Kultura
-ivica-ursic-uvijek-nedjeljom-ritam-srca
Napustili ste zapovijed Božju, a držite se predaje ljudske.
Čitanje svetog Evanđelja po Marku
U ono vrijeme: Skupe se oko Isusa farizeji i neki od pismoznanaca koji doÄ‘oÅ¡e iz Jeruzalema. I opaze da neki njegovi uÄenici jedu kruh neÄistih, to jest neopranih ruku. A farizeji i svi Židovi ne jedu ako prije temeljito ne operu ruke; drže se predaje starih. Niti s trga Å¡to jedu ako prije ne operu. Mnogo toga joÅ¡ ima Å¡to zbog predaje drže: pranje ÄaÅ¡a, vrÄeva i lonaca. Zato farizeji i pismoznanci upitaju Isusa: »ZaÅ¡to tvoji uÄenici ne postupaju po predaji starih, nego neÄistih ruku blaguju?« A on im reÄe: »Dobro prorokova Izaija o vama, licemjeri, kad napisa: Ovaj me narod usnama Äasti, a srce mu je daleko od mene. Uzalud me Å¡tuju nauÄavajući nauke – uredbe ljudske. Napustili ste zapovijed Božju, a držite se predaje ljudske.«
Tada ponovno dozove mnoÅ¡tvo i stane govoriti: »PosluÅ¡ajte me svi i razumijte! NiÅ¡ta Å¡to izvana ulazi u Äovjeka ne može ga oneÄistiti, nego Å¡to iz Äovjeka izlazi – to ga oneÄišćuje. Ta iznutra, iz srca ÄovjeÄjega, izlaze zle namisli, bludniÅ¡tva, kraÄ‘e, ubojstva, preljubi, lakomstva, opakosti, prijevara, razuzdanost, zlo oko, psovka, uznositost, bezumlje. Sva ta zla iznutra izlaze i oneÄišćuju Äovjeka.«
RijeÄ Gospodnja.
(Marko 7, 1-8, 14-15, 21-23)
RITAM SRCA
Jedva popravljivo.
Ružna dijagnoza. Ne volimo je Äuti ni kada su u pitanju mali kućanski aparati, a kamo li naÅ¡e tijelo. Ali glavno da postoji nada. ZnaÄi ipak se da popraviti.
Ovonedjeljno Äitanje govori o pokvarenom dijelu naÅ¡eg tijela. Govori o naÅ¡em srcu.
Ne, ono ništa ne govori o kljetkama, arterijama, zaliscima ili o aorti.
Ovaj tekst ništa ne govori o ulozi srca u upumpavanju krvi u ostatak organizma.
U danaÅ¡njem Äitanju Isus koristi sliku srca kako bi opisao ono Å¡to se zbiva u dubinama ljudske duÅ¡e.
Isus nas uÄi, da kada je rijeÄ o Å¡tovanju Boga, ono Å¡to se zbiva u naÅ¡em srcu – ono Å¡to se zbiva u dubinama naÅ¡e duÅ¡e – jest od najvećeg znaÄenja za Boga.
Ovo nije prvi put u Bibliji gdje se govori da srce posjeduje moralnu komponentu.
U Jeremiji Äitamo: „Podmuklije od svega je srce. Jedva popravljivo, tko da ga pronikne?“ (Jeremija 17, 9)
Jeremija govori o tome kako svi mi patimo od srÄane bolesti koja je duhovne vrste. Jeremija nas upozorava, a Isus nas podsjeća, ako želimo Å¡tovati Boga i slaviti ga u cjelosti, ako želimo da naÅ¡a posluÅ¡nost bude potpuna, onda mi moramo biti sigurni da neprestano vodimo raÄuna o stanju svoga srca.
DanaÅ¡nji tekst poÄinje s joÅ¡ jednim pokuÅ¡ajem Farizeja, koji su se okupili oko Isusa i njegovih uÄenika, ne bi li pronaÅ¡li neku pogreÅ¡ku u Isusovom ponaÅ¡anju.
Kako ne uspjevaju u izravnom napadu protiv Isusa, vidimo kako ga pokuÅ¡avaju napasti neizravno, optužujući uÄenike da su propustili ceremonijalno pranje ruku.
Isus objaÅ¡njava da naÄin na koji Farizeji Å¡tuju Boga, pa makar na izvanjskom planu to djelovalo besprijekorno, u biti je je isprazno, uzaludno. Isus želi svima objasniti da je najvažnije ono Å¡to se zbiva u ljudskom srcu.
