BiH
Tri povijesna revizionizma
Za vrijeme Drugoga svjetskog rata pod okupacijom Reicha stvoreni su mnogi marionetski režimi (Francuska, Belgija, ÄŒeÅ¡ka i Moravska, NorveÅ¡ka, NDH, Srbija i dr.) koji su morali preuzeti i nacistiÄko zakonodavstvo – posebno mjere protiv Židova. ViÅ¡ijski režim u okupiranoj Francuskoj odgovoran je za likvidaciju 75.000 Židova.
Belgijska kolaboracija odgovorna je u svojoj zemlji za likvidaciju 40% Židova. Protužidovske zakone uvela je NDH, a Nedićeva Srbija – njemaÄki protektorat – bila je prva zemlja u Europi s epitetom judenfrei. U Hrvatskoj slijednici komunizma i velikosrpska propaganda danas, radi prikrivanja svojih zloÄina, otkrivaju novu ustaÅ¡izaciju, mada nema ni traga ustaÅ¡koj stranci ili nekom novom poglavniku. Navodna ustaÅ¡izacija koju iaziva nezadovoljstvo naroda oÄituje se samo simboliÄki (ustaÅ¡ki znakovi i dr.). To je odgovor na namjerna izazovna vrijeÄ‘anja Hrvata sa strane lijevih politiÄara i medija meÄ‘u kojima se posebno istiÄu zagrebaÄke srpske Novosti. S druge strane najnoviji izvjeÅ¡taj SOA-e razotkriva jaÄanje ÄetniÅ¡tva u Hrvatskoj posebno meÄ‘u mladima. Za razliku od Hrvatske, gdje nema ustaÅ¡ke stranke, danas meÄ‘u vodećim srpskim politiÄarima ima Äetnika i suradnika Slobodana MiloÅ¡evića. Treća stranka po broju zastupnika u SkupÅ¡tini je Srpska radikalna stranka, a njen zastupnik je i haaÅ¡ki optuženik Vojislav Å eÅ¡elj.
Povijesna znanost zahtijeva ozbiljnu znanstvenu reviziju poslije odreÄ‘enih zavrÅ¡enih procesa. U naÅ¡em sluÄaju valja ispitati je li NDH koja je u ratnim uvjetima trajala Äetiri godine „zaslužila“ sve optužbe koje joj pripisuju velikosrpska propaganda i historiografija te komunistiÄki kreatori pobjedniÄke povijesti. No, potrebiti hrvatski znanstveni revizionizam koji teži prema istini uz priznavanje zloÄina odmah se proglaÅ¡uje „ustaÅ¡onostalgijom.“ Posebno je važno shvaćenje odnosa velikosrpstva popraćenog genocidom prema drugim narodima radi Äistoće nacije u dugome trajnju, a u tom sklopu i Nedićeve Srbije. Taj je proces obilježen žestokom srbobranÅ¡tinom, tj prikazivanjem Srba nevinim žrtvama susjeda. Stoga srpski revizionizam može biti samo borba za prikrivanje vlastitih zloÄina i za rehabilitaciju ljudi i ustanova odgovornih za njih. Takav negacionistiÄki revizionizam nastoji nametnuti laž umjesto povijesne istine iskazujući uvijek dvostruka mjerila i prebacujući krivnju na druge. U tome smislu za velikosrbe NDH ima veliku uporabnu vijednost. Komunistima, pak, revizionizam nije potreban i žele ga sprijeÄiti. Oni uporno zastupaju proturevizionizam te u svrhu održavanja na vlasti i prikrivanja vlastitih zloÄina i pljaÄke žele zacementirati „istinu“ pobjednika koja je ispletena od pletenica djevojaka zazidanih u Hudoj jami i isklesana u kamenju Gologa otoka. Komunisti nemaju niÅ¡ta protiv velikosrpskoga negacionistiÄkog revizionizma koji im donosi obilje graÄ‘e za tumaÄenje „istine“ o NDH. ObjaÅ¡njenje i razumijevanje problema koje smo spomenuli moguće je samo ostvarivanjem komparativne povijesti te shvaćanjem geneze i posljedica NDH, Nedićeve Srbije i jugokomunizma. U ovome Älanku, koji se dopunjava odlomcima iz drugih autorovih radova, samo se pokuÅ¡ava skicirati takav projekt.
Nedićeva Srbija kao karika u kronološkome lancu velikosrpstva
Danas je u svijetu razgolićena agresivnost i genocidnost velikosrpske ideje. U novije vrijeme viÅ¡e autora bavi se razotkrivanjem istine o velikoj Srbiji. Philip J. Cohen u knjizi Serbia’s Secret War (hrvatski prijevod 1997.) razotkrio je antisemitizam i faÅ¡izaciju Srbije u vrijeme monarhofaÅ¡istiÄke Jugoslavije te kolaboraciju u Srbiji za vrijeme Nedićeva režima. Temu o Nedićevoj Srbiji obradila je i srpska autorica Olivera Milosavljević u knjizi Potisnuta istina – kolaboracija u Srbiji 1941–1944.(2006.). AmeriÄki psihijatar Robert Jay Lifton u knjizi LijeÄnici nacisti (hrvatski prijevod 2015.) razotkriva sliÄnost „besmrtne velike Srbije“ i „tisućljetnoga Trećeg Reicha“, koji su radi Äistoće Volka bili spremni likvidirati sve koji su naruÅ¡avali tu Äistoću.Sredstvo treba biti brutalna sila organizirane državne vlasti (Vasa ÄŒubriloviÄ, Isterivanje Arnauta, memorandum za Stojadinovićevu vladu  1937.). Obrana velike Srbije danas može biti samo povijesni negacionistiÄki revizionizam utemeljen na lažima. Uostalom Sonja Biserko (2015.) tvrdi da srpska istorija nije niÅ¡ta drugo nego laž.
