Bio je drugaÄiji i zaslužio je spomenik razliÄit od onih obiÄnih smrtnika
Na groblju u Crvenicama (općina Tomislavgrad), meÄ‘u mnoÅ¡tvo crnih granitnih nadgrobnih spomenika, koji, vjerujem, stoje pravo bogatstvo, jedan se posebice istiÄe.
Nije ni crn, ni crven, a ni od granita. Ne istiÄe se ni veliÄinom ni skupoćom. Poseban je i nesvakidaÅ¡nji. Ni jednome u tom groblju nije ni sliÄan, a vjerojatno takvog nema nigdje, ni po svojoj formi, a ni po materijalu od kojeg je napravljen
PiÅ¡e: Pero Zelenika / VeÄernji list
Ode Äovjek, ostale priÄe
Prepoznajem sliku, a poznavao sam tog Äovjeke. ÄŒitam isklesani tekst u tvrdom hercegovaÄkom kamenu.
“Pod ovom stijenom
U miru Božjem
PoÄiva Petar
I smiÅ¡lja priÄe
Kad ode Äovjek
ostaje priÄa…
I Äovjek živiâ€
Pod tom hladnom stijenom već godinu dana poÄiva Petar MiloÅ¡. Novinar i pisac koji je, osim brojnih novinarskih radova, objavio romane “Legende o rodijaku Ćipi†i “Ratne legende o rodijaku Ćipiâ€, zbirku kolumni i eseja “HercegovaÄki zapisi†te tri komedije “Rodijaciâ€, “Budala na odreÄ‘eno vrijeme†i “Astankoâ€.
“Bio je drugaÄiji od ostalih i zaslužio je da mu se i nadgrobni spomenik razlikuje od onih nas smrtnikaâ€, tvrdi Tonko Ivanković, Petrov prijatelj i Äovjek koji je osmislio i napravio ovaj spomenik. “Ne, nisam ja autor, ja sam koautor. Ideju je dao pokojni Petar, a ja sam samo pokuÅ¡ao dokuÄiti njegove želje i realizirati ih. Bio bih neizmjerno sretan kada bi mi Petar to mogao potvrditiâ€, kaže Tonkan postavljajući sam sebi pitanje je li, Petar, predosjećao svoj odlazak s ovoga svijeta.
Prisjetih se dijela intervjua za Radio Tomislavgrad (emisija “Razgovori ugodniâ€).
“Jednom sam kao Å¡estogodiÅ¡njak, nakon mise, jedini upamtio ime proroka Ezekiela, i proglasili su me veleznanim, a to materi nije bilo drago jer veleznanu dicu Bog uzima sebiâ€, rekao je Petar MiloÅ¡, književnik, kolumnist i prvo novinarsko pero duvanjskoga kraja, a vjerojatno i Å¡ire.
“‘Tonko, Å¡to ovdje ima prirodno’, upita me Petar na mjesnom groblju u Crvenicama nakon jednog pokopa starog mjeÅ¡tanina toga sela. Ja gledam naokolo i oko sebe vidim ogromne nadgrobne spomenike koji dominiraju granitno obloženi u lijepoj duvanjskoj prirodi koja obiluje zelenilom trave i lijeske. Nasuprot groblja u nekoj draÄi ugledah jedan skoro neprimjetan križ iz već davnih proÅ¡lih vremena na kojem ne piÅ¡e niÅ¡ta. Vidjeh ih joÅ¡ nekoliko naokolo. Nisu oni u krugu danaÅ¡njeg groblja, nego pored njega. Gledam Petra i tek ga shvati Å¡to je htio reći. Pa zar nije neprirodno da ne kažem ružnije – ovi uglaÄ‘eni neprirodni spomenici?! Dobro i meni se Äini takoâ€, prisjeća se Tonkan razgovora s Petrom koji je, kako misli Tonkan, iako je tada bio “zdrav kao dren†predosjetio da je ispunio svoju misiju na ovome svijetu.
– Ali što želiš reći Petre, upitah ga?
– Ma, evo, ako me budu ukopali u ovo groblje, volio bih da mi spomenik bude onakav kao što je onaj tamo, samo neka na njemu piše da sam tu ja ispod njega.
– Dobro Petre, rekoh. Å to to meni priÄaÅ¡? – Ma ne nego tražim podrÅ¡ku svoga miÅ¡ljenja i stava ako je uopće ima. – U meni imaÅ¡ podrÅ¡ku jer sam istog miÅ¡ljenja, ali Å¡to će reći selo, upitah ja Petra? Petar reÄe: – Selo je moje i njihovo jednako tako da ga dijelimo ravnopravno, ali ovoga puta pitam tebe i to je naÅ¡a odluka.
Nezavršena rasprava
“DoÅ¡li smo joÅ¡ nekoliko puta na to mjesto u groblje da razgovaramo o istoj temi i Petar se razboli i ubrzo umrije. Ode na onaj svijet, a nismo do kraja raspravili temu Å¡to će tko reći o spomenicima koje gledamo i za koji bi se on opredijelio, ali je iz njegovih oÄiju uvijek zraÄila jedna, a to je priroda njegova kraja. DoÄ‘oh na groblje na pokop pokojnog Petra i ugleda na grobnici jedan kamen koji je postavljen kao nadgrobni spomenik. Gledam i prisjećam se njega. Nije mi imao kada reći – ja sam se već opredijelio. Vidim da ga svi drugi pa i ja gledamo posebice, gledaju mene gledaju spomenik znajući da je o tome uvijek priÄao sa mnom, ali ja se sjećam svih njegovih rijeÄi u proteklom vremenu i pokuÅ¡avam sve to smjestiti u svoju glavu. Tako sam se, nakon dogovora s njegovom obitelji, prihvatio izgradnje spomenika u uvjerenju da sam barem djelomiÄno uspio reproducirati njegove želje koje je želio da budu vidljive na njegovu grobu u vjeri da bi on bio zadovoljan da je u mogućnosti pratiti me u izvedbiâ€, objaÅ¡njava Tonkan. I ugledni umjetnici iz ovih krajeva puni su hvale za ideju i realizaciju nedgrobnog spomenika velikom Äovjeku.