Kultura
Ivica Ursić – Uvijek nedjeljom: Kleknimo i priznajmo …
Svako će tijelo vidjeti spasenje Božje.
Čitanje svetog Evanđelja po Luki
Petnaeste godine vladanja cara Tiberija, dok je upravitelj Judeje bio Poncije Pilat, tetrarh Galileje Herod, a njegov brat Filip tetrarh Itureje i zemlje trahonitidske, i Lizanije tetrarh Abilene, za velikog svećenika Ane i Kajfe, doÄ‘e rijeÄ Božja Ivanu, sinu Zaharijinu, u pustinji. On obiÄ‘e svu okolicu jordansku propovijedajući obraćeniÄko krÅ¡tenje na otpuÅ¡tenje grijeha kao Å¡to je pisano u Knjizi besjeda Izaije proroka:
»Glas viÄe u pustinji:
’Pripravite put Gospodinu,
poravnite mu staze!
Svaka dolina neka se ispuni,
svaka gora i brežuljak neka se slegne!
Å to je krivudavo, neka se izravna,
a hrapavi putovi neka se izglade!
I svako će tijelo vidjeti spasenje Božje.’«
RijeÄ Gospodnja.
(Luka 3, 1-6)
KLEKNIMO I PRIZNAJMO…
Prva nedjelja Adventa poÄela je apokaliptiÄkim prizorima koji odudaraju od uobiÄajenih Božićnih prizora.
Å to nas Äeka ove druge nedjelje Adventa?
Druga nedjelja Adventa suoÄava nas s Ivanom Krstiteljem, koji je neizbježan karakter kada je rijeÄ o razumijevanju Adventa.
Ali velika većina nas kršćana ne želi Ivana ovih dana pred Božić.
Jeste li ikada vidjeli Božićnu Äestitku na kojoj je lik Ivana Krstitelja?
Sumnjam.
Jeste li ikada vidjeli figuricu Ivana Krstitelja koju stavljamo kada ukrašavamo svoje domove prizorom rođenja Isusa u štalici?
Ne, niste.
Ivana Krstitelja nema ni u božićnim predstavama, ni u djeÄjim igrokazima, ni u pjesmama. Nema ga ni za vidjeti ni za Äuti.
Ivan je isuviÅ¡e „neuredan“, pa mogli bismo Äak reći i isuviÅ¡e „opasan“ za ovu naÅ¡u predbožićnu idilu.
Kada biste pozvali Ivana Krstitelja na predbožićnu zabavu (to vam je sada moderno po tvrtkama) on bi vjerojatno prolio kavu ili neko drugo piće po namjeÅ¡taju ili po tapisonu dok bi mahao rukama unaokolo pozivajući nazoÄne na pokajanje.
PrebuÄan je Ivan za nas.
Ako bismo ga pustili blizu jaslica vjerojatno bi probudio dijete koje spava u njima.
Ali opet, ako ga ne bismo pripustili u našu blizinu, u naše domove, ukoliko ne bismo bili u stanju prihvatiti njegovu beskompromisnu poruku da je Krist naš Gospodin, onda bi dijete u koljevci slobodno moglo nastaviti svoj san zauvijek.
Jer ukoliko ne pripustimo Ivana unutra onda mi definitivno nismo spremni na Isusovo rođenje. Ako nam nije po volji ono što Ivan zbori onda nam ne će biti po volji ni ono što će to dijete reći.
A to onda znaÄi da je Božić za nas zavrÅ¡io prije nego je u biti i poÄeo.
Zanimljiv je poÄetak danaÅ¡njeg Äitanja. U njemo imamo Äitav popis politiÄke „kreme – elite“ onoga vremena. To je popis najmoćnijih ljudi u druÅ¡tvu. PolitiÄki lideri, financijski magnati i vjerske voÄ‘e. Kada malo bolje analiziramo uÄinkovitost nabrojenih onda postajemo svjesni da je rijeÄ o – gubitnicima, koji nisu niÅ¡ta dobrog donijeli svome narodu, a ponajmanje jedinstvo i spas.
Zato na kraju Äitanja Luka govori o pravome Spasitelju.
