Kultura
Ivica Ursić – Uvijek nedjeljom: Sekvojin pouÄak
Tko ostaje u meni i ja u njemu, taj donosi mnogo roda.
Čitanje svetog Evanđelja po Ivanu
U ono vrijeme: ReÄe Isus svojim uÄenicima:
»Ja sam istinski trs, a Otac moj – vinogradar. Svaku lozu na meni koja ne donosi roda on sijeÄe, a svaku koja rod donosi Äisti da viÅ¡e roda donese. Vi ste već oÄišćeni po rijeÄi koju sam vam zborio. Ostanite u meni i ja u vama. Kao Å¡to loza ne može donijeti roda sama od sebe, ako ne ostane na trsu, tako ni vi ako ne ostanete u meni.
Ja sam trs, vi loze. Tko ostaje u meni i ja u njemu, taj donosi mnogo roda. Uistinu, bez mene ne možete uÄiniti niÅ¡ta. Ako tko ne ostane u meni, izbace ga kao lozu i usahne. Takve onda skupe i bace u oganj te gore. Ako ostanete u meni i rijeÄi moje ako ostanu u vama, Å¡to god hoćete, iÅ¡tite i bit će vam. Ovim se proslavlja Otac moj: da donosite mnogo roda i da budete moji uÄenici.«
RijeÄ Gospodnja.
(Ivan 15, 1-8)
SEKVOJIN POUÄŒAK
„Svi smo mi predivne, lijepe olupine.
To je ono Å¡to nas povezuje,
da smo svi polomljeni,
svi predivno – nesavršeni.“
(Emilio Estevez)
Najveća stabla na svijetu nalaze se u sjevernoj Kaliforniji.
To su – sekvoje.
Narastu preko 90 metara u visinu (zvonik Sv. Duje je visok 60 metara), a u Å¡irinu odu i do 30 metara. I ne samo Å¡to su visoke i debele, nego su i stare. Jako stare.
BotaniÄari tvrde da su neke sekvoje stare preko 4,000 godina. To znaÄi da u vrijeme kada je Isus hodao Galilejom, neke od njih su već bile visoke preko 30 metara.
I danas su još tu. Među nama. Žive.
Razlog njihovog opstanka poÄiva u njihovim korjenima. Ne, nisu njihovi korjeni duboko u zemlji, nego se, za ne povjerovati, nalaze jako plitko. Ali su zato povezani. Isprepleteni su s korjenima drugih stabala sekvoje od kojih se neka i po 100 metara daleko.
Ti, tako plitko položeni, korjeni bez problema drže težinu stabla koja zna dosegnuti i jedan milijun kilograma. Kada se stablo sekvoje iz bilo kojeg razloga ruši, korjeni pucaju odmah uz to deblo ne dovodeći u opsnost druga stabla sekvoje koja su s tim stablom povezana.
Koja vam je prva asocijacija kada Äujete rijeÄ â€žpovezanost“?
Najveći broj ljudi odmah pomisli na „veze i vezice“, na nekakvu korist i privilegiju koje mu neka veza može donijeti, na isprepletenost politiÄkih i poslovnih interesa, na mito, nepotizam i naravno na korupciju.
Dakle na neÅ¡to Å¡to pridonosi snazi, moći, utjecaju. Pod bilo koju cijenu. U svakom sluÄaju ako si dobro povezan s pravim izvorom onda si i sam snažan, moćan i utjecajan. A mi to volimo viÅ¡e od bilo Äega, zar ne?!
I joÅ¡ neÅ¡to, na sav glas „povezanost“ osuÄ‘ujemo kao neÅ¡to loÅ¡e, ali neprestano se pokuÅ¡avamo “povezati”. Bilo kako. Bilo s kim.
Naravno da svaka povezanost nije „a priori“ neÅ¡to loÅ¡e. DapaÄe.
Naša najvažnija i najpoželjnija povezanost je povezanost s Isusom Kristom.
Å to nam to Krist danas poruÄuje?
„Ja sam trs, vi loze.“
DanaÅ¡nje Äitanje pred nas stavlja snažnu sliku trsa i grana loze. Grane loze mogu jedino postojati i opstati i donositi ploda ukoliko su povezane sa trsom.
