Intervju
Svijet se raspada kao SFRJ
SFRJ je bila pod diktatom MMF-a od poÄetka osamdesetih i zaboravljeno je da smo već bili u dužniÄkom ropstvu.
Njegovi radovi, ali i javni istupi, nikad ne prolaze bez velike pažnje javnosti. U intervjuu za Al Jazeeru problematizira nedostatak novog pojma za ono Å¡to danas nazivamo faÅ¡izmom, izborima u GrÄkoj i Hrvatskoj, Fukuyaminim predviÄ‘anjima, precijenjenosti obrazovanja…
Razgovarala: Saida Mustajbegović
Boris Buden (Zagreb, Hrvatska 1958.), teoretiÄar kulture i filozof, svojim je uvidima precizno secirao mraÄne devedesete, a krizu je povezao i s deÅ¡avanjima na domaćoj sceni.
Na ZagrebaÄkom sveuÄiliÅ¡tu diplomirao je filozofiju, uz dopunske studije marksizma. Doktorirao je iz teorije kulture na Univerzitetu Humboldt u Berlinu.
Eseje je tokom devedesetih objavljivao uglavnom u Arkzinu, u kojem je bio i urednik, a kasnije su okupljeni u zbirci “Barikade”.
Na naÅ¡im su mu prostorima objavljena djela “Kaptolski kolodvor”, “Vavilonska jama”, “Zona prelaska – o kraju postkomunizma”.
Nakon događaja u Parizu možemo li reći da je fašizam postao naša svakodnevnica?
– ÄŒinjenica da za to Å¡to proživljavamo nemamo drugo ime do faÅ¡izma i sama je problem. Pritom smo bezrazložni optimisti. Mislimo da se ono najstraÅ¡nije već dogodilo prije sedamdesetak godina i da je sad najvažnije sprijeÄiti da se to ponovi. A Å¡to ako je najgore tek pred nama i ako u svom nadolasku ne izgleda tako straÅ¡no kao faÅ¡izam iz proÅ¡losti? Uostalom, ni taj historijski faÅ¡izam nije izgledao straÅ¡no kada je obećavao bolju budućnost većini, vlastitoj naciji, ujedinjenoj s onu stranu svih klasnih razlika, složnoj u borbi protiv stvarnih i umiÅ¡ljenih prijetnji izvana i iznutra. A tek klasa poduzetnika i bogataÅ¡a, s kolikim entuzijazmom je ona pozdravila faÅ¡izam i odmah se stala koristiti svim njegovim prednostima, najprije u obuzdavanju otpora izrabljivane klase?
Nije li klasna idila koja vlada na postjugoslavenskim prostorima već Äetvrt stoljeća neÅ¡to Å¡to bi nas trebalo zabrinuti? Nije li lakoća privatizacije u kojoj su milijunske mase olakÅ¡ane za svoje vlasniÅ¡tvo bez ikakva otpora, lakoća kojom su uvuÄene u nacionalistiÄke ratove, lakoća kojom su pristale na žrtvovanje svojih interesa, budućnosti svoje djece koju su joÅ¡ neroÄ‘ene otjerali u dužniÄko ropstvo, nije li sve to dobar razlog da kažemo kako živimo u faÅ¡istiÄkoj svakodnevnici? Mislim da nije. Odnosno, joÅ¡ nije.
Može biti puno gore, ali upravo ta potpuna historijska, socijalna i svaka druga besperspektivnost može potaknuti ljude na radikalno preispitivanje svega Å¡to im se dogodilo u zadnjih dvadeset pet godina i na odluku da svoju sudbinu radikalno promijene nabolje. Pogledajte Å¡to se dogodilo u GrÄkoj. Samo koju godinu ranije svjedoÄili smo nezaustavljivom rastu faÅ¡istiÄke Zlatne zore. Većina je danas podržala radikalnu ljevicu.
A Å¡to se Pariza tiÄe, važno je sagledati znaÄenje tog dogaÄ‘aja iz perspektive naÅ¡ih iskustava devedesetih. Etnokonfesionalne podjele odigrale su i joÅ¡ igraju kljuÄnu ulogu u faÅ¡istiÄkoj mobilizaciji masa. Nije stvar u podjelama. Podjele su potrebnije no ikad prije. Ali ne ove po kojima se raspala bivÅ¡a Jugoslavija i po kojima se danas pred naÅ¡im oÄima raspada stari svijet, od Libije, Sirije i Ukrajine do Pariza.
