Kultura
Ivica Ursić – Uvijek nedjeljom: VjeÄna paradigma
Ti kažeš: ja jesam kralj.
Čitanje svetog Evanđelja po Ivanu
U ono vrijeme: ReÄe Pilat Isusu:
»Ti li si židovski kralj?« Isus odgovori: »GovoriÅ¡ li ti to sam od sebe ili ti to drugi rekoÅ¡e o meni?« Pilat odvrati: »Zar sam ja Židov? Tvoj narod i glavari svećeniÄki predadoÅ¡e te meni. Å to si uÄinio?«
Odgovori Isus: »Kraljevstvo moje nije od ovoga svijeta. Kad bi moje kraljevstvo bilo od ovoga svijeta, moje bi se sluge borile da ne budem predan Židovima. Ali kraljevstvo moje nije odavde.« Nato mu reÄe Pilat: »Ti si dakle kralj?« Isus odgovori: »Ti kažeÅ¡: ja sam kralj. Ja sam se zato rodio i doÅ¡ao na svijet da svjedoÄim za istinu. Tko je god od istine, sluÅ¡a moj glas.«
RijeÄ Gospodnja.
(Iv 18, 33b-37)
VJEÄŒNA PARADIGMA
Svake godine, nekako u ovo vrijeme, mediji zajaÅ¡e temu “božićnog†šopinga. I onda se mantra kako je kriza, kako je sve skupo i kako će ove godine prosjeÄna obitelj troÅ¡iti manje nego proÅ¡le godine. Dakle doći će do promjene ustaljenog obrasca ponaÅ¡anja. Promijeniti će se potroÅ¡aÄka paradigma.
NeÅ¡to do sada ustaljeno se mijenja i dolazi do neÄeg novog.
Pojam paradigma (grÄki: paradeigma) definiran je kao uzorak, uzor, primjer, obrazac, ali mi je u danaÅ¡njem kontekstu promatramo kao pogled na svijet I poglavito na život.
NaÅ¡ svijet u biti funkcionira na neprestanim promjenama razliÄitih paradigmi. Ono Å¡to je joÅ¡ juÄer izgledalo zadato, fiksno, nepromjenjivo već danas je “passéâ€. ProÅ¡lo svrÅ¡eno vrijeme.
I sve bi bilo, manje viÅ¡e razumljivo, kad te promjene ne bi bile u samim temeljima ÄovjeÄanstva, u sferi naÅ¡eg identiteta i kad ne bi bile u koliziji sa Svetim Pismom. ÄŒovjek kojemu se neprestano mijenjaju temeljne paradigme živi u apsolutnoj konfuziji, njegova duÅ¡a žeÄ‘a za istinom, ali je ne pronalazi.
Advent nam je pred vratima. Danas je blagdan Krista Kralja i to je posljednja nedjelja u crkvenoj godini. Od iduće nedjelje smo u Adventu i poÄinje nova crkvena godina.
Ne bi se reklo, zar ne?!
A kako i bi kad su nam temperature do prije jednog dana bile sliÄnije rujnu nego kalendaru koji kaže da smo u zadnjoj trećini studenog mjeseca. Kasna jesen, rana zima, a mi to, do juÄer, u kratkim rukavima.
Sve je nekako neobiÄno, pa rekli bismo i ovonedjeljno Äitanje.
Mi ulazimo u Advent, Božić kuca na vrata, a mi Äitamo o Isusovom suÄ‘enju pred Poncijem Pilatom. Pa i nema nekog smisla, zar ne?
Ovo Äitanje nekako prije spada u Korizmu. Ali ono je tu.
Tekst opisuje vrijeme neposredno pred Isusovo razapinjanje.
Ako je tekst tu onda postoji i razlog zašto je tu.
Idemo vidjeti koji bi to mogao biti razlog.
Prije nego što se posvetimo događaju Božjeg porođenja u betlehemskoj štalici za trenutak trebamo zastati i podsjetiti se kamo nas ova staza vodi.
Ma koliko mi puta proslavljali rođenje Krista djeteta, smrt tog istog Krista uvijek je ista. Uvijek završimo na istom mjestu, na istom suđenju, ispod istog križa.
