Samir Khalil Samir, Islam na Zapadu, Veritas, Zagreb, 2015.
Valovi arapskih izbjeglica, većinom muslimana, zapljuskuju obale Zapada. Jedni bi im Å¡irom rastvorili vrata, drugi traže malo viÅ¡e opreznosti, pitajući se usput zbog Äega ne odlaze u bogate arapske zemlje, meÄ‘u svoje. Bilo kako bilo, islam je meÄ‘u nama, ali ne samo od ovih zadnjih dana. I sa svim tim skopÄan je pojam terorizma. Pisac otvoreno, ali s poÅ¡tovanjem, prilazi ovim temama i uvodi nas u zanimljiv naÄin razmiÅ¡ljanja i postupanja.
Samir Khalil Samir isusovac je, roÄ‘en u Kairu 1938., a danas je priznati struÄnjak za islam i orijentalistiku. Kao takav predavaÄ je na Papinskome orijentalnome zavodu u Rimu te ravnatelj MeÄ‘unarodne udruge za arapske kršćanske studije. Redoviti je i gost-predavaÄ na viÅ¡e akademskih institucija u Europi i SAD-u. OÄito je da je dobro upoznat s temom o kojoj razglaba u knjizi.
Da bismo uspjeli shvatiti ovo djelo, najprije se moramo osloboditi predrasuda. Na drugom je mjestu pobliže upoznavanje s doktrinom islama. Pisac nam pomaže i u jednome i u drugome.
»Islam je prije svega oblik vjerovanja u Boga: jedinoga Boga, koji odluÄuje o svim dijelovima naÅ¡ega života; o svemu Å¡to obilježava naÅ¡e svakodnevlje.« (str. 19.) »Islam je ujedno i politiÄki sustav; primjerice, postoji Organizacija islamskih država, koja se sastoji od pedeset i sedam zemalja koje se smatraju muslimanskima. … Islam je, dakle, daleko jedinstveniji od kršćanstva, a jedan je od razloga i taj Å¡to u islamu ne postoji razdioba na politiÄki i vjerski dio – ma Å¡to govorili odreÄ‘eni orijentalisti. (str. 21.) ÄŒovjeku ne ostaje nego birati. Takvim se pokazuje i Muhamed, islamski politiÄko-vjerski voÄ‘a.
PokuÅ¡ajmo sažeti ono Å¡to pisac govori. Muslimani su uvjereni da je Zapad na rubu uniÅ¡tenja pa sada oni ponovno osvajaju svijet i uÄvršćuju islam. Prva etapa je utvrÄ‘ivanje neprijatelja islama (takfir). Druga etapa je odbacivanje poganstva (kafir), kako je to uÄinio Abraham. Treća je etapa uspostavljanje islamske države.
Umjesto brige o svemu tome, Zapadnjacima je zanimljivija briga kako se muslimani odnose prema ženama. Pisac je i to pregledno razložio. Kuran je ograniÄio poligamiju na 4 žene, i, prema njemu, tako poboljÅ¡ao položaj žene. Kada žena ne sluÅ¡a, najprije ju je se opomene, uskrati joj se braÄna dužnost pa onda pokuÅ¡a urazumiti udarcima.
Kad su pripadnici Zakona u pitanju, onda to izgleda ovako. Židovi su izobliÄili Božji zakon, kršćani su izobliÄili Isusovu poruku, koji je poboljÅ¡ao taj Zakon, proglasivÅ¡i Isusa božanstvom jednakim Bogu. Zbog toga je doÅ¡ao posljednji prorok Muhamed i dovrÅ¡io Božju Objavu. Islam je, dakle, najsavrÅ¡eniji, odnosno savrÅ¡en. Nema se tu Å¡to zbog toga propitkivati.
Ne samo zbog kršćanstva, nego i zbog zapadnog liberalnog shvaćanja muslimanski tvrdi stavovi teÅ¡ko prolaze. Pisac veliki dio knjige od 17 poglavlja posvećuje islamskoj integraciji u zapadne vrijednosti. Puno je tu stavova i treba sve pomno proÄitati i razmisliti o tome. Recimo samo da upozorava na djelovanje islamskih duhovnih voÄ‘a imama i na izgradnju mnogobrojnih džamija. Umjesto vjere Å¡ire politiÄke poruke.
Ovu knjigu svakako treba imati u svojoj knjižnici i proÄitati je s razumijevanjem. Nije ona senzacionalistiÄko Å¡tivo, već naÅ¡e upućivanje u stvarnost oko nas. RazmiÅ¡ljanje na temelju proÄitanoga ne će nas dovesti samo do dubljeg razumijevanja islama, nego i do dubljeg razumijevanja naÅ¡eg osobnog vjerskog stava. Nije tajna da se i zapadnjaci preobraćaju na islam, dok je suprotno zabranjeno i pod prijetnjom smrtne kazne. Gdje grijeÅ¡imo?
Miljenko Stojić tropolje.info