Scena
Ivica Ursić – Uvijek nedjeljom: Å uplje priÄe
„Bog nam je dao jedno lice, a mi smo sebi naÄinili drugo.“
William Shakespeare
Svakog dana tisuće ljudi putuje iz Hong Konga u mjesto Shenzhen samo kako bi posjetili na daleko Äuveni Luohu Commercial City. RijeÄ je o ogromnom trgovaÄkom centru u kojem se prodavaju imitacije luksuzne robe. Sa svojih 5 etaža, 1500 prodavaonica sa 50.000 Äetvornih metara prodajnog prostora, Luohu Commercial City je svjetski glavni grad krivotvorene robe.
Lažni Rolexi, imitacije Guccijevih cipela, Fendi odjeće i Chanelovih torbi, za samo djelić onoga koliko inaÄe stoji original, preveliki su mamac za tisuće koje „hodoÄaste“ danju i noću u taj hram potroÅ¡nje. Tu se svjetla ne gase, a obred manijaÄnog kupovanja se ne prekida. Iz sata u sat dolaze novi „vjernici“ kako bi osnažili svoju vjeru u neki od raznih brandova koje mogu tako povoljno dobiti na novom Olimpu.
Bitno je imati na sebi „pravu marku“, pa makar ona bila i krivotvorena. Bitno je svidjeti se svijetu, jer ako nisi „u trendu“, jer ako nisi „in“, jer ako „ne pleÅ¡eÅ¡ kako ovaj svijet svira“ ti ispadaÅ¡ iz igre, ne igraÅ¡. Ti postajeÅ¡ autsajder, a njima je mjesto na margini. Zato mi oÄajniÄki želimo biti ono Å¡to nismo, želimo biti ljepÅ¡i, jaÄi, viÅ¡i, pametniji, bogatiji nego oni koji su oko nas, pa makar to sve skupa bila najobiÄnija laž.
Ovo naÅ¡e vrijeme je vrijeme krivotvorina i krivotvoritelja. Sve je lažno. Krivotvori se proÅ¡lost, a onda i sadaÅ¡njost. Zato se ne bi trebali Äuditi kakva nas onda Äeka budućnost.
ÄŒitav naÅ¡ život je obiÄna krivotvorina. Sve viÅ¡e živimo virtualan život izmeÄ‘u iPhonea, Pc-ja, Play station-a i Interneta. Televizija je glavna krivotvoriteljica.
Sve se krivotvori. Prije svega istina.
Okruženi smo lažnom hranom, napitcima, obućom i odjećom, lažnim tehnoloÅ¡kim igraÄkama, lažnim Äudotvornim eliksirima i tretmanima, lažnim obećanjima i lažnim nadama. Krivotvore se novÄanice, kartice, svjedodžbe, diplome, vozaÄke i lovaÄke dozvole, domovnice i putovnice, krivotvore se životopisi, imena i prezimena.
Okružili su nas lažni domoljubi i demokrati, lažni zastupnici i savjetnici, lažni svećenici i iscjelitelji, lažni meštri i profesori, lažni dobrotvori i prijatelji. Svi se žele predstaviti bolji nego što to u biti jesu. Mi živimo u svijetu u kojem se institucijama i pojedincima isplati stvarati bolju sliku o sebi nego što to aktualna stvarnost opravdava.
Kaže Somerset Maugham da je licemjerje najteži porok od svih poroka kojeg neki Äovjek može slijediti, a i onaj koji najviÅ¡e živcira. Licemjerje zahtjeva neprestanu budnost i nesvakidaÅ¡nje odvajanje od duha. Licemjerje se ne može, poput preljuba ili proždrljivosti, prakticirati u trenutcima dokolice, jer je licemjerje posao, stalni posao. Posao na neodreÄ‘eno vrijeme.
Licemjerje je najveće zlo naÅ¡eg vremena. Ono postoji na svim razinama naÅ¡eg druÅ¡tva. Svi smo, nažalost, upoznati s licemjerjem u politici, u sustavu naobrazbe, u sudstvu, u zdravstvu, u oglaÅ¡avanju, u religiji. Licemjere neprestano pratimo kroz razne medije. Neki će plasirati poluistine, predrasude, iskrivljene izvjeÅ¡taje, klevete, izmiÅ¡ljene argumente, krivotvorene stenograme, frizirane Äinjenice, potpune falsifikate, praviti će se kako se zalažu za vrline, a u biti će podržavati poroke, glorificirati će izdaju i laž.
Sve je to danas postalo tako uobiÄajeno, pa je zato i postalo prihvatljiva metoda kojom se mnogi koriste u svojim težnjama prema uspjehu, prema usponu na vrh.
Ovonedjeljno Äitanje iz EvanÄ‘elja po Mateju (23, 1-12) prepuno je Isusovih teÅ¡kih rijeÄi, teÅ¡kih optužbi na raÄun pismoznanaca i farizeja. Ovo je „najoÅ¡triji“ Isus u Äitavom Novom Zavjetu. Isusa je strahovito pogodilo licemjerje onih koji bi narodu trebali biti uzor. Uzor u svemu, ali ponajprije u vjeri.
