Blagdan Sveta tri kralja ili Bogojavljenje jedan je od najstarijih katoliÄkih blagdana. Prema dogaÄ‘ajima opisanim u evanÄ‘elju po Mateju, tri su kralja ili mudraca “s istokaâ€, prateći betlehemsku zvijezdu repaticu, doÅ¡li u Jeruzalem pokloniti se novoroÄ‘enom Isusu.
U Matejevu evanÄ‘elju Äitamo: “Kad se Isus rodio u Betlehemu Judejskome u dane Heroda kralja, gle, mudraci se s istoka pojaviÅ¡e u Jeruzalemu raspitujući se: ‘Gdje je taj novoroÄ‘eni kralj židovski? Vidjesmo gdje izlazi zvijezda njegova pa mu se doÄ‘osmo pokloniti.’ “(Mt 2,1-2).
Primijetimo da Matej umjesto “kraljevi†rabi izraz “mudraciâ€. U grÄkome se izvorniku navodi viÅ¡eznaÄan izraz “magos†koji može znaÄiti ‘mudrac’, ‘uÄenjak’, ‘svećenik’, ‘vjerski propovjednik’, ‘Äarobnjak’, ‘zvjezdoznanac ili astrolog’. Najvjerojatnije je bila rijeÄ o zvjezdoznancima koji su na neki naÄin doÅ¡li u dodir sa židovskim mesijanizmom. Ne zna se toÄno odakle su dospjeli. BibliÄari i povjesniÄari tumaÄe da su njihove postojbine mogle biti Arabija, Mezopotamija i znatno dalja Indija. MeÄ‘utim, ono Å¡to biva posve jasnim i provjerljivim jest okolnost da ne samo u Mateja nego nigdje u Svetome pismu nisu spomenuti kao kraljevi, niti se tamo kaže da njihova su imena GaÅ¡par, Melkior i Baltazar. ÄŒini se vrlo vjerojatnim da su kraljevima nazvani pod utjecajem proroka Izaije, koji piÅ¡e: “A tebe obasjava Jahve i Slava se njegova javlja nad tobom. K tvojoj svjetlosti koraÄaju narodi, i kraljevi k istoku tvoga sjaja.†(Iz 60,2-3).
Tri kralja zapravo su predstavnici poganskih naroda koje je Bog pozvao u svoje kraljevstvo, time Å¡to im je objavio roÄ‘enje Spasitelja i na taj naÄin naznaÄuju da je on Spasitelj za sve ljude.
NajÄešće se tumaÄi i likovno prikazuje da tri mudraca ili kralja imaju razliÄitu životnu dob (mladić, zreo muÅ¡karac i starac) te da su razliÄitih rasa odnosno boje kože. Tako personificiraju razdobljâ Äovjekova života te predstavljaju tri tada poznata kontinenta: Melkior Europu, Baltazar Afriku, GaÅ¡par Aziju. Imena im nose snažnu simboliku: najstarijem, Melkioru, ime na hebrejskome znaÄi ‘kralj svjetla’; “Baltazar†dolazi od asirskoga “Bel-tus-assar†što znaÄi ‘bog Å¡titi njegov život’; a najmlaÄ‘i nosi ime GaÅ¡par, od perzijskoga “Kaspar†u znaÄenju ‘Äuvar blaga, rizniÄar’.
Pojasnimo i simboliku triju darova: mirta je darovana djeteÅ¡cu Isusu kao Äovjeku; aromatiÄna smola tamjan (od grÄkoga naziva “thymÃanaâ€), ili hrvatski reÄeno “kâdâ€, darovana je Isusu kao Bogu, a zlato je dobio kao Kralj. Ovo simboliÄko tumaÄenje njihovih darova pripisuje se Origenu.
Po tradiciji, poslije smrti triju kraljeva njihove su relikvije odnesene u Carigrad, nakon Å¡to ih je pronaÅ¡la sveta Jelena Križarica. Odande su kasnije odnesene u Milano i napokon u Köln, u veliÄanstvenu njemaÄku katedralu, u kojoj se i nalaze i danas. Melkior je zaÅ¡titnik putnika i Svjetskog dana mladih, a Baltazar oboljelih od epilepsije.
U naÅ¡im krajevima svetkovina Bogojavljenja ili Sveta tri kralja obilježena je s nekoliko obiÄaja. Jedan od njih je vezan uz blagoslov vode, odakle i naziv Vodokršće, koji se za ovaj blagdan može Äuti na jugu Hrvatske. Dan uoÄi Sveta tri kralja u crkvi svećenik blagoslivlje vodu. Iz svake kuće jedna od žena dolazila bi u crkvu po blagoslovljenu vodu. Tom bi vodom domaćin kuće poÅ¡kropio kuću, gospodarske zgrade, polja, voćnjake, vinograde i stoku. Ostatak vode bacio bi se na vatru, jer se «sveta» voda nije smjela prolijevati. Time je kuća i imanje sljedećih godinu dana bili pod Božjom zaÅ¡titom.
U sjeverozapadnoj Hrvatskoj raÅ¡ireniji je bio “križec†– tako se nazivao blagoslov kuće od strane svećenika. Za tu bi priliku cijela obitelj bila na okupu, a kuća dobro oÄišćena kako bi spremno doÄekali svećenika. Nakon Å¡to bi svećenik blagoslovio kuću i sve ukućane, redovito bi bio poÄašćen jelom i pićem, te darivan. Prvotno su ti darovi bili u obliku hrane, kolaÄa ili voća, a kasnije, kako se mijenjala ekonomska situacija, taj je dar postao novac.
Radio Vatikan, Župa sv. Mateja