Koliko je samo, u ovih nekoliko reÄenica, podudarnosti s naÅ¡im vremenima. Zamijenite imena, poÄevÅ¡i od Tiberija, pa do Kajfe, imenima, bilo svjetskih bilo domaćih „politiÄara, ekonomskih stratega i razno raznih lažnih duhovnih proroka – spasitelja“ i sve će vam biti jasno. DanaÅ¡nji svijet spasenje oÄekuje od modernih Poncija Pilata i Heroda i po ne znam koji put biva teÅ¡ko razoÄaran. Umjesto da posluÅ¡amo „rijeÄ Božju, koja je doÅ¡la sinu Zaharijinu, u pustinji“, umjesto da posluÅ¡amo „glas onoga koji viÄe u pustinji“ mi smo se predali sirenskom zovu modrenih gospodara koji nas vode u propast.
U njihova srca kamena ne prodire EvanÄ‘elje, oni ne Äuju (niti žele Äuti) rijeÄ Božju. Na nama je zato, moliti se, kako za nas tako i za njih, u nadi da će nas Bog „voditi u radosti, u svjetlu njegove slave i da će nas pratiti milosrÄ‘em svojim i pravednošću svojom“.
A to nam obećanje dolazi najÄešće po ljudima koji nemaju nikakvu moć niti bilo kakvi utjecaj, bilo politiÄki, bilo ekonomski, bilo općenito druÅ¡tveni ali koji su nauÄili sluÅ¡ati rijeÄ Božju. Dolazi nam rijeÄ Božja baÅ¡ po ljudima kao Å¡to je Ivan Krstitelj koji su u stanju nanovo rasplamsati naÅ¡e zamrle snove i nadanja. Takvi ljudi, iako po mjerilu svijeta nisu silni, moćni i utjecajni, u biti su – veliki.
Uistinu veliki.
Baš kao Ivan Krstitelj.
Zanimljiva je tvrdnja H. D. Thoreaua koji kaže da „Narodi imaju velike pojedince usprkos društvu samom. U biti, narodi se upinju iz petnih žila kako ne bi imali takve velike pojedince. Zato veliki ljudi, ako žele postojati, moraju imati veću snagu nego što je snaga društva koje im se odupire.“
Je li vam ovo nešto poznato?
Društvo je uvijek ohrabrivalo mediokritete.
Radije njih nego velikane.
Je li vam ovo nešto poznato?
To je zato jer druÅ¡tvo nije u stanju dati nam snove. DruÅ¡tvo je u stanju jedino dati nam planove: politiÄke planove, ekonomske planove, tehniÄke planove. Tijekom vremena ti se planovi istroÅ¡e i mi neprestano ponavljamo iste pogreÅ¡ke iz proÅ¡losti. Ali snovi, veliki snovi, jesu ono Å¡to nam donose – proroci.
Danas mi imamo previše planova, a tako malo snova.
Zato nam i je kako nam je.
Židovski je narod stoljećima Äekao i sanjao dan kada će opet Äuti Božju rijeÄ. Dosta im je bilo politiÄkih govora.
Dosta im je bilo ekonomskih obećanja.
Dosta im je bilo i rijeÄi njihovih farizeja i pismoznanaca.
Sve te rijeÄi nisu bile niÅ¡ta viÅ¡e nego planovi koji su ih uredno držali u tami.
A oni su Äeznuli za velikim snovima koje je jedino mogao donijeti netko tko je bio nadahnut rijeÄju Božjom.
Zar i vi i ja danas ne živimo u istima takvim vremenima?
Uprkos svim deklaracijama, rezolucijama, zakonima, obećanjima i govorima mi Äeznemo za pravom rijeÄi.
Za Božjom rijeÄi.
Ali razlika je velika izmeÄ‘u Äeznuti i sluÅ¡ati. IzmeÄ‘u Äeznuća i sluÅ¡anja. Ide se linijom manjeg otpora. ÄŒezne se za duhovnim, pa se odlazi u duhovni „fast food“, u duhovni „sve po 8“ gdje nam se nude slatki snovi New Agea koji u sebi ne nose niÅ¡ta od beskompromisnosti Ivana Krstitelja.
Zato nama i ne paše Ivan Krstitelj.
