Priopćenja
UnatoÄ svemu – Dan pobjede!
U danima ekstremnih vrućina vrijedi dodatno otvoriti oÄi i uÅ¡i jer se puno toga, inaÄe skrivenog, povremeno može vidjeti i Äuti. Zbog visokih temperatura kao da sve kipi pa se Äini da i najdublje primisli i najskrivenije tajne teže izaći na povrÅ¡inu.
Piše: Nino Raspudić/vecernji.hr
DaÄić kao i nevladini moralni kamatari Å¡okiran je Å¡to Hrvati hrvatuju na dan svoje najveće pobjede i ne pitaju službeni Beograd da im odobri repertoar.
U danima ekstremnih vrućina vrijedi dodatno otvoriti oÄi i uÅ¡i jer se puno toga, inaÄe skrivenog, povremeno može vidjeti i Äuti. Zbog visokih temperatura kao da sve kipi pa se Äini da i najdublje primisli i najskrivenije tajne teže izaći na povrÅ¡inu.
Dovoljno je pogledati crnu kroniku. Kivnost koja se kuhala cijele godine u ovakvim danima dosiže temperaturu kljuÄanja pa nije Äudo Å¡to ljudi pucaju i figurativno i doslovno.
PoÄetak kolovoza je i vrijeme znaÄajnih hrvatskih manifestacija, od Dana pobjede i domovinske zahvalnosti i Dana hrvatskih branitelja do Sinjske alke, koje, uz simboliÄno znaÄenje, u pravilu djeluju i kao politiÄki lakmus papir, na kojem se vidi kako tko stoji. To naroÄito vrijedi za obilježavanje obljetnice Oluje.
Kako i gdje će se organizirati srediÅ¡nja sveÄanost, gdje će nastupiti Thompson, kakve poruke dolaze iz Srbije i Å¡to će sve ove godine tim povodom tražiti nevladini moralni kamatari, uobiÄajene su medijske preokupacije pred veliki dan.
Najradosniji hrvatski državni praznik ujedno je i najveći kamen smutnje u odnosima sa Srbijom. U vrijeme kad se Äinilo da su hrvatsko-srpski odnosi na novom bratskom vrhuncu, 2010. godine, pisao sam Espresso pod naslovom “Oluja nad Ivom i Borisomâ€. Tako su naime frendovski zvali jedan drugog tadaÅ¡nji predsjednici Hrvatske i Srbije Josipović i Tadić, i njegovali idiliÄne odnose sve dok nije doÅ¡ao 5. kolovoza i prva Josipovićeva obljetnica Oluje u funkciji Predsjednika. Tadić je tog tjedna u Beogradu primio predstavnike Udruženja obitelji nestalih i poginulih u Hrvatskoj i tom prigodom akciju Oluja ocijenio kao zloÄin koji se nikada ne smije zaboraviti.
Da je Tadić tom prigodom govorio o zloÄinima unutar Oluje i potrebi njihovog sankcioniranja, mogli bismo ga i razumjeti, ali nazivati akciju u cjelini zloÄinaÄkom uz poziv na vjeÄno pamćenje impliciralo je nepristajanje na Hrvatsku kao suverenu državu u njezinim meÄ‘unarodno priznatim granicama. Uslijedio je Josipovićev odgovor u kojem je istaknuo kako je Oluja legalna i legitimna vojno-redarstvena akcija kojom je Hrvatska oslobodila svoj okupirani teritorij. Dodao je Josipović i kako branitelji, sudionici Oluje, zaslužuju naÅ¡e priznanje i poÅ¡tovanje te da se s ponosom i poÅ¡tovanjem sjećamo se te akcije.
Tada se vidjelo kako zadugo neće biti nikakvog prostora u kojem bi se dva narativa mogla sresti. Josipović kao najmekÅ¡i zamislivi hrvatski Äelnik, zdesna Äesto etiketiran kao Jugoslaven, i Tadić kao najnagodniji srpski, na dan Oluje odmah su se naÅ¡li u situaciji gluhih telefona. I to će tako biti i nadalje.
Ove godine, Å¡tafetu srpske jadikovke ponio je potpredsjednik tamoÅ¡nje vlade Ivica DaÄić, od milja zvani “mali Slobaâ€, koji se javno pobunio jer hrvatska država sufinancira program u kojem pjeva Marko Perković Thompson. Nije objasnio jesu li trebali možda angažirati Justina Biebera, Baju Malog KninÄ‘u, Dinu Merlina ili Milu Kekina.
Jednom prilikom sam pisao o tome kako u dijelu hrvatske javnosti i politike silno ÄuÄ‘enje izaziva spoznaja kako Srbi srbuju kad su u pitanju važne nacionalne teme. Na sliÄan naÄin DaÄić je sada Å¡okiran Å¡to Hrvati hrvatuju na dan svoje najveće pobjede i ne pitaju službeni Beograd da im odobri repertoar.
