Sinovi povijesti
Dr. Dubravko Ljubić: Nacionalne manjine, politiÄka prava i izborno zakonodavstvo (I.)
MAXPORTAL je u dva nastavka objaviti struÄnu analizu Nacionalne manjine, politiÄka prava i izborno zakonodavstvo, autora dr. Dubravka Ljubića, eksperta za ustavno pravo
Ustav se u Hrvatskoj Äesto tumaÄi kao zaÅ¡tita privilegija
U posljednje vrijeme se u sredstvima javnog priopćavanja vodi podosta polemika o raznorodnim temama, pri Äemu nisu rijetke ni one koje se tiÄu ustavnopravnih sadržaja. Nažalost, ovdje se preÄesto Äini razvidnim nepoznavanje gradiva i nedostatak stvarne argumentacije, dok se Å¡upljikavost spoznaje prikriva samoproglaÅ¡enim autoritetom.
Zbog nasljeÄ‘a proizaÅ¡log iz bivÅ¡eg totalitarizma, u kojemu se ustav smatrao objektom za kojeg se ni pijanci ne drže u nedostatku plota, a ne najviÅ¡im pravno-politiÄkim aktom jednog druÅ¡tva, danas nema komentatora koji se ne smatra kompetentnim protumaÄiti inima sadržaj ustavnog prava, kao da se ovdje ne radi o najmlaÄ‘oj, ali i najzahtjevnijoj znanstvenoj pravnoj disciplini Äiji objekt se svakodnevno kvalitetno i kvantitativno mijenja.
Pri tome se svrha ustava, shvaćena kao deskripcija sadaÅ¡njosti i projekcija budućnosti, preÄesto zluradim tumaÄenjem pretvara u sredstvo politiÄke borbe ili pravnu osnovu pridržavanja druÅ¡tvenog statusa i nepripadnih privilegija.
Ugrožava li regulacija manjinskih pravau Hrvatskoj temeljna ljudska prava većine?
Poglavito su opisane intencije imanentne raspravama vezanim uz pitanja druÅ¡tvenih manjina gdje se nerijetko minornom socijalnom sadržaju pridaju epske dimenzije. NajÄešće pri tome znalci opće prakse propuÅ¡taju uoÄiti kako se na ustavu utemeljene države fundiraju na ideji nepovredivosti ljudskog dostojanstva, te naÄelima slobode i jednakosti, Å¡to materiju manjinske politike, koja u biti predstavlja druÅ¡tveno poželjno toleriranje razliÄitosti, neminovno guraju u drugi plan, neovisno o Äinjenici nekritiÄkog proglaÅ¡avanja ureÄ‘enja upravo ovog pitanja mjerom demokratiÄnosti druÅ¡tva. Općenito gledano ljudsko dostojanstvo predstavlja sferu neotuÄ‘ivih prava koje pripadaju Äovjeku već samim time Å¡to je Äovjek. Sloboda omogućuje postupanje pojedinca sukladno njegovom bitku, a oživotvoruje se u pravu izbora ponaÅ¡anja pojedinca pri njegovom socijalnom djelovanju.
Ustavna i zakonska jenakost i nejednakost u Hrvatskoj
Jednakost pak oznaÄava stanje u kojem su svi pripadnici neke politiÄke zajednice podvrgnuti istom pravnom režimu i identiÄnom djelovanju pozitivnog prava, pri Äemu možebitne razlike izmeÄ‘u graÄ‘ana ne izviru iz ustava i na njemu utemeljenih pravnih akta, već iz druÅ¡tveno uvjetovanih osobnih karakteristika. Rezultanta meÄ‘udjelovanja navedenih ustavnih kategorija jest podreÄ‘enost politiÄke vlasti uspostavljenim ustavnim ograniÄenjima. Ustav prijeÄi da se politika pretvara u pravni poredak te se na taj naÄin izolira i alijenira od druÅ¡tvenog okruženja. Ustav ureÄ‘uje pravila borbe za vlast predstavnika konkurentnih druÅ¡tvenih skupina kako njihova kreativnost u zastupanju partikularnih interesa ne bi prekoraÄila ustavne granice.
Polazište svih prava je lojalnost manjina
Na svakom prostoru gdje su se tijekom povijesti mijenjale državne granice, temeljna etiÄka naÄela te svjetonazori, zamjetna je divergencija druÅ¡tvenih karakteristika od kojih neke postaju imanentne većini pripadnika druÅ¡tva, dok neke druge postaju karakteristika manjinskih druÅ¡tvenih skupina.