Genezu ideje o velikoj Srbiji autor ovoga Älanka obradio je u Vijencu br. 497 od 21. ožujka 2013., pa ćemo ovdje poneÅ¡to samo ukratko ponoviti. Baveći se dokumentom NaÄertanije Ilije GaraÅ¡anina iz 1844. i drugim velikosrpskim dokumentima nesrpski analitiÄari su zanemarili energente koji održavaju tu zlokobnu ideju (uloga SPC povezane s državom, mit kao most meÄ‘u generacijama, mitoloÅ¡ki sloj druÅ¡tvene svijesti u Srba). Energenti velike Srbije bili su i joÅ¡ su uvijek srpski konstitutivni državotvorni mitovi poput mita o Kosovu i mita o preobraćenjima koji su u 19. stoljeću veliÄali vlastitu skupinu kao bezgreÅ¡nu („srbobranÅ¡tina“). Ta se skupina morala drugima, koji su niÅ¡tavni u odnosu na Srbe (Hrvati i muslimani – „Turci“), osvetiti za poÄinjene i izmiÅ¡ljene nepravde i zauzeti njihova podruÄja. Mitovi su se pretvorili u odabranu narodnu traumu koja se mogla lako instrumentarizirati i izazvati agresivnost. Pritom su se uvijek skrivali genocidni planovi stvaranja velike Srbije. Kosovski mit i zavjet neki autori smatraju „vertikalom srpske povijesti“ali u toj vertikali vidljiv je kontinuitet patologije transkulturalnih prijenosa posebno izražene u okrutnim motivima narodne epike. Socijalna psihologija upućuje da su srpski mitovi, a posebno kosovski, stvorili grupnu zaslijepljenost, socijalnu zarazu i automatsko nesvjesno razmiÅ¡ljanje, a utjecali su da se žrtveni jarci traže u vanjskoj skupini. Da je kosovski zavjet živ svjedoÄi Äinjenica da je zauzevÅ¡i Srebrenicu general Ratko Mladić uskliknuo kako je konaÄno osvećena srpska patnja, a vladika Vasilije KaÄavenda na dan pokolja BoÅ¡njaka u PotoÄarima 13. srpnja 1995. izjavio je da su Srebrenicu „naÅ¡i“ Obilići oslobodili od nekrsta. Razotkrivanjem pogubnosti srpskih mitova bavili su se mnogi srpski autori (od Ilariona Ruvarca do suvremenih autora Miodraga Popovića, Ljubinke TrgovÄević, Olge Zirojević, Bojana Aleksova i dr.) ali zaÄudo njihov znanstvrni revizionizam, koji izlazi iz okvira srbobranskoga negacionistiÄkog revizionizma, ne zanima previÅ¡e hrvatske znanstvenike.
Dugotrajnost velikosrpskoga genocida razvidna je iz povijesnih izvora. Već je u vrijeme srpskih ustanaka provoÄ‘eno etniÄko Äišćenje nad muslimanima. Antisemitizam i progoni Židova ostvarivali su se tijekom XIX. stoljeć i nastavili su se izmeÄ‘u dvaju ratova te u Nedićevoj Srbiji. U vrijeme Balkanskih ratova 1912. – 1913. srpske su snage protjerivale „Turke“ a sela Albanaca pretvatana su u zgariÅ¡ta. Usto su izvrÅ¡ena ritualna zvjerstva. Spaljivane su žive žene i djeca. O postupcima srpske vojske svjedoći Dimitrije Tucović. U vrijeme Balkanskih ratova SPC je snažno podržavala državni ekspanzionizam. Tada Srbija „oslobaÄ‘a“ nova podruÄja prema jugu i istoku, ali u isto vrijeme usmjerava svoj pogled i prema zapadu (hrvatskim zemljama). Ekspanzionizam srpske crkveno-državne ideologije predstavlja konstantu srpske politike do kraja XX. stoljeća. UoÄi balkanskih ratova vladika Nikolaj Velimirović, kao predstavnik vrha SPC, formurilao je ideju o tome da je Srbe i Crnogorce Nebo predodredilo za misiju i dominaciju nad Južnim Slavenima. Ta je dominacija po njemu sveta i permanentna kao Å¡to je prirodno pravo božanskog karaktera statiÄno i nepromjenjljivo. Ta Valimirovićeva misao dugotrajno živi meÄ‘u velikosrbima. Oni svoje zloÄine nad drugima smatraju pravednom prevencijom i misle da ono Å¡to je njima dopuÅ¡teno raditi drugima nije.Najbolji je primjer etniÄko Äišćenje Hrvata, BoÅ¡njaka i drugih ne-Srba od Vojvodine do Hrvatske krajem dvadesetoga stoljeća te masovni zloÄini popraćeni tradicionalnim ritualnim masakrima (Dalj, Borovo selo, Voćin, Å kabrnja, Nadin…), silovanjima i ruÅ¡enjima, Å¡to je kulminiralo u Vukovaru i Srebrenici. Poslije guÅ¡enja srpske pobune u Hrvatskoj 1995., egzodus Srba, ignorirajući sve ono Å¡to je prethodno izvrÅ¡ila srpska agresija, proglaÅ¡en je etniÄkim Äišćenjem – ozakonjenim zloÄinom stoljeća (Svetozar Livada, 2006). Osim toga, velikosrbi su zabrinuti zbog tobožnjega spreÄavanja katarze Hrvatima oslobaÄ‘ajućom presudom generalu Gotovini (Savo Å trbac), a na svoju katarzu ni ne pomiÅ¡ljaju. Neka se velikosrbi podsjete evanÄ‘eoske poruke: „Nemojte suditi, da ne bodete suÄ‘eni! Jer kako budete sudili, onako će se i vama suditi; kako budete mjerili, onako će se i vama mjeriti! (Mt 7, 1-2).
