Scena
Izlazak
„Mir je tako dragocjen da bih za njega dao sve osim istine.“
(Matthew Henry)
Živimo u nemirnim vremenima.
Nemir dominira u nama i oko nas.
PolitiÄki, gospodarski, financijski i ekoloÅ¡ki pokazatelji jasno ukazuju kako bismo uistinu i trebali biti zabrinuti. I da nam san ne bi trebao tako lako padati na oÄi.
Giuseppe de Santis, poznati talijanski sineast, 1950. godine snima film „Non ce pace tra gli ulivi“ („Nema mira među maslinama“) u kojem, kao uvjereni komunist, propagira klasnu borbu, a sve na primjeru nemira u Italiji 1948. godine, i sukoba između ljevice i desnice.
Maslina, kao i bijela golubica, simbol je mira ali je isto tako baÅ¡ ona, u povijesti ÄovjeÄanstva, ponajviÅ¡e svjedoÄila bezbrojnim nemirima i sukobima na ovim naÅ¡im podruÄjima. Koji traju i dan danas.
Ali povijest znamo ili bismo je barem trebali poznavati. Ono Å¡to ne znamo, a sve u kontekstu mira i nemira, jest danaÅ¡njost. Niti znamo, niti želimo znati, da smo uvuÄeni u život kojeg definira – nemir.
Nemir zbog svjetske situacije (ratovi, terorizam, kataklizme, ekologija, klimatske promjene, nafta, voda, novac).
Nemir zbog regionalne situacije (Zapadni Balkan, BiH, Srbija, „region“).
Nemir zbog naÅ¡e situacije (posvaÄ‘anost nacije, neugasli komunistiÄki mentalitet, neprovedena lustracija, neokomunisti i kriptokomunisti na vlasti, rasprodaja zemlje, zaboravljeni branitelji, stigmatiziran Obrambeni rat i Hrvati u BiH).
Nemir zbog situacije na obiteljskom planu (rastakanje obitelji, paralelni svjetovi, poguban utjecaj mass medija, nametanje devijantnog sustava obrazovanja, opća haranga protiv Crkve, abortus, eutanazija, istospolni brakovi).
Nemir u osobnom životu (nestabilnost u zaposlenju, porast teÅ¡kih bolesti, gubitak samopouzdanja, tjeskoba, sebiÄnost, depresija).
Ne postoji segment ljudskog života koji nije zahvaćen nekom vrstom nemira.
I svi mi (navodno) želimo i sanjamo mir. I ništa drugo.
Kako je ono pjevao John Lennon?
„Give peace a chance …“
Å to je Neville Chamberlain rekao, maÅ¡ući komadićem bijelog papira, kojim je predao ÄŒehoslovaÄku Adolfu Hitleru?
„Donosim vam mir u naÅ¡e dane …“
Što svaka misica odgovara kada je upitaju što bi to ona poželjela?
„Pa znate … mir u svijetu …“
I to je mir kako ga vidi Äovjek. Mir kako ga vidi ovaj naÅ¡ svijet.
U svijetu je jako puno razliÄitih aktivista koji se bore za vrijedne ciljeve. Za zaÅ¡titu okoliÅ¡a, za beskućnike, za bolesne, za gladne i žedne. Tu su aktivisti koji se bore za prestanak ratova, za socijalnu pravdu, za prava obespravljenih žena, djece, manjina …
MeÄ‘u njima je puno iskrenih, samozatajnih, odluÄnih pojedinaca koji su spremni žrtvovati Äak i svoj život za ostvarenje boljeg života na ovome svijetu. Ali Å¡to se zbiva kada nestane idealizma, kada se prosvjedni skup zavrÅ¡i, kada svi odu doma?
Postaje li mir joÅ¡ samo jedan kultoroloÅ¡ki artikal, simbol koji će se ispeglati na neÄiju majicu ili će se otisnuti na nekakvom bedžu?
U svojoj autobiografiji „Long Loneliness“ („Duga usamljenost“) legendarna katoliÄka socijalna aktivistica, Dorothy Day kaže da mladenaÄka Äežnja za boljim svijetom ponekad ima previÅ¡e toga zajedniÄkog s nihilizmom i sebiÄnošću. Mladi ljudi idealiziraju promjene ali su rijetko spremni poÄeti od sebe samih.
