Kultura
ÄŒUDOVIÅ TE MEÄU BILJKAMA(ako ne poznaÅ¡ svoju proÅ¡lost ,onda te kao sljepca vode u budućnost)
Prokletstvo zaborava ili kad ljudi zanemare ono Å¡to ih je Äuvalo stoljećima!
Prije nekog vremena na Dugom otoku s prijateljem sam se Å¡etao oko prekrasnog svjetionika na Velom ratu okruženog nestvarno lijepim krajolikom, dio kojega su i oni visoki borovi izlomljenih i kvrgavih debala. Službeno se zovu alepski bor, ali i sirijski bor. TipiÄni dalmatinski krajolik, reklo bi se. Da nije jedne sitnice koju mi je prijatelj ispriÄao, koja mi je probudila znatiželju i joÅ¡ jednom pokazala kako djelovanje svih vlasti u svim vremenima uvijek treba promatrati iz Å¡irih kutova i niÅ¡ta ne uzimati zdravo za gotovo.
PriÄa nas vraća na kraj 19. stoljeća, u vrijeme dok je naÅ¡im krajevima vladala Austrougarska monarhija. Mnogi jako stari i sad već umrli ljudi, kad su govorili o tim vremenima (ili su se ti metuzalemi sjećali onoga Å¡to su im njihovi roditelji priÄali) ta vremena nisu spominjali ni pamtili po loÅ¡em. Uostalom, joÅ¡ ne tako davno prema moru smo se vozili trasama koje je postavila Monarhija (mada, baÅ¡ kao danaÅ¡nji neokolonijalisti koji po Africi grade autoputove koji koriste samo njima, dok ruralnom afriÄkom stanovniÅ¡tu ostaju dugovi, Carevina nije to radila zbog dobrobiti stanovniÅ¡tva, već zbog omogućavanja komunikacije prijestolnice i luka na Jadranu radi transporta roba i vojske); u Opatiji i drugdje i danas se Å¡ećemo stazama uz obalu koje su izgraÄ‘ene za vrijeme Cara, baÅ¡ kao i predivne okolne vile.
StruÄnjaci za nadnacionalne tvorevine
Habsburzi, naravno, pripadaju staroj vladarskoj lozi, s istim namjerama koje imaju i danas živući predstavnici tih loza, u kojima interesi ljudi nisu na prvom mjestu. Ma ni blizu tome. Uostalom, nije li na Äelu Paneuropskog pokreta godinama bio jedan Habsburg (Otto)? To je tijelo bilo jedan od važnih Äimbenika u manipulacijama za uspostavljanju suvremene nadnacionalne diktature u vidu Europske unije, koja je tek neÅ¡to sofisticiranija inaÄica „tamnice naroda“, kako se u povijesnim udžbenicima ponekad nazivalo KuK-monarhiju. Niste valjda na trenutak pomislili da je Älan viÅ¡estoljetne carske apsolutistiÄke obitelji odjednom postao demokrat ili zastupnik ljudskih prava?
Vratimo se otoÄnom krajoliku. Ti sveprisutni borovi o kojima je rijeÄ, ispriÄao mi je prijatelj, su tzv. sirijski borovi. Njihova je glavna odlika da su neupotrebljivi za gradnju Äamaca ili ogrjev, nehranjivi su, vrlo invazivni i kisele tlo onemogućavajući da na njemu iÅ¡ta raste. I nisu oduvijek bili ovdje, već su posljedica poÅ¡umljavanja koje je po Dalmaciji radila baÅ¡ Austrougarska monarhija kad je u 19. stoljeću potpala pod njenu vlast.