S obzirom na naÅ¡e predznanje o onome Å¡to će se dogoditi, želimo li mi uistinu kroz sve to joÅ¡ jednom proći? Jesmo li voljni ponovno i joÅ¡ jednom s Isusom do na križ, pa se onda posvetiti radosnom i ugodnom ambjentu Božića ili bismo mi najradije godiÅ¡nje slavili samo Božić i Uskrs, a Veliki Petak bi preskoÄili?
Zastanimo danas.
Danas je blagdan Krista Kralja.
Prije nego Å¡to ćemo se suoÄiti sa paradoksima Božića, kako onim teoloÅ¡kim tako i onim druÅ¡tvenim, promotrimo danaÅ¡nje Äitanje i pokuÅ¡ajmo proniknuti Å¡to ono nama danas govori i Å¡to to znaÄi slaviti Kristovu vladavinu.
Tekst poÄinje usred suÄ‘enja Kristu pred Poncijem Pilatom. Isusa su doveli jer židovi, pod rimskom okupacijom, nisu bili u stanju donositi neke pravne odluke, kao Å¡to je bila smrtna kazna. Oni su morali od svojih rimskih gospodara tražiti konaÄno odobrenje.
Pilat pita Isusa: “Ti li si židovski kralj?”
On to vjerojatno pita s odreÄ‘enom skepsom ali je vjerojatno već Äuo govorkanja da je Isus neka vrsta mesije. Pilat želi znati je li Isus neki revolucionarni voÄ‘a, netko tko ima za cilj zasjesti silom na kraljevski tron.
Isus na pitanje odgovara pitanjem. “GovoriÅ¡ li ti to sam od sebe ili ti to drugi rekoÅ¡e o meni?”
Pilat mu odgovra. “Zar sam ja Židov? Tvoj narod i glavari svećeniÄki predadoÅ¡e te meni. Å to si uÄinio?”
Pilat sugerira da najvjerojatnije mora postojati neki razlog zašto se je Isus pojavio pred sudom, jer takva paradigma vlada. Ako si kralj onda želiš i vlast.
A Å¡to Isus Äini? Vraća se na prvotno Pilatovo pitanje i daje mu odgovor.
“Kraljevstvo moje nije od ovoga svijeta. Kad bi moje kraljevstvo bilo od ovoga svijeta, moje bi se sluge borile da ne budem predan Židovima. Ali kraljevstvo moje nije odavde.”
Isus priznaje da ima neke veze s karljevstvom ali govori Pilatu da on u svojoj glavi ima krivu predodžbu. Isus možda jest revolucionar ali ne od one vrste koja bi silom zauzela kraljevski tron.
On nikoga nema tko bi se borio da ga se izvuÄe iz situacije u kojoj se nalazi.
Ali sve Å¡to Plilat Äuje jest Isusovo priznanje da on ima kraljevstvo – dakle analogija glasi – imaÅ¡ kraljevstvo onda želiÅ¡ i kraljevati. Dakle Pilat se nepokolebljivo drži postojeće paradigme.
„Ti si dakle kralj?” Pilat će Isusu.
Isus odgovara „Ti kažeš. Ja sam kralj.“
Pilat i Isus govore o dvije razliÄite vrste kraljevanja.
„Ja sam se zato rodio i doÅ¡ao na svijet da svjedoÄim za istinu.
Tko je god od istine, sluÅ¡a moj glas.”
I tu danaÅ¡nje Äitanje zavrÅ¡ava i kao da možemo osjetiti Plilatovu frustriranost nakon odgovora koje mu je Isus dao.
O Äemu ovaj to njemu govori?
Isus sažima Äitavu svrhu svojeg poslanja baÅ¡ u ovoj sceni s Pilatom.
Isus je doÅ¡ao svjedoÄiti istinu.
Ali Äini se da taj odgovor ni malo ne raÅ¡Äišćava ovu situaciju niti nam daje odgovore koje mi tražimo. I onda slijedi ono Äuveno Pilatovo retoriÄko pitanje: „Što je istina?“
Istina je rijeÄ, mi to dobro znamo, kojom se tako olako razbacujemo unaokolo. U kulturi, u medijima, u svakodnevnom životu, u politici. Svi mi posjedujemo neke svoje predodžbe o istini i naravno svoje istine.