DaÄić u Oluji vidi samo siromaÅ¡an, prestravljen narod koji na traktorima bježi u nepoznato, sporadiÄna ubojstva i palež za bezvlašća na golemom terenu, ali i niÅ¡ta drugo prije i oko toga. Iz Beograda se izgleda ne vidi kako je trećina zemlje bila okupirana, stotine tisuća ljudi prognano, tisuće civila pobijeno, razoreni gradovi i sela, prometnice presjeÄene. ÄŒudi kako itko upućen može vjerovati kako se radilo o pobuni ugrožene manjine traumatizirane sjećanjima na Drugi svjetski rat, koja je samo branila svoje kuće i živote, dok se rat u stvarnosti vodio u predgraÄ‘ima Dubrovnika, Å ibenika, Zadra, Karlovca, Siska, Vinkovaca, Osijeka… Sjećaju li se u Beogradu kako su polusvijet i primitivci poput Milana Martića bili gospodari života i smrti i Äitavu državu držali za guÅ¡u? Nakon Å¡to su “KrajiÅ¡nici†odbili i plan Z4, koji im je davao državu u državi, uslijedila je kob koju su sami prizivali. Srpskim žrtvama se za Oluju u cjelini stoga ne trebaju ispriÄati Hrvati, jer su bili dovedeni pred zid i nije bilo nikakve druge solucije, već kompletno srpsko vodstvo koje je dovelo do stanja u kojem nije bilo drugog rjeÅ¡enja osim vojne akcije.
Nakon oslobaÄ‘ajuće presude generalima Gotovini i MarkaÄu prestala je i teÅ¡ka haÅ¡ka sjena nad Olujom, ali se u dijelu hrvatskih medija nastavilo jahati kao i ranije pa se ove godine opet kao važna vijest prenosi poziv marginalne nevladine udruge “Inicijativa mladih za ljudska prava†da se Hrvatska ispriÄa radi Oluje, i to nakon Å¡to su se dva predsjednika već ispriÄala zbog pojedinaÄnih zloÄina, a o akciji u cjelini svoje rekao HaaÅ¡ki sud oslobaÄ‘ajućom presudom.
Å to pompozniji naziv udruge to joj je mutniji sadržaj – obiÄno takvi u imenu koriste neupitno pozitivne rijeÄi poput “mladiâ€, “ljudska pravaâ€, “mir i nenasiljeâ€, “ženeâ€, “žrtveâ€, “dijalogâ€, “tolerancijaâ€. Njihov marginalan znaÄaj obrnuto je razmjeran pozornosti koju im posvećuju izvjesni mediji koji time najviÅ¡e govore o samima sebi. Paralelno s DaÄićevim istupom i medijskim balvanom “Inicijative†gotovo svi najÄitaniji mediji plasirali su i laž kako DaÄićev duÅ¡manin Thompson od siromaÅ¡nog grada Slunja za nastup za Dan pobjede uzima tri puta viÅ¡e novca nego Å¡to koÅ¡ta koncert Prljavog kazaliÅ¡ta u Kninu. No već sljedeći dan pokazalo se kako je rijeÄ o potpunoj izmiÅ¡ljotini i da Thompson za Dan pobjede uvijek pjeva besplatno.
No otkud ga u Slunju i zašto opet dva koncerta u dva udaljena grada?
Bliska proÅ¡lost pouÄava nas kako je naÄin organiziranja kninske proslave važan jer govori o stanju politiÄke elite i njenom odnosu s narodom. Od 2000. do preklani, dakle tijekom dva Mesićeva mandata, imali smo muÄan raskol izmeÄ‘u državnog vrha i puÄke proslave. Formalna, zvaniÄna proslava bila je u Kninu, a prava je bila Thompsonov koncert u ÄŒavoglavama. Preklani, nakon pobjede Kolinde Grabar Kitarović, prvi put su svi bitni akteri bili zajedno, najprije u Zagrebu na vojnom mimohodu, a potom dan kasnije u Kninu na srediÅ¡njoj proslavi Dana pobjede i domovinske zahvalnosti i Dana hrvatskih branitelja. PuÄka proslava koja se godinama odvijala u ÄŒavoglavama tada se konaÄno spojila sa službenim obilježavanjem. Ostalo je zapamćeno i kako koncert u Kninu, na kojem je bilo 90 tisuća ljudi, nacionalna tv nije prenosila, a o njemu je u informativnim emisijama izvjeÅ¡tavala sramotno.
Ove godine izgleda kako se opet javlja pukotina izmeÄ‘u naroda i elite. SrediÅ¡nji dvodnevni program u Kninu Äini se dobro osmiÅ¡ljenim – ukljuÄuje, izmeÄ‘u ostalog, tematsku sjednicu Vlade te vojni mimohod na kopnu i mimolet u zraku. No znakovito je kako je za praćenje službenog programa na kninskoj tvrÄ‘avi gdje će govoriti državni Äelnici potrebna akreditacija. ÄŒini se kako je sve osmiÅ¡ljeno i Å¡treberski kontrolirano samo zato da bi se izbjegli eventualni zvižduci.
Za zavrÅ¡ni veÄernji koncert u Kninu angažiran je veliki hrvatski bend Prljavo kazaliÅ¡te, s dovoljnim domoljubnim Å¡tihom, no kladionice kažu kako će veći dio onih koji su ih 1989. godine sluÅ¡ali na mitskom koncertu na zagrebaÄkom Trgu, ove 2017. s potomcima biti u Slunju na koncertu Thompsona i kumova.
Ipak, ovogodiÅ¡nji mini-raskol nije ni blizu nekadaÅ¡njemu, jer i koncert u Slunju suorganizira vlast, toÄnije Ministarstvo branitelja, grad i županija.
Ova “diplomatska†vlast dakle igra na obje opcije, a tome koliki će odziv biti na koncertu u Kninu a koliki u Slunju ovisit će i dalja politika obilježavanja Oluje. Kako god, DaÄić tu neće imati utjecaja, kao ni opstrukcija starih krÅ¡itelja ljudskih prava.