Sinovi povijesti
IZNIMAN DAN: KONAÄŒNO JE REVIDIRANA KOMUNISTIÄŒKA OSUDA ALOJZIJA STEPINCA?!
JURÄŒEVIĆ: Hrvati već 70 godina Äekaju poniÅ¡tenje zloÄinaÄke presude Stepincu!
Autor: Prof. dr. sc. Josip JurÄević/7 tropolje.info
Zbog Äega se u samostalnoj i demokratskoj Republici Hrvatskoj Äekalo Äak 26 godina s Äinom pravosudne rehabilitacije, revizije osude Alojzija Stepinca?
UviÄ‘ajući sve neutemeljeno proizvedene zamke, prof. dr. Željko Horvatić je na vrijeme, 2009. g., struÄno reagirao i u neke medije progurao istinu o smislu lepoglavske inicijative. Unutar toga je posebno važno kratko poglavlje koje se struÄno i jasno suprotstavlja elementarnom neznanju koje je o reviziji udbaÅ¡kom metodologijom preplavilo Hrvatsku. Tada tekst, u meÄ‘uvremenu nedavno preminulog prof. Horvatića, nije promijenio stanje svijesti u Hrvatskoj. No, to njegovo kratko poglavlje je sada uÄinkoviti preventivni lijek svim Äestitim osobama koje bi možda mogle upasti u antirevizijsku vrućicu sada kada se revizija blaženom Alojziju – makar s velikim zakaÅ¡njenjem – ipak dogaÄ‘a.
“Na kraju joÅ¡ jedna važna informacija za one koji nisu upoznati s postupkom revizije (za razliku od obnove postupka). U povodu izjavljenog zahtjeva za reviziju, vijeće od tri suca mjesno mjerodavnog županijskog suda razmatra razloge za poniÅ¡tenje presude, i ako utvrdi da su se stekli zakonski uvjeti za njezino poniÅ¡tenje (da su sudovi bivÅ¡e Jugoslavije osobu osudili za vrijeme komunistiÄke vladavine za politiÄka kaznena djela, politiÄki motivirana kaznena djela ili druga kaznena djela, ako je do osuÄ‘ujuće odluke doÅ¡lo zloporabom politiÄke moći, tj. u kojima je doÅ¡lo do presude koja u svojoj izreci ili u postupku koji joj je prethodio krÅ¡i meÄ‘unarodnopravno priznata naÄela pravne države ili demokratskog druÅ¡tva ili proturjeÄi javnom poretku Republike Hrvatske), »donosi presudu kojom se pobijana presuda poniÅ¡tava«.
Nema dakle potrebe za »rekonstrukcijom« glavne rasprave i ponovno izvoÄ‘enje dokaza. Razmatra se ranija presuda (u predmetu Stepinac ona iz 1946.), i ako se utvrdi da se ona temelji na pravnim i ÄinjeniÄnim razlozima koji su u suprotnosti javnom poretku Republike Hrvatske, revizija se smatra opravdanom. U sluÄaju o kojem govorimo ne postoje nikakve mogućnosti da bi ishod revizije bio drukÄiji. Na to upućuje i sudska praksa u predmetu revizije presude K-417/47, od 8. rujna 1947., kojom je T. M. proglaÅ¡en krivim i osuÄ‘en na kaznu smrti strijeljanjem. Županijski sud u Zagrebu je nakon analize te presude svojom odlukom od 18. veljaÄe 2003. utvrdio da je revizija opravdana i tu presudu poniÅ¡tio. NiÅ¡ta drukÄije ne bi bilo u drugim revizijama, pa i onoj u sluÄaju Stepinac.â€
Petak 22. srpnja 2016. godine izniman je dan – kako za povijest tako i za budućnost. Toga dana u deset sati na Županijskom sudu u Zagrebu održana je javna sjednica troÄlanog sudskog vijeća u povodu zahtjeva za revizijom osude kojom je prije 60 godina – u listopadu 1946. – komunistiÄki sud, na montiranom politiÄkom procesu, osudio nadbiskupa Alojzija Stepinca na 16 godina zatvora s prisilnim radom te gubitak politiÄkih i graÄ‘anskih prava.