Koja je Isusova istina?
Je li Isus sam istina?
Ako je Isus istina Å¡to to onda znaÄi?
Je li ovdje u pitanju promjena paradigme?
Ako pozorno prouÄimo EvanÄ‘elja onda ćemo se možda iznenaditi koliko malo puta Isus govori Å¡to bismo mi trebali i Å¡to ne bismo trebali vjerovati.
Isus nikada ne stavlja pred nas zbirku vjerovanja. Isus nam govori da sluÅ¡amo njegov glas, glas istine. A ono Å¡to nam njegov glas govori nije tako puno u vezi s onim Å¡to nam je vjerovati, nego Å¡to nam je Äiniti. Isusovo uÄenje u sebi ukljuÄuje puno akcije, puno djelovanja, puno priÄa Å¡to nam je Äiniti kako bi živjeli u istini koju Isus predstavlja.
Kroz mnoge parabole Isus nas uÄi kako ukljuÄiti one koji su obiÄno nepoželjni, kako voljeti one koji su nevoljeni, kako posložiti prioritete da bi Bog, a ne novac bio u srediÅ¡tu naÅ¡eg života.
Kroz svoje uÄenje Isus nam govori o istini, a istina glasi da je kraljevstvo Božje tu, pokraj nas, tu, ovdje, sada. Ali ono je ovdje samo onoliko koliko smo mi u stanju i koliko smo mi pripravni prigrliti istinu koju nam Isus donosi.
Mi moramo voljeti, mi moramo živjeti, mi moramo služiti ako želimo ugledati to kraljevstvo Božje oko sebe.
Teolog Frederic Buechner piÅ¡e da kraljevstvo Božje nije „mjesto nego je stanje, i tu i tamo, i sada i onda, i to u onoj mjeri koliko je ostvarena Božja volja na razliÄite naÄine, meÄ‘u nama – i onda kraljevstvo Božje odmah nastupa.“
I dok prelazimo iz jedne crkvene godine u drugu, i dok stojimo na rubu Adventa, dok se usprkos recesiji pripremamo kititi bor i kupovati poklone, zastanimo za trenutak. Advent je poÄetak priÄe, ali nas danaÅ¡nje Äitanje podsjeća da i kraj držimo u svom vidokrugu.
Istina.
Bog nas je toliko ljubio da je došao k nama osobno u Kristu.
Istina.
Bog nas toliko ljubi da je svoju milost raširio na svakog od nas.
Istina.
Božje kraljevstvo je upravo tu, među nama, uz nas.
Istina.
Mi moramo pomagati kraljevstvu da uđe u nas, ne toliko govorom o svojoj vjeri koliko svojim djelima.
Ljubeći druge, pomažući svojim bližnjima i iscjeljujući one koji su ranjeni.
To zanaÄi promijeniti paradigmu.
Ali to ne znaÄi jednu potroÅ¡enu paradigmu zamijeniti nekom drugom takoÄ‘er potroÅ¡nom.
Ne, to znaÄi prigrliti Kristovu paradigmu.
Kristovu ljubav.
John Mansfield, u svojoj drami “The Trial of Jesus” („Isusovo suÄ‘enje“) prikazuje Pilatovu suprugu koja ostaje u sudnici dugo nakon su već svi otiÅ¡li. KonaÄno, vojnik koji je sudjelovao u razapinjanju dolazi i ona ga pita: „Je li mrtav?“ Vojnik odmahuje glavom i kaže: „Ne, gospoÄ‘o, on nije mrtav.“ Ona ga nastavlja propitkivati: „Ali naravno da je mrtav, on tamo već dugo visi.“ I vojnik odgovara: „Ne, gospoÄ‘o, on nije mrtav. Njegova je ljubav sada puÅ¡tena u svijet i ni Židovi ni Rimljani je ne mogu zaustaviti.“
Kristova ljubav nepromjenjiva je i vjeÄna paradigm svakog kršćanina.
Ivica Ursić tropolje.info