ozo TomaÅ¡ević – KoÅ¡ka, Istina o ubijenoj gimnaziji, Vicepostulatura postupka muÄeniÅ¡tva »Fra Leo Petrović i 65 subraće – Naklada K. KreÅ¡imir, Å iroki Brijeg – Zagreb, 2010.
Jugokomunisti osvajaju Å iroki Brijeg 7. veljaÄe, ili 7. februara kako su govorili, 1945. Samo mjesto preimenovaÅ¡e u LiÅ¡ticu i dotiÄni dan poÄeÅ¡e slaviti kao njegov »dan osloboÄ‘enja«. No, mnogi to tako ne doživjeÅ¡e. MeÄ‘u njima i Ä‘aci glasovite FranjevaÄke klasiÄne gimnazije. U knjizi pred nama oni o tome zorno svjedoÄe. Izložili su te uspomene nakon dugih godina, 1993. Ipak, sve im je ostalo u živom sjećanju, jer im jugokomunisti gimnaziju nisu obnovili, nego su je ubili. Kolikogod Ä‘aci ne voljeli tijekom uÄenja svoja uÄiliÅ¡ta vrlo brzo shvate da su ih ona pripremila za život. Nije drukÄije bilo ni na Å irokom Brijegu. Izlazeći na slobodu prema Mostaru kroz Žovnicu s opkoljenog Å irokog Brijega Äinilo im se da su nevolje iza njih. Otvarao im se život, a oni su pjevali: »Zbogom ostaj, mala Mostarko…« StigavÅ¡i u Zagreb postaÅ¡e ÄasniÄki pitomci. No, države nestade i oni krenuÅ¡e prema Bleiburgu. Njih 27, uÄenici VIII. r. PoÄe se pisati neka druga povijest.
Već potkraj ožujka 1945. biskup ÄŒule je kongregaciji De propaganda fide u Rimu javio Å¡to se dogodilo s franjevcima na Å irokom Brijegu i općenito s hercegovaÄkim franjevcima i drugim svećenicima. Å iroki Brijeg s gimnazijom bio je, naime, tada pojam u hrvatskom narodu, a tako je ostalo i do danaÅ¡njega dana. Nije ni Äudo, hercegovaÄki franjevci zaista su upregli sve svoje sile ne da bi ga uÄinili simbolom, već da bi pomogli svome hrvatskom narodu. Spomenimo samo da je u Å¡k. g. 1938./39. od 20 profesora na gimnaziji njih 15 imalo doktorate. To je izvrsno i za neko sveuÄiliÅ¡te kako ne bi bilo za neku srednju Å¡kolu. TomaÅ¡ević je sve to dobro zapazio i naveo u knjizi pred nama.
IznenaÄ‘uje ili raduje ozbiljnost kojom je pristupljeno graÄ‘i svjedoÄenja o negdaÅ¡njim srednjoÅ¡kolskim danima. OÄekivali bismo »jaÅ¡enje« na osjećajima, ali toga ovdje nema. Ubili su im njihovu gimnaziju i sada oni toplinom svoga srca i bistrinom misli govore o njoj. Sjećaju se svojih profesora, svojih odgojitelja, svojih duhovnika i priznaju koliko su im dobra uÄinili kroz dane provedene na Å irokom Brijegu. Tu su nauÄili ne samo Å¡kolsko gradivo, nego i naÄin kako živjeti. Zbog toga ih kasnije poteÅ¡koće nisu mogle slomiti. ProÅ¡li su Bleiburg, proÅ¡li su Križni put, proÅ¡li su razne progone, ali su ustrajavali imajući pred oÄima negdaÅ¡nji život na Å irokom Brijegu. Zapravo, vidjeli su da se može biti i Äist ako se hoće, a ne samo hudi protivnik drugoga kraj sebe, kako su ih uÄili jugokomunisti.
Zanimljivo je Äitati stranice koje govore Å¡to je koji od njih kasnije postigao. Redom su to poznati ljudi u druÅ¡tvu. Divili su im se zbog upornosti i znanja, a oni nisu krili gdje su to postigli unatoÄ progonstvu. Istina, bilo je i onih koji su preÅ¡li na drugu stranu, ali o njima nema niÅ¡ta posebno u knjizi. Pa i ne treba. Najprije se moralo ovo donijeti, a tek onda istraživati i tu drugu stranu. Možda netko od negdaÅ¡nje djece Å¡irokobrijeÅ¡kih Ä‘aka to jednom uÄini, jer oni su već stari ili su otiÅ¡li k svome dobrom Bogu.