Zapravo je nemoguće pronaći socijalnu zajednicu koja je etniÄki, jeziÄno, svjetonazorski ili religijski apsolutno homogena. Svako druÅ¡tvo se može, prema raznovrsnim osobinama njegovih pripadnika, podijeliti u manje skupine, pri Äemu temelj toga razlikovanja mogu biti njihove fiziÄke osobine, vjerska pripadnost, obrazovanost, spol, dob, porijeklo, politiÄko uvjerenje ili neka druga druÅ¡tveno relevantna karakteristika.
Općenito gledano manjina predstavlja nedominantnu druÅ¡tvenu grupu koja ima i želi održati stabilne etniÄke, vjerske ili jeziÄne karakteristike, uoÄljivo razliÄite od onih imanentnih ostalom stanovniÅ¡tvu. Manjinu karakterizira brojÄana inferiornost, pri Äemu broj osoba s posebnim karakteristikama mora ipak biti dostatan za njihovo prepoznavanje u druÅ¡tvu kao druÅ¡tvene skupine.
Manjina mora biti ukljuÄena u korpus državljana i biti lojalna vlasti druÅ¡tvene zajednice. Uz to, pripadnici manjine moraju pokazivati osjećaj solidarnosti u svrhu održavanja onih karakteristika koje ih Äine razliÄitim. Većina nacionalnih i etniÄkih manjina nastala je mijenom državnih granica uz zadržavanje kod odreÄ‘enog homogenog dijela stanovniÅ¡tva svijesti o pripadnosti odreÄ‘enoj naciji kao posebnom kolektivitetu i zadržavanju veza s nacionalnom kulturom koja stvara osjećaj srodnosti.
Nužno je razlikovati politiÄke pojmove narod, nacija i nacionalne manjine
Nacionalne manjine postaju druÅ¡tvene grupe koje imaju svoje nacionalne države, ali žive u drugoj nacionalnoj državi u kojoj su brojÄana manjina u odnosu na broj stanovniÅ¡tva države prebivanja, Äiji pripadnici kao državljani te države imaju etniÄke, vjerske ili jeziÄne karakteristike razliÄite od onih ostataka stanovniÅ¡tva, te žele saÄuvati svoju kulturu, vjeru ili jezik. Dakle nacionalna manjina je dio odreÄ‘ene nacije koji ne živi u svojoj nacionalnoj državi.
Nacija se razlikuje od naroda viÅ¡im stupnjem ekonomske, politiÄke i institucionalne povezanosti izvrÅ¡ene kroz državu. U nacionalnim državama ne vrÅ¡i se podjela stanovniÅ¡tva prema etniÄkom principu u okviru države, već se svi graÄ‘ani smatraju jednim politiÄkim narodom vezanim s državom poveznicom državljanstva i kao takvima im se jamÄi jednakost u ostvarivanju prava.
Europska konvencija, nacionalne manjine i hrvatsko zakonodavstvo
Najvažniji međunarodni dokument na europskom prostoru kojim se uređuju standardi manjinske politike predstavlja Okvirna konvencija za zaštitu nacionalnih manjina Vijeća Europe. Razrađujući pojedina pitanja manjinske politike, Konvencija polazi od stajališta kako svaki pripadnik nacionalne manjine ili manjina kao kolektivitet ima pravo slobodno izabrati želi li biti tretirana kao manjina te kako pripadnici manjine ne smiju trpjeti štetne posljedice svog izbora.
Nadalje Konvencija propisuje zabranu diskriminacije i nužnost ostvarivanja naÄela jednakosti pred zakonom izmeÄ‘u manjina i većinskog puÄanstva, kao i mogućnost ostvarivanja pravne zaÅ¡tite istog opsega u podruÄjima gospodarskog, druÅ¡tvenog, politiÄkog i kulturnog života.
Konvencija nameće i obvezu državama poduzimanje mjera radi održavanja i razvijanja kulture manjina te oÄuvanja bitnih sastavnica njihove samobitnosti, odnosno njihove vjere, jezika, tradicije i kulturne baÅ¡tine, uz suzdržavanje od politike ili prakse asimilacije pripadnika manjina protiv njihove volje. Iako su pravo na mirno okupljanje, sloboda udruživanja, sloboda izražavanja, sloboda misli, savjesti i vjere te pravo na osnivanje vjerskih ustanova, organizacija i udruga klasiÄne sastavnice temeljnopravne sfere svakog Europljanina, Konvencija ipak i ova prava, objektivno nepotrebno, navodi kao posebna prava manjina.
