NiÅ¡ta tako snažno ne Äini ljude jednakima, kao smrt i nema niÄega Å¡to bi bilo osobnije i vlastitije od same smrti. NiÅ¡ta u životu nije toliko izvjesno kao dolazak smrti. Smrt nije izvan nas, jer je nosimo sa sobom. Ne Äeka nas njezin dolazak u dalekoj budućnosti, nego je svaki naÅ¡ trenutak, sve Å¡to Äinimo, mislimo, osjećamo ili radimo smrtno, jer je sve ljudsko podložno smrti, propadljivo i nestalno.
U jednom oproÅ¡tajnom govoru na pogrebu Äuo sam rijeÄi, koje ne izražavaju kršćansku vjeru u Isusovo obećanje nade uskrsnuća. Bila je to reÄenica: «Neki ljudi kažu da život ne zavrÅ¡ava smrću…». Tada se upitah: «Koji je to Äovjek za sebe rekao da je uskrsnuće i život, možda Muhamed, Buda ili Konfucije? Koji su to ljudi ili ideologije mogli obećati da ćemo vjeÄno živjeti? Može li to tvrditi samo Äovjek ili je to zapravo ne samo rekao već i dokazao svojim životom i uskrsnućem BogoÄovjek Isus Krist iz Nazareta.» (PosuÅ¡je, 2. studenoga 2004.)
Â
SUVREMENI SVIJET „GLOBALNO SELO“
Već odavno se govori o suvremenom svijetu kao o ‘globalnom selu’, te da viÅ¡e nije važno gdje se živi nego s kim se živi i dijele svakodnevne radosti i životne teÅ¡koće. U danaÅ¡njem informatiÄkom svijetu niti velike razdaljine s kraja na kraj svijeta, gotovo da viÅ¡e nisu prepreka za komunikaciju s drugima. Ipak, vjeÄna pitanja o postojanju, smislu života, idealima gotovo da na jednak naÄin zaokupljaju i danaÅ¡njega Äovjeka kao od samoga poÄetka ljudske vrste. Na njih svatko na osoban i sebi svojstven naÄin treba odgovoriti, jer smo od Boga stvoreni kao originalne i neponovljive osobe s vlastitostima u Äemu nas nitko ne može zamijeniti. (Tomislavgrad, 30. travnja 2014.)
KRIZA VRJEDNOTA
Nije teÅ¡ko vidjeti i zakljuÄiti kako je meÄ‘u ljudima danaÅ¡njega svijeta, zavladao opći relativizam?! Gotovo da su vrjednote poput ljubavi, prijateljstva, vjernosti, povjerenja prestale biti vjeÄne, a postale tek na odreÄ‘eno vrijeme. ViÅ¡e ne iznenaÄ‘uje rastava dugogodiÅ¡njih supružnika i gaženje obećanja, razilaženje dojuÄeraÅ¡njih najboljih prijatelja, dok su postali rijetki oni u koje možemo imati potpuno povjerenje. Ipak, kriza je to iz koje treba izići ojaÄan, jer sve vrijednosti proizlaze od vjeÄnoga Boga koji je ljubav i najbolji prijatelj u kojega se do kraja možemo pouzdati. (Tomislavgrad, 20. svibnja 2014.)
Â
LJUDSKA RAZLIČITOST NA STAZAMA ŽIVOTA
ÄŒudni smo mi ljudi, jer u Å¡kolskoj dobi nerijetko uÄimo za ocjenu, držeći da će steÄeno znanje i vjeÅ¡tine trebati nekome drugom, a ne nama za život i rad.
SmijeÅ¡ni smo mi ljudi, kad nakon Å¡kolovanja grÄevito tražimo zaposlenje, nerijetko moleći Boga da ga ne naÄ‘emo, jer nam je teÅ¡ko odrasti i ostaviti bezbrižnu mladost.
Nemogući smo mi ljudi, jer nerijetko tražimo bilo kakvo zaposlenje ali kad ga i pronađemo, više volimo biti besposleni nego li raditi ako nam se ne isplati i dobro ne plati.
