Kultura
Božićni obiÄaji u mom selu
Božić mog djetinjstva bio je veliki dan, blagdan pomirenja ljudi, samih sa sobom, sa svojim bližnjim i s Bogom. Na slici je dio sela BorÄana i Vrlokuk
Piše: Ante Matić tropolje.info
Bili su lijepi božićni obiÄaju u mom rodnom selu BorÄanu. Mislim da su sliÄni i u ostalim selima oko Duvanjske doline, pa i tamo preko Privale, ili tamo preko Paklina do rodnog mjesta velikog poliglote i sveca svetog Jeronima.
Kad se sjetim onih davnih zimskih, božićnih dana, obuzme me Äudesna lijepa nostalgija, pa iskrsavaju iz nestala vremena slike neumrle i, odjednom u duhu ugledam  ljude i konje kako idu iz Hercegovine putom Studeni Vrila do naÅ¡ega sela. Na svakom konju vino i rakija. S desne strane u ovnovu miju crno vino, s live strane bilo vino, a u antreÅ¡elju rakija u ovÄijem miju. Do birtije Pile Petrica dolazili su pojedinaÄno, a odatle, kad bi se tu najili i nakitili vina i rakije, iÅ¡li su u grupama u koloni po desetak dvajest njih. Mi smo gledali iz strane, pa kad bi ih ugledali, letili smo im ususret i tamo di bi ih srili, bili smo darivani suvim smokvama, oroÅ¡cima, bajamima… Kad mi je ćaća stavio oko vrata ogrlicu od smokava, radosti mojoj nije bilo kraja.
ÄŒula se ganga, vriska i kiridžinsko pivanje (to je kad pojedinac stavi prst u uvo i sam piva) dok su prolazili pokraj Glizića mlina, pa ispod sela Seonice i Omolja do BorÄana. ÄŒinilo se tada da sela gore od pisme i veselja. Kroz moje rodno selo BorÄane osipali su se i zastajali svaki ispred svoje kuće, rastovarali konje i nazdravljali ukućanima Å¡to su se sritno vratili iz pića. Upravo tako, govorili su iÄ‘emo u piće, iÄ‘u naÅ¡i iz pića. To se dogaÄ‘alo desetak-petnaest dana prije Božića. Da su prije odlazili u piće, pitanje je bili iÅ¡ta ostalo do Božića. U naÅ¡emu selu pilo se vino i rakija samo za božićne blagdane.
UoÄi samoga Božića Äistile se i ureÄ‘ivale kuće. SvaÄija kuća bila je dobro oribana, oÄišćena, svaka stvar stavljena na svoje misto. Tih dana iÅ¡lo se na ispovijed u Kongoru. Za Božić svak je se ispovidio i priÄestio. Onima koji nisu mogli ići do crkve, dolazio je fratar i ispovido ih u kućama. Dok je fratar ispovido bolesna ili nemoćna u kući, ukućani bi iziÅ¡li iz kuće. Kad bi ispovidio, fratar bi povirio s vrata i ukućani su ulazili u kuću.
Na badnji dan, ćaća bi otpilo tri drveta kao da će ih ložit. To su bili badnjaci. Na deblji kraj badnjaka, usiko bi križ i na veÄer unosio u kuću, stavljo u vatru na ognjišću i molio virovanje sam, a oÄenaÅ¡, zdravamoriju i slavaocu sa svima nama okupljenim oko vatre i badnjaka.
Molili smo krunicu dok su badnjaci gorili, pa kad su dogorili do glavnje, ćaća ih je vadio iz vatre i zaprećavo u lug na ognjišću. Dok je badnjake vadio iz vatre i zaprećavao u lug, tako kao da ih od nekoga sakriva, molio je molitvu, koju sam nažalost zaboravio. Tako mi je krivo što sam tu ćaćinu molitvu zaboravio, a znao sam je napamet kad sam bio mali.
Nakon badnjaka ćaća odlazi u pojetu i donosi slamu u vrići i prostirao po podu naÅ¡e kuće. Mi smo dica, nas petero, valjali se po toj slami, igrali se, poskakivali oko Å¡poreta i klupa isto onako kako su Äinili janjci na livadi oko stećaka kad sam ih Äuvo. Silno smo se radovali toj slamici, koju je ćaća razbacao po kući i molio je dok je to radio. Kad je slamu prostirao po kući molio je drugu molitvu. I tu sam zaboravio. Tu noć malo je tko zaspao. Molili smo krunice i pjevali božićne pisme. Potkraj noći odlazili smo u crkvu na misu. Nije to bila ponoćka. Zapravo bila je to zornica. Misa bi zavrÅ¡ila u svanuće. Poslije mise, misari bi pjevali od crkve do naÅ¡ega sela. IÅ¡li su u grupicama i orili gangu i muÅ¡ke i ženske. MuÅ¡ki su iÅ¡li posebno i pjevali, žene takoÄ‘er posebno i pjevale žensku gangu. Bože, da mi je to sada Äuti i vidjeti ovoga Božića 2016. godine. Minulo je pedeset i viÅ¡e godina kad sam zadnji put sluÅ¡ao kao djeÄak naÅ¡e ÄŒoline kako su pjevali tako lijepu i milozvuÄnu gangu, da mi se, nakon toliko godina priÄinja, da negdje u dubini mene odzvanjaju Matine riÄi: Â
Duvno moje neka ti je slava,
u tebi je kruna Tomislava.