Sukladno hrvatskom zakonu, podnositelj prijedloga za reviziju je nasljednik po zakonskom redu pokojnog nadbiskupa i kardinala Alojzija Stepinca, a to je njegov nećak Boris Stepinac. On je Županijskom sudu predložio “da prihvati reviziju te poniÅ¡ti odluku Vrhovnog suda Narodne Republike Hrvatske … u cijelosti u izreci o kaznenoj odgovornosti, jer je ista donesena zlouporabom politiÄke moći te je do osude doÅ¡lo krÅ¡enjem meÄ‘unarodnopravno priznatih naÄela pravne države i demokratskog druÅ¡tva te proturjeÄi javnom poretku Republike Hrvatske u izreci kao i postupku koji joj je prethodio, a kojom je pok. nadbiskup i kardinal Alojzije Stepinac osuÄ‘enâ€.
Oblici energiÄnog i brzog „Äišćenja“
SuÄ‘enje nadbiskupu Stepincu 1946. godine bilo je tek jedno od mnogobrojnih tipiÄnih revolucionarnih suÄ‘enja pred vojnim i tzv. narodnim sudovima te “sudovima za zaÅ¡titu nacionalne Äastiâ€, na kojima se jugoslavenski komunistiÄki režim krajem rata i u prvim poratnim godinama masovno i nemilosrdno obraÄunavao s navodnim “narodnim neprijateljima†i “ratnim zloÄincimaâ€. Zapravo, u velikoj većini sluÄajeva bio je to masovni obraÄun s osobama koje nisu sudjelovale u ratu i nisu imale nikakav stvarni krimen, ali je totalitarni režim procijenio da njima komunizam nije prihvatljiv te se politiÄkim suÄ‘enjima nastojalo trajno druÅ¡tveno neutralizirati i stigmatizirati osuÄ‘ene osobe, ali i Å¡iri krug njihovih prijatelja, roÄ‘aka i istomiÅ¡ljenika.
Uostalom, to je u srpnju 1945. na tajnom savjetovanju naÄelnika Odeljenja zaÅ¡tite naroda (OZN-e) najjasnije izrekao izaslanik Centralnog komiteta KomunistiÄke partije Hrvatske koji je sudove komunistiÄkog režima i sam nazvao “revolucionarnim sudovima†te ih opisao kao “forme za energiÄno i brzo Äišćenje neprijatelja iz naÅ¡ih redova … da bi u najkraće vrijeme oÄistili zemlju od neprijateljskih elemenata i zahvatili stvar u svoje rukeâ€.
Sudski procesi u režiji komunistiÄkog režima tada su se odvijali u ozraÄju gladijatorske arene, kako bi se zadovoljili vlastodrÅ¡ci i probrana publika. Sudski postupci bili su brzi, a kazne drakonske i revolucionarno nemilosrdne te bez ikakva obzira na dokazivanje osobne krivnje. Redovito su uz kaznu izricane i tzv. zaÅ¡titne mjere oduzimanja graÄ‘anskih, politiÄkih i Äasnih prava, koje su bile usmjerene na psiholoÅ¡ko, socijalno i pravno diskriminiranje osuÄ‘enika, a konfiskacija je bila oblik kojim se otimala imovina.
Prema dosadaÅ¡njim znanstvenim istraživanjima i prikupljenim osudama, jugoslavenski komunistiÄki režim je samo na podruÄju Hrvatske, u razdoblju od 1945. do 1989. vodio približno trideset tisuća politiÄkih sudskih procesa, u kojima je osuÄ‘eno viÅ¡e od sto tisuća osoba. Pretežiti dio ovih procesa voÄ‘en je krajem rata i u prvim poratnim godinama, te su oni tada bili i najradikalniji u svakom pogledu. Kasnije su broj politiÄkih sudskih procesa i njihova radikalnost ovisili o razliÄitim krizama i procjenama KomunistiÄke partije, ali su koncepcija, metodologija i naroÄito svrha tih politiÄkih suÄ‘enja cijelo vrijeme ostali nepromijenjeni.
