Kultura
Ivica Ursić – Uvijek nedjeljom: Sve naÅ¡e brige
Marta i Marija postale su simboli za dva moguća stava prema životu, za dvije sile u Äovjeku i u ÄovjeÄanstvu kao cjelini, za dva oblika zabrinutosti.
Marta je zabrinuta.
Marta brine za mnogo stvari ali sve te stvari imaju svoj kraj.
One su preliminarne, prolazne i prijelazne.
Marija brine samo oko jedne stvari koja je beskonaÄna, krajnja i trajna.
Martin put, njezin naÄin razmiÅ¡ljanja nije nam mrzak. Naprotiv, to je naÄin, to je put kojim hodi ovaj naÅ¡ svijet i po kojem i funkcionira. To je pokretaÄka snaga koja održava i obogaćuje druÅ¡tveni i gospodarski život.
Bezbroj je briga u naÅ¡im životima koje zahtijevaju naÅ¡u pozornost, predanost, naÅ¡u strast. Ali one ne zahtijevaju od nas beskonaÄnu pozornost, bezuvjetnu predanost i krajnju strast. One jesu važne, Äesto jako važne i za vas i za mene i za Äitavo ÄovjeÄanstvo. Ali one nisu krajnje, ultimativno važne.
I zato Isus i hvali Mariju, a ne Martu.
Marija je izabrala ono pravo, ono Å¡to Äovjek treba, jedinu stvar koja ima konaÄan znaÄaj za Äovjeka.
Å to je to ili Å¡to to znaÄi brinuti o neÄemu?
To znaÄi da smo u to ukljuÄeni, da je dio nas u tome, da mi u tome sudjelujemo sa svojim srcem. A znaÄi Äak i viÅ¡e od toga. Ono upućuje na naÄin na koji smo mi u to ukljuÄeni, a ukljuÄeni smo s uznemirenošću u svome srcu.
Zabrinutost i nemir. Zebnja i tjeskoba. Kad god smo angažirani u neÄemu, ukljuÄeni u neÅ¡to mi imamo sve te osjećaje u sebi.
Toliko je stvari koje nas zamaraju, stvari koje izazivaju naÅ¡e suosjećanje ili strah. Užas Äak. Ali one nisu naÅ¡a stvarna briga – one ne stvaraju u nama taj nagon, nagon prepun muÄne tjeskobe koja je uvijek prisutna kada smo u svezi neÄeg iskreno i ozbiljno zabrinuti.
Å to nas to brine tijekom jednog naÅ¡eg radnog dana, od trenutka buÄ‘enja do trenutka kada krajem dana zaspemo, pa Äak i dalje od toga, kada nam se naÅ¡e tjeskobe pojave i u naÅ¡im snovima?
Mi smo zabrinuti zbog svog posla. On je temelj naÅ¡e egzistencije. Možemo ga mi voljeti ili mrziti, možemo ga držati za svoju dužnost ili kao ljutu potrebu ali tjeskoba nas zgrabi kad god osjetimo da smo na rubu svojih snaga ili kada nam pada uÄinkovitost ili kada se borimo sa svojom lijenošću ili s opasnošću od mogućeg neuspjeha.
Brinemo se u svezi naÅ¡ih odnosa s drugim ljudima. Nismo u stanju zamisliti svoj život bez njihove naklonosti, njihovog prijateljstva, njihove ljubavi … zabrinuti smo i Äesto oÄajni kada pomislimo na indiferentnost, na izljeve bijesa i ljubomore, na skrivenu i Äesto otrovnu netrpeljivost koju otkrivamo kako u sebi tako i u onima koje volimo.
Tjeskoba od pomisli da bismo ih mogli izgubiti, da bismo ih mogli pozlijediti, da nismo možda vrijedni njihove ljubavi, uvuÄe se u naÅ¡a srca i Äini naÅ¡u ljubav nemirnom. Zabrinuti smo za sebe same. Osjećamo se odgovornima za svoj razvoj prema zrelosti, prema snazi u životu, razumu u glavi i savrÅ¡enstvu u duhu.
U isto vrijeme žudimo za srećom, zabrinuti smo u svezi svojih zadovoljstava i onih trenutaka koje nazivamo „jo’ da mi se je dobro zabavit“, a to kod nas danas izaziva izuzetno veliku brigu.
Naša tjeskoba nas obuzima kada se pogledamo u zrcalo ili kada drugi sude o nama. Osjećamo da smo donijeli krivu odluku, da smo krenuli krivim putem, da smo pogriješili pred ljudima i pred sobom samim. Uspoređujemo sebe s drugima i osjećamo se u odnosu na njih manje vrijedni, te bivamo frustrirani i depresivni.
