Ivica Ursić – Uvijek nedjeljom: Javno ponižavanje
Kako se osjećate kada Nedjeljom Äujete Äitanje koje i nije baÅ¡ umirujuće, nego je Äak zbunjujuće, pa Äak za vas i neprihvatljivo?
Ovonedjeljno Äitanje (Matej 18, 15-20), Äini se, pripada baÅ¡ u tu kategoriju.
OpraÅ¡tanje je dobra stvar, kažete vi, ali … Äujte … sve ima svoje granice, zar ne?
Ako netko zgrijeÅ¡i prema tebi, suoÄi se s tom osobom, lice u lice, jedan na jedan, i pokuÅ¡aj stvari raÅ¡Äistiti. Ako pomirba ne uslijedi nekon jednog susreta, suoÄi se s tom osobom opet i to u prisustvu svjedoka.
Ako se situacija i tada ne razriješi, sve reci Crkvi, odnosno najmudrijima u njoj. I to će biti griješnima prava lekcija. Ali ako i to ne bude djelovalo, onda neka ti onaj koji prema tebi zgriješi, bude kao „poganin i carinik“.
Ovdje već Äujem mnoge kako slavodobitno govore: „Tako im i treba, kada se ne žele ispriÄati i prihvatiti ruku pomirbe. Treba s njima baÅ¡ kao sa svim tim agnosticima i ateistima.“
Ili kako je jedan filozof rekao: „Mi trebamo uvijek oprostiti svojim neprijateljima ali tek nakon što oni budu javno pogubljeni.“
Nu, ima tu jedan veliki problem.
Čini se da smo mi uglavnom zaboravili sve ono što Isus kaže o opraštanju i kako se je Isus odnosio baš prema poganima i carinicima.
Zato ne donosimo preuranjene i konaÄne zakljuÄke temeljem istrgnutih citata, ne budimo kao ovaj svijet, nego razmotrimo sve u cijelosti Božje ljubavi i milosrÄ‘a.
Kako mi postupamo?
Da, mi, kršćani?
Ako neki drugi Älan crkvene zajednice zgrijeÅ¡i prema nama … mi jednostavno pozovemo grupu ljudi i požalimo se njima. Možda Äak pokrenemo distribuciju pisma u kojem tu osobu optužujemo.
Ako neki drugi Älan crkvene zajednice zgrijeÅ¡i prema nama … mi mu jednostavno poÅ¡aljemo zloÄesti e-mail. Kopiju naravno poÅ¡aljemo svima u naÅ¡em „address book-u“. Sada slijede objave na Twitteru.
Ako neki drugi Älan crkvene zajednice zgrijeÅ¡i prema nama … mi jednostavno ne kažemo niÅ¡ta. Mi ga izbjegavamo. Izbacimo ga sa Facebooka. A ako ga ne možemo izbjeći Nedjeljom na misi mi onda jednostavno odemo u drugu crkvu.
Isus, u danaÅ¡njem Äitanju, izravno govori svojim uÄenicima neka nam kažu Å¡to nas Äeka. Ako te brat ili sestra u vjeri povrijede, naljute, ražaloste ili ti nanesu bilo kakvo zlo … otiÄ‘i i razgovaraj s njima izravno … oÄi u oÄi.
Ne samo Å¡to takav put vodi do oprosta, nego to Äini na milosrdan naÄin. PovrijeÄ‘ena strana ne vuÄe kroz blato onoga tko ju je povrijedio. I ako se sve tu rijeÅ¡i nitko za to ne treba ni znati. U zajednici oprost je moguć bez straha i neugodnosti. Do oprosta može doći u tiÅ¡ini. S ljubavlju.
Ali ako to ne djeluje, povedeÅ¡ osobu ili dvije sa sobom. To ubrza malo stvar ali i dalje ostaje dovoljno prostora za milosrÄ‘e i diskreciju. A onda ako se stvari ne dovedu u red, iznesi sve pred Crkvu, jer ako nismo u stanju to uÄiniti izmeÄ‘u sebe, u Crkvi, kako ćemo pomirbu donijeti svijetu?
Crkvena zajednica nije kao sekularni svijet.
Umjesto da se među sobom tužakaju i kažnjavaju, vjernici trebaju prijestupniku pružiti novu šansu. Da, s prijestupnicima se treba konfontirati ali ih se ne smije javno ponižavati. Umjesto osude i progona trebaju dobiti šansu za pokajanje. Treba pomoći ljudima da se ne osjećaju poniženima. Ali to zahtjeva izuzetno veliku osjećajnost.
James Twitchell, autor knjige „For Shame: The Loss of Common Decency in American Culture“ („Na sramotu: Gubitak uobiÄajene pristojnosti u ameriÄkoj kulturi“) kaže da je dovoÄ‘enje ljudi u neugodnu situaciju danas jako popularno. Ne može sudstvo rijeÅ¡iti svaki problem, pa je sramoćenje onih koji su pogrijeÅ¡ili sve Äešće.
U davna vremena prekrÅ¡itelje zakona ili nekih obiÄaja, dovodili bi na glavni gradski trg gdje bi se prolaznici nad njima iživljavali vrijeÄ‘ajući ih. Mi danas Äinimo isto ali na drugi naÄin. ÄŒinimo to putem „medijskog linÄa“.
Javno sramoćenje ljudi sve viÅ¡e postaje prihvatljiva praksa. Vlada uvjerenje da netko tko je poÄinio neÅ¡to loÅ¡e, ako proživi dovoljno javnog sramoćenja, da će mu to pomoći okrenuti život u drugom pravcu.
Drugim rijeÄima, druÅ¡tveno je dobro i opravdano prekrÅ¡itelje dovesti u stanje osramoćenosti. Tako tvrdi James Twitchell. I ovo se sigurno sviÄ‘a velikom broju ljudi.
Ali bi li se Isus složio s ovom filozofijom?
Put Crkve je put pomirenja. Jer ako želimo da se netko iskupi onda to znaÄi pomoći toj osobi povratak u stanje mira sa samom sobom i s bližnjima.
Dakle, Crkva treba uÄiniti sav mogući napor da pruži prigodu svima koji su sagrijeÅ¡ili kako bi ispravili ono Å¡to su krivo uÄinili.
Crkva je skup vjernika u pravom smislu kada njezini Älanovi Äine sve moguće napore kako bi podarili ljubav, oprost i potporu.
U danaÅ¡njem Äitanju Isus opisuje proces koji se razlikuje od svega onoga kako ovaj svijet postupa. Umjesto kamenovanja, optuživanja i javnog sramoćenja, crkvena zajednica treba Äiniti sve kako bi grijeÅ¡niku pružila prigodu za novi život.
Koliko smo mi danas blizu Isusovom uÄenju? Bojim se da smo objeruÄke prihvatili sve “blagodati†sekularnog svijeta kako bi se obraÄunali sa svima onima koji su nam “stali na žuljâ€.
To nam je daleko lakše, nego oprostiti.
Naravno, sve dok mi osobno ne budemo izloženi javnom ponižavanju.