Ideja o velikoj Srbiji i niÅ¡tavnosti drugih, posebno Hrvata, snažno se održavala u Kraljevini Jugoslaviji, ali je tada ujedno jaÄao i srpski faÅ¡istiÄki pokret kao potpora Å¡estojanuarskoj diktaturi. 1935. godine osnovan je jugoslavenki faÅ¡istiÄki pokret Zbor pod vodstvom Dimitrija Ljotića koji je izjavio da je Hitler oruÄ‘e Promisla Božjeg. Podržavanje nacizma u Srbiji bilo je snažno, a Zboru je priÅ¡la i vjerska organizacija Bogomoljci. Kada je Nedić doÅ¡ao na vlast petstoÄetrdesetÅ¡est uglednih Srba potpisalo je „Apel srpskom narodu“ s pozivom na lojalnost nacistima. Apel su potpisali neki velikodostojnici SPC i mnogi intelektualci. Philip J. Cohen argumentirano tvrdi da je glavnina srpskoga politiÄkog, intelektualnog i vjerskog vodstva kolaborirala sa silama Osovine. U logor na Banjici koji je otvoren 5. VII. 1941. dio zatoÄenika doveo je SS a dio Srpska državna straža i Specijalna policija. Logor su zajedno Äuvajli Gestapo i Srpska državna straža a kasnije samo ova posljednja. Liste za pogubljenje pisane su ćirilicom a pripremali su ih Gestapo i Srpska policija. Egzekucije su izvrÅ¡avali pripadnici Specijalne policije i Državne straže. Danas srpski povjesniÄari (Olivera Milosavljević, Branka Prpa) razotkrivaju da je u Äetiri logora u Beogradu u Nedićevoj Srbiji ubijeno oko 80.000 ljudi. U Jasenovcu Äija se povijest preispituje stradalo je manje ljudi.
Ph. J. Cohen istiÄe ulogu Äetnika koji su kroz cijeli Drugi svjetski rat bili instrument genocidne politike široko prihvaćene od intelektualnoga i politiÄkog vodstva Srbije. Ta se politika protegnula i izvan granica Srbije. Cohen nadalje zakljuÄuje da su Äetnici u želji da stvore veliku etniÄki Äistu Srbiju prema nesrpskom stanovniÅ¡tvu postupali kao nacisti prema nearijevskom stanovniÅ¡tvu. U isto vrijeme Nedić je nastojao od Berlina isposlovati stvaranje velike Srbije (Å¡to mu je bio prioritet) pod njemaÄkim pokroviteljstvom. No u susretu u rujnu 1943. Hitler nije dao Nediću nikakve ustupke. Cohen otkriva istinu o umjeÅ¡anosti Srbije u holokaustu. Velik dio srpskoga druÅ¡tva sudjelovao u uniÅ¡tenju Židova. Nedićeva vlada proglasila je židovsku imovinu vlasniÅ¡tvom srpske države. SPC je izjavila lojalnost okupatorskim i zemljskim vlastima ne osuÄ‘ujući zloÄine, a svetosavlje je bilo ponuÄ‘eno Nedićevom režimu kao Äinilac u novom svjetskom poretku (Olivera Milosavljević, 2006). SPC je teoloÅ¡ki opravdavala progon Židova, a zabranjen im je prijelaz na pravoslavlje. Srpski negacionistiÄki revizionizam već je potkraj rat poÄeo u tisku (Politika) opovrgavati srpsko sudjelovanje u kolaboraciji prijetvorno iskazujući dugotrajnu ljubav prema Židovima, a optužujući Hrvate za faÅ¡izam. U tom kontekstu u novije vrijeme pokrenuta je rehabilitacija Äetnika i Nedićeva režima koji je tobože djelovao u interesu zaÅ¡tite srpskoga naroda. Ph. J. Cohen smatra de je srpski povijesni revizionizam važan dio srpskog puta prema nacionalnim ciljevima: teritorijalnom osvajanju i uklanjanju neželjenog stanovniÅ¡tva.
Pri kraju rata Äetnici su u velikome broju priÅ¡li partizanima, a ulaskom kompromitiranih srpskih politiÄara u komunistiÄki režim stvorena je srpska nadmoć u Jugolaviji. Za razliku od Hrvatske u Srbiji nije proveden masovni aristocid pa se srpska inteligencija održala opredjaljujući se za dva tabora: onaj velikosrpski i onaj vrlo kvalitetan kojeg predstavljaju analitiÄari „druge“ Srbije slijednici Svetozara Markovića. Osamdesetih godina dvadesetoga stoljeća prevladao je tabor velikosrpskih „ubojica za pisaćim stolom“ koji su poticali agresiju. Mržnju prema Hrvatima tada su snažno poticali srpski književnici, Srpska akademija znanosti i umetnosti (Memorandum iz 1986. godine) i mediji te Srpska Pravoslavna crkva (prijenos moÅ¡ti Sv. Lazara po srpskim zemljama, obnova mita o 700.000 ubijenih u Jasenovcu i dr.). Vuk DraÅ¡ković tada je, iskazujući koliko je velikosrbima važna uporabna vrijednost NDH i koliko su njome opsjednuti, odreÄ‘ivao granice Srbije „tamo gde su srpske jame i grobovi“.