ZakljuÄak je jednostavan, Bog nije toliko zadovoljan naÅ¡im aktualnim djelima s kojima smo zauzeti koliko mu je bitno stanje naÅ¡eg srca dok ga Å¡tujemo.
Obratimo pozornost na kontekst rijeÄi „štovati“ (Marko 7, 7). Nije rijeÄ ekskluzivno o stvarima koje se zbivaju u bogomoljama. Mnogi kršćani grijeÅ¡e kada svode „štovanje“ Boga na ceremonijalnu molitvu i pjevanje.
Ne Äinimo tu greÅ¡ku – kontekst Å¡tovanja jest posluÅ¡nost u odnosu na zakon, a to znaÄi držati se Božjih zapovijedi. Å tovanje Boga je akcija. Djelovanje. A svaka akcija, svako djelovanje koje za cilj ima poÅ¡tovanje prema Bogu i posluÅ¡nost prema Bogu jest Å¡tovanje Boga.
Na tom su ispitu pali Farizeji. Oni su bili jako pozorni kada je bila rijeÄ o sudjelovanju u svim vjerskim „aktivnostima“ ali ih nisu obavljali uz iskreno poÅ¡tovanje. Farizeji su temeljito prali ruke, striktno su se držali zakona o „neradnoj suboti“, redovito su nazoÄili svim vjerskim obredima u sinagogama, sve su Äinili Å¡to je zahtjevalo ceremonijalno Äašćenje Boga.
Ali neÅ¡to je u svemu tome nedostajalo – njihovo srce. Zato im Isus i govori, odnosno podsjeća ih na rijeÄi proroka: “Dobro prorokova Izaija o vama, licemjeri, kad napisa: Ovaj me narod usnama Äasti, a srce mu je daleko od mene. Uzalud me Å¡tuju nauÄavajući nauke – uredbe ljudske.“
Bi li se i za nas moglo reći da je naše srce daleko od Krista?
Bi li se i za nas moglo reći da je naše slavljenje Boga – uzaludno?
Mi ponekad koristimo frazu – „ja u tome nisam bio sa srcem“.
Dao Bog da nikada ne koristimo tu frazu u odnosu prema Bogu i njegovoj Crkvi.
Mi ne možemo prenaglasiti Äinjenicu da je odistinska vjera stvar srca. Ljudi su skloni zaboraviti da je Bog duh i da je Å¡tovanje Boga stvar naÅ¡e duhovnosti. BaÅ¡ zato nam Isus i zapovijeda: „Ljubi Gospodina Boga svojega iz svega srca svoga, i svom duÅ¡om svojom, i svom snagom svojom, i svim umom svojim.“
Ako naše srce nije „u tome“ onda je naše štovanje Boga – uzaludno.
Mi bismo Bogu morali služiti – radosno, a ne – poslušno. Farizeji su služili – poslušno. Farizeji su bili izvrsni u ispunjavanju svojih religioznih obveza. Pa, ipak Isus im govori da ga slave uzalud, jer njihovo srce nije u tome.
Nakon Å¡to im je rekao da je njihovo slavljenje Boga uzaludno, Isus prilazi na izravne primjere, poÄinjući s jednim općim u 8. stihu: „Napustili ste zapovijed Božju, a držite se predaje ljudske.”
Ovaj opći ukor posebno je zanimljiv za nas, jer se mi današnji ljudi u njemu lako možemo prepoznati.
Koliko puta mi ponajprije mislimo Å¡to nam je nedjeljom obući „za na misu“, u koju crkvu otići (“u kojoj radi klima … svira se priko mise … ne traje misa dugo”), kojega svećenika odabrati („jer dobro propovida“), u koju klupu sjesti …
Kada je rijeÄ o slavljenju Boga, kada je rijeÄ o Å¡tovanju Boga, kada je rijeÄ o naÅ¡oj posluÅ¡nosti pred Bogom, Isus nas podsjeća neka se previÅ¡e ne opterećujemo s tradicijama koje smo mi sami izmislili. NaÅ¡a briga mora biti u svezi onog Å¡to Bog i samo Bog od nas zahtjeva.
A ono Å¡to Bog zahtjeva jest srce u cjelosti njemu odano.