G. K. Chesterton lijepo kaže: „Čovjek ne može posjedovati privatnu religiju, baš kao što ne može posjedovati ni privatno sunce ili mjesec.“
U takvom odnosu, u odnosu trsa i vinove loze, „biti u vezi“ od vitalne je važnosti. Kršćanstvo ima dvije primarne povezanosti. Jedna je biti povezan s Bogom, a druga je biti povezan s bližnjim. Ako nedostaje jedna od ovih dviju „veza“ onda mi nismo kršćani. Kada mi „pokidamo veze“ s Bogom onda mi gubimo svoje temeljno obilježje, gubimo svoje srce, i svoju dušu.
„Što koristi Äovjeku ako zadobije sav svijet, a pri tom izgubi svoj život?“ (Marko 8, 36)
Mi znamo odgovor na ovo pitanje. Ako izgubimo vezu s Bogom onda ništa od onog što ostvarimo ne će imati nikakovog smisla. Ako izgubimo „vezu“ s Bogom mi gubimo smisao života.
Danas se vode velike rasprave kako „duhovno rasti“. Nije to predmet zanimanja iskljuÄivo vjernika. Danas je to trend, moda i kod agnostika, pa i kod ateista – duhovno pronaći sebe. Ono Å¡to je najopasnije u tom rastućem trendu svakako je moderna hereza koja vjeru promatra kao neÅ¡to iskljuÄivo individualno, dakle osobno, i Å¡to je u apsolutnoj suprotnosti s kršćanskim zajedniÅ¡tvom, sa povezanošću kršćana u Crkvi. U Tijelu Kristovom.
RijeÄ crkva dolazi od grÄke rijeÄi „eklesia“ koja se definira kao „zajednica“ ili pak kao „oni koji su pozvani“. Glavno znaÄenje „crkve“ ne odnosi se na zgradu, nego na ljude. Crkva je Tijelo Kristovo. U Efežanima 1,22-23 piÅ¡e: “I sve mu je podložio pod noge, a njega dade za glavu nad svim u Crkvi, koja je njegovo tijelo – punina Onoga koji ispunja sve u svima.“
Ali mi smo kršćani Äini se zaboravili da slijediti Krista znaÄi biti dio Tijela Kristova. Veliki broj deklariranih kršćana sve viÅ¡e, umjesto da traži kako biti dio Tijela Kristova, kako raÄ‘ati plodovima, traži ono Å¡to mu trenutaÄno ispunjava njegove osobne prohtjeve, pa onda i Crkvu drži kao neÅ¡to Å¡to postoji iskljuÄivo kao nekakav servis za svoje Älanove. Dakle, najprije razmiÅ¡ljamo kao potroÅ¡aÄi koji po logici potroÅ¡aÄkog druÅ¡tva sebe uvijek stavljaju u prvi plan.
Ali crkva nije igraonica. Crkva nije teatar. Crkva nije zabavni park. Mi bi se konaÄno trebali odreći nakaradnog stava da sve ocjenjujemo po kriteriju zabave.
Jesam li se danas dobro zabavio na Svetoj Misi?
Kakva je bila atmosfera? Glazba? Propovijed? Društvo u klupi do mene?
Ali, jesmo li se, nakon izlaska iz crkve, umjesto toga zapitali, jesam li ja danas slaveći Boga dobio nadahnuće nakon izlaska iz crkve otići potražiti potrebnoga i pomoći ga? Mjera naše službe nije u tome što smo primili kao dar ili kao nadoknadu za vrijeme provedeno u crkvi, nego što smo ponijeli u svom srcu i što ćemo po izlasku podijeliti s bližnjima.
Veliki rizik je u tome da mi izgubimo svoj izvor snage, svoj izvor mira, svoju povezanost s Kristom, pokuÅ¡avajući se povezati i prilagoditi svemu, svakomu i svaÄemu. Prava mjera Crkve nije u tržiÅ¡noj vrijednosti. Mnoge su protestantske crkve podlegle tom sirenskom zovu tržiÅ¡ta te su pokuÅ¡avajući privući nove vjernike to Äinile prilagoÄ‘avajući i mijenjajući EvanÄ‘elje, dakle RijeÄ Božju, suvremenim trendovima u svijetu.