„Druga“ Srbija odluÄno je istupala protiv tadaÅ¡njeg zlogukoga srpskoga nacionalizma. Najbolji primjer je zbornik Srpska strana rata koji je 1996. uredio NebojÅ¡a Popov (drugo izdanje 2002.; prijevod na viÅ¡e jezika). U zborniku viÅ¡e srpskih autora razotkriva nacionalistiÄku atmosferu u Srbiji osamdesetih godina i srpske grijehe posebno SPC i SANU te ostalih intelektualaca u poticanju rata na kraju komunistiÄke Jugoslavije. Nažalost, slab je bio a i joÅ¡ je uvijek slab utjecaj „druge“ Srbije na srpsku nacionalnu memoriju i svijest koje su u dugom trajanju kontaminirane veliksrpstvom i mitovima te se teÅ¡ko mire s bilo kakvim hrvatsvom. U Hrvatskoj, pak, „druge“ Srbije gotovo ni nema i tek se polako budi.
Otpor velikosrpskoj genocidnoj ideji o Äistoj naciji ipak u Srbiji postoji. Srpske hrabre majke – „žene u crnom“, Äiji su sinovi mobilizirani u JNA i uzalud poginuli za vrijeme srpske agresije, u Beogradu pale svijeće za Vukovar i posjećuju taj grad prigodom dana sjećanja na žrtve. Dostojno divljenja!
No, haaÅ¡ki optuženik Vojislav Å eÅ¡elj nedavno je na privremenoj slobodi u Beograd u druÅ¡tvu Äetnika izjavio da je ideja velike Srbije besmrtna. Iz svega do sada navedenoga proizlazi da ovu izjavu valja najozbiljnije shvatiti. Ta Ivo Pilar je davne 1918. godine, ukazujući na krivnju Srbije za izbijanje Prvoga rata, zloguko nagovjestio da će nekoliko godina poslije rata stvar zapoÄeti iznova, ali oblik će se promijeniti i prilagoditi novonastalim okolnostima. Ispravnost Pilarovih razmiÅ¡ljanja potvrdila su kasnija zbivanja.
NDH tragiÄna, od velikosrpstva izazvana epizoda u hrvatskoj povijesti
Za razliku od Nedićeve Srbije koja je Ävrsta karika u kronoloÅ¡kome lancu genocidnoga velikosrpstva koji joÅ¡ živi, NDH je usamljena, sluÄajna tragiÄna epizoda u hrvatskoj povijesti bez prethodnih faÅ¡istiÄkih temelja. Hrvatska se poslije 1918. godine naÅ¡la na muÄiliÅ¡tu. Ljudi su proganjani i ubijani, a 1928. godine u SkupÅ¡tini je izvrÅ¡en atentat na Stjepana Radića Å¡to je izazvalo velike proteste u Hrvatskoj i akumuliralo je agresivnost. Odgovor Hrvata bio je slab, a LiÄki ustanak 1932. godine surovo je uguÅ¡en. Napetosti je pojaÄalo obojstvo kralja Aleksandra 1934. Osim nasilja srpske su vlasti ekonomski i na druge naÄine izrabljivale Hrvatsku, a SPC koja je smatrala da je Jugoslavija proÅ¡irena Kraljevina Srbija sprijeÄila je 1937. potpisivanje Konkordata bojeći se jaÄanja KatoliÄke crkve.
IzmeÄ‘u dvaju ratova iscrtavali su se zemljovidi velike Srbije koji su ukljuÄivali hrvatske zemlje. Kada je 1939. stvorena Banovina Hrvatska Srbi su tražili izdvajanje tzv. srpskih srezova iz nje, a ti su se velikosrpski zahtjevi nastavili uz zloÄine realizirati u NDH. Hrvati su bili rasistiÄki omalovažavani kao oni kojima je duÅ¡a u rimskoj stezi dobila karakter ropske utuÄenosti (Ljubomir IvanÄević 1940.). Velikosrpski plan (1) i omalovažavanje Hrvata (2), kao univerzalni genocidni pouÄak, trasirali su put za ÄetniÄko nasilje u NDH.Francuski povjesniÄar Dominique Venner (2005.) zakljuÄuje da je Hrvatima u uvjetima beogradske velikosrpske diktature preostalo samo nasilje ako se nisu htjeli podÄiniti.
Uz ostale analiza, valja tragati za sociopsiholoÅ¡kim energentima koji su poticali agresivnost ekstremnih skupina uoÄi rata. U tadaÅ¡njim uvjetma teÅ¡koga siromaÅ¡tva (Rudolf Bićanić, 1936.) na patrijarhalnome brdskome podruÄju u svezi s „modernizacijskom Å¡okom“ zbog prodora kapitalizma uz iskazivanje nasilja raspadaju se tradicionalne zadruge. Tada se dogaÄ‘a „burna transformacija obitelji“ koju prati neurozna dispozicija „dinaraca“ (Vera Erlich, 1964.). Transgeneracijski prijenosi emocija uzrokovani ratovanjima iz proÅ¡lih vremena opjevanih u narodnoj epici pojaÄavli su tu neurozu Å¡to je vodilo prema zloÄinima „divljih“ ustaÅ¡a (o njima Damir Jug, 2004.) i Äetnika. I prvi i drugi, iskazujući arhajsku destruktivnost popraćenu iracionalnošću, destruirati će u ratu pripadnike „protivniÄkoga“ naroda potaknuti destruktivnim projekcijama paranoidnoga sadržaja (Eduard Klain, 1992.).
