Kultura
FRANO TENTA je 1947. na Marijanu izvjesio hrvatsku trobojnicu. U Lepoglavi je umro od batina
Mahnitije glasilo od endemske hrvatske kategorije “Nacional†jest ono koje se na webu i u tiskanom izdanju pojavljuje pod imenom Telegram.
Prvoga proizvode novinarski survivori iz Nacionala pokojnoga Ive Pukanića, dijelom negdaÅ¡nji suradnici Globusa, a drugoga sliÄni survivori nakon Pavićeva EPH-a (Globus, Jutarnji), dijelom negdaÅ¡nji suradnici Nacionala.
U prvomu su za mahnitost uglavnom zaslužni urednici i novinari, a u drugomu pak urednici i komentatori, jer je meÄ‘u njima novinara, u Äistom smislu te rijeÄi, malo, svakako manje nego u prvom sluÄaju, makar ih ni tamo nema bogzna koliko. Å to je uostalom i logiÄno: kud bi ovaj “ludi svit otiÅ¡a†kad bi hrvatsko novinarstvo bilo reportažno, intervjuistiÄko, istraživaÄko, uopće žurnalistiÄko, kako mu samo ime kaže, kad se sve može daleko jednostavnije, nadasve uÄinkovitije: lijepo sjediÅ¡, zujiÅ¡ MeÄ‘umrežjem poput kakva IT-golluma, i već za pola sata, za sat, capcarap, imaÅ¡ gotovu kritiÄku kolumnu, danas ide dalje, u bolje sutra.
No, najmahnitiji u cijeloj toj priÄi jest tezgaroÅ¡ koji se – otkako je Å¡utnut sa splitskoga Filozofskog fakulteta – rasprostro diljem mahnitog projugoslavenskoga ultraljeviÄarskog cyberspacea, od Autografa.hr, preko Lupiga.com, srpskih Novossti/ÐовоcÑти, STava.cenzure.hr, Novogplamena.org, sve do komÅ¡ijskoga TaÄno.net, a naravno, po ustaljenom receptu, prenose ga redovito i beogradske E-novine.com, banjoluÄka6yka.com, itd., te je uza sve to izvanrednim ukazom pomazan u direktora Arhiva Srba u Hrvatskoj i Älana bosanskohercegovaÄkog PEN-a. Njegovo ime je Markovina, Dragan Markovina, dr.sc., povjesniÄar, i kolumnist Alborghettijeva-PleÅ¡eova-Butkovićeva-Pavićeva Telegrama.
Kažu, Markovina je jedan od najÄitanijih hrvatski novinskih autora, Å¡to je najvjerojatnije toÄno: postferalovska komunikacijska mreža bombaÅ¡a-samoubojica bolje je uvezana i razraÄ‘enija je od primitivne Al’Qaedine komunikoloÅ¡ke dosjetke razmjene poruka ostavljenih u emailovskom trashu ili u rubrici nedovrÅ¡enih i neodaslanih konceptualnih tekstova, a i ne plaća se loÅ¡e, kad se zbroji zrno po zrno pogaÄa, kamen po kamen palaÄa.
Ovaj put, s nadnevkom od 6. listopada, povjesniÄar Markovina – koji univerzalni Big Bang smjeÅ¡ta negdje u tripartitni 22. lipnja – 4. srpnja – 27. srpnja 1941. – objavio je u Telegramovoj specijalnoj rubrici Politika & Kriminal kolumnu pod naslovom “SluÄaj Frane Tente: Kako je tekst doveo do slavljenja zloÄina u Splituâ€.
– Ako je netko do sada imao nekakvih dvojbi u vezi s tim na koji naÄin ureÄ‘ivaÄka politika Slobodne Dalmacije MIJENJA STANJE DRUÅ TVENE SVIJESTI u Splitu, i to NA GORE, ono Å¡to se dogaÄ‘alo posljednjih dana trebalo ga je rijeÅ¡iti bilo kakvih dvojbi tog tipa.
Naime, unatoÄ tome Å¡to taj NEKOĆ OZBILJNI, a joÅ¡ uvijek vodeći gradski medij već dulje vrijeme aktivno pomaže KONZERVATIVNU REVOLUCIJU NA TRAGU POLITIKE HDZ-a i uporno kao jedan od kljuÄnih elemenata ureÄ‘ivaÄke politike istiÄe potrebu za provoÄ‘enjem LUSTRACIJE i OBRAÄŒUNA S TOTALITARNIM NASLIJEÄEM, sada je napravio i korak dalje.