TeÅ¡ko shvatljivi smo mi ljudi, kad ljubomorno Äuvamo svoju slobodu jer držimo da upadamo u veliku riziÄnost, ako se trajno vežemo za jednu osobu ne vrednujući zajedniÄki život, niti imamo drugaÄije životno usmjerenje i rjeÅ¡enje.
Misteriozni smo mi ljudi, kad svoj život i drugih oko nas od jednostavnog Äinimo kompliciranim, jer iako smo svaki za sebe tajnoviti svemir u malom harmoniju pretvaramo u kaos.
Izgubljeni smo mi ljudi, tražeći se u besmislu po svijetu i u drugima, zaboravljajući spoznati sebe i u nutrini Äuti glas Onoga, koji nas prati i nosi da se ne izgubimo na stranputicama, dok hodimo stazom života. (Tomislavgrad, 14. listopada 2014.)
Â
ZNANJE I ÄŒOVJEÄŒNOST
Intelektualci koji su postigli visoki stupanj naobrazbe, stekli diplome s naslovima magistra ili doktora znanosti, postali profesori u Å¡kolama, na uÄiliÅ¡tima i sveuÄiliÅ¡tima osobito su podložni uznositosti, samodostatnosti, sveznadarnosti, pretjeranoj službenosti. Pazi da ti s postizanjem diplome i titula Å¡to donosi slavu, Äast i poÅ¡tovanje s lica ne izblijedi jednostavnost, pristupaÄnost i osmijeh. Budu li te oni krasili u najboljem će svjetlu zasjati i ono Å¡to si trudom ostvario. (Tomislavgrad, 19. prosinca 2014.)
ZAJEDNIÄŒKO SVIM LJUDIMA
ZajedniÄko svim ljudima svijeta je Å¡to im je djetinjstvo popriliÄno dugotrajno i dosadno te da se žure odrasti, a potom bi željeli biti jednostavni i spontani poput djece. Å to troÅ¡e zdravlje kako bi stekli novac, a potom troÅ¡e novac da bi vratili izgubljeno zdravlje. Å to žive kao da nikad neće umrijeti, a potom umiru kao da nikad nisu niti živjeli.
Mladima je za život važno nauÄiti kako nikoga ne mogu prisiliti da bi ih voljeli. Kako nije najvrednije ono Å¡to posjeduju, nego tko su u životu. Kako nije dobro usporeÄ‘ivati se s drugima. Kako nije bogat onaj Äovjek koji najviÅ¡e ima, nego onaj kome najmanje treba. Kako bi nauÄili da je dovoljno samo nekoliko trenutaka za duboko povrijediti voljenu osobu, ali su potrebne godine da bi se ranjeno izlijeÄilo. Kako bi shvatili da postoje osobe koje ih brižno vole, ali to ne znaju izreći niti pokazati. Kako bi nauÄili da se novcem može kupiti mnogo, ali ne i sama sreća. Kako dvije osobe mogu gledati istu stvar i stvarnost, ali je vidjeti razliÄito. Kako bi nauÄili da je pravi prijatelj onaj koji zna sve naÅ¡e nedostatke, ali nas unatoÄ svemu poÅ¡tuje i voli. (Tomislavgrad, 14. srpnja 2015.)
LJUDSKI ŽIVOT
Što li je ljudski život!
Pojavimo se kratko u bljesku na obzorju beskrajnog svemira,
ostavimo za sobom gotovo nevidljivi trag svjetlosti,
ostanemo kratko u sjećanju onih koji su nas poznavali i voljeli,
iÅ¡Äeznemo postajući dio baÅ¡tine svijeta i svemira,
ponirući u vjeÄnost. (Tomislavgrad, 15. ožujka 2015.)
POTICAJNE MISLI
Jedan od pokazatelja kako u drugima kao u ogledalu gledamo sami sebe su ljudi koji se rado miješaju i zabadaju nos u živote drugih, dok radoznalom prigovaraju ismijavanjem. (Tomislavgrad, 20. ožujka 2017.)
Malo toga u životu rjeÅ¡ava se na lagan naÄin, jer za sve je potrebno uložiti odreÄ‘eni napor! (Tomislavgrad, 20. ožujka 2017.)
fra Mate Tadić