Scena
Ivica Ursić – Uvijek nedjeljom: DramatiÄno pitanje
Å to nam je Äiniti?
Čitanje svetog Evanđelja po Luki
U ono vrijeme:
Pitalo je Ivana mnoÅ¡tvo: »Što nam je dakle Äiniti?«
On im odgovaraÅ¡e: »Tko ima dvije haljine, neka podijeli s onim koji nema. U koga ima hrane, neka uÄini isto tako.«
DoÄ‘oÅ¡e krstiti se i carinici pa ga pitahu: »UÄitelju, Å¡to nam je Äiniti?«
ReÄe im: »Ne utjerujte viÅ¡e nego Å¡to vam je odreÄ‘eno.«
Pitahu ga i vojnici: »A nama, Å¡to je nama Äiniti?«
I reÄe im: »Nikome ne Äinite nasilja, nikoga krivo ne prijavljujte i budite zadovoljni svojom plaćom.«
Narod bijaÅ¡e u iÅ¡Äekivanju i svi se u srcu pitahu o Ivanu nije li on možda Krist. Zato im Ivan svima reÄe: »Ja vas, istina, vodom krstim. Ali dolazi jaÄi od mene. Ja nisam dostojan odrijeÅ¡iti mu remenje na obući. On će vas krstiti Duhom Svetim i ognjem. U ruci mu vijaÄa da proÄisti gumno svoje i sabere žito u žitnicu svoju, a pljevu će spaliti ognjem neugasivim.«
I mnogim je drugim pobudama Ivan narodu navješćivao evanđelje.
RijeÄ Gospodnja.
(Lk 3, 10-18)
DRAMATIÄŒNO PITANJE
„Što nam je dakle Äiniti?“
Ovo je dramatiÄno pitanje.
Pitanje koje bi trebali svi postavljati.
Iz dana u dan. Pitati za savjet. Å to nam je Äiniti.
Å to nam je Äiniti kako bi se promijenili?
Kako bi se promijenili na bolje?
Onoga trenutka kada postavimo takvo pitanje onda je to znak da je Bog u našoj blizini. Da smo mu otvorili prostor u svojoj nutrini.
Odgovor na ovo pitanje je nevjerojatno precizan. Savjet je jasan da jasniji biti ne može. Čujemo ga danas iz usta Ivana Krstitelja.
“Tko ima dvije haljine, neka podijeli s onim koji nema.
U koga ima hrane, neka uÄini isto tako.”
“Ne utjerujte viÅ¡e nego Å¡to vam je odreÄ‘eno.”
“Nikome ne Äinite nasilja, nikoga krivo ne prijavljujte i budite zadovoljni svojom plaćom.”
Kad god se Duh Sveti prihvati posla na nama, pa makar to bilo na samo nekoliko trenutaka, mi poÄnemo postavljati to pitanje: „Što mi je Äiniti?“
Bog se zna u nama pokrenuti u jednoj sekundi filmskog kadra, u jednoj reÄenici neke knjige, u nevjerojatno kratkom razgovoru dok stojimo u redu za kruh i kada se tako neÅ¡to zbude, mi pitamo: „Što mi je Äiniti?“
PriÄa mi prijatelj o susretu župljana nakon mise u jednoj crkvi u SAD. Tamo je obiÄaj donijeti kolaÄe i uz kavu poslije službe Božje ostati neko vrijeme u druÅ¡tvu drugih vjernika. Mi se obiÄno razbježimo doma. Valjda nam se žuri gledati TV?
I razgovor se je poveo o Božiću koji se je dobro primakao. Ljudi su poÄeli pametovati kao Å¡to to obiÄno i Äine. Grintali su: „Božić stoji puno novaca.“, „Ajme kad nam raÄuni navale u sijeÄnju.“, „Sve se je svelo na goli Å¡oping.“, „A zaÅ¡to Božićni duh darežljivosti ne bismo mogli imati tijekom Äitave godine, a ne nekoliko dana u prosincu?“ i sliÄno tomu.
Na sva ova mudrovanja jedan od prisutnih predloži: „Putovanje od tisuću milja poÄinje prvim korakom.“ I kao nekim Äudom razgovor se dramatiÄno okrene i ljudi poÄnu razgovarati o tom prvom koraku prema povećanoj velikoduÅ¡nosti.
Jedan je poÄeo priÄati priÄu kako vodi brigu o svojoj ostarjeloj baki.