UÄinio je to putem teksta Damira Å arca o Frani Tenti, koji je smjeÅ¡ten na duplericu i naslovnicu subotnjeg priloga Spektar, iz Äega se mogla jasno iÅ¡Äitati sugestija uredniÅ¡tva o nezaobilaznoj važnosti teme.
Prije nego se upustimo u detaljnu analizu poruka koje je taj tekst poslao, vrijedi zabilježiti da je od njegove objave, 19. rujna, do iscrtavanja velikog murala s likom spomenutog Frane Tente na jednoj od kljuÄnih gradskih prometnica, proÅ¡lo toÄno sedam dana†– objaÅ¡njava Markovina na samomu poÄetku teksta Å¡to je glavni cilj ovoga njegova napisa: turbomodernim se socreal-marksistiÄkim kategorijalnim aparatom (“promjene druÅ¡tvene svijestiâ€, Äitaj dijalektika, zatim dihotomija “revolucija – konzervativna revolucijaâ€, Äitaj kontrarevolucija) obraÄunati s naznakama prijeteće HDZ-ovske agresije na Split i Slobodnu Dalmaciju Å¡to se iza brda valja težeći (nekoj novoj, dakako, suviÅ¡noj i, zna on to unaprijed, Å¡tetnoj) lustraciji i (takoÄ‘er, zlogukom, Å¡to on ne tvrdi izrijekom, nego se to samo podrazumijeva) obraÄunu s totalitarnim naslijeÄ‘em
http://www.telegram.hr/…/slucaj-frane-tente-kako-je-jedan-…/
U istom tonu, Markovina će i poentirati na kraju svoje kolumne:
– Logika kojom se pobornici glorifikacije Frane Tente oÄito vode je ta da je svatko tko je u socijalistiÄkom režimu bio politiÄki zatvorenik zaslužuje poÄast i dugo sjećanje. O besmislenosti takvih teza, koja je najuoÄljivija na ovom primjeru, ne bi vrijedilo troÅ¡iti previÅ¡e rijeÄi da one znaÄajno ne utjeÄu na STANJE SVIJESTI u gradu, s obzirom na ULOGU ovog medija. Drugim rijeÄima, nastave li ovim tempom, MEDIJSKIM TRUDBENICIMA iz Slobodne i populaciji koju ONI ODGAJAJU uskoro će pofaliti gradskih zidova i ulica na kojima će se vrÅ¡iti KOMPLETNA REVIZIJA POVIJESTI i OBRAÄŒUN S ANTIFAÅ ISTIÄŒKOM BAÅ TINOM Splita.
Dakle, opet taj zaguÅ¡ujući socrealistiÄki rjeÄnik, Ždanov, Äilas, “mi i oniâ€, dijalektiÄko “stanje svijestiâ€, “uloga novinaâ€, novinari kao druÅ¡tveno-politiÄki radnici, (“medijski trudbeniciâ€, dobro je, uh, ipak joÅ¡ nisu “neimariâ€) koji “odgajaju populacijuâ€, opet opasnost od “revizije povijesti†koja u toj i takvoj nesvijesti nije ni moguće zamisliva ukoliko nije “obraÄun s antifaÅ¡istiÄkom baÅ¡tinomâ€.
Na stranu sad Markovinin kategorijalni aparat, makar i nije baÅ¡ “najmoderniji na svijetuâ€, recimo da on na njega ima pravo, pa neka mu bude. Ali, Å¡to reći o povjesniÄaru, doktoru povijesti (u zvanju sveuÄiliÅ¡nog docenta Å¡to je, oÄito neÄijom grubom omaÅ¡kom, bio) koji REVIZIJU povijesnih Äinjenica, prvo, smatra Å¡tetnom, a drugo, poistovjećuje je s “obraÄunom†s bilo Äime, u ovom sluÄaju s “antifaÅ¡istiÄkom baÅ¡tinomâ€.
A Å¡to bi to, za ime Božje, trebala biti “antifaÅ¡istiÄka baÅ¡tina†u oÄima, u glavi i u poslu, jednoga profesionalnoga povjesniÄara, znanstvenika? NeÅ¡to zabetonirano, neÅ¡to nasljedno, neka sveta krv i neki sveti gral, neÅ¡to Å¡to se prenosi s koljena na koljeno, a pritom je nedodirljivo, kalež zavjetni, Pandorina kutija, možda? I kakva je to povijest koja se ne istražuje, stalno i iznova, povijest koja nije podložna reviziji? Zar revizija nije sam smisao, esencija povijesti kao znanosti?