Tu leži naÅ¡ problem. Bog od nas zahtjeva da imamo srce koje je u cjelosti njemu odano, ali mi iz Svetog Pisma znamo da mi bolujemo od srÄane bolesti koja je duhovne naravi. Isus nam zapovijeda: „Ljubi Gospodina Boga svojega iz svega srca svoga, i svom duÅ¡om svojom, i svom snagom svojom, i svim umom svojim.“
Ali nam Jeremija govori da je naše srce „podmuklije od svega, jedva popravljivo“.
Postoji li teža dijagnoza od dijagnoze koja ti govori da ti je srce – prijetvorno. Danas se Äesto Äuje fraza – „slijedi svoje srce“ ali biblijska mudrost ustrajava na tvrdnji sa se ljudskom srcu ne može vjerovati.
Kako idemo dalje to stvari postaju sve gore. „Ta iznutra, iz srca ÄovjeÄjega, izlaze zle namisli, bludniÅ¡tva, kraÄ‘e, ubojstva, preljubi, lakomstva, opakosti, prijevara, razuzdanost, zlo oko, psovka, uznositost, bezumlje. Sva ta zla iznutra izlaze i oneÄišćuju Äovjeka.” (Marko 7,21-23)
Budimo iskreni ove su rijeÄi uznemirujuće. Mi nismo pripravni o sebi misliti kao Å¡to mislimo o lopovima, preljubnicima i ubojicama. Ali jasno je vidljivo iz ovog teksta, ali i u drugim djelovima Novog Zavjeta, da Isus ne pravi razliku izmeÄ‘u grijeha poÄinjenih miÅ¡lju i grijeha poÄinjenih djelom.
U svojoj besjedi na gori Isus kaže: „A ja vam kažem: Tko god s požudom pogleda ženu, već je s njome uÄinio preljub u srcu.“ (Matej 5,28) – A ja vam kažem: Svaki koji se srdi na brata svoga, bit će podvrgnut sudu. A tko bratu rekne ‘Glupane!’, bit će podvrgnut Vijeću. A tko reÄe: ‘LuÄ‘aÄe!’, bit će podvrgnut ognju paklenomu.” (Matej 5,22)
Koja je to matematika, pitamo se mi?
Nebeska je to matematika.
Matematika koja sudi iznutra, a ne izvani.
Pa, postoji li onda nada za nas?
Postoji li lijek za naÅ¡u duhovnu srÄanu bolest?
Naravno da postoji.
Zbog toga je Isus došao i umro na križu.
Isus zna da smo mi grešni.
Da smo mi mogli sami sebe spasiti, da smo mi u stanju sami sebi izdati punu kartu za nebo, onda ne bi postojala potreba za križem.
Isus zna o zlu koje postoji u svakom ljudskom srcu. I Äinjenica da njegova smrt Äisti naÅ¡e srce razlog je zaÅ¡to se mi prema njegovoj smrti odnosimo kao prema Dobroj vijesti.
Grijeh farizeja jest u tome Å¡to oni Boga nisu Å¡tovali svojim srcem. Farizeji nisu bili voljni priznati zlo koje je bilo u njima. Mi ne bismo smjeli napraviti istu pogreÅ¡ku koju su poÄinili Farizeji.
Svi bismo se mi trebali prisjetiti 51. Psalma i reći: „Čisto srce stvori mi, Bože, i duh postojan obnovi u meni!“ (Psalam 51,12)
Mi se Nedjeljom ne bismo smjeli okupljati u crkvi, jer je to tradicija i obiÄaj. Morali bi se okupljati, jer smo svjesni svojih grijeha i potrebe da se naÅ¡e srce proÄisti.
Isus ne želi vidjeti nas kako smo puni sebe i kako mislimo da smo mi jedini pravi vjernici.
On ne želi da mu mi ukazujemo na popis dobrih djela koja smo mi napravili i s kojima se toliko ponosimo.
On ne želi ni naše milodare. Ni velike ni male.
Razvidno je iz danaÅ¡njeg Äitanja Å¡to Isus želi od nas – naÅ¡e srce.
Slavili i Äastili mi Krista u crkvi, kod kuće, na poslu, Å¡tovanje koje će njemu biti po volji jest ono koje dolazi izravno iz naÅ¡eg srca.
Ali zamolimo Boga neka nam ga popravi, jer sa srcem, u ovakvom stanju, ne ćemo daleko dogurati.
Ivica Ursić tropolje.lnfo