Nama viÅ¡e odgovara „new age religija“ koja od nas niÅ¡ta ne zahtjeva, a sve nam obećava. To su varava i sitna nadanja, a naÅ¡a oÄekivanja su postala ista takva. Zadovoljavamo se s povrÅ¡nim, neobaveznim, trivijalnim. Izdresirali su nas lažnim politiÄkim obećanjima i ekonomskim projekcijama koja nam serviraju iz dana u dan kao velike istine koje će rijeÅ¡itio sve naÅ¡e probleme.
Zato nam je svaki idući Advent kao i onaj proÅ¡logodiÅ¡nji – beskrajna tumaranja Å¡oping centrima u kojima od prevelike buke nismo u stanju razabrati Božju rijeÄ. Zadovoljavamo se božićnim ukrasima, slatkastim blagdanskim pjesmicama, nekim novim poklonom, malo boljim ruÄkom … a to ne funkcionira.
Nikada nije funkcioniralo. I nikada i ne će.
Ako je ikada postojalo pravo vrijeme za posluÅ¡ati glas Ivana Krstitelja onda je to – danas. Mi ga samo moramo posluÅ¡ati, jer Ivan i danas poziva. Samo mi ne Äujemo. ZagluÅ¡ile su nas prebuÄne poruke ovog svijeta.
Biblija uvijek divljinu postavlja kao antitezu druÅ¡tvu. Divljina je golo mjesto kamo ljudi odlaze kako bi Äuli rijeÄ Božju, jer je u druÅ¡tvu prebuÄno i ta buka prijeÄi nam Äuti ono Å¡to nam Bog govori.
Ako mi uistinu, ne samo Äeznemo, nego i želimo Äuti rijeÄ Božju onda se i mi moramo udaljiti od ove svekolike buke oko nas. Zato se moramo okrenuti službi Božjoj i molitvi. Tu ćemo Äuti zvukove koje ovaj užurbani svijet nije u stanju proizvesti.
Tu u „divljini“, smireni, biti ćemo u stanju Äuti i najtiÅ¡i Å¡apat Božji. Okupljeni na Bogoslužju u naÅ¡im crkvama, okupljeni za svojim obiteljskim stolovima, uz Adventski vijenac i zapaljene Adventske svijeće, mi se podsjećamo da naÅ¡ Spasitelj dolazi.
I prisjećamo se da nam je pripraviti mu put.
I prisjećamo se da nam je poravnati mu staze.
I prisjećamo se da nam je svaku dolinu ispuniti i da nam je uÄiniti da se svaka gora i brežuljak slegne.
I prisjećamo se da nam je sve što je krivudavo izravnati, a što je hrapavo izgladiti. Baš onako kako nam to Ivan savjetuje.
Kad god je kralj trebao ući u neki grad, stanovnici toga grada gradili bi poseban ulaz koji je uvijek bio prav i ravan.
Pa, nama naš kralj stiže. Dolazi.
I njegovo je ime Isus Krist.
O tome Božić i govori.
Na nama je pripraviti put kojim će naš kralj ući u naš život.
Na nama je poslušati ono što nam Ivan Krstitelj govori.
Na nama je poravnati ceste koje vode u naša srca.
Na nama je izravnati duÅ¡e svoje, koje su se „iskrivile“ od prevelikih ispraznih rijeÄi i lažnih nadanja ovoga svijeta.
A jedini naÄin za to uÄiniti, za „izravnati“ duÅ¡e svoje, jest okrenuti ih prema svome Spasitelju.
Spasitelju koji dolazi.
Sama naÅ¡a potraga odnosno Äežnja za Bogom nije dostatna.
Svatko je u stanju Äeznuti. Ono Å¡to naÅ¡e danaÅ¡nje druÅ¡tvo oÄajniÄki treba jesu ljudi, jesu svjedoci vjere. Ljudi koji su Äuli rijeÄ Božju i koji su naÅ¡li Boga.
A za to postati mi trebamo priznati da smo bez Boga bespomoćni i da ga trebamo.
Zato ne prikrivajmo svoje strahove, svoje patnje, pa Äak ni svoj oÄaj. Ne sakrivajmo svoje slabosti i svoje boli iza Å¡arenih božićnih ukrasa i trivijalnih pjesmica.
Kleknimo i priznajmo svojem Spasitelju da smo slabi i da ga trebamo.
To je najbolja priprava koju možemo obaviti ovoga Adventa.
Ivica Ursić tropolje.info