Markovina je za svoj pak vlastiti obraÄun s HDZ-ovskom konzervativnom prijetnjom po Grad Split i njegove napaćene stanovnike, a koja agresivno migolji iz Slobodne, odabrao nedavno tekst o devetnaestogodiÅ¡njem mladiću koji je brutalno umoren u splitskom zatvoru netom po svrÅ¡etku Drugoga svjetskog rata kad to i nije bila neka neobiÄna vijest, Frani Tenti:
– Svedemo li tekst na bitno, Frane Tente je, nakon povratka s Bleiburga i kratkotrajnog uhićenja, nastavio Å¡kolovanje u KlasiÄnoj gimnaziji. Potom je sa skupinom istomiÅ¡ljenika osnovao Hrvatski oslobodilaÄki pokret s ciljem ruÅ¡enja Jugoslavije, Å¡to se na kraju svelo na sitne diverzije po gradu. NajzvuÄnija akcija te skupine odigrala se 10. travnja 1947., kada su s vrha Marjana skinuli DRŽAVNU zastavu i umjesto nje stavili ‘hrvatsku’.
Kako je jedini od danas živućih pripadnika te skupine zakljuÄio, 10. travnja su odabrali ne zbog veliÄanja NDH nego zbog toga jer je to bio jedini datum koji je asocirao na hrvatsku državnost, ne zaboravivÅ¡i napomenuti da bi o NDH svoj sud trebali dati povjesniÄari. U konaÄnici, Frane Tente je uhapÅ¡en zajedno s ostalim pripadnicima pokreta, nakon Äega je osuÄ‘en na tri godine zatvora. Prema službenim informacijama, umro je u zatvoru kao devetnaestogodiÅ¡njak, od upale mozga i tuberkuloze.â€
Hladni povjesniÄar Markovina potom u svoj majstorski filigranski tekstualni vez ugraÄ‘uje osiguraÄ:
– Istina, tužno je kad devetnaestogodiÅ¡nji mladić umre u zatvoru kao politiÄki zatvorenik. I to je otprilike jedino u Äemu se netko racionalan može slagati s ovim tekstom i cjelokupnom glorifikacijom spomenutog Tente – kaže on.
Jugoslavenska je Ozna, znaÄi, u splitskom zatvoru nasmrt umlatila (službeno, umro je “od upale mozga i tuberkulozeâ€, koje su se – i tuberkuloza i meningitis – neobjaÅ¡njivom brzinom i iz neobjaÅ¡njivih razloga razvile u zdravom mladom tijelu usred mediteranskoga Splita, Å¡to je za povjesniÄara Markovinu sasvim neupitiva i nimalo sporna “Äinjenicaâ€) jednoga klinca koji je tek zinuo na svijet, jer se usudio na splitskom Marjanu – koji je, Marjan, povijesni i prirodni dio “šuma i gora naÅ¡e zemlje ponosne†– umjesto jugoslavenske komunistiÄke zastave (plav-bel-crven sa petokrakom zvezdom) postaviti zastavu s obrnutim trikolorom, u tada jedinoj uporabnoj hrvatskoj varijanti, koju struÄnjak Markovina naziva – hrvatskom pod navodnicima! Naziva je, dakle, tobože hrvatskom, odnosno nehrvatskom, odnosno, nedržavnom, odnosno zloÄinaÄkom kakvom, valjda, hrvatska zastava jedino može i biti, budući da samo zbog toga i nesretnog Tentu vidi kao – zloÄinca!
Taj neopisivi Markovina, kao Å¡to, doduÅ¡e, i inaÄe radi, uvodi zatim nove efektne kontrapunktove, pa veli – da, ali zamislite Å¡to je istodobno bilo s crnim robovima u Alabami!? Odnosno, kaže – da, ali je “za vrijeme faÅ¡istiÄke okupacije u okupatorskim zatvorima bilo utamniÄeno viÅ¡e od deset tisuća Splićana, pri Äemu ih je 266 umoreno†(podaci poznati autoru, tj. njemu, uz napomenu da on usto preskaÄe notornu Äinjenicu kako je rijeÄ o jednim te ISTIM zatvorima, kojima su se služili Talijani, Nijemci i, najduže, komunisti). Kaže – da, ali joÅ¡ je bilo “12 tisuća Splićana koji su sudjelovali u antifaÅ¡istiÄkoj borbiâ€.
