Kultura
Ivica Ursić – Uvijek nedjeljom: Slaganje svijeta
DogaÄ‘aji o kojima govori danaÅ¡nje Äitanje iz EvanÄ‘elja po Luki (20, 27-38) zbivaju se u Jeruzalemu, nekoliko dana prije Pashe. Nekoliko dana prije Isusova uhićenja i suÄ‘enja. Isusovo vrijeme na zemlji bliži se kraju. Za one koji vrijeme provode s njim ono je jako kratko i jako dragocjeno.
Dolaze ga vidjeti mnogi. Do sada su uglavnom svi doznali tko je Isus: Äudotvorac, Äuveni iscjeljitelj, mudar Äovjek, onaj koji je digao ljude iz mrtvih, onaj koji je izbacio mijenjaÄe novca iz hrama, onaj koji je uÅ¡ao u grad, a ljudi su mu klicali. Neki za njega kažu da je jedan od proroka, neki da je on naredni Mesija, a neki kažu da je Ilija.
Tih je dana u Jeruzalemu sklopljena nevjerojatna koalicija. Bila je to najÄudnija kombinacija politiÄkih i religijskih skupina koja se je jedva mogla i zamisliti. Ali politika stvara, raÄ‘a i nezamislive kombinacije. Grupe koje nikada ne bi ni komunicirale meÄ‘usobno, ponekad se naÄ‘u zajedno zbog nekog privremenog zajedniÄkog interesa. I to se je sada dogodilo u Jeruzalemu.
Tri su grupe u tajnosti stvarale zajedniÄki plan.
Herodovci, Saduceji i Farizeji.
Njihov zajedniÄki cilj bio je diskreditirati Isusa iz Nazareta.
Diskreditirati ga ispred onih koje je oko sebe okupljao. Ispred mnoštva.
Koje su to tri grupe?
Herodovci su bili oni koji su se snažno suprotstavljali trenutaÄnom rimskom prokuratoru Ponciju Pilatu. Željeli su na tronu vidjeti nekoga iz loze kralja Heroda, jednog od njegovih sinova.
Saduceji su bili konzervativci. Bili su aristokracija i klasa svećenika.
Teološki nisu vjerovali u zagrobni život.
Farizeji, koji su brojÄano bili najveća grupa, bili su liberali.
Teološki oni su vjerovali u zagrobni život.
Ove tri grupe bile su indikativne u odnosu s onim Å¡to se je zbivalo u zemlji. Židovi su bili podijeljeni narod. Iz teoloÅ¡kih i politiÄkih razloga, rascijepili su se na mnoge frakcije. Neki su vjerovali u pomirenje s Rimljanima, neki u suživot s okupatorom, neki u Å¡utnju, a neki, poput Zelota, u oružani ustanak.
Ali jedna im je stvar bila zajedniÄka. Mrzili su i prezirali rimskog prokuratora Poncija Pilata, a to znaÄi rimsku okupaciju.
I zato su židovske voÄ‘e vidjele Isusa i njegove stavove kao pro-rimske. S tim na umu i sluÅ¡ajući, odnosno ÄuvÅ¡i, neke od Isusovih izjava, skovali su plan.
Jer Isus je govorio:
„A ja vam kažem: Ne opirite se Zlomu! Naprotiv, pljusne li te tko po desnom obrazu, okreni mu i drugi. 40Onomu tko bi se htio s tobom parniÄiti da bi se domogao tvoje donje haljine prepusti i gornju. 41Ako te tko prisili jednu milju, poÄ‘i s njim dvije. 42Tko od tebe Å¡to zaiÅ¡te, podaj mu! I ne okreni se od onoga koji hoće da mu pozajmiÅ¡.” 43″ÄŒuli ste da je reÄeno: Ljubi svoga bližnjega, a mrzi neprijatelja. 44A ja vam kažem: Ljubite neprijatelje, molite za one koji vas progone.“
(Matej 5, 39-42)
Priznajte da ovo njima nije zvuÄalo anti-rimski nego pro-rimski.
ZakljuÄak je bio jednoglasan – Isusa treba neutralizirati.
Bio je prevelika prijetnja.
Nama je teÅ¡ko razumjeti zaÅ¡to bi ljudi mrzili Isusa. Mi ga (ne samo vjernici nego i nevjernici) vidimo kao Äovjeka prepunog ljubavi, onog koji je iscjeljivao i koji je po naÅ¡im danaÅ¡njim mjerilima bio – pacifist.
Ali Isus je takoÄ‘er na kuÅ¡nju stavljao i stare naÄine razmiÅ¡ljanja i postupanja. Njegovo proroÄanstvo o uniÅ¡tenju Hrama i istjerivanje mjenjaÄa novca svrstali su ga u – antidržavne elemente.
Oni nisu željeli ubiti Isusa.
Oni nisu od njega željeli stvoriti – muÄenika.
Bilo im je draže od njega napraviti – budalu.
Dajte mu samo dovoljno konopca i on će se vjerojatno sam objesiti, mislili su.
Pao je dogovor. Svaka će ga grupa neÅ¡to pitati ali ne zato Å¡to su mislili da bi neÅ¡to od njega mogli nauÄiti, nego su ga željeli uniÅ¡titi svojim pitanjima.
Željeli su ga prevariti.
Navući ga na tanak led.
RaÄunali su da bi se mogao u svojim odgovorima jednostavno – poskliznuti.
Prvo pitanje postavljaju Herodovci. Kako su bili politiÄki i vladarski orjentirani njihovo je pitanje imalo veze s odnosima crkve i države.
„Je li nam dopuÅ¡teno dati porez caru ili nije?” (Luka 20,22)
Naravno pravo trik pitanje.
Ako Isus kaže „Ne!“, Rimljani će ga uhititi.