Rasplićući dogaÄ‘aje s njegovom omiljenom gimnazijom, TomaÅ¡ević nam približava i povijest Äitavog mjesta. Na taj naÄin Äitatelj stjeÄe sveobuhvatnu sliku o Å irokom Brijegu i odgovara si na pitanje zbog Äega se baÅ¡ tu dogodilo Å¡to se dogodilo. Tako on u prvom poglavlju govori o zemljopisnim, prirodoslovnim, gospodarskim i demografskim karakteristikama Å irokog Brijega. Drugo i treće poglavlje posvećeni su povijesti Hercegovine i povijesti HercegovaÄke franjevaÄke provincije. A onda kreće priÄa o gimnaziji, sveobuhvatnija, dublja, nekako u svojoj punini. Odgovoreno je tu kako se gimnazija gradila, kako su je ubili, Å¡to svjedoÄe njezini Ä‘aci, koje su posljedice jugokomunistiÄkog divljanja. Mogli bismo reći da se knjiga ne ispuÅ¡ta iz ruku dok se ne proÄita.
Zadržimo se mrvicu podrobnije na onim stranicama koje govore o jugokomunistiÄkom osvajanju Å irokog Brijega i njegovom ubijanju. Pisac dokazuje da je sve trebalo biti drukÄije, da jugokomunisti nisu govorili istinu kada su optužili franjevce da su pucali na njih i da su ih polijevali vrelim uljem. Mudro se poslužio zapisima samih napadaÄa. UsporeÄ‘ujući ih sa svojim razmiÅ¡ljanjem piÅ¡e sljedeće. »Nema sumnje da je brigada dobila zadatak od odreÄ‘ene si divizije da: … “likvidira neprijateljske položaje u Å¡irem rajonu samostanskog kompleksa”… Dakle, prostor Å¡ireg rajona, Å¡to znaÄi ne samo zgrada nego Å¡ireg rajona. Zbog Äega onda brigadna naredba: … “u poÄetku napada samostan u Å irokom Brijegu, a ostali ciljevi prema potrebi”… ZnaÄi li to da u poÄetku bunkere ne treba napadati? Pa kada se navodi da su … “Å¡tabovi bataljona i komande Äeta dan prije uspjeÅ¡no izviÄ‘ali po lijepom vremenu (izvedeno na Grivi, kota 545) napadni pravac, te da je upravo tu Å tab brigade donio odluku o napadu, konkretizirajući zadatke, po taÄno odreÄ‘enim zemljiÅ¡nim objektima.” Dakle, ili je bilo neuspjeÅ¡no izviÄ‘anje, ili neadekvatna odluka?« (str. 178.) Podrazumijeva se da jugokomunisti nisu djelovali po ovoj nego po svojoj logici. Njima je cilj bio uniÅ¡titi Å iroki Brijeg kao simbol, a ne kao vojniÄku toÄku. On je, naime, bio pozadina i sve se moglo drukÄije odigrati da su napadaÄi htjeli. Nije im bilo važno Å¡to ih je ujedno tu puno izginulo. Ta radilo se o prisilno unovaÄenim u Dalmaciji i koga je bilo briga za njih. Srce je dotle boljelo i napadnute i napadaÄe, jer su većinom pripadali istom narodu, hrvatskom.
NipoÅ¡to ne smijemo zaboraviti joÅ¡ neke stvari iz ove vrijedne knjige. Jugokomunisti su zapalili profesorsku knjižnicu s viÅ¡e desetaka tisuća knjiga, knjižnicu uÄeniÄkih udruženja i knjižnicu Å¡kolskih udžbenika. Isto su doživjele i sljedeće zbirke i kabineti: Fizikalna; Prirodoslovna; Kemijska; Geografsko-historijska; ArheoloÅ¡ka, Etnografska; MuziÄka; CrtaÄka; GimnastiÄka. Samo po ovome vidimo da je rad u gimnaziji bio bogat. Neprestano to naglaÅ¡avaju negdaÅ¡nji Ä‘aci dok govore o svojim profesorima. TomaÅ¡ević je stavio naslov: Nadživjeli uÄenici ocjenjuju svoje profesore. U isto vrijeme i tužno i veliÄanstveno. Kao da zavirujemo u neki razred i nazoÄimo uobiÄajenom gimnazijskom životu. Osjeća se suzdržanost profesora, razdraganost Ä‘aka. Vremeplov. KriÅ¡ke prave povijesti pred nama.
Nažalost ni pisac ove knjige nije viÅ¡e meÄ‘u živima. OtiÅ¡ao je svojim profesorima reći im Å¡to je umjesto njih uÄinio na ovoj zemlji. On i Bog to najbolje znaju, a mi znamo da je iza sebe ostavio ovo vrijedno djelo. Slava jedne gimnazije i malenost jednog sustava nalaze nam se na dlanu. Pozivaju nas neprestano govoriti o istini i nikada se ne bojati.
Miljenko Stojić