Ako s jedne strane ovaj svijet preko politike, kao transmisije centara moći, ne želi mir nego potiÄe nemir i ako s druge strane i naj dobronamjerniji pojedinac mir promatra kao neÅ¡to Å¡to je on sam u stanju ostvariti, onda je jasno kako ovim svijetom dominira nemir. I da mira nema. I da ćemo teÅ¡ko doći do njega.
I koji je onda izlaz?
Jedino Kristov mir.
Mir kojeg ovaj svijet odbacuje, prezire, zaboravlja.
Ali, kažete vi, pa danas, kao nikad u povijesti, svi govore kako je mir nužan, nophodan. Bez njega se ne može. Da, od obiÄnih, pa sve do elektroniÄkih Äestitki, ova naÅ¡a kultura je preplavljena jezikom mira. Fraze kao „mir i dobra volja“ već su postale izlizane od enormne upotrebe. Postale su slogani, kliÅ¡eji iza kojih da skoro viÅ¡e niÄega nema. Gole fraze.
U osobnim razgovorima Äesto Äujemo poruke „mira“, a politika i mediji govore o dobro naoružanim „mirovnim snagama“ koje su poslane u podruÄja zahvaćena ratom.
Vjernici, tijekom svete mise, jedni drugima pružaju ruku govoreći „Mir s tobom.“, a svećenici zavrÅ¡avaju službu Božju rijeÄima: „Idite u miru.“
Kako bi samo bio drugaÄiji ovaj naÅ¡ svijet kada sve to ne bi u biti bile obiÄne fraze i kada bi one uistinu dolazile iz dubine naÅ¡eg srca.
Prorok Ezekiel govori:
„Jer narod moj obmanjuju govoreći ‘Mir’ kad mira nema.“ (13,10)
Ljudi koji žive u nemiru se boje. Žele se u strahu skriti. Skrivanje je neizbježno ljudsko stanje i zapoÄelo je jako rano.
„Uto Äuju korak Jahve, Boga, koji je Å¡etao vrtom za dnevnog povjetarca. I sakriju se – Äovjek i njegova žena – pred Jahvom, Bogom, meÄ‘u stabla u vrtu.“
(Postanak 3,8)
U ovonedjeljnom Äitanju iz Ivanovog EvanÄ‘elja vidimo sliÄnu matricu. UÄenici su se skrili u kući, iza zakljuÄanih vrata, jer su se bojali vlasti koja je upravo ubila njihovog uÄitelja. Nemir je zavladao njihovim srcima.
Kada Äujemo kako je doÅ¡lo do neke oružane pljaÄke, do ubistva, premlaćivanja, do nasilja bilo kakve vrste, velika većina nas želi uÄiniti isto. Želimo se sakriti. Od Boga, od drugih ljudi i od sebe samih. Nasilje i zloÄin nas Äine nemirnima, ali ne zato Å¡to su to neke neobiÄne stvari, nego zato Å¡to nas podsjećaju na to koliko smo u biti ranjivi i koliko smo smrtni.
I imamo pravo bojati se.
Prosvjetiteljski, znanstveni, racionalni etos, koji prožima našu kulturu, nas je jednostavno hipnotizirao i mi vjerujemo da sa svakim novim medicinskim, biološkim, kemijskim, genetskim otkrićem, i sa svakom novom psihološkom metodom, mi napredujemo kao vrsta.
A to je laž. NajobiÄnija laž.
Psihologija nas bezoÄno laže i uvjerava nas da je ona u stanju „pokrpati“ sve naÅ¡e „rasklimane“ veze i odnose, i uvjerava nas da ćemo tada uistinu biti „sigurni“ i „mirni“.
Ali mi sigurni nismo.
Nismo ni mirni.
Mi smo ranjivi.
I nemirni.
Zato se i skrivamo.
Skrivamo se u svojem poslu, u svojem hobiju, u alkoholu, neumjerenom jelu, u drogi, u seksu. Skrivamo se u politici, u udrugama. Skrivamo se u Å¡tedljivosti, u vitaminima, u tjelovježbi, u niskokaloriÄnim dijetama. Skrivamo se u svemu i svaÄemu.