Uvjereni smo da smo potratili svoju sreću pregrÄevito je tražeći i brkajući sreću sa zadovoljstvom ili Å¡to nismo bili dovoljno hrabri i Å¡to nismo ugrabili pravi trenutak i donijeli odluku koja bi nas dovela do sreće.
Ne smijemo takoÄ‘er zaboraviti viÅ¡u brigu, najprirodniju i najuniverzalniju brigu svega Å¡to živi, a to je briga za oÄuvanjem života – briga za kruh naÅ¡ svagdaÅ¡nji.
JoÅ¡ do nedavno, zapadno je druÅ¡tvo skoro pa zaboravilo ovu brigu. Danas, briga za hranom i odjećom i krovom nad glavom tako je opet snažna u većem dijelu ÄovjeÄanstva da je uglavnom potisnula sve ostale ljudske brige i uvukla se je u glave svih slojeva druÅ¡tva.
Ali netko će se sigurno zapitati, pa zar mi nemamo i važnijih briga od ovih u svom svakodnevnom životu?
Jesu li to brige o „jedinom što je potrebno“ i o onome što je izabrala Marija?
Ili su to najviši oblici onoga što Marta zastupa?
Jesmo li mi joÅ¡ uvijek, poput Marte, zabrinuti za mnogo toga Äak i kad smo zabrinuti oko velikih i plemenitih stvari?
Izbjegavamo li mi uistinu tjeskobu kada smo zabrinuti u svezi masovne društvene mizerije i društvene nepravde, koja kada je usporedimo sa svojim relativno favoriziranim stanjem, nagriza našu savjest i onemogućava nam slobodno disati dok gledamo i slušamo jad i muku milijuna ljudi diljem svijeta?
I jesmo li svjesni agonije onih koji žele iscijeljivati, ali znaju da je prekasno?
Onih koji žele poduÄavati, a suoÄavaju se s glupošću, zloćom i mržnjom?
Onih koji bi vodili ali koji su umorni od ljudske ravnodušnosti, od bolesnih ambicija svojih oponenata, loše vođenih institucija i opće nebrige za bilo što?
Sve su te tjeskobe veće od onih u našem svakodnevnom životu.
A znate li kolika je tjeskoba kada biste željeli krenuti novim putem, a svi su oko vas protiv? Jeste li ikada iskusili nepodnoÅ¡ljiv osjećaj praznine kada ste se nakon predanog rada suoÄili s grubošću, zloćom i brigama svakodnevice?
Ni sve ovo nije ona „jedna stvar“ koju trebamo, a na koju je Isus upozorio kada je govorio Marti.
I ovaj svijet, zapadne civilizacije i demokracije, konaÄno uviÄ‘a da tisućljeće ljudske aktivnosti s kojom se je toliko hvalio, od Amerike do Europe, nije bilo „ono jedno potrebno“. Sva znanost i najnovija tehnoloÅ¡ka dostignuća, sav novac i sva umjetnost sada tako zorno vidimo – nije bilo „ono jedno potrebno“.
ZaÅ¡to, pita se danaÅ¡nji Äovjek, zaÅ¡to je toliko stvari o kojima vodimo brigu, povezano sa tjeskobom?
Mi im se predajemo, predajemo im svoju snagu, svoju strast, jer inaÄe niÅ¡ta ne bismo postigli. Ali zaÅ¡to smo onda nemirni u dubini svojih srdaca i zaÅ¡to Isus kaže da su nevrijedni naÅ¡e brige?
Zato Å¡to nam se mogu oduzeti!
Sve to, prije ili kasnije, dolazi svome kraju. Sve naÅ¡e brige su s rokom trajanja. U naÅ¡em kratkom životnom vijeku mnoge naÅ¡e brige već su odavno nestale, a nove koje su nastale takoÄ‘er će nestati. Mnoge velike brige iz proÅ¡losti su nestale, a joÅ¡ mnogo njih doći će svome kraju, prije ili kasnije. Zakon prolaznosti vlada i s naÅ¡im najvećim brigama. Doći će vrijeme, možda i ne tako daleko, kada će sve naÅ¡e brige zavrÅ¡iti. SkonÄati.
Ali mi se uporno brinemo oko svojih preliminarnih briga kao da su konaÄne i vjeÄne. I one nas drže u svom stalnom stisku pa makar se samo i na trenutak željeli osloboditi.
Svaka briga je tiranska i želi Äitavo naÅ¡e srce i Äitav naÅ¡ um i svu naÅ¡u snagu. Svaka naÅ¡a briga pokuÅ¡ava postati naÅ¡a konaÄna briga – naÅ¡ bog.
Briga oko naÅ¡eg posla Äesto i uspjeva postati naÅ¡ bog ili briga za druÅ¡tvenim statusom ili briga u svezi naÅ¡eg zadovoljstva.
Briga oko znanosti uspjela je postati bog Äitave jedne ere u povijesti.