Važno je napomenuti da za razliku od Srbije izmeÄ‘u dvaju ratova u kojoj se zapaža faÅ¡izacija, prema Ph, J, Cohenu takve pojave nije bilo u Hrvatskoj. DapaÄe bilo je osuda svih totalitarizama. Isusovac Stjepan Tomislav Poglajen, koji je bio protivnik faÅ¡izma, nacizma i komunizma u Äasopisu Život, koji je ureÄ‘ivao, napisao je Älanak u svezi s paktom Hitler – Staljin 1939. pod znakovitim naslovim Nastala je noć. U isto vrijeme SPC i mnogi srpski intelektualci podržavali su nacizam o Äemu svjedoći spomenuti „Apel srpskom narodu“.
NDH je stvorena u ratnim uvjetima i trajala je Äetiri godine. OsuÄ‘enik na smrt Ante Pavelić prije rata antiboljÅ¡evik (knjiga Strahote zabluda) i antifaÅ¡ist (protivnik monarhofaÅ¡istiÄke diktature) stigao je iz progonstva s grupom ustaÅ¡a i postao je Poglavnikom bez legitimiteta koji bi mu na izborima dao narod.Ph. J. Cohen smatra da su ustaÅ¡e izuzetak u hrvatskoj povijesti i da nikada nisu stekli masovnu potporu, a MaÄekovo odbijanje suradnje s nacistima dovelo je Pavelića na vlast. Cohenovu tvrdnju lako je dokazati. UoÄi rata broj ustaÅ¡a u Hrvatskoj bio je zanemariv u odnosu na masovni ÄetniÄki pokret ojaÄan ustrojavanjem ÄetniÄkih   komandi i bataljuna u jugoslavenskoj vojsci 1940. Ni u ratu podrÅ¡ka ustaÅ¡ama nije bila masovna. Većinska vojna snaga NDH bili su mobilizirani domobrani a ne ustaÅ¡e. Prema tome neopravdano je NDH u potpunosti izjednaÄavati s ustaÅ¡ama Äime se zapravo cijeli hrvatski narod optužuje za ustaÅ¡tvo i genocidnost. Usto veliki broj Hrvata zbog borbe protiv okupatora priÅ¡ao je pokretu otpora pod vodstvom komunista. NDH je sluÄajna tvorevina Drugoga rata (povjesniÄar Rudolf Wiszling – navedeno prema Korskom, 1991.). Trpimir Macan (1998.) iznio je neka nova miÅ¡ljenja koja su suprotna onima koje je definirala komunistiÄka historiografija (navedeno u Vijencu br.573 od 18. veljaÄe 2016.):
»Stoga ono o Äemu valja raspravljati nije upitnost ustaÅ¡koga državotvornog programa i politika, nije sam cilj: nezavisnost hrvatske države, nego su to metode ustaÅ¡ke borbe, sustav ideologije, njezina manjkavost i prilagoÄ‘avanje neprihvatljivim suvremenim europskim ideologijama, izbor saveznika, naÄin dolaska na vlast, organizacija vlasti, unutraÅ¡nja i vanjska politika, Å¡to je najposlije ustaÅ¡e odvelo u poraz, kompromitiralo njihovu NDH s katastrofalnom posljedicama za sam narod i iste prvotne politiÄke ideale i ciljeve».
Uz ova razmiÅ¡ljanja valja napomenuti da u predratnome ustaÅ¡kom pokretu nema isticanja njegove povezanosti s faÅ¡izmom ili s nacionalsocijalizmom. Ipak, nitko u Hrvatskoj ne negira zloÄinaÄki karakter ustaÅ¡koga režima, ali taj režim, ma kakav bio, valja osloboditi od laži koje su mu pridodane. To je zadatak znanstvene revizije. Radi uklanjanja Pavelića i osnivanja nove vlade (s HSS-om) te priznanja Hrvatske kao Älanice pobjednica u ratu bio je iniciran neuspjeli puÄ Lorković – Vokić (kolovoz 1944.). Scenarij prijelaska Hrvatske na stranu pobjednica zaista je postojao ali nije uspio, a sudbina Hrvatske već je bila odluÄena (Teheran, krajem 1943.).
U povijesnim anlizama zanemaruje se Äinjenica da je NDH vodila obrambeni rat protiv ÄetniÄke genocidne agresije koja je bila protiv stvaranja hrvatske države (ustanak u Srbu 27. srpnja 1941.). Vlada u Londonu prihvatila je nadopune Moljevićeva projekta koje joj je uputio PolitiÄki odbor Draže Mihajlovića u rujnu 1941. godine. U nadopunama se predlaže sljedeće: “….omeÄ‘iti ‘defakto’ srpske zemlje i uÄiniti da u njima ostane samo srpski živalj†(Vladimir Dedijer, A. Miletić, 1990.). PodrÅ¡ku u izvorima potvrÄ‘enom ÄetniÄkom genocidu prema Hrvatima i Muslimanima pružala je Nedićeva Srbija koja je održavala kontinuitet velikosrpske ideje (Ph. J. Cohen). Ovaj model državne velikosrpske agresije koji je 1937. definirao Vasa ÄŒubrilović, podržan od Vlade u Londonu koji se prikrivao otporom Srba ustaÅ¡kim zloÄinima, ponovljen je krajem XX. stoljeća.
