Priopćenja
Danira Ipavec: Ne sviram po svadbama
Danira Ipavec (35) Splićanka je sa zagrebaÄkom adresom koja u prvom dijelu dana Å¡efuje u upravnoj službi, dok je ostatak dana posvećena svojoj prvoj ljubavi – glazbi. No osim Å¡to je u svom životu spojila nespojivo – umjetnost i zakone, vrlo je zanimljivo Å¡to je harmoniku za svoj instrument odabrala s nepune 4 godine i ta se ljubav nastavila do danas. Danira posjeduje harmoniku marke Pigini koju je od oca dobila zahvaljujući osvojenom 2. mjestu na meÄ‘unarodnom natjecanju harmonikaÅ¡a, a upravo loÅ¡a harmonika na natjecanju ju je spustila za jedno mjesto od cilja. Kako žena podnosi  17 kilograma težak instrument i k tome uživa, saznajte u nastavku teksta u kojem nam Danira otkriva djeliÄak  života jedne harmonikaÅ¡ice.
Recite nam u uvodu neÅ¡to o svojim glazbenim poÄecima. ZaÅ¡to baÅ¡ harmonika?
– Ja sam poÄela svirati harmoniku dosta rano, sa Äak 4 godine. Moj prvi instrument je bio jako star, poklonila mi ga je moja baka koja ga je prethodno kupila za moju majku koja ga je svirala onako po sluhu. Taj sluh je oÄito prenesen na mene. U djetinjstvu sam živjela u zgradi u kojoj je u prizemlju bio djeÄji vrtić, a iako nisam iÅ¡la u taj vrtić i nisam ga voljela redovito sam nastupala svaki dan na svom balkonu na drugom katu za djecu koja bi se okupila i zajedno sa mnom pjevala djeÄje pjesme. Sjećam se da sam obožavala svirati Magazin i Plavi Orkestar. To su bili moji poÄeci do upisa u glazbenu Å¡kolu.
To je bilo vjerojatno u nižim razredima?
– S obzirom na to da osnovna glazbena Å¡kola traje 6 godina, djeca se najÄešće upisuju u trećem razredu jer je tako zgodno da u isto vrijeme zavrÅ¡e osnovnu i srednju Å¡kolu. Ja sam htjela odmah i na kraju sam bez problema proÅ¡la i prijemni. Bila sam prva na popisu za klavir, ali ja nisam htjela njega nego harmoniku.
Tako sam u Splitu završila osnovnu i srednju školu za harmoniku, ali daljnje školovanje sam mogla nastaviti jedino u Lovranu na jednoj privatnoj akademiji što mi je bilo neizvedivo. Zatim sam završila pravni fakultet, a paralelno uz to i svirala.
VaÅ¡ talent prepoznala je i struka pa ste već na poÄetku srednje Å¡kole poÄeli svirati u splitskom HNK?
– Tako je, s 15 godina sam odradila svoju prvu predstavu “Braća Karamazovi”. To nikada neću zaboraviti jer su me odjenuli u Roma i sjećam se da sam imala brkova. To mi je bio prvi susret s kazaliÅ¡tem i s tim dramskim dijelom. Dosta sam suraÄ‘ivala s kazaliÅ¡tem u Splitu, ne mogu ni izbrojiti koliko sam predstava svirala.
Koliko su Vas Äesto pozivali da svirate na festivalima?
– Pa imam dosta festivala u biografiji; tu su Splitski, Trogirski, ove godine sam bila na Å ibenskom s Anom OpaÄak. Svirala sam u raznim festivalskim orkestrima. Za vrijeme cijelog fakulteta sam radila u baletnom studio barba Luke i tete ÄŒiÄe kao baletni korepetitor i tu sam svirala klavir.
InaÄe sam uvijek obožavala te balerine koje su mrÅ¡ave, niske i lijepe jer ja nikada nisam bila mrÅ¡ava i niska. Tako sam uživala barem vježbajući s njima i maÅ¡tajući o velikim pozornicama.
No kaže se da se snovi ostvaruju ako u njih dovoljno vjeruješ?!
To se pokazalo istinitim jer sam zaista željela nastupiti u jednom velikom baletu, a to se i ostvarilo. Nastupila sam tako u vrlo ozbiljnom komadu predstave “Äavo u selu”, premijera je bila u drugom mjesecu ove godine, a ja sam naravno svirala harmoniku. Da, ja sam nastupila u klasiÄnom baletu sa svim balerinama, baletanima i orkestrom na velikoj pozornici splitskog HNK. Srce mi je veliko zbog toga.
Prije pet godina Vas je život odveo u Zagreb, u kojem pravcu ste onda nastavili svoju karijeru?
– Živim gore od 2010. godine gdje radim u struci kao pravnica i kako stvari trenutno stoje – gore ću i ostati. Razlozi su veće mogućnosti u poslu, druÅ¡tveni život, ali i glazbeni. No zanimljivo je to da kada sam živjela u Splitu onda smo izlazili vikendima u Zagrebu jer nam je to bilo straÅ¡no uzbudljivo, a sada iz Zagreba žurimo u Split vikendom. Ja u životu imam uvijek sve “po dva”: dvije Å¡kole, dva jezika, dva instrumenta, a sada i dva grada koja osjećam.