Zainteresiran, odluÄio sam potražiti ima li Å¡to o toj temi na internetu. Nisam naÅ¡ao skoro niÅ¡ta. U jednom Å¡umarskom tekstu o tim borovima govorilo se kako je rijeÄ o prvorazrednoj vrsti „u poÅ¡umljavanju i melioraciji degradiranog krÅ¡a mediteranskog pojasa“ te da se od iglica „pod njegovim kroÅ¡njama stvara sloj novog Å¡umskog tla koji je ranije nestao.“ Ako se i stvori humus od iglica, zapitao sam se, koja korist od njega kad zbog kiselosti ionako koristi samo tim borovima, koji su ionako već tu, posaÄ‘eni u neko tlo koje je i prije postojalo?
No, osim za smolarenje, sirijski bor upotrebu ima, navodilo se u tekstu, u „rekreativne svrhe i estetsko oblikovanje krajobraza“ (dakle – nikakvu praktiÄnu), pa je na mnogim mjestima poÅ¡umljenima tim borom koji stvara hladovinu nastala turistiÄka izgradnja. Zapitao sam se ne stvaraju li i druga, autohtona stabla hladovinu, nije to neÅ¡to Äime se samo sirijski bor može pohvaliti, zar ne? Prve kulture tog bora, pisalo je dalje u Å¡umarskom tekstu, podignute su prijepribližno 120 godina, a sadnice su se proizvodile u tada osnovanim Å¡umskim rasadnicima uÅ ibeniku, Sinju, Makarskoj, Gružu i Kotoru. Iz tih rasadnika svake se godine razdijelilo 60.000 borićai „poÅ¡umljavanje je dobro napredovaloâ€.
Ostavimo na trenutak struÄna glediÅ¡ta, koja su Äesto puta tek prepisivanje podataka bez kreativnog razmatranja opcija izvan udžbeniÄkih teza koji se automatikom prenose s naraÅ¡taja na naraÅ¡taj. Jer, narednih sam dana sam poÄeo drugim oÄima gledati krajolik oko sebe. Odjednom sam primijetio da je tlo ispod tih borova posvuda puno njihovih osuÅ¡enih iglica (od kojih se ne stvara nikakav humus jer je sve suho) i da niÅ¡ta drugo nigdje ne raste. Primijetio sam koliko stotina ÄeÅ¡era se nalazi na svakoj grani, a svaki sadrži desetke sjemenki, Å¡to je razlog zaÅ¡to je sirijski tj. alepski bor izuzetno invazivan, pa osvoji cijelo tlo na mjestima gdje ga se pusti da radi Å¡to hoće.
Sjetni pogled na nekoć bogate krajolike
Primijetio sam brojne suhozide (vidi sliku) koji su odvajali stepenasta bivÅ¡a polja ili maslinike. Bilo je po desetak tih “katova†ili razina tih bivÅ¡ih polja. Njihovi zidovi su i dalje tu, ali na svim terasama rastu iskljuÄivo – visoka stabla sirijskog bora. Shvatio sam da zapravo gledam postapokaliptiÄnu verziju nekada bogatog i hranjivog krajolika, koji je danas de facto pustoÅ¡. Jer ti borovi nisu dobri za ogrjev zbog puno smole, drvo im je loÅ¡e kvalitete pa se ne može koristiti za brodove (debla im tako krivudavo rastu da mi je teÅ¡ko Äak zamisliti i sjeÄu tih stabala), nemaju hranjive plodove, ali zato kisele tlo pa ono, osim za te nametnike, postaje potpuno jalovo. Da spomenemo i to da su, onako suhi i na tlu baÅ¡ zelene vegetacije, idealni za nastanak požara.