Povijest NDH popraćena je neviÄ‘enim falsifikatima na temelju kojih je postala glavna zvijezda europskoga nacifaÅ¡istiÄkog kolaboracionizma i „žrtveni jarac†koji bi trebao prikriti komunistiÄke i velikosrpske zloÄine. Znanstveni povijesni revizionizam je neophodan te istina izlazi na vidjelo. Demantirana je brojka od 700.000 ubijenih u Jasenovcu, a istraživanja otkrivaju da je to bio i komunistiÄki logor na kraju rata za Hrvate sa Križnoga puta te logor za informbirovce (prije Gologa otoka). No, izmiÅ¡ljeni straÅ¡ni zloÄini joÅ¡ se uvijek rabe kao povijesna istina. Zanimljiva je priÄa o starcu VukaÅ¡inu koji je u Jasenovcu, prema lažnome svjedoćanstvu jednoga psihijatra, masakriran u noći u kojoj je jedan ustaÅ¡a zaklao tisućutristopedeset Srba. Ta jeziva priÄa, uz mnoge dodane “specijalitete†poput one izmiÅ¡ljotine o srpskim oÄima u zdjelici kod A. Pavelića te o rezanju glava djeci i zatim njihovo bacanje u krila majki, joÅ¡ kruži svijetom ( Julia Gorin 2010. u izraelskom Jerusalem Postu) i zgraža svjetsku javnost. Iz Hrvatske nitko ne reagira.DapaÄe, Predsjednik RH u Knessetu prokazuje ustaÅ¡ku guju. KonaÄno SPC je izvela ekumenski bezobrazluk proglasivÅ¡i 1998. godine zapravo nepostojećeg VukaÅ¡ina Svetim VukaÅ¡inom JasenovaÄkim. JasenovaÄki mit tako je u najnovije vrijeme ojaÄan kao sastavnica izmiÅ¡ljene srpske memorije. KatoliÄku crkvu nisu niÅ¡ta o tome pitali, a sada katoliÄko – pravoslavna komisija ocjenjuje kanonizaciju blaženoga Alojzija Stepinca koji je, uza sve ono dobro Å¡to je napravio za vrijeme NDH i Å¡to je dokazano, jasno i glasno istupao protiv rasizma govoreći 1942. u propovijedi da svi narodi i rase potjeÄu od Boga i da stvarno postoji samo jedna rasa, a to je Božja rasa. U to vrijeme u Nedićevoj Srbiji SPC je podržavajući nacizam slala bitno drukÄije poruke. U sklopu velikih laži preÅ¡ućuje se Äinjenica da su Hrvati za vrijeme rata spaÅ¡avali Židove (Esther Gitman, 2012.) InaÄe Židovima je Hrvatski sabor priznao graÄ‘anska prava već 1873. godine i oni su bili ukljuÄeni u druÅ¡tveni, kulturni i gospodarski život Hrvatske. Ipak, bilo je antižidovskih istupa posbno glede veze Židova s marksizmom (sociolog fra Bonifacije Perović, 1934.). Odnos prema Židovima u Srbiji bio je sasvim drukÄiji.
Na poniÅ¡tenje komunistiÄke presude Alojziju Stepincu u srpnju 2016. godine službeni Beogrd, zaboravivÅ¡i da Hrvatska viÅ¡e nije srpska kolonija, reagirao je prijetećom tvrdnjom da se na taj naÄin zatrpavaju ustaÅ¡ke jame. SluÄaj Stepinca nije usamljen u mijeÅ¡anju Srbije u unutraÅ¡nja pitanja Hrvatske. To mijeÅ¡anje zastupaju oni koji rehabilitiraju ÄetniÅ¡tvo, Dragoljuba Mihailovića i Milana Nedića. Oni, oÄajni zbog poraza u ratu, zapravo sve viÅ¡e tonu u živo blato velikosrpstva umjesto da iz njega, poput Äasne „druge“ Srbije, izvlaÄe svoj narod. U oÄaju velikosrbi se hvataju otrcane priÄe o NDH kao slamke spasa i prijete da će svijet upozoriti na ustaÅ¡izaciju Hrvatske jer je to prijetnja stabilnosti raegije ( Ivica DaÄić – MiloÅ¡evićev kadar!). Zapravo, iza ove srbobranÅ¡tine nazire se strah od plaćanja ratne odÅ¡tete. Smisao se sastoji u tome da se devedesetih srpski narod morao braniti od „povampirenoga“ ustaÅ¡tva (koje je i danas živo) pa agresije nije ni bilo. OdÅ¡teta? Ni sluÄajno! Većina Hrvata s podsmijehom (ali i sa zebnjom) gleda na poteze Beograda uz uzvik: Nevjerovatno!