Â
Oj Božiću i ti si baraba
ode moja peÄenica džaba.
Â
Oj BorÄane u dva u tri reda
Iz daljega ko Zagreb izgleda.
Nitko nije pjevao tako dobro gangu kao naÅ¡e ÄŒoline, Mate ĆikeÅ¡in, Baja i Goko Ivanov i Å kutur i Ika Dragića. Kažem iÅ¡li su u grupicama po nekoliko njih i pivali sve do Komlenove kuće, koja je bila na poÄetku sela, mala, pa sam se Äudio kako onako visoki ljudi u njoj žive i spavaju, kako su bili visoki i stasiti Komlenovi sinovi. Ta kuća bila je tako niska, uska i malo, da se mogla, da prostite pripiÅ¡ati. Nije ona bila sama takva. Bilo je joÅ¡ takvih kućica u naÅ¡emu selu BorÄanu, a kako je bilo u drugim selima oko duvanjskog polja, znam i neću reći, jerbo bi ispalo da ne govorim lipo o naÅ¡im starima, koji su živili u potleuÅ¡icama i samo za božićne blagdane poÅ¡teno se najili i napili.
E sad dolazi ono Å¡to je bilo najlipÅ¡e i najÄudesnije na sam dan Božića. Misari su iÅ¡li su od kuće do kuće, s vrata pozdravljali domaćina: Doboro ti doÅ¡o Božić i sveto poroÄ‘enje Isusovo, a domaćin je odgovarao: I s tobom Bog dao zajedno. Neki su dodavali tom pozdravu, mlado lito i novu godinu, a domaćin je jednako odgovarao i s tobom zajedno ako je netko sam, a ako ih je viÅ¡e i s vami zajedno. Tada su se rukovali i jedan drugom pružali ruku pomirenja. Mirili su se na Božić svi oni koji su bili u zavadi, opraÅ¡tali jedni drugima uvrede i nepravde, koje su preko godine poÄinili. A ima li su Å¡to i opraÅ¡tati, jer su se znali posvaÄ‘ati. Gotovo da nije proÅ¡la nijedan tjedan, da se netko s nekim nije posvaÄ‘ao. SvaÄ‘e su izbijale u većini sluÄajeva zbog djece ili blaga koje bi otiÅ¡lo u šćetu, a malo žešće bile su kad je netko nekom odorao od mrginja ili otkosio od prokosa. Žene su se Äešće svaÄ‘ale, muÅ¡ki rjeÄ‘e. U tim svaÄ‘ama vrcale su psovke, kletve, rugalice, doskoÄice…Moja mater samo je izgubila svaÄ‘u od strine PapuÅ¡e, a od ostali žena niko je nije nadsvaÄ‘o. Nikad nije prva zapoÄela, pa kad je neko zapovrno, nije se dala tako lako – moja mater AnÄ‘a, kćerka Äile Martinovića i nevista guslara mog dida Mije zvanog MijuÅ¡a, pokoj joj duÅ¡i njezinoj, nas desetero donijela je na svijet i u život. Kako je teÅ¡ko živjela, dovoljno je reći da je iÅ¡la po vodu na mrkodoljsko vrilo u polju, kad bi presuÅ¡io bunar u naÅ¡emu selu. Trebalo je toliko dicu podići na noge, odranit i od svakog zla obranit. Takve su bile naÅ¡e majke BorÄanke i Duvanjke. Gotvo svaka je rodila osmero, desetero i viÅ¡e dice.
Na Božić su sve brisali opraÅ¡tajući jedni drugima. Naravno, to su žene Äinile na ispovjedi, jer ženskadija nije iÅ¡la po kućama, samo muÅ¡kadija. Na siniji ili stolu, kako gdje, bilo je prÅ¡uta, peÄenice, sira, kolaÄa, oroÅ¡aka, liÅ¡njaka, suvi Å¡ljiva i rakija. I tako iz kuće u kuću, sve do nakraj sela, od ÄŒolina, preko Majića, Matića, DoÄana, Brižana, Äilića, Lilića do Kneževića kuća. Mi djeca smo iÅ¡li po nekoliko nas, najÄešće po trojica po kućama i Äestitali. Grabili smo sa stolova samo slatko, kolaÄe, smokve, oroÅ¡ke, bajame, liÅ¡njake. Bome smo znali koji oroÅ¡ak, bajam ili liÅ¡njak stavit u džep i usput do druge kuće rskat ili tući kamenom, pogotovu tvrde bajame.
