Michael D. O’Brien, Posljednja vremena. Ilija u Jeruzalemu, Verbum, Split, 2015.
U kakvim vremenima živimo? I Å¡to Äinimo u takvim vremenima? Na temelju ovih pitanja Michael D. O’Brien satkao je roman Posljednja vremena. Pred nama je njegov drugi dio.
Recimo odmah da ovo nije roman fikcije u punom smislu toga pojma, kako će ga neki nazvati. Radnja se dogaÄ‘a u sadaÅ¡njosti, na stvarnim mjestima, protkana je stvarnim dogaÄ‘ajima. Pisac na svoj naÄin odÄitava tu stvarnost oko nas i priprema nas za buduće dogaÄ‘aje. Koliko je u pravu?
Povijest se zgusla, tako navješćuje O’Brien preko svojih glavnih junaka, i sve ide prema konaÄnom raspletu. U srediÅ¡tu je pozornosti Jeruzalem. Antikrist se u njemu želi ustoliÄiti za kralja svijeta. Ilija i Henok slute da bi mogli biti ona dva glasnika koja će mu navijestiti propast. Ne žele si neÅ¡to umisliti i tako zgrijeÅ¡iti pred Bogom, ali ne žele ni propustiti odgovoriti na Božji poziv. Uputili su se u Jeruzalem. Tamo je krenuo i Predsjednik, naizgled veliki svjetski mirotvorac, u stvarnosti predstavnik zla i aspirant na prijestolje Antikrista. Posljednji boj, onaj duhovni, polako poÄinje.
Nisu Ilija i Henok jedini koji su naumili otvoriti oÄi ljudima. Diljem svijeta pojavljuju se raznorazni vidioci. Neki Äak kažu da ne treba sluÅ¡ati danaÅ¡njega papu jer da je on antipapa, lažni prorok. Nakon toga poÄinju se ponaÅ¡ati tako kao da su oni glas Svemogućega. Na jednom prijemu, kojemu nazoÄi nadajući se prodrijeti u okolinu Predsjednika, Ilija ima priliku sluÅ¡ati i nekog njemaÄkog nadbiskupa zanesena suvremenim mirovnim strujanjima na Äelu s Predsjednikom. SluÅ¡ao ga je jedno vrijeme, a onda mu stao postavljati pitanja na koja ovaj nije mogao odgovoriti, tek zaprepaÅ¡teno zuriti. Osoba koja nije dopustila da je zaslijepi bljeÅ¡tavilo danaÅ¡nje uljudbe jasno zakljuÄuje: »Sotona je dovoljno pametan da zna da se istinski kršćani ne daju zavesti oÄitim zlom pa zato poseže za lukavstvima kako bi podijelio Kristovo Tijelo.« (str. 225.)
Dok pratimo radnju romana, pred oÄi nam dolaze prizori suvremenog progona kršćanstva. Iako spominje i Isil, O’Brien zapravo govori o dogaÄ‘ajima u zapadnoj civilizaciji. Sekularizam je na svome vrhuncu. ObraÄunava se s vjerom. Njegovi posebni odredi nemilosrdno nastupaju pod nazivom Organizacija Novoga Svijeta za oÄišćenje. Crkve su i samostani razoreni, svećenici i redovniÅ¡tvo ili ubijeni ili u tamnici. Totalitarizam u ime slobode nastupa kao plima. Kršćanstvo je stjerano u geto. Ilija kao Židov dobro zna Å¡to je to. Iskusio ga je nekada davno u VarÅ¡avi. I sada želi zaustaviti ponavljanje povijesti.
Uz dogaÄ‘aje na ovoj vidljivoj razini pratimo i dogaÄ‘aje na onoj duhovnoj. Pisac otkriva zbog Äega su neke liÄnosti u romanu postale takvima kakvima jesu. Time na neposredan naÄin poduÄava Äitatelje kršćanskoj vjeri. Posvješćuje nam da se sve poteÅ¡koće mogu pobijediti ako smo sa svojim Bogom. Zbog toga se treba prepustiti i postu i molitvi, djelovanje dolazi tek nakon toga.
Briljantan je ovaj roman, kao i neka druga piÅ¡Äeva djela. Ujedinjuje vrstan dar za književnost i vrsnu kršćansku duhovnost. Doziva nam u pamet da nismo niÅ¡ta manje suvremeni ako smo pristalice dobra, Äak Å¡toviÅ¡e. Jednom rijeÄju skida nam mrenu s oÄiju i Äini da vidimo na pravi naÄin. Na nama je hoćemo li sve to posluÅ¡ati ili se prikloniti onom lakÅ¡em putu, putu koji se proglaÅ¡ava tako suvremenim i vodi do ustoliÄenja Antikrista.
Miljenko Stojić
 tropolje.info