KomunistiÄka navijaÄka ludnica
Sva vanjska i unutarnja obilježja suÄ‘enja nadbiskupu Stepincu predstavljaju primjer najradikalnijeg politiÄki montiranog suÄ‘enja. Proces se održavao u Å¡portskoj dvorani usred Zagreba. Dvoranu je režim napunio komunistiÄkim fanaticima te je ozraÄje u dvorani, kao i izvan nje te u medijima, bilo ekstremna navijaÄka komunistiÄka ludnica. Nadbiskup Stepinac je bio uvjerljivo glavna meta suÄ‘enja, iako je formalno uklopljen u kazneni postupak kao drugooptuženi u procesu koji je voÄ‘en protiv joÅ¡ 12 osoba.
StepinÄevim odvjetnicima je tijekom cijelog postupka bilo dopuÅ¡teno susresti se s branjenikom samo jedan sat. Većina svjedoka obrane je odbijena i izloženi su strahovitim pritiscima represivnih tijela režima. Osuda uopće ne sadrži obrazloženje kazne i nije omogućeno pravo žalbe. I same odredbe komunistiÄkog “KriviÄnog zakona o djelima protiv naroda i države†prepune su općenitih formulacija koje se temelje na komunistiÄkoj ideologiji. Zakon je primijenjen retroaktivno, jer se sva djela koja je navodno poÄinio nadbiskup Stepinac odnose na razdoblje prije donoÅ¡enja tog komunistiÄkog zakona i prije nego su komunisti imali vlast.
Na niz ovih Äinjenica ukazuje i Boris Stepinac u obrazloženju zahtjeva za revizijom komunistiÄke osude nadbiskupa Stepinca. Stoga, iako je ovaj tekst pisan prije 21. srpnja 2016., s punim se pravom može oÄekivati da će troÄlano sudsko vijeće kojem predsjedava sudac Ivan Turudić – predsjednik Županijskog suda u Zagrebu – prihvatiti prijedlog podnositelja revizije te u cijelosti poniÅ¡titi odluku komunistiÄkog suda iz 1946. godine.
Hrvatska je poskomunistiÄka iznimka
Tek ovim cjelovitim poniÅ¡tenjem i kad ono postane pravomoćno (u roku od 15 dana, ako se ne žale podnositelj revizije ili Državno odvjetniÅ¡tvo RH) bit će izvrÅ¡en osnovni civilizacijski dug države Republike Hrvatske prema Alojziju Stepincu. Osim toga, tako će iznimno važnim pravosudnim naÄinom biti konaÄno ispravljena jedna golema povijesna nepravda s kojom razliÄiti unutarnji i vanjski destruktivni interesi već Å¡est desetljeća neprekidno nastoje najteže i na razliÄite naÄine opterećivati hrvatsko druÅ¡tvo i RimokatoliÄku crkvu.
Taj iznimno važan dan objave revizije osude Stepinca prigoda je da se ukratko ukaže i na povezane Äinjenice koje su bitne za suoÄavanje s hrvatskom proÅ¡losti, sadaÅ¡njosti i budućnosti te njihovom dubokom i složenom meÄ‘usobnom povezanošću. Pritom je najznakovitije poći od traženja odgovora na pitanje zbog Äega se u samostalnoj i demokratskoj Republici Hrvatskoj Äekalo Äak 26 godina s Äinom pravosudne rehabilitacije, tj. revizije osude Alojzija Stepinca.
To predugo Äekanje nema ni s civilizacijskog ni s komparativnog niti s hrvatskog motriÅ¡ta nikakvog objektivnog opravdanja, napose kad je općepoznato iz niza povijesnih Äinjenica u proteklih Å¡est desetljeća koliko je golemo identitetsko znaÄenje Alojzija Stepinca za hrvatsko druÅ¡tvo te koliko je stoga negativne moći neprekidno ulagano u blaćenje nadbiskupa Stepinca (ukljuÄujući i aktualni beogradsko-rimski, u svakom pogledu presedanski zaplet glede Äina proglaÅ¡enja svecem blaženog Alojzija).
