Priopćenja
IVAN MIKLENIĆ – ZajedniÅ¡tvo i dijalog
Dobro je što je sa »skupa zajedništva« upućen još jedan poziv na dijalog, a nije dobro što je taj poziv popraćen ultimatumom, jer velika je iluzija i zabluda da se silno nagomilani problemi u hrvatskoj državi i društvu mogu riješiti zazivanjem sukoba ili nasilja. Dijalog treba uroditi društvenim okvirom u kojem ima mjesta za sve hrvatske građane i u kojem više nikad ne bi bile upitne ni univerzalne ni hrvatske vrjednote.
Za ljude na vlasti i za sve odgovorne u druÅ¡tvenom životu kojima je povjerena briga za opće dobro: da promiÄu istinske vrijednosti i da ljubav prema hrvatskoj domovini oÄituju djelima – glasila je doslovno jedna od glasno izreÄenih molitava na misi za domovinu u subotu 2. svibnja u zagrebaÄkoj prvostolnici, a koja je prethodila »skupu zajedniÅ¡tva« pod naslovom »Sto posto za Hrvatsku«. Ta molitva otkriva temeljno stajaliÅ¡te Crkve u odnosu na sva aktualna previranja na hrvatskoj druÅ¡tvenoj i politiÄkoj sceni. U toj proÅ¡nji izreÄeno je ne samo poÅ¡tivanje i uvažavanje sadaÅ¡njih ljudi na vlasti, nego i uvažavanje svih odgovornih u hrvatskome druÅ¡tvenom životu, podsjećanje da njihov druÅ¡tveni položaj ima smisao samo u služenju općemu dobru, te molitva Bogu da on pomogne da bi baÅ¡ ti ljudi djelima oÄitovali ljubav prema temeljnim vrjednotama i domovini. U toj molitvi nije samo afirmiran aktualan druÅ¡tveno-politiÄki poredak, nego je i izraženo oÄekivanje da se u tom poretku i s tim ljudima izgradi zdrav okvir za boljitak svih ljudi u Hrvatskoj i za življenje univerzalnih i hrvatskih vrjednota.
Sama potreba da se na glavnome zagrebaÄkom trgu organizira »skup zajedniÅ¡tva« otkriva da u hrvatskom druÅ¡tvu postoje podjele i da postoje ljudi koji, duboko svjesni kakve razorne posljedice te podjele mogu imati, žele da se na normalnim, zdravim temeljima obnovi stvarno zajedniÅ¡tvo u hrvatskom druÅ¡tvu. Vrlo je izvjesno da takvo stajaliÅ¡te zauzima Å¡utljiva većina ljudi u Hrvatskoj, sasvim je sigurno da je to stajaliÅ¡te hrvatskih branitelja, osobito 100-postotnih invalida Domovinskog rata, koji već oko 200 dana žive izvan svojih domova da bi joÅ¡ jednom izvrÅ¡ili Äasno služenje općemu dobru svoje domovine, tj. svih ljudi u Hrvatskoj. Skup »Sto posto za Hrvatsku« već svojim naslovom sugerira s jedne strane spremnost da se ti isti branitelji joÅ¡ jednom žrtvuju za svoje visoke ideale, a s druge strane upozorenje da mnogi odgovorni ne služe iskreno i predano općemu dobru Hrvatske.