Briga oko novca postala je još važniji bog.
Ali sve ove brige imaju svoj kraj, svoj završetak.
One se među sobom sukobljavaju, one opterećuju našu savjest, jer mi nismo u stanju izići u susret i udovoljiti svima njima.
I Å¡to mi tada radimo?
PokuÅ¡avamo zaboraviti sve svoje brige i postajemo cinici – ciniÄki nezabrinuti.
Mi donosimo odluku – više nas ništa nije briga, osim možda tu i tamo, povremeno, za nešto, ali svakako – ne ozbiljno.
PokuÅ¡avamo ne brinuti ni o sebi ni o drugima, niti o svom poslu, niti o svojim zadovoljstvima, niti o svojim potrebama, niti o svojim luksuzima, niti o druÅ¡tvenim, a niti o politiÄkim temama, ni o ljepoti, ni o znanosti.
ÄŒak nam se Äini da u tome ima neÄeg herojskoga.
Ali jedno je istina – to je samo alternativa situaciji apsolutne zabrinutosti. Nezabrinutost ili apsolutna zabrinutost – to su samo alternative.
Cinik je zabrinut, strastveno zabrinut, oko jedne stvari, oko svoje – nezabrinutosti.
Dakle koja je to jedna stvar koju trebamo?
Koji je to naÅ¡ konaÄni prioritet?
Koja je to prava stvar koju je Marija izabrala?
Ta jedna stvar koja je potrebna jest biti zabrinut do kraja, bezuvjetno, beskrajno.
Tako je Marija brinula.
To je Marta osjetila i to ju je ljutilo.
To je Isus hvalio kod Marije.
Kada Äovjek to shvati onda sve te prolazne brige uistinu postaju ono Å¡to i jesu – prolazne.
Sve se Äini isto, a sve je opet drugaÄije.
Mi i dalje brinemo oko svih onih stvari, ali sada drugaÄije.
Tjeskobe više nema. Nestala je.
Međutim tjeskoba i dalje postoji. Skriva se i nastoji se vratiti.
Ali njezina je moć slomljena. Ona nas više ne može ugroziti.
Sve možemo izgubiti ali onu jednu stvar koja nam treba – ne možemo.
Nitko nam je ne može oduzeti.
To je Isus Krist. To je Božja RijeÄ.
Nema niÄeg loÅ¡eg u Martinom pripremanju hrane, u Martinoj gostoljubivosti. Neko se mora „u’vatit i metle, uzavrit’ vodu, oÄistit’ kapulu“. Na taj naÄin ljudi pokazuju svoju ljubav i dobrodoÅ¡licu, svoju brigu. U tome nema niÄeg loÅ¡eg, dapaÄe u tome je neÅ¡to esencijalno. U pripremi kruha, u služanju vina, u volontiranju u puÄkoj kuhinji, u peÄenju kolaÄa za dom staraca …
Marta Äini dobru stvar.
Marta Äini ono Å¡to je nužno.
Marta služi.
Ali ako mi pokuÅ¡avamo Äiniti sve ove, pa i najplemenitije stvari, odvojeno od Božje RijeÄi, odvojeno od vizije koja dolazi od Boga, odvojeno od Isusa Krista, onda će nas, prije ili kasnije, taj posao slomiti.
Satrat’ će nas.
Uništiti.
Marija je izabrala sluÅ¡ati RijeÄ.
Isus, živa RijeÄ, je prisutan, baÅ¡ tu u kući. I ako Marija namjerava ljubiti Boga i voljeti bližnjega, ako ona misli pokazati gostoljubivost strancu i voditi brigu o nekome tko je u potrebi, onda sve ovisi o Bogu i o sluÅ¡anju i o povjerenju u Božju RijeÄ.
Ako Äovjek nema viziju onoga Å¡to Bog Äini, onda ga život uniÅ¡ti.
Marija sjedi Isusu do nogu i sluÅ¡a njegovu RijeÄ, sluÅ¡a Božju viziju.
Bez te RijeÄi mi ne možemo dalje, mi ne možemo, poput Marte, pripremati gostoprimstvo za druge. Jer na koncu će nas sav taj posao, sav taj naÅ¡ silni trud izmoriti, postati ćemo ljuti Å¡to je sve palo na naÅ¡a pleća, biti ćemo iscrpljeni i na kraju dotuÄeni.
Ali s Božjom RijeÄi biti ćemo u stanju pripremati obroke za gladne, biti ćemo u stanju njegovati bolesne, pružati gostoprimstvo putniku namjerniku i moći ćemo, usprkos svim problemima i brigama, koje život bude stavljao pred nas, moći ćemo ljubiti i živjeti u ime Kristovo.
Pomozimo Marti i onda sjednimo zajedno s Martom i Marijom Isusu do nogu.
Ivica Ursić tropolje.info