Naime, ne samo pravnici, nego i laici koji su malo bolje upućeni u pravo znaju osnovno pravno naÄelo da se pravosudna osuda može poniÅ¡titi samo u odgovarajućem pravosudnom postupku. To je izgleda općepoznato Äak i u svim europskim postkomunistiÄkim zemljama, osim u Hrvatskoj. Niz ovih zemalja – osim Hrvatske – ranih su 1990-ih, radi suoÄavanja sa svojom zloÄinaÄkom komunistiÄkom proÅ¡lošću (Å¡to ukljuÄuje i jasno distanciranje od nje), transparentno zapoÄele s brojnim pravosudnim revizijama, tj. rehabilitacijama osoba koje su u politiÄki motiviranim i montiranim sudskim procesima osudili njihovi komunistiÄki režimi.
Primjerice, poÄetkom 1990-ih Ruska Federacija je donijela Äak i poseban Zakon o rehabilitaciji Nijemaca koji su bili žrtve ruske pravosudne komunistiÄke represije, pa je na osnovi toga zatražena rehabilitacija 10-ak tisuća Nijemaca, od Äega je približno 7000 tada i rehabilitirano. Sredinom 1990-ih u Ruskoj Federaciji je donesen sliÄan zakon i za Austrijance, pa se i po njemu postupalo.
Umjesto revizije presude, komunisti Hrvatima podmeću deklaracije…
Na predugom izbjegavanju pravosudne revizije komunistiÄke osude Stepinca može se bjelodano prepoznavati općenita metodologija igre skrivaÄa u Hrvatskoj glede svih zloÄina jugoslavenskog komunistiÄkog režima. Kao zamjena za pravosudnu reviziju osude Stepinca hrvatskoj javnosti su neprekidno nuÄ‘ene manipulacije s Deklaracijom “o osudi politiÄkog procesa i presude kardinalu dr. Alojziju Stepincuâ€, koju je Hrvatski sabor donio 14. veljaÄe 1992. godine.
Sadržaju teksta ove Deklaracije nema se Å¡to prigovoriti. U njoj se, izmeÄ‘u ostalog, navodi da je protiv Stepinca voÄ‘en montirani politiÄki proces u kojem je “nepravedno suÄ‘en, Äime je nanesena nepravda i uvreda hrvatskom narodu.†U Deklaraciji se toÄno kaže da je osuda Stepinca imala za cilj “uniÅ¡tenje KatoliÄke crkve kao vjekovnog Äuvara i zaÅ¡titnika oÄuvanja identiteta i slobode hrvatskog narodaâ€. Posebno je zanimljiv dopadljivi zakljuÄak: “Iako hrvatski narod i KatoliÄka crkva nikada nisu priznali osudu nadbiskupu Stepincu, Hrvatski sabor kao najviÅ¡e predstavniÄko tijelo Hrvatske izricanjem jasnog stava prema nepravednoj osudi kardinala Stepinca ispravlja jednu povijesnu nepravdu i uvredu hrvatskom narodu.â€
Jedini, ali kljuÄni problem s ovom Deklaracijom je u tome Å¡to se radi o vrsti dokumenta niže kategorije, koji u institucijskom sustavu nema nikakvu pravnu obvezatnost i gotovo nikakvu politiÄku obvezatnost. Jednostavnije reÄeno, radi se praktiÄno o mrtvom slovu na papiru. Za razumijevanje opće slabosti deklaracija u smislu uÄinkovitosti takvih dokumenata hrvatskoj javnosti mogu poslužiti i drugi primjeri deklaracija Hrvatskog sabora o bitnim temama, te iskustva s njima.