Drugi je govorio o tome kako radi s mladima koji imaju problema, a treći spomene svoju brigu za hendikepirane o kojima se brine već godinama.
KonaÄno netko pogleda prema starome Floydu, dobrom starom Floydu, u srednjim osamdesetim, koji je nosio žarko crvenu kravatu, koji je koristio Å¡tap za hodanje i koji je imao lice malo iskrivljeno od laganog moždanog udara.
Jedan meÄ‘u nazoÄnima upita: „PriÄaj nam svoju priÄu, Floyd.“ I Floyd mirno reÄe: „Moja supruga i ja u braku smo preko 60 godina. Nismo mogli imati djece, pa smo odgojili 72 usvojene djece.“
Tišina.
Muk.
I onda se je Äudo dogodilo.
Svi nazoÄni su poÄeli pljeskati i pljeskati i pljeskati. U jednom trenutku, u jednoj minuti, u jednom dijeliću vremena, Bog se je uÅ¡etao u srca nas prisutnih.
Mi smo pljeskali i osmjehivali se Floydu i u sebi smo mislili:
„Što ja mogu uÄiniti … da bih bio viÅ¡e kao Floyd?“
„Što ja mogu uÄiniti … da bih bio velikoduÅ¡niji?“
„Što ja mogu uÄiniti … da nauÄim davati kao Å¡to Floyd daje?“
I dok je Floyd priÄao svoju priÄu o 72 usvojene djece mi smo svi sluÅ¡ali tiho kao crkveni miÅ¡evi. Dok je on govorio mi smo sami sebe propitkivali:
„Božić dolazi. Å to mi je Äiniti … kako bih se promijenio? Kako bih bio darežljiviji? Kako bih bio viÅ¡e nalik Floydu?“
To su bila pitanja koja smo sebi postavljali te Adventske nedjelje.
Kada mi postavljamo takva pitanja Bog postaje jako konkretan.
Bog nabraja specifiÄna djela i postupke.
Bog onima koji su dobro odjeveni kaže: „Ako imate dva kaputa, jednoga dajte. Ako je vaÅ¡ hladnjak pun hrane, pola dajte gladnima. Ako imate dva pokrivaÄa, jednog dajte onima kojima je noću hladno. Ako ste poslovan Äovjek, prestanite varati.“
Drugim rijeÄima, Božja RijeÄ, kroz Ivana Krstitelja, istinskog proroka, postaje jako konkretna. Uvijek je tako s Bogom. Bog uvijek kada su naÅ¡i životi u pitanju postaje specifiÄan i konkretan.
Kada su Ivana pitali za savjet kako živjeti bolje živote, Ivan je uvijek imao za njih pravi odgovor. Ohrabrivao ih je na darežljivost, poštenje, pravednost. U biti Ivan je ljudima govorio, savjetovao ih je, neka budu pošteni, dobri, neka govore istinu i neka dijele među sobom ono što imaju.
Tko zna što su oni mislili da će im Ivan na njihovo pitanje odgovoriti?
Možda su oÄekivali neke teÅ¡ke zadaće, spektakularne zahtjeve?
Ali ne, Ivan je davao jako jednostavne savjete.
Sjećate li se Roberta Fulghuma i njegove knjige „Sve Å¡to treba da znam nauÄio sam joÅ¡ u vrtiću“? Jednostavna mala knjiga, skoro pa banalna, na prvi pogled. Ipak se je dobro prodavala, jer je isticala jednu jako bitnu stvar: ako uspijemo živjeti svoj život odraslih na temelju vrlina koje smo nauÄili kao djeca i kojih smo se držali kao djeca, a to su ljubaznost i meÄ‘usobno dijeljenje, svijet će biti bolje mjesto.
Ista je stvar s Ivanom Krstiteljem.
Ljudi su od njega oÄekivali da im podari gradivo pomoću kojeg će diplomirati iz duhovnosti, a umjesto toga Ivan ih je odveo u „duhovni vrtić“.
Odveo ih je u osnovnu Å¡kolu duhovnosti.
Vratio ih je na poÄetak.
TeÅ¡ko je dokuÄiti, s naÅ¡eg danaÅ¡njeg aspekta, zaÅ¡to je to Ivan uÄinio, jer danas je trend, kada je Božić u pitanju, govoriti o ovozemaljskoj sreći, o darivanju koje je malo obilatije nego ono tijekom ostatka godine, o neÅ¡to malo povećane meÄ‘usobne tolerancije i ljubaznosti i to je to.