Kod njih nema iskrene vjere. Kod njih ne postoji vjera koju bi Isus preporuÄio kao uzor. Njihova je vjera lažna. Ona je obiÄan falsifikat. Krivotvorina. Lažna je to vjera. A lažna vjera djeluje tako stvarno i tako uvjerljivo da ju je izuzetno teÅ¡ko razlikovati od odistinske vjere.
Farizeji su se pretvarali da vole Boga i slagali su beskonaÄan niz pravila i zakona kojih su se ljudi trebali pridržavati. Sve su to Äinili, ne u slavu Božju, nego kako bi ispali Å¡to veći vjernici u oÄima drugih ljudi. ÄŒak su svoja pravila držali jednako vrijednima kao i Božje zapovijedi. Isus ih naziva licemjerima, jer rijeÄima Äaste Boga, ali njihova srca priÄaju neku drugu priÄu.
Taj „obiÄaj“ traje i dan danas. Mi nalikujemo na dobre kršćane, ali samo izvani. Idemo u crkvu, molimo se, odgajamo djecu po kršćanskim regulama, držimo se i sami pravila i propisa koje nam Crkva propisuje, koristimo prave rijeÄi i to je to. Fasada je na mjestu, sva ožbukana i obojana. Sve je na svome mjestu. Ali ipak neÅ¡to nedostaje. NaÅ¡e su crkve pune religioznih ljudi, ali je u njima jako malo kršćana.
Isus nam „crta“ sliku religioznog života, koji ima sve izvanjske znakove, ali je iznutra pust i prazan. Vjerske vođe izgledaju dobro, uvijek orni i ažurni u donošenju nekog novog zakona, propisa, regule, ali snaga Božje ljubavi ne pribiva u njima.
Oni ne žive ono što govore.
Gordon Allport govori kako etiÄki zakoni, pa ma kako dobri i prihvaćeni bili, znaju biti Å¡uplja priÄa ako iza njih nije neÅ¡to Å¡to ih podupire. Ako iskljuÄivo slijedimo vjerska pravila i mislimo kako je to sve Å¡to se od nas traži, onda je to kao da živimo od mirisa prazne vaze. Da, moguće je neko vrijeme živjeti i osjećati miris vaze u kojoj cvijeća nema, ali prije ili kasnije doći ćemo u situaciju kada mirisa viÅ¡e biti ne će ukoliko u vazu ne stavimo cvijet.
U ovonedjeljnom Äitanju vidimo svu tragediju religioznosti koja se ne naslanja na djela. Vidimo religioznost koja je iskljuÄivo vanjska, manifestacijska, povrÅ¡na.
Postoji priÄa o Äovjeku koji je upao u bunar. Nije znao plivati. Utapao se je i zazivao je u pomoć. Prolazila tuda dvojica. IÅ¡li na nedjeljnu misu. ZastadoÅ¡e i rekoÅ¡e: „Mi ti sada nikako ne možemo pomoći, jer bi okasnili na službu Božju. Ipak ćemo ti pomoći. Kada doÄ‘emo u crkvu moliti ćemo se za tebe.“
Nisu Äovjeku ponudili pravu pomoć. Ponudili su mu svoje rijeÄi, ali su mu uskratili svoja djela. Pobrkali su prioritete. A Isus je i subotom pomagao ljudima u nevolji. Ljudi koji vole sebe i samo sebe, ljudi koji vole prva mjesta u druÅ¡tvu, ljudi koji vole pozdrave i laskave titule, ti ljudi ponajprije vole sebe, a ne Boga. I tu je jasno da neÅ¡to, odnosno netko, nedostaje.
Ono Å¡to nedostaje je Isus Krist. On nas Äini poniznima i zahvalnima. Ako je Isus Krist gospodar naÅ¡ih života onda ćemo se mi lako osloboditi licemjerja i lažne vjere. S Kristom se mi ne trebamo pretvarati.
Jer lako je biti lažni kršćanin.
Onoga trenutka kada prestanemo biti Božji, kada stavimo masku na svoje lice i pretvaramo se da smo neÅ¡to drugo nego Božje dijete, mi u biti poÄinjemo krivotvoriti svoju vjeru.
Ako naÅ¡e kršćanstvo ne djeluje, ako nije djelotvorno u ovom životu, gdje ga možemo testirati, ogromna je ludost nadati se da će nas to i takvo naÅ¡e kršćanstvo uspjeÅ¡no dovesti u vjeÄnost, uz Boga.
Jer ako padnemo na testu biti ćemo osuÄ‘eni na vjeÄnu patnju, na vjeÄnu odvojenost od Boga. DanaÅ¡nja Hrvatska to na svom primjeru zorno pokazuje. ÄŒini se kao da se sustavno pripremamo, već na ovome svijetu, kako u vjeÄnosti ne biti uz Boga.
Jer jedno govorimo, a drugo Äinimo.
PriÄamo priÄe.
Å uplje priÄe.
„Sam prema sebi istinit budi,
Jer zatim slijedi kao noć za danom,
Da nikom lažan ne možeš biti.“
Polonijev savjet sinu Leartu („Hamlet“)
Ivica Ursić