Živimo u svijetu paradoksa gdje su stvari rijetko onakve kakvima nam se Äine. SvjedoÄimo dogaÄ‘ajima ili se susrećemo s argumentima koji nemaju smisla ili nam se Äine kontradiktornim, proturjeÄnim, ružnim ili bolnim.
Sve velike životne misterije su u biti paradoksi.
Život i smrt. Duh i materija. Stvarno i nestvarno.
Sa svim ovim Äovjek se, htio ili ne htio, mora suoÄiti, i to iskreno i potpuno, želi li pronaći pravi odgovor.
I dok su se stari Grci, predvoÄ‘eni Zenonom, uveseljavali paradoksima kao Å¡to je utrka izmeÄ‘u Ahileja i kornjaÄe, moderno druÅ¡tvo se „uveseljava“, bolje reći „uveseljava ga se“, paradoksima kao Å¡to su: „izvoz demokracije na nosaÄima aviona“ ili „vama je dobro samo vi toga niste svjesni“ ili „mi se najbolje brinemo za vaÅ¡u slobodu ako vas lociramo, identificiramo, uhitimo i transferiramo“.
Pod prozirnim plaÅ¡tem fenomenologije u udarnim terminima javna televizija, po ne znam koji put, servira publici, dakle nama, njezinim vlasnicima, trivijalnost, Å¡und, voajerstvo i bezoÄno razvija tezu kako smo u biti mi, gledatelji, nastrani i izopaÄeni, jer mi to želimo, a oni samo zato Å¡to mi to želimo, nama to i serviraju.
I dok se nas, o naÅ¡em troÅ¡ku, eutanazira, dok nam se bezoÄno ispire mozak, dok nas se indoktrinira i dok nam se docira, za to vrijeme se trguje naÅ¡om sutraÅ¡njicom i s budućnošću naÅ¡e djece.
Živimo u paradoksu svih paradoksa, jer nas se uvjerava kako možemo biti sretni i mirno spavati, zato što su ljudi koji su nas poveli u slobodu, danas, neki mrtvi a neki živi, prikovani za stup srama, jer kao to s nama veze nema, pa se mi možemo u miru posvetiti svekolikoj zabavi.
I onda ova naša Hrvatska, gle paradoksa, biva razigrana ali u okovima. Dobili smo prostor za igru, strogo kontroliran prostor, u kojem smo vezani kao cirkuske zvijeri i određen nam je krug kretanja.
Slobodni i sputani igramo i plaÄemo, mi sudionici hrvatskog paradoksa u kojemu baklju demokracije nose njezini dojuÄeraÅ¡nji progonitelji – komunisti.
Hrvatska mala zemlja za velike paradokse.
Ipak svi spomenuti paradoksi, kao i bezbrojni drugi nespomenuti, rezultat su najvećeg paradoksa od svih, iz Äijeg nerazumijevanja ili neprihvaćanja sve za nas kreće krivim putem, a to je – Božanski paradoks.
Što je Božanski paradoks?
Iz Božje perspektive, dakle iz apsolutne perspektive, sve Å¡to postoji rezultat je Božje zamisli. Ali s ljudske perspektive, dakle iz relativne perspektive, sve Å¡to postoji je stvarno i ono Å¡to mi nazivamo „istina“ samo je odraz naÅ¡eg ograniÄenog razumijevanja stvari tj. „poluistina“.
Opasnost leži u našem ljudskom pokušaju uzimanja Božje perspektive kao svoje. Mi u svojoj oholosti sebe stavljamo na poziciju Boga u Božanskom paradoksu i postupamo kao da mi kontroliramo sve. Mi u svojoj fantaziji zamišljamo sebe Bogom.
Na taj naÄin, to Äineći, postajemo „puni sebe“, naÅ¡ ego raste i buja, jaÄa i dominira i kako stara mudrost kaže: „Oholost dolazi prije pada.“
Svima nam je jasno zašto je neprihvaćanje Božanskog paradoksa uzrok svih naših padova.
Danas je blagdan Svetog Trojstva. Sveto Trojstvo je možda najveći kršćanski paradoks. Doktrinu Svetog Trojstva ne ćete naći u Novom Zavjetu. Nju je oblikovala Crkva, kojoj su trebala Äetiri ekumenska koncila i preko stotinu godina raspravljanja dok nije „posložila“ doktrinu Svetog Trojstva.
Svetom Augustinu je trebalo 15 svezaka da bi opisao Sveto Trojstvo. Evo njegovih sažetih zakljuÄaka.
„Otac je Bog.
Otac nije Duh Sveti.
Duh Sveti nije Sin.
Samo je jedan Bog.“
Ako pozorno Äitamo Sveto Pismo primijetiti ćemo koliko je naÅ¡a vjera paradoksalna i kako Isus izranja kao glavni predlagaÄ, zagovaratelj takve paradoksalne vjere.
Kraljevstvo je Božje, kaže Isus, neÅ¡to veliko ali on ga ipak usporeÄ‘uje sa zrnom goruÅ¡ice. Sa zrnom najmanjim od svega zrnja. Kraljevstvo je Božje, reÄeno nam je, neÅ¡to Äisto, a ipak ga Isus usporeÄ‘uje sa ženom, koju su u to vrijeme držali neÄistom. Dalje, takvo kraljevstvo je mjesto gdje su siromaÅ¡ni blaženi, posljednji prvi, u kojem u slabosti postajemo snažni, gdje se ponizni uzdižu, a oholi ponizuju.
Paradoks do paradoksa.
Dugo traju rasprave o Božanskom paradoksu i o paradoksu Svetog Trojstva. I dan danas mi imamo velikih problema s definicijom Boga i njegove trojedine naravi. Zar se je Äuditi da i mi danas, kao i uÄenici nekada, posumnjamo?
“A neki posumnjaÅ¡e.” (Mt 28,17).
Zašto?
Zato što mi ljudi sve volimo izanalizirati, secirati, klasificirati. Mi ljudi pokušavamo definirati Boga na svoju „sliku i priliku“, zaboravljajući da smo mi stvoreni na Božju „sliku i priliku“, a ne obrnuto.
Mi želimo „pripitomljenog Boga“, kako ga naziva C. S. Lewis.
Ali „pripitomljeni Bog“– nije Bog. On je jednostavno lažni bog stvoren na naÅ¡u sliku i priliku, a sve kako bismo mi mogli preuzeti ulogu Boga. Bog se nama otkriva ali ni sluÄajno kao „pripitomljeni“ Bog. NaÅ¡ Bog je kompleksan i prepun je paradoksa.
Mi se neprestano koprcamo bezuspješno pokušavajući objasniti ljudskom logikom veliki Božji misterij. Božji paradoks.
A nije naš posao objasniti Božju bit, misterij Svetog Trojstva, paradoks trojedinog Boga. Ne, naš je „posao“ ljubiti Boga i živjeti po njegovim zapovijedima.
“Ljubi Gospodina Boga svojega svim srcem svojim i svom dusom svojom i svim umom svojim. To je najveca i prva zapovijed; druga je ovoj slicna: Ljubi svoga bliznjega kao sebe samoga. O tim dvjema zapovijedima visi sav Zakon i Proroci”
(Matej 22, 37-40)
Tako postupajući i tako živeći u stanju smo razriješiti sve ostale paradokse koje život donosi pred nas.
Ivica Ursić