeju u Bostonu izložena je Rembrandtova slika „Oluja na Galilejskom moru“ (slika iznad ovog teksta). To je Rembrandtova interpretacija ovonedjeljnog Äitanja. Vidi se panika ucrtana na licima uÄenika dok njihovu laÄ‘icu valovi dižu visoko kako bi je sunovratili u podivljalo more. Dvojica uÄenika pokuÅ¡avaju probuditi Isusa koji spava na krmi broda.
Ali ako sliku pogledate pozornije otkrit ćete da neÅ¡to nije kako bi trebalo biti. PreviÅ¡e je ljudi na slici. Pobrojite ih. Ima ih Äetrnaest. Trebalo bi ih biti trinaest (12 apostola i Isus). Ali njih ima Äetrnaest. Tko je Äetrnaesti putnik?
I tada primjećujete da je jedan od putnika u laÄ‘i sam Rembrandt. Naslikao je sebe samoga. I postavio je sebe u laÄ‘u, meÄ‘u uÄenike. Zajedno s Isusom.
I to je baÅ¡ ono Å¡to bismo i mi trebali uÄiniti. To bi trebao biti naÄin kako interpretirati danaÅ¡nje Äitanje. I mi smo u laÄ‘i zajedno s Isusom. Vjerni ali ustraÅ¡eni. I mi smo u toj oluji. Ne sumnjam da bi veliki broj nas želio da nije u ovoj sceni. Jer neki meÄ‘u nama vole vjerovati da se nikada ne će naći u oluji ili da se nikada u svojoj vjeri ne će pokolebati.
ÄŒovjek po imenu Fock bio je mornar u II. svjetskom ratu. U jednom od svojih pisama kući on piÅ¡e: „Ako Äujete da sam pao u borbi, ne plaÄite. Sjetite se da je Äak i ocean u kojeg moje tijelo tone, samo lokvica u ruci mojeg Spasitelja.“ Rijetkost je susresti takvu vjeru.
Ne postoji obećanje da ćemo kroz ovaj život proći bez nevolja i oluja, ali postoji obećanje da u njima ne ćemo biti sami.
„I evo, ja sam s vama u sve dane – do svršetka svijeta.“ (Mt 28, 20)
Da, ali mi ljudi bismo radije ugovor. Ugovor između nas i Boga. Kako mi kažemo: „Carta canta.“ Neka se navedu naše obveze i naša prava, neka se sve napiše i ovjeri, ali i Bog neka ponese svoj dio odgovornosti. Poglavito neka to bude nama jamstvo za vrijeme kada oluje navale. Jer mi tada bivamo ustrašeni i dižemo svoj pogled prema nebu, ne znajući da je Krist tu, tu na krmi naše životne lađe. I sve što bismo trebali jest vjerovati mu.
Stephen Crane je napisao pjesmu i njoj stoji: „Čovjek reÄe svemiru „Ja postojim.“. „To može biti istina,“ reÄe svemir, „ali to nikada u meni nije stvorilo osjećaj obveze prema tebi.“ Koliko nas je samo, poput pjesnika Cranea, vapilo u svojoj boli i oÄaju, i odgovor nismo dobili? Ima li bilo tko „gore“, netko kome je stalo do nas „dolje“? Kada molimo „…nego izbavi nas od zla…“ oÄekujemo li mi stvarno da nas Bog Äuje, da mu je stalo, da će djelovati? Ili mi to govorimo sebi samima?
Profesor Paul Davies dobio je 1966 nagradu Templeton za progres (?) u religiji. Bavio se je temom koliko je znanost malena prijetnja za kršćansku vjeru. Pa ipak, u svojoj knjizi, on takoÄ‘er govori da ako kršćanska vjera želi biti vjerodostojna za modernog Äovjeka, onda bi mi vjernici trebali zaboraviti na „intervencionistiÄkog Boga“, dakle Boga koji Äuje, brine i djeluje za naÅ¡e dobro. Takav Bog, kaže profesor Davies, ne samo Å¡to je uvreda za zdrav razum i u suprotnosti sa zakonima prirode, nego je takoÄ‘er nevjerojatan za modernog skeptiÄnog Äovjeka.
Eto kao danas neki „kršćanski teolozi“ tumaÄe Boga. A sve ih je viÅ¡e i viÅ¡e.
Pitam ja vas i pitam ja sebe samog: „Želimo li mi Boga koji je negdje daleko, koji nije uvreda za naÅ¡ zdrav razum, koji nije u suprotnosti sa zakonima prirode ili mi želimo Boga, koji Äuje, koji brine i koji djeluje za naÅ¡e dobro i koji spava na krmi naÅ¡e životne laÄ‘e?“
Kakvog Boga mi želimo?
Ja želim Boga koji je tu pokraj mene. Koji možda i spava na krmi moje lađe, ali koji putuje zajedno sa mnom. Želim Boga koji će stišati oluju u meni i želim Boga koji će me odvesti na „drugu obalu“.