Poruke s mise za domovinu kao i »skup zajedniÅ¡tva« na Trgu bana Josipa JelaÄića otkrivaju zdrave temelje na kojima bi trebalo izgraÄ‘ivati obnovljeno hrvatsko zajedniÅ¡tvo. Osim sudbinski važne poruke, osobito za sve vjernike: »Bez Krista ne možemo ostvariti niÅ¡ta vrijedno, jer vrijednost daje Bog; vrijednost se vidi u svjetlu vjeÄnosti i Božje istine«, biskup Ivan Å aÅ¡ko takoÄ‘er je poruÄio: »Hrvatski branitelji, za koje se Äesto govori da su obranili istinske vrijednosti hrvatskoga druÅ¡tva, ne prestaju govoriti te nam veÄeras imaju neÅ¡to reći. Od svibnja proÅ¡le godine do danas, a naroÄito od listopada, iz svoga Å¡atora, upozoravaju nas da na hrvatskom stablu niÄu Äudni plodovi, joÅ¡ Äudnijih oblika; neki su bezokusni, neki bezbojni, neki gorki, a neki truli…« Istinitost tih poruka mogu potvrditi veoma brojni ljudi u Hrvatskoj, osobito oni koji su žrtve nezdravih plodova koji su se umnožili u suvremenom hrvatskom druÅ¡tvu. Razumljivo da većina medija nema ni osjećaja za tu oboljelost plodova, jer Äesto i sami tomu snažno pridonose. S pravom je biskup Å aÅ¡ko upozorio na lustriranje branitelja rijeÄima: »Obojena i zasljepljujuća svjetla su uperena iznad hrvatskih branitelja, o kojima se govori rjeÄnikom uvrjeda, dok se istodobno govorom o povlasticama žele ocrniti u vlastitom narodu; preispituju se njihove rane, kako one na razini metafore, tako i one tjelesne.« Drugim rijeÄima, u danaÅ¡njoj Hrvatskoj smetaju i na udaru su ljudi koji su se stvarno žrtvovali za najveće vrjednote hrvatskoga naroda!
Potresno podsjećanje biskupa Å aÅ¡ka da »u ovom zajedniÅ¡tvu ljudi bez nogu pokazuju kako Hrvatska može trÄati; oni u crnini kako Hrvatska vjeruje u sjaj uskrsnuća; oni koji su pogaženi kako visoko dopire stijeg slobode« trebali bi prepoznati svi ljudi dobre volje kao poziv da je zajedniÄki zaista moguće izgraditi bolju Hrvatsku, bolje uvjete za cjelokupan život svih ljudi u Hrvatskoj. Naime, ako se stvarno bolja Hrvatska uzme kao zajedniÄki cilj, onda to zajedniÅ¡tvo oznaÄava i postojanje i funkcioniranje razliÄitih vjerskih, svjetonazorskih i politiÄkih opcija s istim ciljem: na svoj specifiÄan naÄin dati prinos općemu dobru. No ne može se niÅ¡ta dati općemu dobru dok se god vlast zlorabi za uhljebljivanje politiÄki podobnih ili za oÄuvanje razliÄitih povlastica, ukljuÄujući opstanak na vlasti, a ne može se pridonijeti općemu dobru dok se djelovanje u opoziciji iscrpljuje u borbi za vlast, za svoje povlastice, za uhljebljivanje pripadnika svojega jata. Ne može se niÅ¡ta dati općemu dobru dok se god u Hrvatskoj svjesno i smiÅ¡ljeno manipulira proÅ¡lošću, kao Å¡to je to bio sluÄaj na komemoraciji u Jasenovcu, dok se smiÅ¡ljeno izmiÅ¡ljaju nepostojeći neprijatelji da bi se opravdavalo i ono Å¡to se ni po kojoj logici ni etici ne može opravdati.
Dobro je Å¡to je sa »skupa zajedniÅ¡tva« upućen joÅ¡ jedan poziv na dijalog, a nije dobro Å¡to je taj poziv popraćen ultimatumom, jer velika je iluzija i zabluda da se silno nagomilani problemi u hrvatskoj državi i druÅ¡tvu mogu rijeÅ¡iti zazivanjem sukoba ili nasilja. Hrvatskoj je potrebno svekoliko osloboÄ‘enje na svim razinama, a to znaÄi stvarno prihvaćanje i ostvarivanje temeljnih općih vrjednota, jer jedino su te vrjednote temelj zdravoga druÅ¡tva i zdrave države. Stvarna sloboda takoÄ‘er je osnovni preduvjet za dijalog, u koji trebaju stupiti ljudi sa svojim priznatim osobnim ljudskim dostojanstvom i s iskrenom namjerom traženja općega dobra, odnosno stvaranja druÅ¡tvenoga okvira u kojem ima mjesta za sve hrvatske graÄ‘ane i u kojem viÅ¡e nikad ne bi bile upitne ni univerzalne ni hrvatske vrjednote