Centralno pitanje manjinskih prava jest jezik, a ne poseban politiÄki status
Centralni korpus prava manjina iz Konvencije razraÄ‘uje prava vezana uz uporabu jezika. Pripadnici nacionalne manjine imaju pravo slobodno i bez mijeÅ¡anja vlasti koristiti svoj manjinski jezik, privatno i javno, u govoru i pismu. Ujedno se pripadnicima manjina jamÄi pravo na slobodu izražavanja i Å¡irenje informacija te ideja na manjinskom jeziku bez mijeÅ¡anja javnih vlasti uz zabranu diskriminacije glede pristupa manjina medijima kao i glede ostvarivanja prava na njihovo osnivanje.
Pripadnicima nacionalne manjine jamÄi se pravo, u skladu s modalitetima domicilnog pravnog sustava, isticati oznake, natpise i druge informacije privatne naravi, a javno uoÄljive. Kondicionalno, na podruÄjima nastanjenima osobama koje tradicionalno ili u znatnijem broju pripadaju nacionalnim manjinama, ako te osobe to zatraže te ondje gdje takav zahtjev odgovara stvarnoj potrebi, države se obvezuju, ako je to moguće, osigurati pripadnicima manjina uvjete za koriÅ¡tenje manjinskog jezika u ophoÄ‘enju s tijelima vlasti.
Manjinska prava i nužna uvjetovanostu realnom hrvatskom kontekstu
Na podruÄjima tradicionalno nastanjenima znatnijim brojem osoba koje pripadaju nacionalnoj manjini, države se obvezuju, gdje je to prikladno, omogućiti isticanje tradicionalnih lokalnih naziva, naziva ulica i druge topografske oznake namijenjene javnosti na manjinskom jeziku, kad za takve oznake postoji dostatno zanimanje. U podruÄju obrazovanja, gdje je to prikladno, državama se nameće obveza poduzimati potrebne mjere radi promicanja spoznaje o kulturi, povijesti, jeziku i vjeri njihovih nacionalnih manjina i domicilne većine.
Nadalje, države se obvezuju promicati jednaku dostupnost obrazovanja osobama koje pripadaju nacionalnim manjinama na svim razinama, pri Äemu nacionalne manjine imaju pravo ustanovljavati i upravljati vlastitim privatnim ustanovama za obrazovanje i obuku bez dužnosti država pružanja financijske potpore. Sukladno Konvenciji, svaka osoba koja pripada nacionalnoj manjini ima pravo uÄiti na svom manjinskom jeziku.
Manjine ne smiju ugrožavati suverenost, cjelovitost i politiÄku neovisnost država
Na podruÄjima tradicionalno ili u znatnijem broju nastanjenom osobama koje pripadaju nacionalnim manjinama, ako za to postoji dostatno zanimanje, države će ako je to moguće, osigurati pripadnicima manjina uÄiti manjinski jezik ili poduÄavanje na manjinskom jeziku ne dirajući pritom u dužnost uÄenja službenog jezika ili održavanja nastave na tom jeziku.
Sukladno Konvenciji, ostvarivanje prava nacionalnih manjina vezano je uz obveze poÅ¡tivanja zakonodavstva domicilne države te prava drugih, posebice prava osoba koje pripadaju većini ili drugim nacionalnim manjinama. Pri tumaÄenju odredaba Konvencije nije prihvatljivo ono Å¡to implicira izvrÅ¡avanje Äina suprotnih temeljnim naÄelima meÄ‘unarodnog prava. Uz to se u svojim akcijama pripadnici manjina posebice moraju suzdržavati od radnji koje mogu utjecati na suverenost, teritorijalnu cjelovitosti i politiÄku neovisnost domicilne države.