Iako svirate jednako dobro klavir i harmoniku, u glazbenim krugovima ste prepoznatljivi pretežno kao harmonikašica. Zašto je to tako?
– Ljudima sam uglavnom u mobitelu upisana kao “Danira Harmonika”. Harmoniku ja viÅ¡e preferiram, a i s tim instrumentom sam najÄešće i angažirana.
Neizbježno pitanje je vezano za svadbe. Bili biste baÅ¡ egzotiÄni da tako Å¡armantni sa svojom harmonikom pjevate s muÅ¡kim kružokom, sigurna sam da biste ostvarili dobre honorare. Jeste razmiÅ¡ljali o tome?
– Neću reći da ne volim taj stil, ali kada radim ja volim znati Å¡to trebam raditi, kada, kada su honorari… Takav posao je viÅ¡e za muÅ¡karce. Nisam se nikad vidjela da idem sa svojom harmonikom na svadbu i sviram “IzaÄ‘i mala”. No Äinjenica je ta da ljudi najÄešće harmoniku vežu za pirove i to mi je prije užasno smetalo, baÅ¡ me nerviralo.
Ružno je reći da sam se sramila, ali bilo mi je neugodno odgovarati na takve upite. Meni je jedino žao što harmonika kod nas još nije prepoznata kao umjetnost jer to zaista je predivan instrument. Ja se kroz svoj rad trudim ljudima pokazati upravo to da harmonika je umjetnost i svu njenu ljepotu koju proizvodi i stvara kroz glazbu.
Je li teško mijenjati svijest ljudima o harmonici?
Svatko tko je mene sluÅ¡ao u mojim angažmanima bio je iznenaÄ‘en. U svojim performansima imam svoje linije koje su radili struÄnjaci koji se razumiju u glazbu i znaju Å¡to je harmonija. Ljudi koji Äuju nisu upoznati pa ostanu ugodno iznenaÄ‘eni. Ne želim tu hvaliti sebe nego ukazati na posebnost instrumenta, jer kod nas se to skroz drukÄije gleda.
S obzirom na to da ste trenutno na zagrebaÄkoj adresi, kakve glazbene angažmane najÄešće dobijete?
– ÄŒesto sam pozivana za studijsko snimanje za razne izvoÄ‘aÄe, no ja se s mnogima od njih ni ne vidim. Ne znam je li Igor Cukrov zna da sam ja njemu nedavno odsvirala harmoniku za njegovu pjesmu?! S Lukom Nižetićemsam dosta radila, toliko da smo danas postali i prijatelji.
Spomenimo Vašu suradnju s Ksenijom Prohaskom, u kakvom sjećanju Vam je ostalo to iskustvo?
– S Ksenijom sam radila predstavu o Edith Piaf i to mi je bilo prekrasno, to mi je zapravo bio prvi kontakt sa samostalnim trenucima u jednoj takvoj dramskoj priÄi. Nailazili smo na jako dobre kritike i to nas je veselilo. Mogu slobodno reći da me ta suradnja potaknula da krenem dalje i da joÅ¡ viÅ¡e vjerujem u ono Å¡to radim. Kseniji sam beskrajno zahvalna Å¡to je prepoznala moj rad i Å¡to sam radeći s njom puno toga nauÄila.
U Splitu sam nastupila i na VeÄerima francuskih Å¡ansona. To su mi jedni od najljepÅ¡ih nastupa koje sam svirala. Jedne godine je gostovao francuski Å¡ansonijer grÄkog podrijetla Georges Moustaki koji je u meÄ‘uvremenu nažalost umro, inaÄe autor Å¡ansona poput “Milorda” i “Le Metequea, te mi dao velike pohvale Å¡to mi je izuzetno znaÄilo.
Kad bolje razmislim, Vi biste bili baš zanimljivi za neki od ovih reality show programa. Sigurno bi narod prigrlio zgodnu i lijepu harmonikašicu jer to se ipak ne viđa svaki dan?
– Ma nisam nikada o tome razmiÅ¡ljala, volim biti po strani. Ne volim preveliku pažnju, uživam biti sa strane. Harmonika obiÄno ispadne u prvom planu jer intrigira ljude na naÄin koji oni nisu znali da može. Harmonika na kraju sama od sebe izaÄ‘e u prvi plan. Svi me pitaju je li pjevam, a ja kažem da pjevam za sebe, ali neka netko drugi pjeva tko se u tome vidi.
S obzirom na to da glazba spaja ljude diljem svijeta, koliko ste Vi sa svojim instrumentom imali priliku putovati?!
– ÄŒudno je gdje god doÄ‘em, Äak i u inozemstvu je vrlo neobiÄno vidjeti djevojku s harmonikom. Ako upiÅ¡ete u internet tražilicu bilo koji pojam, pokazat će Vam se malo fotografija i Älanaka jer toga zaista nema. To je ipak velik instrument. tropolje.info