Magazin
Akademik i radikalni islam
ÄŒitam. I ne vjerujem. Neki dan u mostarskom Dnevnom listu (nekada davno: jedinim dnevnim novinama u BiH na hrvatskom jeziku) najavljuje se na naslovnoj strani bh akademik Slavo Kukić (s naslovom: Agresivna islamistiÄka filozofija najveća prijetnja budućnosti Bosne i Hercegovine). Å to se dogaÄ‘a?!
Za Tomislavcity  tropolje.info piše Marko Tokić
Dosada su najveći neprijatelji uglavnom bili Dodik i ÄŒović (i osobito ÄŒović), a sad odjednom islamistiÄka filozofija. Ajde de, da proÄitam. I Äitam. I ne vjerujem. Iako bih se nakon toliko godina, donekle, mogao složiti s akademikom.
„Iz sarajevske ÄarÅ¡ije svakodnevno odjekuju plotuni prema ruÅ¡ilaÄkim pohodima na BiH – posebice onima koje poduzimaju Dodik i ÄŒović. I s pravom, da se razumijemo jer, uopće nije sporno da je taj tip ataka sve veća opasnost za opstojnost ove zemlje. O tome, uostalom, godinama govorim i piÅ¡em. Ali, tome se mora dodati da oni nisu i jedina, a nisam siguran da su i najveća prijetnja koja se nad budućnošću BiH nadvila.“
Budući da je dosad pisao o tom tipu ataka i u njima obrazlagao polaziÅ¡ta (o kojima bi se, takoÄ‘er, dalo polemizirati, no u tim sluÄajevima to se ne bi iÅ¡Äitavalo kao polemika sa stajaliÅ¡tima nego zauzimanje strane i obrana onoga koji se i sam može braniti). OÄito je, sazrelo vrijeme da prijeÄ‘e na novi tip opasnosti po opstojnost BiH pa Äitam dalje. I tako uvaženi akademik pojaÅ¡njava, nadam se da korektno prenosim, da je godinama uvjeravao bh javnost i svijet da je glavni grad njegove zemlje jedan od rijetkih primjera tolerancije prama drugima i drugaÄijima – mjesto jedinstva u razliÄitostima i pritom se poziva na vlastito iskustvo (Äin se, uglavnom prijeratnog Sarajeva) te tvrdi da su u Sarajevu bili svi ista obitelj (sve etnije i oni kojima etniÄko i konfesionalno nije udio osobnog identiteta). Nadam se da uvaženi akademik nema niÅ¡ta protiv toga da su neki drugi imali i drukÄija iskustva ili da su makar uviÄ‘ali privid tih i takvih navodnih odnosa (i njihove razloge živjeli i tumaÄili neÅ¡to drukÄije). No, hajde da se vratimo temi, akademik nastavlja da mu je danas uvjerenje „uzdrmano“?! Pa navodim doslovno: „Jer mu (Sarajevu), da skratim, etno ideologija s mirisom filozofije radikalnog i agresivnog islama uniÅ¡tava duÅ¡u – i umjesto kozmopolitskoga usisava mu duh balkanske etnokasabe.“
Ajde de, neka je Sarajevo nekada tako izgledalo ili ostvarivalo takav privid jer samo iskustvo rata dalo je za pravo onima koji su slutili (ili uviÄ‘ali) tek privid tih odnosa; potvrdilo je da je u dubinama te iluzije bilo zapreteno mnogo toga Å¡to se prikrivalo iluzijom kozmopolitizma. Ratni sukob koji je razlike (i njihove netrpeljivosti) potvrdio i snažno ojaÄavao do mržnje nije zavrÅ¡io pobjedom i porazom, nego je zaustavljen daytonskim mirovnim rjeÅ¡enjem i velikom moći MeÄ‘unarodnih Äimbenika (koji su, dobrim dijelom, Äak i preuzeli vlast ili makar odreÄ‘eni udio njezinih poluga: Visoki Predstavnik, Ustavni sud, Sud BiH, i Äitav niz meÄ‘unarodnih institucija, raznih uspostavljenih nadzornih mehanizama domaće vlasti i s vlastitom, doduÅ¡e ograniÄenom, vojnom silom). Å egedin je sedamdesetih u svom pismu Andriću (o njegovu rjeÅ¡enju, utvrÄ‘ene mržnje: izbjegavanje izjaÅ¡njenja ili tiho pristajanje na novu nacionalnu identifikaciju kao Srbina) iznio tezu da u loncu prikrivene (za neke i neskrivene), Andrićem utvrÄ‘ene mržnje, kada pristanete na identifikaciju s većom mržnjom, vi ste tada istina postigli vlastito rjeÅ¡enje, ali ste a toga bi kao intelektualac morali biti svjesni, ohrabrili veću mržnju a manjoj dodatno pojaÄali osjećaj ugroženosti. Izlazak iz kolopleta mržnje pisao je tada Å egedin, u tim i takvim okolnostima, može biti tek njihovo razgraniÄenje i sublimacija pravednošću. Naravno, da se