I onda zakljuÄuje da tekst o tom tragiÄnom sluÄaju – koji jest, jer niÅ¡ta drugo niti ne može biti, paradigma sulude komunistiÄke represije zavedene diljem Hrvatske po svrÅ¡etku Drugoga svjetskog rata! – zajedno s iscrtanim muralom nesretnog lika Frane Tente, te s prijedlogom da se po njemu imenuje jedna od splitskih uliÄica, kala, prilaza ili prolaza, da to vodi dokazivanju teze da su oni Splićani (partizani) “koji su sudjelovali u antifaÅ¡istiÄkoj borbi bili okupatori koji su, kako u uvodu teksta spominje novinar, uveli komunistiÄki terorâ€.
KonaÄno, zakljuÄuje Markovina, budući da tome tamo, po njegovu izvitoperenom povjesniÄarskom mozgu, nije, to onda znaÄi da Frane Tente ne može biti “herojâ€, kao Å¡to se uopće “politiÄki zatvorenici†(valjda, osobito ako su Hrvati, i ako su to postali nakon 1944/45., nakon “prevrataâ€, kako se to nekad zvalo) ne mogu smatrati – herojima. Nego iskljuÄivo – zloÄincima?!
Navodi on joÅ¡ nekoliko nemogućih paralela, usporeÄ‘uje neusporedivo, brblja neÅ¡to o njemaÄkim nacistima, o “zloÄinaÄkom kolaboracionistiÄkom režimu†(vjerojatno misleći na ustaÅ¡e, kojih – meÄ‘utim, oj, povijesti, oj! – za razliku od Äetnika u Splitu nije bilo, barem ne u tolikom broju i ni blizu toliko dugo), o postolujnom razdoblju na kninskoj tvrÄ‘avi, sanja babe, žabe i tramvaje, pa ih zbraja i usporeÄ‘uje, uporno preskaÄući, zanemarujući, nipodaÅ¡tavajući, skrivajući Äinjenicu – da je jedan mladić zbog zamjene jugoslavenske partijske (koju on opetovano naziva “državnomâ€) zastave hrvatskom (koju on piÅ¡e s navodnicima) bio kažnjen prestrogom, drakonskom zatvorskom kaznom od tri godine zatvora.
Ali, koliko god ta zatvorka kazna bila do neba vapijuće nepravedna, gimnazijalac Frane nije osuđen na smrt!
Nego je ubijen bez smrtne presude, na pravdi Boga!
Ubijen je muÄenjem, maltretiranjem, premlaćivanjem, izgladnjivanjem, uskraćivanjem lijeÄnika, poganom zloÄinaÄkom kombinacijom nemaÅ¡tovitih životinjskih postupaka tijekom izdržavanja spomenute prestroge kazne.
Markovina zna, o kako dobro zna!, i kao povjesniÄar, i kao ideologizirani jugoslavenski kontraetiÄar i kontramoralizator, ali i kao razumno biće prakse s onom jednom vijugom u glavi viÅ¡e koja ga sprjeÄava da kukuriÄe po dvoriÅ¡tu, da je rijeÄ samo o jednom PRIMJERU, no dovoljno groznom da bude paradigmatski.
Na tisuće, desetke tisuća, stotinu tisuća je sliÄnih, manje ili viÅ¡e groznih hudih jama, hudih bilica, hudih katalinića i Å¡irokih brigova, ćelovina i poslijeratnih jasenovaca bilo.
Sudske presude, Äak i ako se politiÄke, zasebna su stvar, svakako takoÄ‘er podložna pravosudnoj, politiÄkoj i povijesnoj reviziji, pri Äemu se može, ako se hoće, raspravljati ili odustati od rasprave o rehabilitaciji ili o potvrdi presuda.
Za krvožedno, besmisleno, ljudoždersko, osvetniÄko ili egzemplarno ubijanje, meÄ‘utim, lustracija poÄinitelja, i lustracija takvoga politiÄkog praksisa u povijesnom smislu, najmanje je Å¡to se može, i Å¡to se mora, uÄiniti.
Jednako to vrijedi u sluÄaju Frane Tente, kao Å¡to vrijedi u sluÄaju sustavnog trovanja Alojzija Stepinca, ili u sluÄaju samoubojstva Andrije Hebranga koji nikada nije niti izveden pred sud. Ili u bilo kojemu sliÄnomu sluÄaju kojega se sjetite. A u Hrvatskoj ne postoji živ Äovjek koji ne zna za barem jedan takav sluÄaj. UkljuÄujući i antirevizionistiÄkog povjesniÄara Markovinu, one koji ga tako dobro furaju i one na koje se on tako mahnito fura.