Bauk ustaÅ¡tva kruži (post)komunistiÄkom Hrvatskom
Od bivÅ¡ih komunistiÄkih zemalja najviÅ¡e su napredovale baltiÄke države, Poljska, ÄŒeÅ¡ka, SlovaÄka i MaÄ‘arska koje su provele lustraciju. S druge strane nelustrirani komunistiÄki kadrovi dominiraju u Sloveniji, Hrvatskoj, Rumunjskoj i Bugarskoj Å¡to uzrokuje mnoge probleme u tim zemljama.    U prikrivanju totalitarnoga karaktera jugokomunistiÄkoga režima postkomunisti žele komunistiÄke zloÄine iz vremena Drugoga svjetskog rata i poraća pripisati pojedincima – staljinistima. No, projekt «Hrvatska na gubiliÅ¡tu» bio je smiÅ¡ljeni zloÄinaÄki poduhvat nove boljÅ¡eviÄke vlasti koja je pripremala svoju dominaciju od 1941. godine organizirajući borbu protiv okupatora i privlaÄeći mnoge borce, ali tajeći pri tome da vodi revolucionarni rat za stvaranje novoga komunistiÄkog poretka. KomunistiÄki zloÄini poÄeli su prije zavrÅ¡etka rata već 1941. godine, a likvidacije na kraju rata i u poraću djelo su novoga sustava i države te Josipa Broza, a ne osvete pojedinaca. Pobjeda komunista ostvarena je u za njih pogodnome kontekstu rata i dogovora velikih sila koje su odluÄivale o sudbini svijeta pa tako i Jugoslavije i, dakako, Hrvatske (konferencije u Teheranu i Jalti).   Pod Titovim vodstvom u procesima nakon 1918. nepovoljnima za Hrvatsku ukinuta je njena samostalnost i pojaÄano je koloniziranje hrvatskoga nacionalnog bića iz Beograda. Hrvatska je demografski opustoÅ¡ena. IzmeÄ‘u ostaloga hrvatsku inteligenciju pogodila su dva komunistiÄko – antifaÅ¡istiÄka aristocida Äije se preteÅ¡ke poslijedice osjećaju i danas (strah od izjaÅ¡njavanja, autocenzura, prevlast komunistiÄko-liberalne inteligencije). U prvome aristocidu 1945. godine ubijeni su mnogi hrvatski intelektualci, potencijalni protivnici novoga režima. U drugom aristocidu za vrijeme Hrvatskoga proljeća 1971. godine pokoÅ¡ena je bez ubijanja suprostavljena hrvatska inteligencija posebno studentska. Hrvatska druÅ¡tveno – povijesna analitika umrla je s Pilarovim Die südslawishe Frage 1918. i to se održalo za vrijeme dviju Jugoslavija. Danas se objavljuju djela velike vrijednosti o starijoj hrvatskoj povijesti, a uz antifaÅ¡istiÄku literaturu o novijoj povijesti objavljuje se i revizionistiÄka literatura koja razotkriva komunistiÄku i velikosrpsku „istinu“. Ipak, prevlast danas ima postkoministiÄko liberalna inteligencija koja se Å¡kolovala na „crvenim fakultetima“. Mnogi profesori sa tih fakulteta i dalje drže svoje katedre, a u javnosti se pojavljuju kao veliki pismoznanci i komentatori. Njihovo djelo koje ima korijene u komunizmu nema neke veće vrijednosti za unapreÄ‘enje danaÅ¡njega hrvatskog druÅ¡tva. U dugome periodu koloniziranja hrvatskoga nacionalnoga bića od 1918. godine narodu je onemogućena samospoznaja, u Äemu je Å¡kolstvo odigralo važnu ulogu, te je doveden u shizofreno stanje koje mu danas smanjuje sposobnost razmiÅ¡ljanja i percipiranja stvarnosti.
Komunizam je u Hrvatskoj danas živ (premda maskiran liberalizmom i socijaldemokracijom), a bivÅ¡i komunisti (sada liberali) sebe predstavljaju kao “progresivne snage†i Hrvatsku ukljuÄuju u svjetski homogenizirajući “sustav koji ubija narode†(Alain de Benoist, 2014.).  Svjetska neoliberalna diktatura jednoumlja bivÅ¡im je komunistima vrlo bliska (npr. oduzimanje odgoja djece roditeljima, znastvena lijeva korupcija i dr.).  Oni se lažno odriÄu komunizma i kao veliki blef proglaÅ¡avaju “novu pravednost†koja navješćuje pravednu državu na svim podruÄjima. Tu obmanu  razotkrivaju socijalna neosjetljivost i njednakost, korupcija, klijentelizam, kriminal i mnoge druge negativne pojave koje kreiraju politiÄke “eliteâ€.
Prihvaćeni liberalni projekt postkomunistima služi za održavanje na vlasti pri Äemu im je važno oÄuvati mit o antifaÅ¡izmu i zlatnom dobu jugoslavenskoga komunizma. Jugoslavenski komunistiÄki antifaÅ¡izam koji se, za razliku od europskog, izrodio u totalitarizam brani se danas kao velika civilizacijska tekovina. AntifaÅ¡izam mora imati svoju metu pa je izmiÅ¡ljena ustaÅ¡izacija Hrvatske. U okrilju antifaÅ¡izma voÄ‘e Srba u Hrvatskoj skrivaju grijehe pripadnika svoje zajednice – slijednika velikosrpske ideje u dugom trajanju. I oni, poÅ¡to uvrijede Hrvate (Novosti koje vrijeÄ‘aju i hrvatsku himnu) i dobiju adekvatan odgovor uz proteste glede proslave „Dana ustanka“ u Srbu, preko svoga Äelnika po notama Memoranduma 2 viÄu: „Evo sljedbenika poražene ustaÅ¡ke ideologije i promotora te politike u danaÅ¡njoj Hrvatskoj, Å¡iritelja govora mržnje, pozivatelja na nasilje i negiratelja antifaÅ¡istiÄkih vrijednosti.“ Živo rehabilitirano ÄetniÅ¡tvo u Srbiji i njegovo prelijevanje u Hrvatsku (izvjeÅ¡taj SOA-e) preÅ¡ućuju. Ovdje valja podsjetiti da je srpska nacionalna manjina nastala iz raznih pravoslavnih etniÄkih skupina (Vlasi, Grci, Srbi) koje su prebjegle na hrvatski teritorij u vrijeme osmanlijske navale. Srpski povjesniÄari sve te skupine toga vremena lažno proglaÅ¡avaju Srbima (o tome Mile Bogović,1993.) kako bi dugotrajnošću življenja dokazali pravo Srba na konstitutivnost u Hrvatskoj. Tek nastojanjem SPC postupno su se pridoÅ¡le skupine ukljuÄile u srpski nacionalni korpus. Srpski autor Bojan Aleksov (2003.) u svezi s unijaÄenjem smatra da je srpska nacionalna individualnost u vrijeme osmanlijske navale vrlo diskutabilna.