Takvo razmišljanje našlo je potvrdu u internetskom tekstu izvjesne Svetlane Slapšak:
„To prapovijesno ÄudoviÅ¡te meÄ‘u biljkama raste tamo (bar u Sredozemlju) gde je vatra uniÅ¡tila sve, ili gdje su ljudi zapustili druge, raznovrsne i korisne kulture. Zemlja oko borova je sterilna, na njoj niÅ¡ta ne raste: sirijski bor, koji je zauzeo ogromne povrÅ¡ine Mediterana, poÅ¡ast je koja je uspjela istjerati visokokultiviranu piniju i njene plodove, pinjole, jedan od glavnih zaÄina joÅ¡ od antiÄke kuhinje. Pejzaž Mediterana viÅ¡e nema siluete sa srednjovjekovnih i renesansnih slika, sa krunastim kroÅ¡njama pinija; sve Å¡to vidite jesu Äupavi i grbavi ili uspravni i dosadni sirijski borovi. Mediteranski hrast, poslastica za koze i ugodna sjenka za ljude, postao je rijetkost. Umjesto njegovane zemlje koja je znala davati najrazliÄitije voće i povrće, umjesto smokava, naranÄi i badema koji i kada padnu odaju opojan miris, mrtvo Å¡uÅ¡tanje iglica koje nijedna životinja ne može iskoristiti kao hranu, hladni osvajaÄi napuÅ¡tenih maslinika i vinograda“.
Zašto bi itko namjerno sadio takvo stablo?
Ako je to tako, zašto bi itko namjerno sadio takvo stablo?
Jedan od mogućih odgovora bio bi – ako bi želio uniÅ¡titi lokalnu privredu i prisiliti ljude da se iseljavaju. Ili ih onemogućiti u vraćanju. Ako želimo pustiti maÅ¡ti na volju i raÅ¡irimo kadar preko Å¡ireg prostora i vremena, možda je neko Å¡ire razmiÅ¡ljanje vladajućih elita oduvijek bilo smanjiti ekonomsku neovisnost ljudi u proizvodnji hrane i Å¡to viÅ¡e napuÄiti gradove, u kojima će biti u ekonomskoj ovisnosti ili jeftina i potplaćena radniÄka snaga za tvornice (uostalom, danas preko polovice stanovnika svijeta živi u gradovima, Å¡to ih stavlja u potpuno ovisniÄki odnos prema sustavu). Naime, borovi su se sadili na napuÅ¡tenim poljima, koja su takvima postala nakon tragiÄne epidemije peronospore koja je doÅ¡la niotkuda, uniÅ¡tila vinograde i prisilila mnoge ljude da idu u emigraciju trbuhom za kruhom u vrijeme Austrougarske. Naravno, kad su polja i maslinike jednom preuzeli borovi eventualni nasljednici viÅ¡e se nisu imali Äemu vratiti. Pogotovo na otocima. A ne zaboravimo da je BraÄ oko 1900. godine, prema enciklopedijama, imao Äak 20.000 stanovnika, u isto vrijeme kad je Split brojao oko 10.000 duÅ¡a. Dok su gradovi neskladno bujali, otoci su se praznili. A možda za sadnju borova postoje i neki drugi, sasvim banalni razlozi.
No, evo i priÄe mog prijatelja, one koja je usmjerila moju pažnju prema borovima na koje do tada nikada u životu nisam potroÅ¡io nijednu misao. Kad je na Biokovu, kod Zaostroga, 1970-ih gorjela borova Å¡uma, njegova se baka rasplakala jer ju je taknulo Å¡to je tu Å¡umu sadio njegov djed u osnovnoj Å¡koli (koja je u njegovo vrijeme, prije Prvog svjetskog rata, trajala Äetiri godine), zajedno s drugim Å¡kolarcima “mobiliziranim†za tu priliku. Borove su sadili na napuÅ¡tenim maslinicima,vinogradima i paÅ¡njacima. Iz perspektive utjecaja tih borova na okoliÅ¡ i tlo, to mi sad doista izgleda pomalo bizarna ideja. Ali tako je bio. I tako je moj prijatelj saznao za to austrougarsko poÅ¡umljavanje borovima. Potom se prisjetio i ostavinske rasprave u vezi Äestica zemlje razbacanih oko Zaostroga.