Ali mi jako dobro znamo da to nije bit ni Adventa ni Božjeg utjelovljenja. Ivanovi savjeti potvrđuju to mišljenje.
Ali zašto je Ivan bio tako jednostavan?
U pripremi puta za Kristov dolazak zar nije mogao biti barem malo kompleksniji? Pa i mi smo, poÅ¡teno govoreći, od jednog takvog silnog proroka oÄekivali ipak neke drugaÄije savjete.
I Å¡to je to Å¡to bi nas zadovoljilo?
Je li to možda savjet kako pokrenuti politiÄku revoluciju?
Je li Ivan mogao savjetovati ljudima neka se prihvate velikih humanitarnih projekata?
Neka rješavaju velike društveno-ekonomske probleme?
A Å¡to bismo mi savjetovali da smo na njegovom mjestu?
Ili je sve ono Å¡to je Ivan savjetovao bilo na mjestu?
„I mnogim je drugim pobudama Ivan narodu navješćivao evanđelje.“
(Luka 3,18)
Ivan je, kako kaže evanÄ‘elist Luka narodu navješćivao evanÄ‘elje – radosnu vijest. Meni tu neÅ¡to nije jasno. Ako proÄitamo tekst evanÄ‘elja po Luki koji prethodi danaÅ¡njem Äitanju, onda nalazimo Ivana u Äijoj blizini bi rijetki voljeli se naći.
„GovoraÅ¡e dakle mnoÅ¡tvu koje je dolazilo da se krsti: “Leglo gujinje! Tko vas samo upozori da bježite od skore srdžbe? Donosite dakle plodove dostojne obraćenja.“ – „Već je sjekira položena na korijen stablima: svako dakle stablo koje ne donosi dobra roda sijeÄe se i u oganj baca.”
Ovo je popriliÄno brutalna poruka ali ona ljudima otvara oÄi i oni se poÄinju pitati: “Å to nam je dakle Äiniti?”
I gle Ivan sada u potpunosti mijenja svoj stil izražavanja. Postaje mirni savjetodavac, ohrabruje ih na velikodušnost, na dijeljenje, na pridržavanje uz pravila, a sve bi se to moglo svesti na jedno: „Budite dobri!“
MeÄ‘utim prije nego Å¡to ovo Äitanje zavrÅ¡i Ivan se vraća na staru retoriku, na tvrd i apokaliptiÄan jezik i govori im o onome koji dolazi: „Zato im Ivan svima reÄe: “Ja vas, istina, vodom krstim. Ali dolazi jaÄi od mene. Ja nisam dostojan odrijeÅ¡iti mu remenje na obući. On će vas krstiti Duhom Svetim i ognjem. 17U ruci mu vijaÄa da proÄisti gumno svoje i sabere žito u žitnicu svoju, a pljevu će spaliti ognjem neugasivim.”
I Luka sve ovo naziva „propovijedanjem radosne vijesti“?
Ako su ovo „radosne vijesti“ kako onda izgledaju one „žalosne“?
Rijetki su danas svećenici kojima je Ivan uzor. Današnja obraćanja vjernicima su uglavnom općenita, nema tu dramatike, nema „teških tema“, jer ako ljudima govoriš u lice grubu i tešku istinu onda ne će dolaziti u crkvu. I nastoji se puno ne prijetiti prstom radi svih gadarija koje se oko nas svakodnevno zbivaju, jer ne treba baš ljude optuživati, mogli bi se naći izravno prozvani.
Ivan ruši sva ta, nazovimo ih, pravila. On grdi ljude, ali im onda govori da je lijek za to biti dobar, slijediti zakone, biti velikodušan. I Ivan daje izravne savjete. Konkretne.
Ali Äim im je rekao i Äim ih je posavjetovao odmah je poÄeo prijetiti prstom.
I sada Luka govori da Ivan na obalama Jordana propovijeda „radosnu vijest“ da dakle „evangelizira“ ljude?
Je li to dobra evangelizacija?
Je li to „radosna vijest“?
Meni se Äini da nama upravo toga danas nedostaje.
I da nam baš takva evangelizacija i treba.
Jer sada će o Božiću mnogi pohrliti u naÅ¡e crkve. ÄŒitave obitelji konaÄno će zajedno dolaziti na svetu misu. Božićno je vrijeme. Lipo se piva. Ima bor. Jaslice. Svićice. A vidiÅ¡ neke poznanike i onako samo za Božić, pa nije loÅ¡e susresti se s poznatima. Nije loÅ¡e ni pokazati novi kaput. Bundu. ÄŒizme. Auto.
