Kultura
Sadašnjost u prošlosti
dr. fra ÄŒastimir Majić, U nebo zagledani, Vicepostulatura postupka muÄeniÅ¡tva »Fra Leo Petrović i 65 subraće« – Gral, Å iroki Brijeg – Zagreb, 2012.
Drugi svjetski rat pozobao je niÅ¡ta manje nego 66 Älanova HercegovaÄke franjevaÄke provincije. Samo su jednoga jugokomunisti sudili, fra Radoslava GlavaÅ¡a, zajedno s drugih 57 za pola sata. Naravno, bila im je dodijeljena smrt. To jasno kaže da hercegovaÄki franjevci nisu bili krivi, ali jesu oni. Uspostavili su sustav koji je trao sve pred sobom. Do pada jugokomunizma 90-ak hercegovaÄkih franjevaca okusilo je tamnicu, 3 su umrla zbog tamniÄkih muka, mnogi su zbog njih ostali trajno naruÅ¡ena zdravlja. A trpjeli su i ostali. Fra ÄŒastimir Majić, pisac ove knjige, osuÄ‘en je tako na izgnanstvo. Nalazio se u inozemstvu tijekom Drugog svjetskog rata i na njegovu kraju pa se nije smio vratiti nazad. Nakon dva doktorata dospio je u SAD i tamo ostao do danas. Bilo je joÅ¡ takvih. HercegovaÄka franjevaÄka provincija u svibnju 1944. imala je 231 sveÄanozavjetovana Älana i njima, podrazumijeva se, slobodno raspolagala. MeÄ‘utim, u svibnju 1945. ima ih na raspolaganju samo 61, a u svibnju 1946. toÄno 66. Znakovito. Da zakljuÄimo: trećina je bila ubijena, trećina se nije smjela vratiti iz inozemstva, trećina je ostala pod jugokomunistiÄkom Äizmom u domovini. Sve te silnice sadržane su u ovoj knjizi neprestano probijajući iz njezinih redaka.
JamaÄno je fra ÄŒastimiru bilo teÅ¡ko uzeti pero u ruke i poÄeti pisati o tim proÅ¡lim vremenima. Vrlo je lako mogao biti jedan od ubijenih. Poznavao je svakoga od njih u glavu. Neki su mu bili Å¡kolski kolege, neki profesori, neki svećenici na župi, neki… I onda ih je brutalno nestalo pred njegovim oÄima. Ne blijedi to ni nakon dugog protoka godina. Fra ÄŒastimir kaže da je o njima poÄeo pisati nakon Å¡to je napunio 90 godina života. Sve napisano skupljeno je u knjigu pred nama kad je prispio 98. godini. ÄŒitao sam te njegove Älanke razasute po periodici i onda mi se uÄinilo potrebno izdati ih kao knjigu. Fra ÄŒastimir je rado pristao i knjiga se rodila. Nije mi bilo žao posuditi joj naslov jednoga moga ogleda u Glasniku mira. Ma ovi pobijeni zaista su bili u nebo zagledani! Zajedno s njima takav je bio i puk Božji. Borili su se, rame uz rame, za svoje katoliÄanstvo i svoje hrvatstvo. NeÅ¡to o svemu tome pisali su na slobodi i fra ÄŒastimir i drugi franjevci te ljudi otvorena duha. Znali su da naÅ¡a sadaÅ¡njost nije bez korijena, da je sadržana u naÅ¡oj proÅ¡losti takvoj kakva je. Jugokomunisti su, pak, htjeli, i joÅ¡ hoće, da se to zaboravi i samo sjeća onoga nadnevka kad su oni doÅ¡li. RaÄun bez krÄmara, ali nikako da progledaju.
Fra ÄŒastimir je pokuÅ¡ao svakog od ubijenih sagledati kroz njegov životopis. I uÄinio je to dojmljivo jednostavno, i u isto vrijeme bogato. Nije se razbacivao proÄitanom literaturom i mnogobrojnim zabiljeÅ¡kama, on im je jednostavno priÅ¡ao kao subrat, dozvao u sjećanje njihov lik nakon toliko godina i onda ih smjestio u prostor i vrijeme. Tekst napisanih životopisa, naime, ima viÅ¡e slojeva. Shema je to kojoj je fra ÄŒastimir pribjegao da bi u isto vrijeme puno kazao i sebe ograniÄio. Nije lako kad provru sjećanja i kad je prazan list papira pred tobom. ÄŒini ti se da si malo kazao bez obzira koliko da već jesi.