Å ta se promijenilo u odnosu na 11. septembar?
– Ono Å¡to je prije desetak godina izgledalo kao ekstremni eksces u kojem Å¡aÄica drskih fanatika provocira svemoćnu svjetsku silu pretvara se pred naÅ¡im oÄima u rat izmeÄ‘u velikih identitetskih blokova, s jedne strane Zapada a s druge islama ili nekakvog ne-zapada, Rusije koja je poistovjećenje s Istokom. SliÄno kao Å¡to su kod nas devedesetih ratovi legitimirani kulturnim i identitetskim razlikama. Kao naprimjer u Hrvatskoj, gdje se nije vodio nikakav oslobodilaÄki rat protiv okupacije nego naÅ¡ domaći sukob civilizacija, Evrope i Balkana, kako je bio prikazan i legitimiran od strane politiÄkih i intelektualnih elita.
Tako i danas vidimo kako se atentat u Parizu pretvara u sukob izmeÄ‘u tzv. zapadnih vrijednosti i njihovih ne-zapadnih neprijatelja, oliÄenih u islamu. Vidimo kako desetine tisuća ljudi u NjemaÄkoj izlazi na ulice u ime Äistoće svoje kulture, a protiv tzv. islamizacije. Ni u Ukrajini se ne dogaÄ‘a niÅ¡ta bitno drugaÄije. Ljudi su se pobunili, s pravom, protiv samovlasti oligarha i korupcije koju generira upravo ta privatizacijska oligarhijska elita, ljudi su se pobunili tražeći jednakost i pravdu, ukljuÄujući i socijalnu pravdu, pobunili su se u ime prava na dostojanstven život, prava koje gazi upravo taj predatorski postkomunistiÄki kapitalizam. No, svi ti razlozi njihove pobune Äini se da su odmah nestali, rasplinuli su se kao da ih nikada nije bilo i kao da je stvar samo u jednome, samo u jednoj jedinoj odluci: ili Evropa ili Rusija. Kao da niÅ¡ta drugo nije u pitanju.
To pretvaranje svih borbi, svih druÅ¡tvenih konflikata i proturjeÄja u jedan jedini konflikt izmeÄ‘u normativnih identitetskih blokova, izmeÄ‘u, naprimjer, Zapada i Istoka ili islama, to je lik u kojem nam faÅ¡izam prijeti iz budućnosti, ne iz proÅ¡losti.
Jeste li vjerovali u ’80-im godinama u liberalizam, demokratiju i politiku bez nasilja?
– Da, nažalost. I nisam bio jedini. Ali i sami ste rekli, bila je to vjera ili, bolje, ideologija novog poretka bez ozbiljnih protivnika, bez unutarnjih proturjeÄja i bez alternative. I joÅ¡ k tome, poretka s kraja historije. Prije 25 godina tako je Fukuyama najavio konaÄnu pobjedu liberalne demokracije zapadnog tipa koja je oznaÄila kraj povijesti. Danas svi govore o povratku povijesti, o povratku Hladnog rata, o povratku faÅ¡izma i nitko viÅ¡e ne uzima ozbiljno Fukuyaminu dijagnozu, osim u istoÄnoj Evropi. Nedavno je u Guardianu on izjavio da je na postkomunistiÄkom istoku Evrope, u Ukrajini i Poljskoj, joÅ¡ uvijek rock-star. No, taj proces, Äitava logika i teleologija post-komunistiÄke tranzicije, iscrpla je svoju energiju. A s njom je nestala i ta naivna vjera u liberalno demokratsko druÅ¡tvo mira i prosperiteta.
Drugi koji je obilježio poÄetak godine jesu predsjedniÄki izbori u Hrvatskoj. Da li će oni promijeniti neko politiÄko djelovanje u postkomunistiÄkoj regiji?
– Ti izbori nisu niÅ¡ta promijenili. Oni su simptom i uzrok odsutnosti svake promjene, nemogućnosti da se iÅ¡ta pokrene. Oni su samo joÅ¡ jedan dokaz bezizlaznosti i dekadencije hrvatskog druÅ¡tva, prije svega politiÄke i moralne. Dvije klijentelistiÄke partije koje se izmjenjuju na vlasti zajedno sa svojim koalicijskim klonovima već viÅ¡e od 20 godina i danas su svoju bijedu uspjeli sakriti iza jadnih likova predsjedniÄkih kandidata.
