Demokrati i ljubitelji demokracije vole – konje! Ne mislim: konje kao životinje, nego konje kao nositelje metaforiÄkih izriÄaja. To bi u naÅ¡e demokratsko doba trebalo biti neobiÄno. Konj naime odavno nije radna, nego uglavnom paradna životinja.
U skladu s time u kulturnoj bi nadgradnji, navlastito u javnom govoru, konj trebao biti vehikul (da ne velim kurikul) nekakva aristokratizma. Ali stvarnost je jogunasta. Samo je u socijalizmu uvijek bila kakva je trebala biti. Stoga se ne treba odviÅ¡e Äuditi Å¡to i danas konje najviÅ¡e vole oni kojima bi – s obzirom na njihovo materijalno siromaÅ¡tvo i duhovno uboÅ¡tvo – viÅ¡e priliÄila ljubav prema magarcima.
Molim Äitatelja da me ne shvati krivo! Nemam niÅ¡ta ni protiv konja ni protiv magarca. DapaÄe, podjednako su mi dragi i jedan i drugi. Kada ugledam konja, u meni se moja ljudskost propne; kada ugledam magarca, moja se ljudskost u meni skruÅ¡i. To su arhetipski doživljaji. Oholost i skromnost. SimboliÄki ih u zapadnjaÄkoj kulturi predstavljaju Aleksandrov Bukefal i onaj bezimeni magarac Å¡to ga je ovjekovjeÄio bijeg Svete obitelji u Egipat. Ti doživljaji kršćanima (i kršćanskim ateistima!) Å¡apću da svaki „pad s konja na magarca“ nije nužno pad, da poneki od tih padova može biti i te kakav uspon.
Kako sam poÄeo, Äitatelj bi ovdje mogao oÄekivati utemeljenje nekakve kulturne hipologije (konjoslovlja) ili kulturne onologije (magaroslovlja). To bi meÄ‘utim bilo posve krivo. Moje su ambicije puno skromnije. Želim se u okviru ovoga Älanka samo osvrnuti na proplamsaje politiÄkoga konjoslovlja u Europskoj uniji i u Hrvatskoj.
PoÄetkom prosinca proÅ¡le godine u Berlinu je Socijalnodemokratska partija NjemaÄke (SPD) na trodnevnoj konvenciji demokratski „bistrila“ svoju stranaÄku politiku.
SPD je u njemaÄkomu demokratskom, uvjetno reÄeno, dvostranaÄju „lijeva“ alternativa „desnim“ blizankama Kršćanskodemokratskoj uniji i Kršćanskosocijalnoj uniji (CDU/CSU). Dakle, neÅ¡to poput Saocijal[no]demokratske partije Hrvatske (SDP), koja je u hrvatskomu demokratskom, uvjetno reÄeno, dvostranaÄju „lijeva“ alternativa „desnoj“ Hrvatskoj demokratskoj zajednici (HDZ). Ima tu, naravno, i nekih razlika. S jedne strane, primjera radi, njemaÄki socijalni demokrati nisu poput hrvatskih socijalnih demokrata preruÅ¡eni komunisti i njihovi potomci, a s druge strane u njemaÄkim demokršćanskim strankama nisu kao u Hrvatskoj demokratskoj zajednici mahom bivÅ¡i boljÅ¡eviÄki ateisti i njihovi potomci stupovi kršćanske demokracije.
No te su razlike izmeÄ‘u SPD-a i SDP-a manje važne. Puno su važnije sliÄnosti. Posebice nekoliko Äinjenica. I jedni i drugi imaju od 2016. nove voÄ‘e. NjemaÄke „Genossinnen und Genossen“ od tada vodi Martin Schulz, Äovjek koji nije uspio maturirati, ali je viÅ¡e od 20 godina proveo u Bruselju kao zastupnik u Europskom parlamentu, a jedan mandat i kao predsjednik te ustanove. Hrvatske „drugarice i drugovi“ vodi Davor Bernardić, mlaÄ‘i Äovjek koji je kao uzoran uÄenik i student stekao visoku izobrazbu, ali dosad, blago reÄeno, nije pokazao ni osobitu politiÄku strast, a kamoli nadarenost. Obje stranke nadahnjuje i produhovljuje isti internacionalistiÄko-globalistiÄki duh – duh protimbe nacionalnoj državi. Stoga nije nimalo Äudno Å¡to SPD Martina Schulza i SDP Davora Bernardića, po najnovijim demoskopskim istraživanjima, uživaju podjednaku potporu njemaÄkoga i hrvatskoga biraÄkog tijela – oko 20 posto.
Ova zadnja Äinjenica nije meÄ‘utim prijeÄila Schulza da na spomenutoj konvenciji u Berlinu pred Å¡estotinjak SPD-ovih delegata izloži neobiÄan politiÄki program. Nužno je, veli Schulz, za spas Europe do god. 2025. donijeti Ustav Sjedinjenih Europskih Država, a zatim sadaÅ¡nji savez nacionalnih država, tj. Europsku uniju, pretvoriti u saveznu državu. Tako bi se budućim „ustavnim patriotizmom“ suzbio danaÅ¡nji pogubni „nacionalni patriotizam“. One države koje na to ne bi pristale, odluÄan je Schulz, treba automatski izbaciti iz zajednice.
Program su reÄeni delegati pozdravili oduÅ¡evljenim pljeskom.
Schulzovo viÄ‘enje Europe u NjemaÄkoj je izvan SPD-a naiÅ¡lo na većinsko neodobravanje i sprdnju. Neki su „mrežni ratnici“ podsjetili Schulza da je takav pokuÅ¡aj propao god. 2005., kada su Francuska i Nizozemska na svojim nacionalnim referendumima odbile Ustav Europske Unije. Drugi ga pitaju: Martine, zaboga, tko je to i gdje „za Junckera spreman“ umrijeti?! Treći ga pozivaju: SjaÅ¡i, Martine, s mrtvog konja! Skeptici drhture u strahu i podsjećaju na izjavu predsjednika Europskog povjerenstva Jean-Claudea Junckera: Mi neÅ¡to odluÄimo, pustimo to u javnost, pa zatim iÅ¡Äekujemo neko vrijeme Å¡to će se dogoditi. Ako ne bude velike vike i pobuna, nastavljamo – korak po korak, dok viÅ¡e ne bude povratka.
A u Hrvatskoj? O tomu se, Äini mi se, oglasio samo kolumnist Slobodne Dalmacije Ivica Å ola. Ostali javnici ili Å¡ute ili potiho pjevuÅ¡e: „AjÅ¡i, ajÅ¡a, jabaÅ¡a, konja jaÅ¡e subaÅ¡a.“ I smatraju to politiÄkom mudrošću. ZaÅ¡to? Pa vide ljudi da je lako reći: SjaÅ¡i s mrtvog konja! Ali teÅ¡ko je to uÄiniti. Eto, zagrebaÄki je gradonaÄelnik, da se poslužim njegovim rijeÄima, u mladosti volio „jesti ždrjebetinu“. U zrelim je godinama opazio da je SDP „mrtav konj“. SjaÅ¡io je, doduÅ¡e preko volje, i s Josipa Broza. A SDP-ova mu oporba i HDZ-ovi partneri u Gradskoj skupÅ¡tini ne dadoÅ¡e da i drugi put sjaÅ¡i s jugoslavenskoga narodnog heroja Ive Lole Ribara. Bolno je to, ali hrvatski bi politiÄari trebali napokon shvatiti da će ih, ne sjaÅ¡e li s mrtvih konja, vrlo brzo snaći sudbina tih konja.
Benjamin Tolić