Trebalo je da Krist sve to pretrpi i treći dan uskrsne od mrtvih.
Čitanje svetog Evanđelja po Luki
U ono vrijeme: UÄenici su Isusovi pripovijedali Å¡to se dogodilo na putu i kako ga prepoznaÅ¡e u lomljenju kruha. Dok su oni o tom razgovarali, stane Isus posred njih i reÄe im: »Mir vama!« Oni, zbunjeni i prestraÅ¡eni, pomisliÅ¡e da vide duha. ReÄe im Isus: »ZaÅ¡to se prepadoste? ZaÅ¡to vam sumnje obuzimaju srce? Pogledajte ruke moje i noge! Ta ja sam! Opipajte me i vidite jer duh tijela ni kostiju nema kao Å¡to vidite da ja imam.«
RekavÅ¡i to, pokaza im ruke i noge. I dok oni od radosti joÅ¡ nisu vjerovali, nego se Äudom Äudili, on im reÄe: »Imate li ovdje Å¡to za jelo?« Oni mu pruže komad peÄene ribe. On uzme i pred njima pojede.
Nato im reÄe: »To je ono Å¡to sam vam govorio dok sam joÅ¡ bio s vama: treba da se ispuni sve Å¡to je u Mojsijevu Zakonu, u Prorocima i Psalmima o meni napisano.« Tada im otvori pamet da razumiju Pisma te im reÄe: »Ovako je pisano: ’Krist će trpjeti i treći dan ustati od mrtvih, i u njegovo će se ime propovijedati obraćenje i otpuÅ¡tenje grijeha po svim narodima poÄevÅ¡i od Jeruzalema.’ Vi ste tomu svjedoci.«
RijeÄ Gospodnja.
(Luka 24,35-48)
ZAÅ TO Å UTIMO?
„Šutnja pred zlom i sama je zlo!
Ne govoriti je govor!
Ne djelovati je djelovanje!
(Dietrich Bonhoeffer)
Å utnja.
Zna biti daleko ubojitija od bilo koje rijeÄi. Zna optužiti. Narugati se. Pa Äak i ubiti. ÄŒovjek Å¡utnjom Äesto govori viÅ¡e i snažnije nego govorom. Zato izraz „gromoglasna Å¡utnja“ možda najbolje ocrtava danaÅ¡nje druÅ¡tvo.
Å utimo.
Nažalost šutimo onda kada bismo trebali na sav glas govoriti, dok govorimo onda kada bismo trebali šutjeti. Danas šute oni koji bi trebali i morali govoriti, a govore oni koji bi trebali šutjeti.
Ovo je vrijeme apsurda. Sve je paradoksalno.
I mi. I naÅ¡a rijeÄ.
I naša šutnja.
Charles Finney reÄe: „Ponekad se Äini da su temelji nacije istrulili, i Äini se kao da kršćani žive misleći da Bog ne vidi Å¡to Äine u politici. Ali kažem vam, On vidi sve to. I on će blagosloviti ili prokleti ovu naciju sukladno onome za Å¡to se kršćani zalažu u politici.“
Danas javno izgovorena rijeÄ zna biti pogubna, ukoliko nije „politiÄki korektna“. ProglaÅ¡ava se „govorom mržnje“. I sve je dopuÅ¡teno, i sve se tolerira, i sve je „politiÄki korektno“, samo ako nije povezano s Isusom Kristom.
Zato kršćani danas „gromoglasno“ šute.
Ustrašeni. Isprepadani. Izmanipulirani. Ucjenjeni.
Å ute.
Ali Å¡ute i iz golog kukaviÄluka. Iz oportunizma. Pragmatizma. Iz interesa.
Uglavnom Å¡ute.
A Å¡utjeti, kada ti sam Bog zapovijeda govoriti, nije samo grijeh prema bližnjemu nego je prkos i neposluh prema Bogu. Sam Isus je rekao da će nas istina osloboditi, a ne Å¡utnja. Naravno da govor, kada ti Bog kaže da govoriÅ¡, može biti jako skup. Može te stajati veze u kojoj se nalaziÅ¡, karijere, pa Äak i tvojeg života.
Mi na zapadu živimo u kulturi u kojoj kršćani nisu progonjeni na naÄin da ih se baca u tamnicu ili da ih se javno biÄuje, ili da im se glava otkida, kao Å¡to se to dogaÄ‘a naÅ¡oj braći u svijetu, nego su progonjeni na daleko suptilniji naÄin.
UÅ¡utkani su.
To je taktika iz sotoninog arsenala i nažalost danas je među kršćanima izuzetno plodna. Mi šutimo, a trebali bismo (možda kao nikada do sada) govoriti.
U svojoj knjizi „Nebeski Äovjek“ brat Yun prepriÄava straviÄne progone koje je pretrpio, kao kršćanin, u Kini. I uzmeÄ‘u ostalog, o vjernicima na zapadu, kaže: „Uvjeren sam da će svaki kršćanin i dalje nositi križ u svojem životu. Na zapadu taj križ može biti izrugivanje, klevetanje ili odbacivanje.“
Ovaj naÅ¡ svijet nije u stanju, ili jednostavno ne želi, Äuti istinu i zato zaÄipa svoje uÅ¡i i na sam spomen Krista, ili kada netko slavi Krista – vriÅ¡ti. Sotona je upotrijebila sustave ovoga svijeta kako bi odredila o Äemu mi kršćani možemo govoriti, a o Äemu ne možemo. Ili ne smijemo.
