Magazin
Radikalna blizina
“LakÅ¡e je voljeti Äitavo ÄovjeÄanstvo nego voljeti svoga bližnjega.â€
Eric Hoffer
Ne biramo ih.
Ili ih nađemo ili zateknemo ili dođu sami. Bez poziva.
S njima smo „u dobre“ ili smo „na nože“. Ili ih ignoriramo.
Neke volimo. Neki nam na živce idu.
S prvima pijemo kavu i ogovaramo one druge.
Od njih posuđujemo novac, knjige, malo brašna, ulja. Kavu i šećer.
I dodatne sjedalice ako nam brojni gosti nenadano banu.
Zovemo ih na proslave. Dolaze nam na sprovode.
S nekima od njih smo na „dobar dan“, a s nekima ni na „laku noć“.
Nekima Äinimo usluge velike i male, a nekima pakosti male i velike.
Neki su nam blagoslov, a neki prokletstvo.
Oni su dobri, loši i zli.
Oni su nam dragi ili mrski.
Oni su mi.
Mi smo oni.
Oni su naši, a mi smo njihovi – susjedi.
Naši bližnji.
Za tog našeg bližnjeg u Bibliji stoji osam puta da ga trebamo voljeti.
To je jedna od zapovijedi koje se ponajviše puta ponavljaju u Svetom Pismu.
Voljeti svoga bližnjega u suprotnosti je sa sebiÄnošću, sa „športskom granom“ kojom se mi ljudi najviÅ¡e „rekreiramo“, ali i „profesionalno“ bavimo u svom životu.
Držimo se one, pomalo ciniÄne, izreke: „Biblija nam govori da volimo svoje bližnje i takoÄ‘er da volimo svoje neprijatelje; vjerojatno, jer su to uglavnom isti ljudi.“
(G.K. Chesterton)
ÄŒudni smo mi ljudi. Uvijek se opredjeljujemo za ono Å¡to nam je lakÅ¡e, pa makar bili svjesni da je to krivo. No, ovaj put, Äini mi se, da smo izabrali težu od dvije stvari i ako ne bismo imali pravo birati jednu od dvije.
Krenimo redom.
U danaÅ¡njem Äitanju iz EvanÄ‘elja po Mateju svjedoÄimo novom izazovu kojeg farizeji stavljaju pred Isusa. Iz tjedna u tjedan ti izazovi bivaju sve radikalniji, sve teži i sve veći.
Danas se Isusu, u ime onih koji mu rade o glavi, suprotstavio jedan, kako ga Matej naziva „zakonoznanac“. Dakle, na scenu stupaju najbolji od najboljih, kada je u pitanju poznavanje zakona. Situacija se zaoštrila do maksimuma. Tema je delikatna.
“UÄitelju, koja ja zapovijed najveća u Zakonu?”(36)
Isus opet elegantno, jednostavno i beskompromisno stavlja sve na svoje mjesto. Citira dio temeljne molitve Judaizma, Å ema Izrael (Sh’ma Yisrael), Å¡to znaÄi “ÄŒuj Izraele”.
„Čuj, Izraele! Gospodin je Bog naš, jedini Gospodin! Ljubi Gospodina Boga svojega svim srcem svojim, i svom dušom svojom, i svim umom svojim!“(Ponovljeni zakon 6, 4-5)
I sve bi, vjerojatno, bilo onako kako su to farizeji i oÄekivali i onako kako bi to nama danas odgovaralo, da se Isus zaustavio samo na tome. Ali Isus tu ne staje. Ne staje i stvara sebi, ali stvara i nama danas jako puno problema.
Isus nastavlja i citira dio iz Levitskog zakonika: „Ljubi svoga bližnjega kao sebe samoga.“ (19, 18).
I tu se sada stvari kompliciraju.
Citirajući Shemu Isus farizeje stavlja pred zid. To je njihova najsvetija molitva, a ujedno i najbolji odgovor kojeg im je Isus mogao dati. Ali Isus ne staje, nego tu veliku zapovijed povezuje s drugom.
Povezujući „Ljubi svoga bližnjega kao sebe samoga.“ sa „Ljubi Gospodina Boga svojega svim srcem svojim, i svom duÅ¡om svojom, i svim umom svojim!“ Isus govori, da praktiÄki, kada volimo svoga bližnjega kao sebe samoga, da mi u biti ljubimo Boga sa svim Äime raspolažemo.
Za farizeje ovo ne samo da je bilo neprobavljivo nego je bilo nezamislivo.
Ta elita se distancirala od puka. Njihov kastinski sustav se temeljio na njihovoj superiornosti u odnosu na obiÄan svijet. Mogli su oÄuvati svoju moć jedino održavajući dojam i uvjerenje kod masa da su „sveti“ i da njihovo mjesto ni u kom sluÄaju nije uz narod, a kamo li da ga joÅ¡ i služe.