ovakvo Å egedinovo stajaliÅ¡te osudilo (ali mržnja je ostala kao i ljekovitost njegova rjeÅ¡enja). No, naravno uvijek je bilo onih koji nisu htjeli vidjeti ono Å¡to je Å egedin vidio i osjećao joÅ¡ u vremenima kada je Andrić definirao mržnje (i Å egedin nudio lijek), neki su, unatoÄ umnima, vidjeli kozmopolitizam (bratstvo i jedinstvo) i živjeli iluziju (koju bi htjeli obnoviti). Kada je rat poveden s teritorijalnim ciljevima velikosrpskog imperijalizma uÅ¡ao u prostor (i njegov duh se ulio u vrijeme) kao osjećaj nadmoći i osjećaj ugroženosti ( i dano im je pokazati vlastito lice). Uslijedila je homogenizacija i njezine reakcije. „Sve ove godine to se, priznajem, ima zahvaliti politiÄkim protuhama – kojima je, umjesto plovidbe trećim milenijem, srcu viÅ¡e prirasla želja za prizivanjem, pa i resetiranjem ‘slavne’ proÅ¡losti. Dokaza za to, imate do mile volje.“ Ono Å¡to se na prostorima bivÅ¡e Jugoslavije dogaÄ‘alo devedesetih nije izuzetak u svjetskoj povijesti nego njezina potvrda. Homogenizacija dovodi do gubitka razliÄitosti, a mogućnost opstanka u takvim okolnostima vidi se jedino u perspektivi pozitivnog ratnog ishoda. U tim i takvim okolnostima nije teÅ¡ko oÄekivati i pojavu kolektivne narcisoidnosti i idealizacije vlastitog nacionalnog bića (pa i zatvaranja oÄiju pred negativnim manifestacijama opravdavajući ih kao ispade ili pojedinaÄne incidente koji zajedniÄku uljepÅ¡anu sliku ipak ne mogu ugroziti). Isto je već sutra vjerojatno, ne daj Bože da doÄ‘e do sukoba civilizacija na svjetskoj razini (nismo mi izuzetak, mi smo tek potvrdili ono Å¡to se u povijesti ÄovjeÄanstva uvijek i iznova dogaÄ‘a).
Odoh daleko, u iznoÅ¡enju teza a ne piÅ¡em o akademikovu zapisu. U smislu uoÄavanja tendencija u promjenama duha Sarajeva, akademik navodi kao potvrdu parlamentarne odlaske na džumu, izjave o tome kako je Erdogan naÅ¡ brat i predsjednik, dakako. PiÅ¡e i o manifestacijama erdogenizacije domaćeg života o tome kako je gospoÄ‘a predsjednikovica uvela „preodgoj“ sarajevskog zdravstva (o Äemu, iskreno da priznam ne znam gotovo niÅ¡ta, ali nema razloga da akademiku ne vjerujem) i svega onoga, drugoga, Å¡to se dogaÄ‘a u funkciji naÅ¡eg brata (i neoosmanskih mu ambicija). I tako veli akademik da se ubija duh moje zemlje (zaboravljajući, i da li, da se radi o zemljama Hercegovini i Bosni) uskrsavanjem filozofije neoosmanizma u bh verziji. Sve to dovelo je, i mnogo toga ranije, do promjena demografske slike pa tu navodi sarajevski kanton i arapska naselja, prodaju zemlje po VlaÅ¡iću i diljem BiH braći „pravovjernoj“ i tako se akademik budi iz vlastite usnulosti: „Godinama sam, priznajem, želio vjerovati da su dometi radikalizma te vrste ograniÄeni – i da će mu se normalan svijet u konaÄnici oduprijeti. Danas mi je, nažalost, i to uvjerenje splasnulo. Jer, tko bi se trebao oduprijeti? Å to oÄekivati od raje ako na otpor nisu spremni ni najumniji? A nisu.“
I tu akademik prelazi na srediÅ¡nju temu svoga zapisa i najnovija zbivanja na Sarajevskom univerzitetu. Naime (u ime Studentskog parlamenta) netko je predložio da se u petak za vrijeme džume ne zakazuju (zbog poÅ¡tivanja vjerskih sloboda) ni predavanja ni ispiti. U poÄetku je to izgledalo bezazleno. Ili je barem akademik to na takav naÄin doživio a onda Odluka senata o oslobaÄ‘anju od obveza studenata i nastavnika (u vrijeme džume). Opravdanje za takvu odluku je da izbor izmeÄ‘u džume i obrazovanja (zbog kojeg su upisali fakultet) – ne bi trebalo testirati. I tako, kaže akademik, devet desetina ostalih studenata kojima je želja za znanjem važnija i oni koji religijskom krugu džume ne pripadaju se zanemaruju: njihovi osjećaji i potrebe nisu važne – važne su džumatlije! „Džuma i Å¡aka džumatlija je sve, sve ostalo je niÅ¡ta.“
ZaÅ¡to? – pita se uvaženi akademik i traži odgovore.