Nova predsjednica ispred i u ime partije koja je doslovno opljaÄkala svoj narod, dapaÄe, osuÄ‘ena je po tom pitanju, obećava tom istom narodu da će se, valjda joÅ¡ za njena mandata, vinuti meÄ‘u najbogatije i najprosperitetnije narode na svijetu. Ako to nije besramno vrijeÄ‘anje zdravog ljudskog razuma, onda ne znam Å¡to je. Ali izabrali su je i na neki naÄin je to razumljivo kad se vidi koji bezliÄni oportunist joj je bio protivnik. Na sreću, izbori su pokazali da sve veći broj ljudi ne pristaje na ovo vjeÄno vraćanje istoga. Promjene su nužne i neće ih izazvati postojeći politiÄki establiÅ¡ment.
Napisali ste da je ‘dijete’ od strukturnog znaÄaja u imaginiranju novog poÄetka jednog druÅ¡tva koje presudno oblikuje postkomunizam. Kakve su temelje stavila ta djeca za postkomunistiÄko doba? Ubiremo li već plodove njihovog djelovanja?
– U metafori djeteta koje nevino izlazi iz komunizma, ali naravno, jer je dijete, ne može niÅ¡ta samostalno odluÄiti te stoga treba staratelja, a povrh toga joÅ¡ niÅ¡ta ne zna i sve mora uÄiti otpoÄetka, u toj dakle metafori, otjelovljena je Äitava dijalektika postkomunistiÄkog porobljavanja masa. Jedva da su izborili slobodu, ljudi su je se odmah morali odreći jer su proglaÅ¡eni nezrelima da ju koriste, pa su sva ta postkomunistiÄka druÅ¡tva morala u tzv. Å¡kole demokracije ili, kako se zvalo to razdoblje, postkomunistiÄke tranzicije.
Kad je neÅ¡to poÅ¡lo po zlu ili se izjalovilo, odnosno nije bilo onako kako su si gazde zamislili, odmah je to proglaÅ¡eno djeÄjim bolestima demokracije ili demokracijom u pelenama. Ukratko, cijeli historijski prostor postkomunizma infantiliziran je zato da bi se tim prostorom lakÅ¡e vladalo. LakÅ¡e je sprovoditi svoju volju nad ljudima koji su proglaÅ¡eni nezrelima, odnosno djecom koja ne pamte nikakvu proÅ¡lost jer su na svijet tek od juÄer. Tako se kod nas nitko nije mogao sjetiti da je bivÅ¡a Jugoslavija bila pod diktatom recimo MMF-a joÅ¡ od poÄetka osamdesetih, da smo imali svoju epohu austerity measures, sliÄnu GrÄkoj, u toj posljednjoj dekadi bivÅ¡e Jugoslavije u kojoj su se pripremali ratovi devedesetih. ÄŒinjenica da smo već bili u dužniÄkom ropstvu potpuno je zaboravljena.
Zašto?
– Zato da bi se mogla ponoviti. Ljudi se nisu mogu sjetiti nikakve proÅ¡losti, jer je kao novoroÄ‘enÄad postkomunizma nisu ni imali. Postkomunizam je prostor mraÄnog zaborava. Taj zaborav bio je preduvjet novih odnosa moći i to takvih u kojima infantilizirane mase nisu imale viÅ¡e nikakva udjela.
Kako bismo opisali generacije koje su stasale u IstoÄnoj Evropi nakon 1989. godine?
– One su razliÄite od zemlje do zemlje, od jedne do druge povijesne situacije. Generacije u ÄŒeÅ¡koj proÅ¡le su kroz drugo iskustvo od onih u bivÅ¡oj Jugoslaviji, u Bosni ili Hrvatskoj naprimjer. Usprkos tomu mislim da ih neÅ¡to povezuje – kraj postkomunizma koji se danas odigrava pred naÅ¡im oÄima, ne samo u Ukrajini i bivÅ¡oj Jugoslaviji, ne samo na južnim rubovima Evropske unije gdje se stari poredak nacionalnih država raspada u ratnom kaosu, od Libije i Egipta preko Palestine do Sirije i Iraka, nego i upravo danas u GrÄkoj, sutra u Å panjolskoj ili kod nas. Sve je to povezano.