ÄŒestice su se prenosile s pokoljenja na pokoljenje onako kako su bile i upisane u zemljiÅ¡ne knjige, a konkretno su se dijelile na – izrijekom – njive, voćnjake, vinograde i paÅ¡njake. Negdje do 1960-ih su i imale tu funkciju jer je njegova teta (djedova sestra) radila na njima, a potom su se (nakon potresa koji je mjesto pogodio 1962. pa su se stanovnici odselili na obalu i poÄeli baviti turizmom ili su živjeli od SUBNOR-ovih mirovina) na njih sami od sebe proÅ¡irili okolni agresivni sirijski borovi i od plodnog tla napravili kiselu pustinju u kojoj mogu samo oni uspijevati.
Nestalo je njiva, voćnjaka, vinograda i pašnjaka.
To tako nije moralo biti, jer su na jednom drugom mjestu, daleko od borova, ostali badem i vinograd. Badem je rastao sam od sebe i davao sve viÅ¡e plodova, a i vinova loza se proÅ¡irila nekoliko desetaka metara. Drugim rijeÄima, mada zapuÅ¡teno i nekultivirano, to zemljiÅ¡te, na kojem nema borova, i dalje je plodno i alkalno, i spremno da se poda ruci Äovjeka.
Nakon požara – opet pošumljavanje sirijskim borom!
Pustili smo tada maÅ¡ti na volju i i zamiÅ¡ljali potpuno drukÄiji dalmatinski krajolik s kraja 19. stoljeća, prije nego Å¡to ga je Austro-Ugarska poÄela devastirati sadnjom borova. Umjesto Å¡uma sirijskog bora, u naÅ¡oj mentalnoj slici, izmeÄ‘u suhozidova smjenjivali su se polja, maslinici, voćnjaci, Å¡umarci s domaćim vrstama mediteranskog bilja (pa i borova, ali drugih, izvornih neinvazivnih vrsta poput tamarisa), a i paÅ¡njaci za ovce i drugo.
No, to je zaboravljeni krajolik. Jer danas, kad požar negdje u Dalmaciji uniÅ¡ti odreÄ‘eno podruÄje, to se podr0uÄje opet poÅ¡umljava sirijskim borom (iz zrakoplova, pa umjesto razmaknutih stabala na tom mjestu naraste neprohodna borova džungla, nepogodna Äak i za život životinja). PoÅ¡umljavanje borom je zapravo – kako je sluÄajno “isplivalo†u razgovorima s nekim otoÄkim poznavateljima botanike – možda nepotrebno jer u Dalmaciji postoje i drugo drveće kojim bi se moglo poÅ¡umljavati. Å to nedostaje, rekli su mi, autohtonoj akaciji koja brzo raste, dobra je za ogrjev i alkalizira tlo? Ili primorskom hrastu zvanom crnika, odliÄnom za gradnju brodova? Ili bagremu, za kojeg su mi rekli da raste joÅ¡ brže od borova, Äiji se cvijet može jesti, a osim za ogrjev, odliÄan je izradu klupa i drugih predmeta koji trebaju tvrdo i Ävrsto drvo?
Ali nauÄili smo se da je sirijski bor integralni i jedan od najvažnijih dijelova slike dalmatinskog krajolika.
To je prokletstvo zaborava.
Nova stvarnost se nametne tako da se prisilno ostvari i potom samo treba priÄekati da suvremenici ostare i poumiru. A kad se to dogodi, nametnuta je zauvijek.