Na taj se naÄin konzumerizam, logika tržiÅ¡ta, zakoni ponude i potražnje uvlaÄe u Crkvu, a to onda za posljedicu ima stanje da muÅ¡teriji treba udovoljiti na bilo koji naÄin, jer je „kupac uvijek u pravu“. To u konaÄnici znaÄi detronizaciju Boga i ustoliÄenje Äovjeka na njegovom mjestu.
Kada Crkva izgubi viziju stvaranja Kristovih sljedbenika, uÄenika i svjedoka, onda ona viÅ¡e ne donosi ploda. Zatvara se u sebe i prestaje biti Tijelo Kristovo.
Bruce Wilkinson u jednoj svojoj knjizi tvrdi da većina kršćana pripada u jednu od dviju kategorija. U prvoj su oni koji imaju odnos s Bogom, a u drugoj su oni koji imaju odgovornost prema Bogu. Oni kršćani koji imaju odnos s Bogom gledaju na svoju vjeru kao na mogućnost odgovora na životna pitanja. Oni ne dopuÅ¡taju da pritisak ovog svijeta utjeÄe na njihov moral i naÄin života. Oni su iskreno pobožni i radosni. Oni nalaze ispunjenost služeći drugima i slaveći Boga.
Ali oni kršćani koji vide svoju vjeru iskljuÄivo kao odgovornost prema Bogu prilaze svojoj vjeri kao prema svakoj drugoj životnoj obvezi. Oni odlaze u crkvu, jer to tako “treba” Äiniti nedjeljom. Oni pomažu u svojoj župnoj crkvi, jer misle da se to “oÄekuje” od njih. Njihova vjera uopće nema nekakav znaÄajniji utjecaj na njihove životne prioritete, na njihove druÅ¡tvene veze ili na naÄin kako žive svoj život.
Sve te razlike posljedica su Äinjenice koliko je tko povezan s Kristom. Imamo li „vezu“ ili osjećamo samo „odgovornost“ prema Kristu.
NaÅ¡a je vrijednost u Äinjenici da smo dio trsa koji je Tijelo Kristovo. Stabljika loze je beskorisna ako nije povezana s trsom i ako ne donosi ploda. Zato moramo pripadati Kristu. Moramo ostati u Kristu i Krist mora ostati u nama.
Svi mi Äeznemo pripadati. Negdje. Prije svega na svojoj rodnoj grudi. Na djedovini. OÄevini. U ovoj naÅ¡oj tranzicijskoj kulturi to je sve teže i teže. Mnogi od nas se sele, silom prilika, u neke nove daleke krajeve, a u naÅ¡e krajeve doseljavaju neki novi ljudi.
To su teÅ¡ki trenutci. Turbulentni. Razorni. Ipak ostaje jedna neraskidiva poveznica koja nas održava u nadi. To je Crkva. To je Tijelo Kristovo. Crrkva ostaje jedino trajno mjesto gdje se Äovjek može ukorjeniti, gdje se može osjećati sastavnim dijelom. Gdje može pripadati.
BaÅ¡ kao Å¡to su povezane i one sekvoje jedna s drugom iako stotinama metara razdvojene jedna od druge. Primjer Božjeg Äuda kroz priÄu o sekvoji pouÄak je za svakoga od nas koji želi u povezanosti s Bogom i bližnjim živjeti svoj život.
Kada smo u Kristu povezani onda pronalazimo snagu zajedniÅ¡tva. Zato od trenutka osnivanja naÅ¡ih obitelji mi moramo obitelji držati malim crkvama, jer tu u svom domu, u meÄ‘usobnoj povezanosti, vodoravno s bližnjim i uspravno s Bogom, Äovjek najprije nauÄi potrebu biti dio neÄeg viÅ¡eg nego Å¡to je on sam.
A to su Obitelj, Domovina i Bog.
Ivica Ursić