Danas, uostalom, kad se u Muenchenu sudi tzv. udbaÅ¡u Perkoviću, a Å¡to pozdravlja Äitava tzv. demokratska hrvatska javnost, ta ista Hrvatska aktivno je ukljuÄena u zapadnu intervenciju u Afganistanu koja, kao Å¡to znamo, ukljuÄuje ekstralegalne likvidacije ljudi dronovima, u kojima je samo u Pakistanu pobijeno najmanje 1.000 potpuno nevinih civila. A Å¡to je to nego ono zbog Äega se sudi Perkoviću: potpuno nezakonito ubijanje ljudi na teritoriju stranih država. ‘Ajde da vidimo hoće li hrvatski pravednici prozvati ameriÄke generale za ratne zloÄine, hoće li tražiti da im se sudi ili, barem, hoće li tražiti da ne sudjeluju u tim ubojstvima koja se nisu dogodila prije trideset godina nego se dogaÄ‘aju danas, odnosno dogodit će se sutra. To je ono Å¡to mislim pod zajedniÄkim iskustvom postkomunistiÄkog svijeta koji se nije promijenio na bolje nego je u viÅ¡estrukom smislu postao gori i opasniji.
Da li je li nedostatak revolucije i pasivnost druÅ¡tava na Balkanu posljedica obrazovanja? ÄŒinjenica je da smo nakon dvije decenije imali pokuÅ¡aje promjene statusa u druÅ¡tvu koji suÅ¡tinski niÅ¡ta nisu promijenili i nekako se Äini da u sebi nisu imali snagu koja je mogla donijeti promjene.
– Ne treba precjenjivati obrazovanje. Na sreću, većina onoga Å¡to se danas uÄi u Å¡koli, napose kad je rijeÄ o novim ideoloÅ¡kim predmetima nacionalne povijesti, odnosno vjeronauki, ulazi na jedno uho unutra a na drugo van. Pored Å¡kole postoje i druge važne odgojne ustanove kao Å¡to su udruge navijaÄkih huligana, pop i folk kultura, od Cece do Thompsona i dalje, popovi svih vjera raspamećeni od bogatstva i svjetovne moći, nebrojene veteranske udruge naÅ¡ih brojnih ratova, ali postoji i borba za goli život u kapitalistiÄkoj realnosti, mnogi potisnuti oblici klasnih borbi, postoji kultura otpora u kojoj stasaju nove generacije hrabrih mladih ljudi koji ne pristaju na ovakvu stvarnost. Otpor, odnosno hrabrost i volja za promjenom ne uÄi se u Å¡koli, nego u realnom iskustvu same borbe i promjene. Naravno, i u Å¡koli se može mnogo toga nauÄiti, pogotovo ako se ona uÄini popriÅ¡tem otpora i borbe protiv realnosti u kojoj živimo.
‘Misliti svojom glavom’
Å ta nam govore izborni rezultati u GrÄkoj?
– GrÄka je pokazala da je promjena moguća. A moguća je ako će se prekinuti s logikom podjarmljivanja koja svaki put iznova dolazi do izražaja kad nam takozvani eksperti, u stvari naÅ¡e kompradorske elite, objaÅ¡njavaju kako autoriteti u Bruxellesu i Washingtonu, Angela Merkel, NATO i MeÄ‘unarodni monetarni fond, znaju Å¡to je za nas dobro i Å¡to bismo trebali uÄiniti da zadovoljimo njihova oÄekivanja. Treba se usuditi misliti svojom glavom. To je Äak nužno, jer će nas posluÅ¡nost moćnicima odvesti u propast, ako već nije.
‘Dolazi vrijeme otrežnjenja’
“Indikativno je da me niste pitali jesam li vjerovao u kapitalizam. Nitko ga tada nije spominjao. Bilo je nepristojno. ZvuÄalo je odveć komunistiÄki govoriti o kapitalizmu u pristojnom postkomunistiÄkom, liberalnom druÅ¡tvu. Zanimljivo, u tom istom druÅ¡tvu nije bilo nepristojno s najodvratnijom i najprimitivnijom Å¡ovinistiÄkom mržnjom govoriti o susjedima i ljudima s kojim se živjelo i radilo. Nije bilo nepristojno ni tolerirati najgore oblike nasilja prema tim ljudima, ljudima razliÄite nacije ili vjere.
‘Ubij i zakolji samo da taj drugi ne postoji’, to je bilo u redu, ali posumnjati i na trenutak u historijsku nužnost te postkomunistiÄke stvarnosti, Äak i kada je pala prema svim parametrima ispod nivoa bivÅ¡e socijalistiÄke, to se nije toleriralo. Ali mislim da je danas i to za nama. Dolazi vrijeme velikog otrežnjenja, a Å¡to će se iz njega izroditi, to je joÅ¡ uvijek otvoreno pitanje.”