Primjerice, Deklaracija o Domovinskom ratu (donesena 2000. g.) te Deklaracija o osudi zloÄina poÄinjenih tijekom totalitarnog komunistiÄkog poretka u Hrvatskoj 1945.-1990. (donesena 2006.), ne samo Å¡to su se pokazale institucijski neuÄinkovitima, nego je državna i općedruÅ¡tvena institucijska praksa u Hrvatskoj postala potpuno izokrenuta od sadržaja deklaracija.
JoÅ¡ jasnije i pojednostavljeno reÄeno: u formalnopravnom smislu, spomenuta Deklaracija iz 1992. nema nikakav uÄinak na pravni status osude Alojzija Stepinca. Odnosno, komunistiÄka sudska osuda Stepinca je pravno važeća dok se ne provede i dovrÅ¡i postupak pravosudne revizije koja će biti objavljena u petak 21. srpnja 2016. godine, a pravomoćnom bi trebala postati 15 dana kasnije, ako ne bude podnesena žalba.
U navedenome neznanju i nerazumijevanju leži užas zablude koja već 26 godina jednostavnom lakoćom opstaje u Hrvatskoj glede blaženog Alojzija Stepinca, a na sliÄan naÄin i o mnogim drugim bitnim stvarima. Kad je takav odnos hrvatskih državnih institucija prema Stepincu, treba li se onda uopće propitivati o tome Å¡to to i sada blaženiku rade Srbija i Srpska pravoslavna crkva, ako se najprije ne propita Å¡to se zbiljski dogaÄ‘a u Hrvatskoj.
“Lepoglavski amandman†– ispravak „grijeha propusta“
No, za prepoznavanje dubine, Å¡irine i sadržaja hrvatskih problema i zabluda kad se radi o suoÄavanju s proÅ¡lom i sadaÅ¡njom stvarnošću mogu poslužiti i Äinjenice koje ukratko govore o tome koliko je trnovit bio put do pokretanja revizije osude nadbiskupa i kardinala Alojzija Stepinca.
Varaždinska biskupija i Župa Lepoglava su 2008., na inicijativu biskupa Josipa Mrzljaka, organizirale znanstveni skup o kardinalu Alojziju Stepincu. Sudjelovao je niz uglednih znanstvenika s podruÄja prava, povjesnice i teologije. U srediÅ¡tu pozornosti su bili pravni, povijesni, identitetski i simboliÄki aspekti progona i sudske osude kojima je kardinal bio izložen od strane komunistiÄkog režima. A 2009. godine objavljen je i zbornik radova.
Sudionici simpozija su jednoglasno usvojili i potom hrvatskoj javnosti i državnim institucijama uputili posebnu Izjavu u kojoj se traži omogućavanje i provoÄ‘enje revizija politiÄkih sudskih procesa i osuda koje je protiv Alojzija Stepinca i mnogobrojnih drugih hrvatskih državljana izreklo komunistiÄko pravosuÄ‘e. Od Vlade RH i Sabora je zatražena izmjena zakona, kako bi se omogućile ove revizije, jer je u tada važećem Zakonu o kaznenom postupku (ZKP) rok za podnoÅ¡enje zahtjeva za reviziju istekao krajem 2000. godine.
Od sudionika simpozija je oblikovana i uža skupina (prof. dr. Željko Horvatić, Vladimir Å eks i prof. dr. sc. Josip JurÄević) koja se kod nadležnih institucija i pojedinaca nadalje zauzimala za ostvarenje Izjave, kako bi se “ispravio grijeh propusta†jer je “sazrelo vrijeme da se ta povijesna nepravda ispravi.†Ponajprije zahvaljujući tadaÅ¡njem dopredsjedniku Sabora i sudioniku simpozija V. Å eksu, u zadnji je trenutak u proceduru izmjena ZKP-a uvrÅ¡ten i potom usvojen “lepoglavski amandmanâ€, koji je otvorio prostor za revizije politiÄki montiranih osuda, kako Alojzija Stepinca tako i svih drugih osoba.