Manjinska prava ne spadaju u temeljno-pravnu ili ustavnu definiciju individualnih prava
Iz svega iznijetoga nedvojbeno proizlazi zakljuÄak kako manjinska prava nisu pogodan objekt ustavnopravnog ureÄ‘enja. Prava manjina kao kolektiviteta ne spadaju u temeljnopravnu sferu imanentnu svakom pojedincu. Ovo stoga Å¡to postojanje temeljnih prava i sloboda pripadaju svemu onome Å¡to ima potencijal biti Äovjek bez iznimke, pa stoga njihova opstojnost i zaÅ¡tita ne može ovisiti o brojnosti pojedinaca koji zaposjedaju odreÄ‘eni teritorij. Prava i slobode koja tradicionalno ulaze u temeljnopravnu sferu pripadaju svakome unutar odreÄ‘enoga ustavnopravnog poretka u istovjetnom opsegu.
Ovdje etniÄka pripadnost nije i ne smije biti druÅ¡tveno relevantan kriterij za izvrÅ¡avanje bilo kakve diferencijacije. Manjinska prava koja izlaze iz korpusa temeljnopravne sfere uvelike ovise o subjektivnim i objektivnim okolnostima. Pripadnici manjine trebaju subjektivno izraziti svoju želju za ostvarivanje nekog manjinskog prava uz deklaraciju potrebe za posebnim ureÄ‘enjem, dok unutar ustavnopravnog poretka mora postojati objektivna mogućnost i potreba za utvrÄ‘ivanjem posebnih manjinskih prava.
Uz to, manjine moraju ispunjavati i određene uvjete za ostvarivanje svojih prava kao što su državljanstvo, lojalnost, mirotvorstvo i kontribucija cjelovitom boljitku društva.
Ustavna regulacija i deregulacija u Hrvatskoj danas
U sada važećem tekstu preambule Republika Hrvatska se ustanovljava kao nacionalna država hrvatskog naroda i pripadnika dvadeset i dvije taksativno nabrojenih nacionalnih manjina, pri Äemu nabrajanje zavrÅ¡ava izriÄajem “i svih drugihâ€.
U normativnom dijelu, u Älanku 1. ustav deklarira naÄelo narodnog suvereniteta prema kojem vlast proizlazi iz jedinstvenog subjekta predstavljenog terminom naroda Äiji sadržaj Äini zajednica slobodnih i ravnopravnih državljana. Ujedno se u Älanku 15. stavku 1. Ustava jamÄi ravnopravnost pripadnicima svih nacionalnih manjina, dok se u Älanku 14. stavku 1. Ustava kao nedopuÅ¡teni kriteriji diferencijacije za sluÄaj diskriminacije navode vjera, roÄ‘enje i nacionalna pripadnost. Kod razrade manjinske politike valja ukazati i na generalnu odredbu Älanka 39. Ustava prema kojoj se zabranjuje i penalizira pozivanje na nacionalnu, rasnu ili vjersku mržnju.
Centralno odreÄ‘enje manjinske politike Ustav pak sadrži u odredbama Älanka 15. kojima se, meÄ‘u ostalim, pripadnicima nacionalnih manjina jamÄi sloboda izražavanja nacionalne pripadnosti, slobodno služenje svojim jezikom i pismom te kulturna autonomija. Ovdje je ujedno predviÄ‘ena i mogućnost zakonom, osim općeg biraÄkog prava, pripadnicima nacionalnih manjina osigurati i posebno pravo birati svoje zastupnike u Hrvatski sabor.
Od posebnih manjinskih prava Ustav u Älanku 12. stavku 2. utvrÄ‘uje i mogućnost u pojedinim lokalnim jedinicama u službenu uporabu uz hrvatski jezik i latiniÄno pismo, uvoÄ‘enje nekog drugog jezika te pisma pod uvjetima propisanima zakonom.
Nerazmjer međunarodnih standarda i hrvatske ustavne i zakonske prakse
Ovakvo ustavno rjeÅ¡enje u opsegu znatno prelazi kvantum prava Å¡to se nacionalnim manjinama daju sukladno meÄ‘unarodnim standardima. Ovo samo po sebi ne bi predstavljalo problem kada bi se radilo o ustavnim institutima koji neposredno ne naruÅ¡avaju naÄelo jednakosti hrvatskih državljana, a u odreÄ‘enom djelu i samu definiciju i temeljno ustrojstvo hrvatske države.