Ovo je najvidljivije u politici.
ÄŒim kršćanin poÄne govoriti o politici, ne samo Å¡to to ovaj svijet uznemiri, nego i samom kršćaninu postane neugodno koliko to svijetu smeta. Jedan od naÄina pomoću kojeg smo mi kao kršćani uÅ¡utkani jest definicija koja luÄi, razdvaja politiku od morala.
Ali rijeÄ Božja zadire u apsolutno svaki aspekt života jednog vjernika. Nemamo mi jedna pravila kada je u pitanju naÅ¡ „duhovni život“, a druga kada je u pitanju naÅ¡ „politiÄki život“. PriÄa da se ta dva života mogu razdvojiti najobiÄniji je – mit. Bolje reći laž.
Zato politiÄari postaju zbunjeni, nervozni, kada pokuÅ¡avaju odgovoriti na pitanja koja se tiÄu njihove „vjere“ i politike. Jer moraju lagati. Pitanja abortusa, eutanazije, oÄuvanja tradicionalnog braka, nisu neutralne teme. Njih je obilježio sam Bog u svojoj RijeÄi. Å utjeti po tim temama znaÄi prkositi, znaÄi protiviti se samom Bogu.
U danaÅ¡njem Äitanju opet svjedoÄimo susretu uskrslog Kista i njegovih uÄenika. Vidimo da su njegovi najbliži prijatelji bili u Å¡oku i u nevjerici. Mislili su da je u pitanju duh. I zato su ga željeli dotaknuti. Dotaknuti rane od Äavala. Trebali su dokaz da je to uistinu Isus. Živi Isus.
Da je bila rijeÄ o duhu onda bi svi rekli kako je to bila neka vrsta masovne psihoze ili histerije, koja je bila rezultat njihove duboke tuge za Isusom. Ali uÄenici dodiruju Isusove i ruke i noge. Dodirnuli su i njegov bok – kopljem proboden. ÄŒak je Isus s njima jeo peÄenu ribu. On nije bio duh. On je bio uskrsli Krist.
Isus im povjerava misiju. Govori im: „Vi ste tomu svjedoci.“ Da, oni trebaju biti njegovi svjedoci. Oni to i postaju. Svjedoci bez straha. Ma koliko god vjerska i politiÄka vlast pokuÅ¡avale uguÅ¡iti njihov pokret, oni se nisu odrekli svoje vjere.
RijeÄ koju Luka u svojem evanÄ‘elju koristi prevedena znaÄi „svjedok“, a ta je rijeÄ jedinstvena u grÄkom jeziku. Ima tri znaÄenja. Kao prvo opisuje nekoga tko je oÄevidac, nekoga tko je svojim vlastitim oÄima vidio da se je neÅ¡to dogodilo. U tom smislu uÄenici su definitivno svjedoci.
Ali ta rijeÄ opisuje i nekoga koji možda i nije svojim oÄima vidio da se je neÅ¡to dogodilo, ali taj snažno vjeruje (temeljem vjerodostojnog svjedoÄenja) i zato je o tome voljan drugima govoriti. Sveti Pavao nije bio neposredan oÄevidac Isusovog uskrsnuća, ali je pozvan biti svjedokom. U tu kategoriju spadaju i svi danaÅ¡nji kršćani.
Ali postoji i treća kategorija svjedoka. I ta nam je najzanimljivija. Iz grÄke rijeÄi „svjedok“ proizlazi rijeÄ â€žmuÄenik“. MuÄenik je netko koji je ubijen zbog svojeg uvjerenja. Ili zbog svojeg svjedoÄenja. Svi su uÄenici proÅ¡li muke, a osim Ivana (koji je prognan na otok Patmos) svi su umrli muÄeniÄkom smrću.
Zašto?
Zato jer nisu Å¡utjeli.
Zato i znamo da je njihovo svjedoÄenje pouzdano. Vjerodostojno. Nitko ne umire za neÅ¡to za Å¡to zna da nije istina. Pa tko bi to položio svoj život za laž?
UÄenici su vidjeli. Bili su tamo. Razgovarali su s Isusom. I jeli su s njim. Nisu Å¡utjeli. SvjedoÄili su. I umrli su za njega.
Zato nema sumnje u njihovu vjerodostojnost. I danas 2,000 godina kasnije mi prihvaćamo njihovo svjedoÄenje. I sami temeljem njega svjedoÄimo Krista.
Ako vas pitaju zašto ste Kristov svjedok kažite im da vjerujete u uskrslog Krista. U Krista koji živi i danas.
Ako vas pitaju kako znate da je Krist i danas živ kažite im da znate, jer on živi u vašem srcu.
SvjedoÄite svijetu uskrslog Krista.
Ne Å¡utite!
Ivica Ursić