I kako sada sve te Å¡to ispune naÅ¡e crkve doÄekati u Ivanovom stilu?
Ako se prestraše mogli bi i o Božiću ne dolaziti u crkvu. Ljudi vole crkve gdje ih se ne upozorava na njihove loše strane, gdje se ne podiže glas s oltara, gdje se ne upire previše prstom u grijeh. Takve crkve su na cijeni. I ako još ima blizu veliki parking.
I bilo bi dobro da se takve ovce iz kršćanskog stada, koje su rijetko u crkvi, vrate u crkvu, Å¡to Äešće. Ali želimo li mi da se oni vrate zato Å¡to „svećenik lipo propovida“, „zato Å¡to zbor lipo piva“, „zato Å¡ta se crkva grije“, „zato Å¡ta je parking blizu i velik’ je“?
Ili mi želimo da se oni vrate, jer su željni spasenja svoje duše i pomirbe sa svojim Bogom?
ÄŒitam jednu zgodu o jednom sprovodu. Umro naglo jedan mlad Äovjek u jednom malom mjestu. Na sprovodu se okupilo Äitavo mjesto, a doÅ¡li su i neki roÄ‘aci iz grada na sprovod. I priÄa kasnije jedan od tih „gradskih roÄ‘aka“ kako je pokop bio za njega neÅ¡to nedoživljeno. Svećenik je zapoÄeo govoriti nad grobom, mahao je rukama i naprosto grmio, a izmeÄ‘u ostalog je rekao: „Kasno je za naÅ¡eg brata! On je možda želio uÄiniti i ovo i ono u svojem životu, ali sada je to prekasno za njega! On je mrtav! Gotovo je! Možda je želio izravnati svoju životnu stazu ali on to sada ne može! Gotovo je! Ali nije prekasno za vas! Ljudi umiru svakog dana, pa zaÅ¡to onda Äekati? UÄinite svoj život smislenim, probudite se i doÄ‘ite k Isusu – sada!“
I priÄa taj svjedok, taj „gradski roÄ‘ak“ pokojnoga, kako su on i njegova supruga, vozeći se sa sprovoda kući komentirali tog svećenika.
„Bilo je to neÅ¡to najgore Å¡to sam ikada Äuo. MožeÅ¡ li zamisliti kako je bilo ožalošćenoj obitelji?“ zapita on svoju suprugu. „Nikada nisam Äuo neÅ¡to tako manipulirajuće, tako jeftino i neprikladno. Tako se ne govori nad grobom.“ Njegova supruga se složi. „Da bilo je manipulirajuće, da bilo je jeftino, da bilo je, ali najgore od svega je bilo to da je sve Å¡to je rekao bilo istinito.”
KonaÄno bi morali jednom shvatiti obiÄnu i za nas možda pomalo grubu istinu – sve Å¡to Äinimo u svojem životu kako bi nam bilo bolje – ne funkcionira. To ne će popraviti ono Å¡to je slomljeno. Nije bit u naÅ¡im milodarima, u naÅ¡em odgoju djece, o naÅ¡im dobrim djelima, u naÅ¡im borovima i jaslicama, u blagdanskim pismicama.
Bit je u pokajanju.
Bit je u suoÄavanju s grubom istinom da ono Å¡to je slomljeno na ovome svijetu zahtjeva užasno velike napore da se popravi. I da to nikako ne možemo popraviti sami. Nikako i nikada.
I ako to dokažemo ljudima, ako im kažemo istinu i samo istinu, poglavito sada u Adventu i o Božiću, ako ih suoÄimo sa tom i takvom istinom – možda uprkos svemu oni se vrate u crkvu i naredne nedjelje. Jer ako se vrate onda su se vratili iz pravog razloga.
Jer tada će i oni zavapiti: “Å to nam je dakle Äiniti?”
A onda im treba reći Å¡to je sve za njih uÄinjeno. Da je onaj kojemu je Ivan pripravio put, tu meÄ‘u nama i da je sve za nas i za njih napravio. Da je Krist doÅ¡ao i otkupio nas.
Ako tako postupimo onda možemo uistinu reći, kao i evanđelist Luka, da je Ivan Krstitelj ljudima donosio „radosne vijesti“.
Ivica Ursić tropolje.info