David Icke je, komentirajući nadzorne kamere u Å¡kolama i razvoj elektronskih umreženih baza podataka o svakom Äovjeku na Zemlji, napisao je da se valja zamisliti nad Äinjenicom „da su oni meÄ‘u nama koji su roÄ‘eni prije pojave masovnog nadzora posljednji naraÅ¡taj koji će imati iskustvo naspram kojeg će moći usporediti ono Å¡to je bilo s onim Å¡to dolazi. DanaÅ¡nja djeca neće imati mogućnost takve usporedbe, a to je manipulatorima najvažnije.“
Tko ne poznaje prošlost – kao slijepca ga vode u budućnost
Svijet se mijenja tijekom naÅ¡eg života, ali imamo orijentir da vidimo ide li to nabolje – naÅ¡e spoznaje o životu kakav je bio prije. MeÄ‘utim, piÅ¡e Icke, „kada Å¡kole i ulice budu naÄiÄkane kamerama i kada djeca budu morala davati otisak prsta kako bi mogla dobiti Å¡kolski obrok te kada nadzor bude sveprisutan, novoroÄ‘ena djeca ulazit će u ovaj svijet “onakav kakav jestâ€. Njima će to biti normalno, jer će jedino to i znati. Zbog toga smo mi koji na leÄ‘ima imamo nekoliko desetljeća (…) posljednji naraÅ¡taj koji će moći sagledati ono Å¡to se toliko oÄigledno dogaÄ‘a, Å¡to pred nas stavlja golemu odgovornost.“
Primjera nametnutih novih stvarnosti ima koliko hoćete. O Edwardu Bernaysu, ocu tzv. odnosa s javnošću koji je oko 1924. jednom kampanjom napravio da su Amerikanci „špek i jaja“ poÄeli smatrati tradicionalnim ameriÄkim doruÄkom, mada to nikada nisu doruÄkovali, već se pisalo u prethodnim brojevima. Danas je u mnogim mjestima potpuno normalno i to da im se u vodovod stavlja opasni toksiÄni otpad fluorid, jer tako je već pola stoljeća. Sjetimo se onda “izgona†puÅ¡enja iz sfere politiÄke korektnosti. Kako je samo neobiÄno na televiziji vidjeti film iz 1970-ih ili 1980-ih u kojem ljudi slobodno puÅ¡e – u restoranu, zrakoplovu, autobusu, na televiziji?! Nezamislivo, a joÅ¡ za naÅ¡ih života to je bilo potpuno normalno. Isto vrijedi kad u filmovima iz istih godina vidim aerodrome na kojima nitko ponižavajuće ne hoda bos na aerodromskim kontrolama niti biva zraÄen rendgenskim zrakama.
Moja djeca roÄ‘ena kasnih 1990-ih i poÄetkom 21. stoljeća neće imati pojma, ali mi, stariji od njih, sjećamo se vremena kad ljudi nisu robovali kreditima banaka za vozila i stanove. Ima i drugih naÄina, nekada su kredite s malim kamatama ljudima davale matiÄne tvrtke ili su Äak gradile stanove i davale ih na upotrebu zaposlenicima, a nema nikakvog razloga da graÄ‘ane za kupnju neophodnog životnog prostora ne kreditira i sama država, uz tek simboliÄnu kamatu. No, kad ta djeca doÄ‘u u godine za studiranje možda viÅ¡e neće ni znati da je joÅ¡ nedavno postojalo besplatno obrazovanje. Njima će najnormalnija stvar biti da već za studij dižu kredite koje će poslije godinama otplaćivati (baÅ¡ kao Å¡to je to Amerikancima odavno normalno) i neće im uopće biti zamislivo da obrazovanje može biti besplatno. Ali mi znamo da može, jer je takvo bilo desetljećima.
Kad je rijeÄ o izbrisanim stvarnostima, na um mi padaju i neobiÄnije stvari. Recimo Bruno Gröning, jedan od najvećih iscjelitelja, koji je djelovao u NjemaÄkoj poslije II. svjetskog rata i umro prije viÅ¡e od pedeset godina. Usprkos fantastiÄnim uÄincima i uÄinkovitim uÄenjima na polju duhovnog iscjeljenja, zabilježenim i kamerama, jednostavno je izbrisan. Nigdje ga se nije spominjalo, a oni koji su imali priliku vidjeti ga na djelu pomalo su starili i umirali, danas su Äak i djeca iz tog vremena postala starci. Od zaborava je spaÅ¡en tek naporima nekih pojedinaca. U isto vrijeme sustav je mitove i aureole gradio oko nekih posve drugih ljudi.
Treba stalno imati na umu – niÅ¡ta nije onako kako se Äini, u ovom svijetu izbrisanih sjećanja i lažnih povijesti.