Ali gdjegod se mi odluÄili sakriti, svi ćemo se mi, u biti, sakrivati od iste stvari – od svoje ranjivosti, od svojeg nemira, od svoje smrtnosti.
Ako je težnja za skrivanjem neizbježan dio naÅ¡eg života, onda je Äežnja da nas pronaÄ‘u univerzalna ljudska želja.
Kada se je Isus pojavio meÄ‘u svojim nemirnim i posakrivanim uÄenicima i kada je rekao „Mir vama!“ on im je u biti rekao „Ne morate se viÅ¡e skrivati. Ne morate viÅ¡e biti u tami, izolirani, usamljeni, u strahu. Ne treba viÅ¡e nemir vladati srcima vaÅ¡im.“
I onda im je pokazao svoje rane i kao da im je rekao „Ja razumijem vaš nemir i vaš strah. Ja sam se znojio krvavim znojem dok sam se molio. Ja sam visio prikovan na križu. Ja znam kako to izgleda umrijeti.“
I ove iste rijeÄi su upućene i nama – danas.
Upućene su nama kršćanima koji se skrivamo po bezbrojnim skroviÅ¡tima ove naÅ¡e kulture. Ove rijeÄi su i za nas kako bi nas ohrabrile da priznamo svoje nemire, svoje strahove i da priznamo svoje grijehe. Ove rijeÄi su i za nas kako bismo iziÅ¡li iz svojih skroviÅ¡ta i kako bismo se pridružili svojim prijateljima.
I bilo bi divno kada bi na ovome sve i završilo. Ali Isus nastavlja dalje.
„Kao što mene posla Otac i ja šaljem vas.“ Dakle, on im govori da trebaju ići tamo, u susret onome, što ih je i prepalo, što je unijelo nemir u njihova srca i što ih je natjeralo na skrivanje.
Ako je skrivanje od straha univerzalno ljudsko stanje onda je dolazak na mjesto straha srediÅ¡te Kristovog poziva nama. UÄenici bi najradije ostali iza dobro zakljuÄanih vrata ali ih Isus Å¡alje naprijed. Možda Äak i u smrt.
Nas Isus Äesto Å¡alje tamo gdje mi najradije ne bismo iÅ¡li. I nema obećanja da ćemo tamo biti sigurni. Jedino Å¡to Isus Äini jest da nam pokazuje svoje rane i kao da nas podsjeća da se uistinu imamo Äega bojati. Jer je ovaj svijet opasan.
U stanju nas je raniti. I ubiti.
Ali ako nam Isus ne jamÄi sigurnost – on nam daje svoj mir. Nije to mir ugodnih osjećaja, nego je to mir spoznaje da smo u službi Božjoj, neovisno u kojoj se situaciji nalazili.
Svi Isusovi uÄenici, osim Ivana koji je prognan na otok Patmos, ubijeni su. Živjeli su obiÄnim životom bacajući svoje mreže prije nego Å¡to su upoznali Božji mir, koji je ispunio do vrha njihova srca i koji ih je poveo putem Istine i Života.
Ovaj naÅ¡ svijet i dalje stenje iÅ¡Äekujući svoje otkupljenje. Jadikovka se njegova Äuje s jednog na drugi kraj ove naÅ¡e zemlje. Koliko se joÅ¡ krvi treba proliti prije nego Å¡to onaj, za kojeg su greÅ¡kom mislili da je vrtlar u uskrÅ¡nje jutro, ne zasadi ponovno vrt?
Samo Bog to zna.
U meÄ‘uvremenu možemo upoznati paradoksalni mir kojeg Isus pruža. Mir koji nam daje hrabrosti suoÄiti se sa stvarima kojih se bojimo. I to sve do dana kada se ponovno naÄ‘emo joÅ¡ jednom u vrtu, ali ovaj put bez razloga za skrivanjem.
„Mir Božji, ne to nije mir, to je borba, sukob i razdor u svitak zamotani. Pa ipak molimo samo za jedno – za Äudesni mir Božji.“