U komunistiÄko – liberalno – antifaÅ¡istiÄku grupu ukljuÄile su se i lijeve nevladine udruge (Platforma 112) obilato financirane iz državnoga proraÄuna, koje se kao “gospodari istine†nastoje postaviti iznad institucija države iskazujući se zapravo kao lijeve parapolitiÄke organizacije.Nova lijeva opcija odbacuje s biljegom natražnjaÅ¡tva u svijetu prihvaćeni neokonzervativizam na kojem se može graditi novo druÅ¡tvo. Iz te logike proizlaze napadi na KatoliÄku crkvu koja održava tradicionalne vrijednosti i okuplja rasÄinjeni hrvatski narod. Čvrsta granica izmeÄ‘u neokomunista i oponenata ne postoji jer su komunistiÄki “druÅ¡tveno politiÄki radnici†ulaskom u sve stranke devedesetih dvadesetoga stoljeća kontaminirali cijelo hrvatsko druÅ¡tvo unijevÅ¡i u demokraciju komunistiÄki mentalitet i raÅ¡irenu korupciju u komunistiÄkoj Jugoslaviji (kontrolirano sudstvo, sumnjivo stjecanje fakultetskih diploma, kriminal u gospodarstvu, mito, klijentelizam i dr.). No, postkomunisti su sve nervozniji jer se istina otkriva. PokuÅ¡ali su, bez uspjeha, sprijeÄiti izruÄenje NjemaÄkoj osumnjiÄe za organiziranje ubojstva Stjepana Äurekovića (Lex Perković). Presuda njemaÄkoga suda dvojici udbaÅ¡a, makar nepravomoćna, uzbudila je postkomuniste jer je to zapravo pravomoćna presuda Titu, zloÄinaÄkoj Partiji i zloÄinaÄkoj Udbi. U Hrvatskoj je neÅ¡to takvo joÅ¡ uvijek nemoguće. Postkomunisti su uznemireni otvaranjem arhiva u kojima se razotkrivaju putovi bogaćenja danaÅ¡njih tajkuna. Oni su nastali tako Å¡to su u dogovoru sa službama bivÅ¡e Jugoslavije i Partijom, pljaÄkali hrvatske tvrtke, novac izvlaÄili van i kasnije ga “investirali†u privatizaciji (Rado Pezdir, 2016.). Jedan od prozvanih tajkuna neinteligentno je reagirao tvrdnjom da je sve to podmetanje filoustaÅ¡a. Time je jasno razotkrio Äemu služi izmiÅ¡ljanje ustaÅ¡izacije Hrvatske danas.Bauk ustaÅ¡tva kruži (post)komunistiÄkom Hrvatskom, a ÄetniÅ¡tva i komunizma kao da ni nema!  Usprkos svemu, bivÅ¡i komunisti okupljeni u Socijaldemokratkoj partiji slijednici zloÄinaÄke KPJ/KPH lažnom socijaldemokracijom umotanom u retrogradni antifaÅ¡izam, uživaju valiku podrÅ¡ku biraÄkoga tijela odnosno branitelja steÄenih privilegija, ljudi koji se rado sjećaju „boljih“ Titovih vremena i ,naprosto, prevarenih ljudi. Znanstvena revizija povijesti najveći je neprijatelj slijednicima jugokomunizma jer bi uz tu reviziju trebala stići i lustracija. No, bivÅ¡i su komunisti odluÄno preÅ¡li u kontralustraciju i sada oni lustriraju tradicionalistete optužujući ih da da su mrak, dno dna i svijet kriminala i bezakonja. Podrazumijeva se da su ustaÅ¡e. Pri tome postkomunisti zaboravljaju na gore spomenutu evanÄ‘eosku poruku o suÄ‘enju i mjerenju (Mt 7,1-2.). Kako bi iz nacionalnoga pamćenja izbrisali svoj zloÄin, postkomunisti lukavo poruÄuju: „Ostavimo proÅ¡lost, okrenimo se budućnosti.“ No, bez Äistih raÄuna nema pomirenja suprostavljenih hrvatskih nacionalnih memorija pa nema ni svjetle budućnosti. Znakovito je da u lijevoj Cjelovitoj kurikularnoj reformi obrazovanja nema ni traga raspravama poput navedenih u ovom Älanku! Nema ih Å¡toviÅ¡e ni u kurikulu za predmet povijest.
Umjesto zakljuÄka
Pisac Älanka odustaje od pisanja uobiÄajenoga zakljuÄka. On prepuÅ¡ta Äitaocu da ga sam kritiÄki sroÄi prema sadržaju Älanka i svojim saznanjima dokazujući tako da povijesno razmiÅ¡ljanje u Hrvatskoj joÅ¡ nije uguÅ¡eno i da ne predstavlja delikt miÅ¡ljenja kao u komunzmu.
Ivo Rendić – MioÄević