Ako Isus kaže „Da!“, razbjesniti će masu, koja je mrzila Rimljane, a poglavito njihove poreze.
Isus uzima denar i pita ih koja je slika otisnuta na njemu.
Pa im kaže: “Stoga dajte caru carevo, a Bogu Božje.” (Luka 20, 25)
Vjekovima staro pitanje Boga i svjetovne vlasti.
Gdje nam je povući crtu?
Isus je jasan. Vlast ima legitimno pravo u nekim sferama nad svojim graÄ‘anima ali Bog takoÄ‘er ima svoje pravo nad nama, a ono je apsolutno. Uvijek moramo voditi raÄuna o prioritetima. Jesmo li mi ponajprije kršćani – djeca Božja – ili smo ponajprije pripadnici nekog naroda, kluba, ceha, udruge, stranke?
Isus dakle relativno lako izlazi na kraj s pitanjem koje mu postavljaju Herodovci.
Onda na scenu stupaju Saduceji.
Oni ne vjeruju u uskrsnuće, pa njihovo pitanje ima veze s drugim svijetom, sa životom nakon smrti. Postavljaju Isusu hipotetsko pitanje o ženi koja je postala 7 puta udovica i to za redom. Na nebu, tko će joj biti suprug?
Po njima ovo je pitanje trebalo ukazati na svu apsurdnost postojanja života nakon smrti.
Isus im odgovara rijeÄima da je nebo – druga dimenzija. Tamo niÅ¡ta ne će biti kao ovdje. Tamo nema braka. Isus ukazuje da su mu postavili pitanje s krivom premisom. Za razliku od drugih odgovora ovaj Isusov odgovor je jako izravan.
Ali onda Isus nastavlja prema pravoj temi i kaže:
„A on nije Bog mrtvih, nego živih. Njemu sve živi.“
Što je Isus mislio s tim reći?
On govori Saducejima – vi se brinete o zagrobnom životu, a problem je da vi niste nauÄili živjeti život ovdje i sada.
Nebo nije naša odgovornost. Nebo je Božja odgovornost.
Naša je odgovornost kako živjeti život ovdje i sada.
Saduceji su, rekli bismo mi, ostali bez teksta.
Treće pitanje postavljaju Farizeji.
Oni su najveća grupa. Oni su Äuvari Tore, pa se njihovo pitanje odnosi na zakon i na odnos Äovjeka prema zakonu.
Pitaju Isusa koja je najveća zapovijed.
Zamka je i ovdje oÄigledna.
Ako Isus izdvoji bilo koji zakon kritiÄari će ga napasti da umanjuje sve ostale zakone. Ali Isus opet nadmudruje postavljaÄe pitanja. Citira Shemu, molitvu kojom Židovi oÄituju svoju vjeru u Boga
“Ljubi Gospodina Boga svojega svim srcem svojim, i svom duÅ¡om svojom, i svim umom svojim. To je najveća i prva zapovijed. Druga, ovoj sliÄna: Ljubi svoga bližnjega kao sebe samoga. O tim dvjema zapovijedima visi sav Zakon i Proroci.” (Matej 22, 37-40)
Ljubi Boga.
Ljubi Äovjeka.
Savladavši „opoziciju“ Isus u biti kaže: „Sada je na meni red. Sada ja želim vama postaviti pitanje. Što vi mislite o Kristu?“
To pitanje koje Isus postavlja ostalo je do dana današnjeg kao najrelevantnije pitanje od svih pitanja, kao najteološkije pitanje svih pitanja i kao najvažnije pitanje svih pitanja s kojima se susrećemo.
Ma gdje god se mi okrenuli u životu mi se suoÄavamo s implikacijama ovog pitanja.
„Što vi mislite o Kristu?“
Sva pitanja koja su se postavljala Isusu ticala su se odnosa Äovjeka i drugog Äovjeka. Isusovo pitanje tiÄe se Äovjekovog odnosa s Bogom.
Danas ljudi još uvijek postavljaju kriva pitanja i pokušavaju pronaći prave odgovore. Mi danas govorimo o zagađenju, o rasnim problemima, o ratovima, o korupciji, o svjetskoj gladi, o kriminalu, o globalnom zatopljenju, o recesiji, o nafti, a neprestano izbjegavamo ono glavno, ono jedino bitno pitanje:
„Što mi (Å¡to vi – Å¡to ja) mislimo o Kristu?“
Postoji priÄa o mladom svećeniku koji se je pripremao održati prvu svoju svetu misu u novoj župi. Na tu sveÄanost doÅ¡la mu je njegova brojna rodbina. DoÅ¡la je i njegova mala 6-godiÅ¡nja nećakinja. Živa i vesela i nadasve znatiželjna djevojÄica. Radoznalo dijete postavljalo je mladom svećeniku bezbroj reazliÄitih pitanja, pa se on nikako nije uspjevao usredotoÄiti na pripremu propovijedi.
Kako bi je zabavio pronaÄ‘e u nekoj novini veliku zemljopisnu kartu svijeta, izreže je na male kvadratiće, reÄe joj neka je sastavi, raÄunajući na nekoliko sati mira.
Na njegovo veliko iznenaÄ‘enje, nakon samo nekoliko minuta, djevojÄica je toÄno posložila zemljopisnu kartu svijeta.
ZaÄuÄ‘en upita je kako joj je to uspjelo tako brzo, a ona reÄe: „Jednostavno, na drugoj strani karte slika je glave jednog Äovjeka, pa sam ja složila njegovo lice i svijet se je onda sam posložio.“
Baš je to Isus govorio svima koji su ga „rešetali“ pitanjima.
Baš to Isus govori danas i nama.
“Sastavite moju sliku, u svome srcu, i Äitav će se svijet sam posložiti.”
Ivica Ursić