Na nacionalnoj razini, uvažavajući ustavna i konvencijska određenja, prava nacionalnih manjina mogu biti samo kondicionalna. Ona su uvjetovana postojanjem poveznice državljanstva, iskazane lojalnosti domicilnoj državi, autohtonosti ili brojnosti na određenom teritoriju, zahtijevanju pripadajućih prava, te postojanju potrebe i mogućnosti ostvarivanja tih prava. Pri uređenju manjinske politike u Republici Hrvatskoj razvidna su normativna rješenja koja uslijed svoje manjkavosti i nedosljednosti otvaraju mnoge dvojbe.
Ustavni zakon o pravima nacionalnih manjina – nije ustavni zakon
Za primijetiti je kako Ustavni zakon o pravima nacionalnih manjina, kao temelj ureÄ‘enja manjinske politike, nije ustavni zakon, jer se notorno ne donosi u ustavu proceduri propisanoj za donoÅ¡enje ustavnih zakona. On je s obzirom na mjerodavne odredbe ustava, bastardni ili najblaže reÄeno kvasi-organski zakon koji se u Saboru donosi dvotrećinskom većinom, za razliku od ostalih organskih zakona kojima se razraÄ‘uju ljudska prava i temeljne slobode, izborni sustav, ustrojstvo, djelokrug i naÄin rada državnih tijela te ustrojstvo i djelokrug samouprave i koje donosi Sabor većinom glasova svih zastupnika.
U usporedivim pravnim porecima koji poznaju institut organskog zakona, ti su zakoni imanentno hijerarhijski superiorni ordinarnim zakonima. Međutim, za primijetiti je kako je naša država jedna od rijetkih koja poznaje organske i “organskije†zakone.
Destruktivna je u Hrvatskoj veća pozornost manjinskim nego temeljnim ljudskim pravima
Pritom se prema sadašnjemu ustavnom uređenju veća važnost pridaje konstituiranju manjinskih prava od razrade sadržaja i zaštite temeljnih prava i sloboda te uređenja izbornog sustava ili ustroja vlasti i lokalne samouprave uopće. Uz ovakvo stanje stvari uređenje prava nacionalnih manjina zapravo postaje normativ s kojim se mora uskladiti cjelokupna legislativa Republike Hrvatske, od one ordinarne do one organske sa slabijom pravnom snagom.
Ovakvo konfuzno stanje svekolikog ureÄ‘enja manjinske politike već dugo vapi za cjelovitom revizijom ustavnih i pozitivno-pravnih zakonskih rjeÅ¡enja. PosljediÄno nareÄenom, svjedoÄimo opetovanim pokuÅ¡ajima daljnje konstitucionalizacije manjinske politike koja je u koliziji s temeljima ustrojstva hrvatske države sadržanim u Božićnom ustavu. Ostvarenje ovakvih pokuÅ¡aja za svoju bi posljedicu imalo bitno naruÅ¡avanje temeljnog odreÄ‘enja Republike Hrvatske kao jedinstvene, nedjeljive, demokratske i socijalne države u kojoj vlast proizlazi iz naroda i pripada narodu kao zajednici slobodnih i ravnopravnih državljana te diobu jedinstvenog sustava osnovnih normi na onaj koji vrijedi za nacionalne manjine u cijelosti ili djelomiÄno i na onaj koji vrijedi za sve ostale.
Dizanjem manjinske politike na ustavnu razinu se zapravo vrÅ¡i kontinuirano “silovanje†ustava njegovim uÄestalim i nepromiÅ¡ljenim promjenama ili dopunama kojima se, empirijski gledano, u pravilu u ustavnopravni poredak uvodi viÅ¡e nereda nego Å¡to bi mijene pridonosile postizanju koherentnosti skupa osnovnih normi. Stoga je krajnje vrijeme da se, osloboÄ‘ena svih politiÄkih nasljeÄ‘a i povijesnih konotacija, politika prema nacionalnim manjinama ustavno i zakonski uobliÄi na naÄin kako to Äine razvijene zemlje europskog kruga uz primjenu svih standarda koji proizlaze iz meÄ‘unarodnog prava. Eksperimenti u podruÄju konstitucionalizacije prava manjina, povrh enoncijacije zakonitosti, izvor su posvemaÅ¡njeg nereda u ustavnopravnom poretku Republike Hrvatske.
Dr. sc. Dubravko Ljubić
Napomena: Sutra na veÄer nastavljamo s elaboracijom pitanja prava nacionalnih manjina i izbornoga zakonodavstva u Hrvatskoj te nužnim promjenama Izbornog zakona