Cilj danaÅ¡njeg Äitanja nije u pokazivanju Isusa kao nekog „super heroja“ koji nam daje primjer kako biti hrabar kada oluja zahvati naÅ¡u životnu laÄ‘u. Cilj danaÅ¡njeg Äitanja je neki drugi. Mi trebamo identificirati Isusa kao onog koji je u stanju savladati demonske sile u naÅ¡em životu. Marko nam govori da će on biti s nama. Biti će u brodu s nama. Ali mi to možda ne ćemo ni znati sve dok ne doÄ‘e do oluje.
Ali mene muÄi jedno pitanje. MuÄi me spoznaja da su se uÄenici viÅ¡e prepali Isusa koji je smirio oluju nego same oluje. ZaÅ¡to? ZaÅ¡to se mi bojimo živoga Boga?
U svojoj knjizi „Peace Like A River“ („Mir poput rijeke“) Leif Enger progovara kroz naratora, a to je Reuben Land, koji govori o Äudu kada mu je otac spasio život pri samom roÄ‘enju. I onda promiÅ¡lja o tome koliko Äesto mi nastojimo „pripitomiti“, „udomaćiti“ Äuda.
Reuben Land kaže: „Ljudi se boje Äuda, jer se boje promijeniti se.“
Mislim da se tu krije izvor one vrste straha koja stoji negdje između naše zaprepaštenosti u odnosu prema Bogu i straha koji nas paralizira.
Strah od promjene.
Isus definitivno traži od uÄenika da se promijene. Isus ih odvodi na „drugu obalu“. Odvodi ih od ribarstva do apostolskog sljedbeniÅ¡tva. Priprema ih da prihvate kraljevstvo toliko razliÄito od onoga kojeg su oni oÄekivali i željeli.
Promjena s kojom se uÄenici suoÄavaju je stvarna. I teÅ¡ka. I neizbježna. Njima to tek „dolazi u glavu“, postaje im jasno, kada vide da onaj koji od njih traži promjenu, da je taj u stanju zapovijedati i vjetru i moru i da je on uistinu sam Bog.
Bojimo li se mi promjene?
Mi se bojimo promjene koja se događa kada mi susretnemo živoga Boga i kada shvatimo da mi više ne kontroliramo situaciju i da naš život više nikada ne će biti kao prije.
Živeći u ovim naÅ¡im modernim vremenima mi definitivno imamo problema sa Äudima. S jedne strane Äinimo sve kako bismo ih ignorirali, jer ona za nas, „suvremene i moderne ljude“, djeluju pomalo primitivno, zaostalo, neznanstveno. Ili ih pokuÅ¡avamo racionalizirati.
I onda mi pitanje sotone, zlih duhova, demonske opsjednutosti svodimo na neku od brojnih dijagnoza za mentalnu bolest, pa nam je sve to ili stres, ili tjeskoba ili depresija ili psihoza. A kada racionaliziramo onda recimo Äudo hranjenja 5000 tumaÄimo kao su ti ljudi imali hrane sa sobom, ali zbog svoje sebiÄnosti nisu to nikome govorili, pa ih je Isus samo trebao dobrim PR pristupom motivirati neka je podjele s onima koji hrane nemaju… i tome sliÄno.
KljuÄno pitanje glasi: „Jesmo li mi u stanju prepustiti se Bogu i svjedoÄiti Äudu, svjesni da bi nas to Äudo moglo i trebalo promijeniti? I to zauvijek?“
Zapitajmo se, gdje nas to Bog danas susreće i jesmo li spremni otisnuti se prema „drugoj obali“ kako bismo se promijenili? Jesmo li spremni ukrcati se u laÄ‘u kao Äetrnaesti putnik?
Isus u danaÅ¡njem Äitanju iz grupe ne izdvaja ni jednog uÄenika, nego svi zajedno prelaze jezero, doživljavaju oluju, svi zajedno dršću od straha, svi zajedno ostaju zaprepaÅ¡teni u strahopoÅ¡tovanju i strahu.
Ako smo mi 14-ti putnik onda možemo ovo primijeniti i na Crkvu, i na naš narod, i na našu obitelj. To je poziv svima, poziv na dublje zajedništvo s Bogom koji nas nikad ne ostavlja same, ali koji nas isto tako nikad ne ostavlja istima, nepromijenjenima.
Nas Bog voli onakve kakvi jesmo. Da, Bog nas baš takve voli, ali nas suviše voli da bi nas takvima i ostavio. Ne postoji izbor hoćemo li se mi promijeniti ili ne ćemo. Pitanje je samo koja će se vrsta promjene dogoditi. Hoćemo li se prepustiti Bogu živomu ili ne.
Koja je alternativa riskantnom prijelazu preko uzburkanog mora i odlasku na „drugu obalu“?
Alternativa je ostati privezan na ovoj obali. Ne isploviti.
Nažalost danas je to jako Äest prizor. Najveći broj kršćana ostaje Ävrsto usidren i privezan na ovoj obali, na obali ovoga svijeta.
„Crkva nije luksuzni kruzer, koji osigurava plovidbu i komfor svima onima koji se popnu na palubu, nego je Äamac za spaÅ¡avanje, koji je ponekad nagnut, koji ponekad propuÅ¡ta vodu, ali za Äijim je kormilom uvijek Isus Krist.“ (Lyle G. Miller)
Ivica Ursić