ÄŒestitanje i hodanje kroz selo, trajalo je do podne, kad se svak povlaÄio u svoju kuću i u krugu obitelji ruÄavo. Božićni ruÄak je bio neÅ¡to posebno. Bit ću iskren i priznati, da se nikad nije tako dobro jelo kao na Božić. RuÄavali smo prÅ¡ut, peÄenicu, kobasice, krvavice, kiseli kupus, suhu bravetinu i slaninu, pa pitu krumpiraÄu i kolaÄe, koje je mater spravila za božićne blagdane. Bili su to neka vrsta medenjaka. Prije ruÄka ćaća je molio i palio tri sviće, koje su virile iz žita. Dok je palio prije ruÄavanja prve dvi svijeća, ćaća je molio Boga da polje dobro rodi i da nas Bog oslobodi rata, glada, svakog zla i nevolje. To je govorio dok je palio prvu i drugu sviću, a kad je palio treću zavapio bi: Bože, oće li na proliće doć slobodna Rvacka.
Poslije ruÄka, kad se malo odmorilo i jelo sleglo kako dolikuje tom danu blagdanu, iÅ¡lo se na sred sela, na Momića guvno i tamo su momci i cure igrali kolo, a postrani su stajali stariji i gledali ko će s kim za ruku i tko će koga zamiriti. Momci su na njivi do guvna bacali kamena s ramena i pjevali gangu. Dok su cure kolo igrale uz usnu harmoniku, poskakivale su Å¡utke, a kad bi prestala svirka, pjevale su i prepjevavale momcima. Igra na gumnu, pjesma i veselje trajala je sve do mraka. Kad se smraÄilo svak je odlazio svojoj kući. Dan je zavrÅ¡avao pozdravom Gospi i veÄerom. Sutradan, na Stipanjdan iÅ¡lo se Äestitati imendan onima koji su imali ime Stipe. Na Ivanjdan onima koji su imali ime Ivan. Može se reći da je bio obiÄaj slaviti imendan samo onima koji su imali imena Ivan i Stipan. Treći dan Božića, na mladence bilo je slavlje za djecu. Djeci su darivani slatkiÅ¡ima od roditelja, dida i bake, već tko je koga imao. Zaboravio sam reći, a to je jako bilo tada važno, da smo na Stipanjdan poslije mise iÅ¡li na ruÄak u Kongoru rodbini i prijateljima, a oni su nama dolazili na ruÄak na Novu godinu, poslije mise na naÅ¡emu groblju. Tada, na Novu godinu, poslije mise, bacali su momci kamena s s ramena i tko je taj dan odbacio najdalje, kontao se kao najbolji momak. Ponad naÅ¡ega borÄanskog groblja bacali su kamena momci i iz drugi sela, jer su na misu taj dan dolazili i iz drugih župa, iz sela Omolja, Seonice, Crvenica, Bukovice, Mrkodola i BriÅ¡nika. Iz tri župe dolazili su momci i cure na misu, koju je pratar govorio u naÅ¡em groblju. Mom striÄeviću Ivanu, zvanom Korizma nitko nije odbacio dok je bacao, a kad je uÅ¡ao u godine, najdalje je bacao Mate ÄŒolina zvani Baja, koji živi s obitelji u Australiji. Žestoko su se gonili jedne Nove godine Korizma, ZrinuÅ¡ić iz Bukovice i Joskanović iz Mandina sela. Odbacio je Korizma.
Na kraju valja reći ono Å¡to je otiÅ¡lo u zaborav, da su odsvakle dolazili svojim kućama i božićkovali, kako se to kaže. Toga viÅ¡e, nažalost nema, kao Å¡to polako odumiru naÅ¡i božićni obiÄaji. Mi koji živimo u gradovima, idemo na ponoćku i objedujemo u krugu obitelji i to je sve. Samo u Velikoj Gorici kod Zagreba, kako Äujem, gdje žive doseljenici iz BorÄana, Omolja, Lipe, Mandina sela i Crvenica, drže se naÅ¡i starih božićnih obiÄaja. Idu od kuće do kuÄe i Äestitaju isto onako kako su radili njihovi stari. ÄŒuo sam da to Äine i naÅ¡i ljudi koji žive u Melburnu. U dalekoj Australiji, naÅ¡e ÄŒoline na Božić zapjevaju gange. Žive svi u jednom kvartu grada, kuća do kuće BorÄanci, Kongorani, LeÄićani, VedaÅ¡ićani, BriÅ¡njiÄani, Mrkodoljani, Omoljani…
Dragi moji ja ću po naÅ¡u starinsku Äestita vam Božić i novu godinu, a to se govorilo ovako:
Dobro ti došo Božić, sveto porođenje Isusovo, mlado lito i nova godina.