Odluku Senata uskoro je, nije trebalo dugo Äekati, pohvalio muftija sarajevski. I ministar obrazovanja, znanost i mladih sarajevskog kantona. Naime, student predlagaÄ, piÅ¡e dalje akademik, jedna od SDA perjanica – a perjanica je i prvi Äovjek Univerziteta koji je, da se ne lažemo i presudio (ustvrÄ‘uje akademik). „Ljevica“ (ne mogu ironiÄno ne zamijetiti kako akademik joÅ¡ uvijek vjeruje u tlapnju da u BiH to postoji) to je, kaže akademik, ocijenila kao nasrtaj na sekularizam (odvojenost vjere i države) i nasrtaj na prava Nemuslimana. „IdeoloÅ¡ki marš“ i identitetsko discipliniranje od jaslica do fakulteta je otpoÄelo, navodi akademik, i miÅ¡ljenje nenavedenog uglednog sarajevskog sveuÄiliÅ¡nog nastavnika.
Sutra je za oÄekivati da će neki zahiragić (Zahiragić je sadaÅ¡nji rektor sarajevskog univerziteta) na sveuÄiliÅ¡tima u Tuzli, Zenici, Mostaru, Bihaću donijeti istu odluku, a onda je za oÄekivati odjek te odluke u srednjim pa u osnovnim Å¡kolama. „A tad je, budimo poÅ¡teni, sekularna država ovdje definitivno odbrojila svoje – ako je država, kakav god, u tom sluÄaju i moguća.“
Å to s dijelovima zemlje gdje su neki drugi, pita se akademik, i tvrdi da su ga već pitali i veli da ne zna odgovor ali postoje razliÄiti scenariji i razliÄita rjeÅ¡enja: „Moguće je, recimo pretvaranje Äitave zemlje u balkansku erdoganiju. PraktiÄno, meÄ‘utim, to je, jasno je svakome tko iÅ¡ta zna, nemoguća misija. Moguća je, potom, i podjela BiH. A to je koncept koji uopće nije nezamisliv – i kojemu bi, da se razumijemo, mnogi i aplaudirali.“
I jedno i drugu protiv je budućnosti graÄ‘ana ove zemlje tvrdi akademik: „Pri tome sam, ako mi se dopusti, sve uvjereniji da je grobna jama, koju joj kopa agresivna islamistiÄka ideologija, i dublja i zloćudnija od one Dodikove i ÄŒovićeve.“ Jer udar u nacionalna prsa ovoga dvojca akademik vidi i kao straha za vlastitu kožu ali su im, miÅ¡ljenja je, realne mogućnosti ograniÄene, Najveći njihov domet je, po akademiku, status quo. No zato je, drži akademik, agresivna islamistiÄka filozofija „karcerogenija“. Smrt multietniÄkog i multikonfesionalnog, multikulturalnog u tom je sluÄaju izvjesnija. Takvim ideoloÅ¡kim matricama , upozorava akdemik, treba reći dosta. Tko? Normalni ljudi (bez obzira na etniÄko i konfesionalnu pripadnost): „U protivnom, cijenu će platiti oni sami, od prvog do zadnjega – a i naraÅ¡taji koji Äari života tek trebaju osjetiti.“
I tu zavrÅ¡avam s onim Å¡to je napisao uvaženi akademik, a sad bih malo o onome Å¡to nije (Å¡to je preÅ¡utio) a itekako je važno u cijeloj ovoj priÄi.
