Netko je jednom rekao: „Ja se osjećam poÄašćen Å¡to plaćam porez mojoj državi ali vjerojatno bih se osjećao jednako poÄašćen kada bi porez bio upola manji.“
Većina ljudi ne voli plaćati porez. Ljudi su takvi.
Ali porez se mora plaćati, pa se je tako plaćao i u Isusovo vrijeme.
Da stvar bude gora, plaćao se je okupatoru, Rimu.
Najveći dio novca se je slijevao u Cezarov džep, a to Židove sigurno nije ni malo Äinilo poÄašćenima.
„Reci nam, dakle, Å¡to ti se Äini: je li dopuÅ¡teno dati porez caru ili nije?“
Na ovoj Äinjenici farizeji su odluÄili postaviti zamku za Isusa.
Kako god odgovorio pogriješno je, mislili su.
Ako se suglasi s plaćanjem poreza narod će se okrenuti protiv njega.
Ako bude protiv plaćanja poreza na sebe će navući bijes Rima.
Isus traži od njih neka mu pokažu novac i pita ih: “ÄŒija je ovo slika i natpis?”.
Kada mu kažu da je to slika i natpis Cezarov on im onda govori neka Cezaru daju ono što je i onako njegovo ali dodaje neka Bogu daju ono što je Božje.
Odgovor je savršen i ostavlja one koji su postavili pitanje „bez teksta“.
Naravno da je ovo kljuÄno pitanje svih vremena, pa tako i ovih naÅ¡ih.
Koje su stvari Cezarove, a koje su Božje?
Najveći broj ljudi su uredne porezne platiše.
Možda malo grintamo ali u biti nemamo nekih većih problema kada je plaćanje našim „cezarima“ u pitanju. Ono što vlast želi to vlast i dobije. I ponavljam, najveći broj nas nema problema s tim.
Ali kada treba dati Bogu Božje, e to je već daleko veći problem.
“Dati Bogu†na zaÄelju je naÅ¡ih ljudskih prioriteta.
Dva su razloga za to.
Prvi je taj što smo kao društvo, odnosno kao kultura, sve više okrenuti materijalizmu, pa je novac mjera svega u našem životu. Potrebno je plaćati na sve strane i onda mi nekako davanja za Crkvu gurnemo na kraj. Ako dotekne.
Nalik smo onom malom djeÄaku kojemu je mama, kada je odlazio na misu, dala dvije kovanice od 5 kuna. Jednu za milodar, a drugu za kolaÄ. Dok je hodao djeÄaku iz ruke ispadne jedna kovanica i otkotrlja se u slivnik. DjeÄa podigne pogled prema nebu i sa žaljenjem na licu reÄe: „Eto, Bože, ode tvojih 5 kuna.“
Druga stvar je ta da ima nešto zavodljivog u novcu.
Što ga više imamo to nam ga je teže nekome dati.
Novac je poput droge. Zarobi Äovjeka.
Zato je Isus toliko Äesto i govorio o opasnosti koju donosi veliko bogatstvo, kao malo koja druga stvar. Isus nije govorio da je loÅ¡e posjedovati stvari nego je upozoravao da stvari ne zavladaju s nama. Danas je možda najraÅ¡irenija religija ona u kojoj toliki obožavaju novac.
Za mnoge ljude obožavanje novca veliki je duhovni problem.
Što više posjedujemo to više ti isti naši posjedi vladaju s nama.
Ali nije samo novac ono Å¡to nas je zarobilo.
Toliko toga nas formalno – „povlaÄi za rukav“.
NaÅ¡a djeca, unuÄad, kolege na poslu, susjedi, prijatelji, poznanici, znanci i stranci. Nema onoga koji ne će pokuÅ¡ati zakaÄiti se za nekoga i pokuÅ¡ati posjedovati nekoga, pa makar to bilo i iz najplemenitijih namjera.
A koliko tek njih polaže „pravo“ na novac u našim džepovima?
„Daj mi ovo … kupi mi ono … trebamo novac za to i to … dužan si mi toliko i toliko … daj … daj …“ a i mi sami radimo presing na sebe same: „Treba mi bolja garderoba … moram na janjetinu u Grlo … neophodan mi je novi auto … veći stan … nove skije … duže ljetovanje …“
Ide to i kraja mu nema.
Tko dobiva moje vrijeme?
Tko dobiva moju pozornost?
Tko ima moju odanost? Tko ima mene?
U konaÄnici – tko vlada sa mnom?
Nas su zarobili toliki pritisci da mi jednostavno idemo linijom manjeg otpora i „prepuštamo se matici“ neka nas nosi.
Što god nam zapne mi podmažemo i idemo dalje.
Ma koja god glazba svirala mi nastavljamo plesati. Å to svi jedu jedemo i mi.
Jedan od razloga tolikih novih, poglavito duÅ¡evnih, bolesti, tolikih depresija, nervoza, napetosti sigurno leži u Äinjenici da nikada do kraja nismo razrijeÅ¡ili kome, u biti, mi pripadamo. I taj konflikt i dalje u nama kljuÄa. Borimo se i muÄimo s odgovorom.
Priznajemo da je naš prvi gospodar „cezar“, tek onda Bog.
Zato Å¡to smo toga svjesni mi se i borimo, muÄimo, jer duboko u svojoj duÅ¡i znamo da je to krivo. Borimo se s osjećajem krivnje.
Neprestano Äujemo pitanje: „Kako odluÄiti tko dobiva Å¡to od mene? Å to je „cezarovo“, a Å¡to je Božje?“
Odgovor na ovo kljuÄno pitanje leži u onom poreznom novcu, u – denaru.
Isus pita neka kažu Äija je slika na njemu.
Odgovaraju mu da je Cezarova.
Stvari su jasne, ako je na novcu slika Cezara onda je to njegovo.
Po istoj logici, mi koji smo stvoreni „na sliku i priliku Božju“, ako je (a jest) na nama (u našoj duši) slika Božja onda smo mi Božji.
Mi pripadamo Bogu.
Bog nam je dao parvo izbora, možemo birati kome ćemo pripadati.