Lukava udbaška plašilica
Od tada pa nadalje u nadležnim županijskim sudovima provode se postupci revizija, sukladno zahtjevima osuÄ‘enih osoba ili njihovih zakonskih nasljednika. MaÄ‘utim, poželjnost i podnoÅ¡enje zahtjeva za reviziju osude Alojzija Stepinca najedanput je prekrila tajanstvena opća tiÅ¡ina. To je ponajbolje osjetila navedena lepoglavska uža skupina, koju su glede teme revizije osude Stepinca poÄeli izbjegavati svi koji bi po prirodi institucijskih državnih i crkvenih stvari trebali za nju biti zainteresirani. Za tu revizijsku tiÅ¡inu lepoglavska trojka nije ni do sada dobila jasno ni izravno objaÅ¡njenje. Vjerojatno su na isti tajanstveni naÄin od podnoÅ¡enja zahtjeva za revizijom otklonjeni i dobronamjerni kardinalovi nasljednici, koji su za to ovlaÅ¡teni po zakonskom redu.
No, u medijima su se pojavljivali naslovi tipa “Crkva protiv revizije sudskog procesa Stepincuâ€, a ispod tih naslova su navoÄ‘eni zakljuÄci kako je saborska Deklaracija iz 1992. sasvim dostatna i da je “proces Stepincu potpuno montiran i nepotrebno ga je ponavljati.†Usto su navoÄ‘eni i sukladni iskazi zaista Äestitih ljudi iz crkvene hijerarhije, koji oÄigledno nisu znali Å¡to pravno znaÄi i sadrži revizija, te su je potpuno pogreÅ¡no poistovjećivali s obnovom postupka.
Ta potpuno neutemeljena tajanstvena plaÅ¡ilica, iza Äijeg je kreiranja i Å¡irenja u crkvenim i drugim krugovima oÄigledno stajala lukava udbaÅ¡ka struktura, najjasnije je tada medijski stavljena u usta “iskusnog crkvenog pravnika msgr. dr. Nikole Å krabalina, profesora na KBF-u u Äakovuâ€, koji je navodno zakljuÄio “kako je obnova postupka (!!!?, opaska autora ovog teksta) zakonita, ali nije uvjeren da je potrebna.â€
Navodno je msgr. Å krabalin novinaru rekao: “Radi se o velikom poslu za onoga tko bi se toga prihvatio, a k tome Sabor i Crkva već su donijeli sud o Stepincu. Osim toga, u revidiranom bi se procesu optužbe trebale razmatrati prema zakonima koji su vrijedili u tom vremenu, a danas ih smatramo nepravednima, diskriminacijskima, i tako donesenima da ne priznaju dostojanstvo osobe. A zakon koji nije pravedan, joÅ¡ je pisao sv. Augustin, nakaza je od zakona.â€
U medijima, a oÄigledno i u crkvenim i drugim krugovima se pojavila i kljuÄna kratka reÄenica protiv revizije: “Crkvi, a i hrvatskom narodu, to viÅ¡e ne bi niÅ¡ta znaÄilo. Pored saborske Deklaracije, niÅ¡ta ne bi viÅ¡e trebalo tumaÄiti, a i kardinal Franjo Kuharić je izjavio kako je za Crkvu ta priÄa zavrÅ¡ena.†Na žalost, ove netoÄnosti pokazale su se nadalje kobnima, a poglavito u aktualnim djelovanjima Srbije i Srpske pravoslavne crkve.
Na taj naÄin se stvorio opći, ali potpuno neznalaÄki i pogreÅ¡an utisak kako svatko tko zagovara reviziju osude Alojzija Stepinca Äini Å¡tetno i amoralno djelo, izlažući simboliÄku uspomenu na kardinala novoj viktimizaciji, tj. novom muÄnom, dugotrajnom i neizvjesnom suÄ‘enju, tim viÅ¡e jer većinu moći u pravosudnom sustavu Republike Hrvatske zaista imaju komunistiÄki kadrovi i njihovi potomci.
Autor: Prof. dr. sc. Josip JurÄević/7DnevnoPetak, 22. Srpanj 2016. u 11:27