Govoreći im, da o tim dvjema zapovijedima visi sav Zakon i Proroci, Isus u cijelosti ruÅ¡i temelje njihove moći. Farizeji su uvjereni da se savrÅ¡eno drže zakona, a sada Isus govori da ako se žele savrÅ¡eno držati zakona da moraju Äiniti ono Å¡to im ne pada na pamet Äiniti.
To bi znaÄilo „zasukati rukave“, krenuti meÄ‘u ljude i spaÅ¡avati ljudske duÅ¡e, to bi znaÄilo „zakoraknuti u jarak pokraj puta“, nahraniti gladne, pomoći potrebne, osigurati pravdu potlaÄenima i slabima i to sve u slavu Božju.
Farizeji to nisu željeli prihvatiti, a kako stvari stoje, ni nama se danas baÅ¡ neÅ¡to ne mili puno raÄuna voditi o bližnjemu. O Bogu da. Mi ćemo se Bogu moliti, slaviti ga, Äastiti, tražiti ćemo od njega razno razne usluge i manje viÅ¡e mi s Bogom i nemamo nekih velikih problema.
Ali s bližnjim?
Å to se dogodilo s uÄenjem Isusa Krista?
ÄŒini se kako smo se, mi kršćani, radije usredotoÄili na ono Å¡to je Isus uÄinio za nas, nego da smo slijedili ono Å¡to je on propovijedao, nauÄavao i Å¡to nam je zapovjedio Äiniti u njegovo ime.
Zašto smo tako postupili?
Zato, jer je Isusov nauk – radikalan. I kako je njegovo uÄenje tako izazovno i tako radikalno, puno je lakÅ¡e i ugodnije usredotoÄiti se na tihu, privatnu, osobnu, „sakristijsku“ vezu s Gospodinom, okrenuti glavu od problema naÅ¡ih bližnjih, nego slijediti njegovo uÄenje koje nas poziva biti njegovim javnim svjedocima.
Isusovo uÄenje jest radikalno, jer je Isus zapovjedio da ljubimo svog bližnjeg kao Å¡to volimo sebe i zato Å¡to je definiciju „bližnjeg“ pomaknuo jako, jako daleko, sve dok ta definicija nije dosegnula sam kraj zemlje i sve dok u sebe nije ukljuÄila Äitavo ÄovjeÄanstvo – sva stvorenja Božja.
Mi obavljamo jako pohvalan posao kada volimo svoje bližnje, one koji nedjeljom sjede do nas u našoj crkvi ili one koji su nam rodbinski ili prijateljski u blizini.
Ali Isusovo uÄenje seže daleko dalje.
Ono grli Äitav svijet, a to je puno Å¡ire od naÅ¡ih malih zajednica.
Dobri pastir se ne zadovoljava s 99 ovaca, on odlazi dalje, i dalje, i joÅ¡ dalje sve dok ne pronaÄ‘e i onu jednu zalutalu ovcu. Ovaj naÅ¡ svijet je preplavljen gladnima, žednima, golima, bosima, beskućnicima, bolesnima, utamniÄenima i Krist nas poziva da idemo dalje i joÅ¡ dalje sve do najmanjeg od naÅ¡e braće i sestara.
Sve dalje i dalje, sve niže i niže, sve do ranjenog Samarijanca koji leži bez svijesti pokraj puta.
Sve dalje i dalje, sve niže i niže, sve do žene zateÄene u preljubu koju je okružila gomila koja je želi kamenovati.
Sve dalje i dalje, sve niže i niže, sve do razbojnika na križu.
Sve dalje i dalje, sve niže i niže, sve do gladnih i obespravljenih, onih koji su bez krova nad glavom.
Sve dalje i dalje, sve niže i niže, sve do onih koji zbog naÅ¡e slobode robuju ili Äekaju suÄ‘enje.
Sve dalje i dalje, sve niže i niže, sve do onih kojima je na bilo koji naÄin uskraćeno pravo na život.
Da, Isusovo uÄenje jest radikalno. I ne može se uzimati parcijalno. Ovo bih, a ovo ne bih. Ovo mi odgovara, a ovo i ne baÅ¡.
Jednostavna istina glasi – Isusovo uÄenje dovodi nas neizbježno u sukob s emocionalnim pitanjima u naÅ¡em životu, s pitanjima kao Å¡to su kultura, nacija, politika, etika i sam svijet.
Kršćanska zajednica koja priznaje Isusa Krista kao svoga Gospodara i Kralja, ali koja se boji prihvatiti Isusove zapovijedi u cijelosti, pa ako treba i pohrvati se s njegovim uÄenjem, brzo će zakržljati i pasti pod teretom problema, jer nema Ävrsti oslonac kojeg joj daje Krist.
Onoliko koliko nam bližnji bude blizu toliko će nam blizu biti i Krist.
I to radikalno.
Potpuno.
Odnosno…
„Ta sav je Zakon ispunjen u jednoj jedinoj rijeÄi, u ovoj:
Ljubi bližnjega svoga kao sebe samoga!
Ako li pak jedni druge grizete i glođete,
pazite da jedni druge ne proždrete.“
(Galaćanima 5,14-15)
Ivica Ursić