Naime, nije radikalni islamizam (s perjanicama ili bez perjanica iz SDA) uspijevao u onome u Äemu je iznimno uspjeÅ¡na bila takozvana graÄ‘anska inicijativa (i internacionalistiÄka i kozmopolitska iluzija) kojoj je akademik Slavo Kukić itekako bio zapaženim Älanom u ostvarivanju boÅ¡njaÄkog (ili ako hoćete Muslimanskog) Å¡ovinizma prema Hrvatima Bosne i Hercegovine (njihovu obespravljivanju u institucionalnom i svakom drugom pogledu). Nisu islamski radikalisti nikada uspjeli uspostaviti vlast bez izabranih predstavnika hrvatskoga naroda. Istina je, da su i oni težili dominaciji u tako uspostavljenim institucijama ali su, unatoÄ svemu, poÅ¡tovali izbornu volju hrvatskoga naroda i nudili kakav takav privid njegove demokracije i ravnopravnosti (ili, po njihovu Äestom tumaÄenju, poÅ¡tivali njegov povlaÅ¡teni položaj). No, zajedno s meÄ‘unarodnim lauferima navodni su kozmopoliti (i zagovornici graÄ‘anske opcije) uspijevali i to viÅ¡ekratno negirati izbornu volju hrvatskoga naroda. I s alijansom i s Platformom i s KomÅ¡ićem (dvaput je dvaput) u Äemu je naÅ¡ akademik itekako znaÄajno sudjelovao.
Sudjelovanje u institucionalnom obespravljivanju vlastitog naroda, u paradoksalnom izuzimanju njegove demokracije iz ma kojeg razloga (osobnog, i grupnog, materijalnog interesa ili ucjene ili iluzija vlastite mladosti ili nekakvom kombinacijom navedenih ili nekih drugih motiva) ne može se niÄim opravdati. Pa ni ÄŒovićem!!! Stajanje na stranu veće mržnje (jer nije postignuto niti razgraniÄenje niti sublimacija pravednošću) samo je moglo joÅ¡ viÅ¡e homogenizirati one koji su se osjetili ugroženima (i izdanima od vlastitih pripadnika) i u uobiÄajenim okolnostima rezultiralo bi njihovom radikalizacijom. Do hrvatskog radikalizma, unatoÄ svemu, nije doÅ¡lo pa Äak niti do homogenizacije – zbog osjećaja kolektivne nemoći (osim izborne), nego do viÅ¡eslojene reakcije (koju ću pokuÅ¡ati opisati) i pripadnosti razliÄitim slojevima: sloju politiÄke (i gospodarske) elite koji su nemoć drugaÄijeg izbornog odgovora vlastitog naroda pretvorili u biznis (i tako postali dobrim dijelom etnobiznismeni) koji zlorabe izbornu homogenizaciju (i nemogućnosti izbora); tu je i viÅ¡egodiÅ¡nja pripadnost sloju „pripadnika naroda“ u institucijama vlasti i pridruženim im ekonomskim resursima (iako im njihov vlastiti narod nije dao izborno povjerenje),  tu je i većina naroda koji je s obzirom na uÄinak navedenih raslojio se na one koji su u osjećaju nemoći (zahvaljujući hrvatskom državljanstvu) tiho iscurili u Hrvatsku i EU, i tu su, na koncu, frustrirani oÄekivaÄi raspleta s velikim izgledom da u ratnom incidentu (kojega je za oÄekivati) ekspresno napuste BiH (ukoliko i sami ne zaglave u osvetniÄkom pohodu ohrabrene većinske mržnje), postoji možda i scenarij otpora ali ne vidim da na njemu itko radi (ni politiÄki ni organizacijski) a Äovjek prepuÅ¡ten sebi u trenutku izloženosti agresiji ima samo dvije mogućnosti individulani otpor (bez izgleda) ili bijeg. Svi mi osjećamo dio krivice ako je problem ÄŒović (i Äovići) oni se ne mogu rijeÅ¡iti, a to bi akademik trebao znati, bez osjećaja mogućnosti raslojavanja koja ne će naÅ¡tetiti nacionalnom biću. Demokracija (i pravo na izbor) nisu idealni; ali su, povijest to potvrÄ‘uje, jedini okvir unutar kojega pripadnici neke nacije mogu naći odgovarajući druÅ¡tveni dogovor oko nužne podjele na one koji vladaju (i koji su uvijek manjina) i one kojima se vlada (koji su većina koja prihvaća takav dogovor i vlast pa makar samo na temelju iluzije mogućnosti izbora).
Å egedinov lijek (ma koliko bio gorak): razgraniÄenje i sublimacija pravednošću uvijek je bolji nego nesvjesno (ili svjesno pristajanje) na pridruživanje „većoj“ mržnji (veći i manji kad Å egedin govori o mržnji odnosi se na brojnost naroda). Umjesto mržnje bolje bi bilo prihvatiti jedini mogući lijek kroz istovjetna rjeÅ¡enja bosanskohercegovaÄkog federalizma ili će ova nakarada od konfederalnog-federalnog pokusa zavrÅ¡iti u kaosu (s teÅ¡ko predvidljivim posljedicama).