Životopisi obiÄno poÄinju općenitim znaÄenjem liÄnosti ubijenog. Nakon toga smjeÅ¡ten je u odreÄ‘eni prostor pa nam pisac donosi i neke povijesne natuknice o tom kraju. Slijede i važni nadnevci u životu ubijenoga, onakvi kakve nalazimo po enciklopedijama. Onda dolaze redci o posljednjim Äasovima ubijenoga, o crtama njegova muÄeniÅ¡tva. Nekoliko reÄenica naravno da treba poslužiti kao zakljuÄak. Kad sve saberemo, u kratkom vremenu sprijateljimo se s opisanim. Å to je sve mogao dati Crkvi i svome narodu da nije ubijen!? Posebno kakve je sve plodove mogao dati Å iroki Brijeg kao duhovno i prosvjetiteljsko srediÅ¡te da ga nisu razorili i pobili mu glavne nositelje!? Potrebno se ovdje prisjetiti da su jugokomunisti te nesretne veljaÄe 1945. na Å irokom Brijegu ubijali samo one koji su nosili habit. To je i spasilo jednoga Äasnog brata. Priznao im je da služi u samostanu, ali im bez habita, jer se sluÄajno tako zatekao, nije bio važan. Osvrće se na sve to fra ÄŒastimir i sa žalošću u glasu ustvrÄ‘uje da jugokomunizam nije donio slobodu nego ropstvo.
Pobijeni franjevci u knjizi su doneseni abecednim redom. Tako je Äitatelju lakÅ¡e pronaći neko ime. MeÄ‘utim, zacijelo bi zanimljivo bilo donijeti ih i prema stratiÅ¡tima. Ubijani su od Hercegovine sve tamo do Slovenije. Za neke se ne zna gdje, zabilježeno je samo gdje ih je netko zadnji put vidio. Fra ÄŒastimir je to revno zapisao. Time je dokazao da redovno prati suvremena dogaÄ‘anja. Nisu sve donesene Äinjenice bile poznate do pada jugokomunizma, odreÄ‘eni broj njih tek se tada pojavio. Skladno su utkane u tekst knjige. Time je ona dobila na znaÄenju. Nije osjećajno prisjećanje Äovjeka koji je već proživio svoj životni vijek, već zaokružena cjelina o nekoj temi. Vjerujem da su pobijeni zahvalni svome fra ÄŒastimiru na svemu tome.
Nekako se skanjujem izdvojiti nekoga koga je pisac dublje dotaknuo. Svi su mu oni prirasli srcu i posebno kod njih naglaÅ¡ava gostoprimstvo. Može nam u prvi mah sve izgledati Äudno. Onda se prisjetimo da je u to vrijeme vladala oskudica i da nije bilo lako niti biti gostoljubiv niti to oÄekivati. MeÄ‘utim, fratri su uvijek pronalazili naÄina iz onoga Å¡to se ima izvući najviÅ¡e. BaÅ¡ kao i ova knjiga. Morale su zbog dugog protoka godina izblijedjeti neke stvari u piÅ¡Äevoj glavi. On ih se, ipak, nastoji sjetiti i oživjeti ih. Zahvaljujući tome imamo danas sliku toga kako su ih doživljavali njihovi suvremenici. Neki su opisani kao sveci. Uzmimo za primjer fra PaÅ¡ku Martinca. Možda je mogao saÄuvati glavu da je mrvicu viÅ¡e mislio na sebe. Jugokomunisti odveli župnika fra Julijana Kožula s kojim je bio. KuÅ¡ao se za njega zauzeti pa su pokupili i njega. Danas znamo da je fra Julijan skonÄao u Zagvozdu, a fra PaÅ¡kine kosti joÅ¡ tražimo. Ili primjer fra Marka Barbarića. Starac od 80 godina. TeÅ¡ko bolestan, na postelji. Ubojicama je bilo svejedno, kao i za najmlaÄ‘eg ubijenog fra Ludovika RadoÅ¡a koji je imao samo 20 godina. Danas u miru sabiremo njihove životne dobi i vidimo da im je prosjek 41 godina. Svakome je jasno da su jugokomunisti ubili cvijet Provincije. O njihovim zlim nakanama fra ÄŒastimir kratko progovara u uvodu. Zapravo, Äudi se da su mogli tako postupiti. U glavi mu je veliÄina Å irokog Brijega i pita se kako netko može biti tako surov da ga oskvrne.
Danas jugokomunizma naizgled nema. Svjedoka tih dana sve je manje. Polako se množe zapisi o tome Å¡to se dogodilo. Samo, je li to zavrÅ¡ena priÄa? OÄito nije. I onima koji su stajali uz ubojice i onima koji su stajali uz ubijene vrijeme je sve nanovo postaviti i otvoriti se drukÄijem životu. Fra ÄŒastimir to dobro zna. On nam je ovom knjigom razotkrio naÅ¡u sadaÅ¡njost, doviknuo nam odakle su nam korijeni. Možemo odmahnuti rukom, možemo posluÅ¡ati mudar glas starijega. Odluka je na nama. Fra ÄŒastimir je svoje uradio i hvala mu velika na tome.