Isus je opet u Galileji, uz jezero pokraj kojeg se je Äesto Å¡etao i gdje je razgovarao sa svojim uÄenicima.
A gdje su oni? UÄenici?
Oni su ribarili Äitavu noć. NeuspjeÅ¡no.
I sada ih Isus zove i govori im neka bace mrežu s druge strane broda.
Oni bacaju i – „bingo“ – ulove 153 ribe.
Jedno tumaÄenje govori da je spomenut baÅ¡ ovaj broj (153) jer su ljudi u ona vremena poznavali toÄno toliko vrsta ribe.
Mreže nisu popucale i možda nam to na neki simboliÄan naÄin evanÄ‘elista govori kako Isus i njegovi uÄenici privlaÄe u mrežu ljubavi Božje Äitav svijet.
To bi bilo jedno uobiÄajeno tumaÄenje.
Ali pokuÅ¡ajmo ovaj dogaÄ‘aj promatrati na malo manje uobiÄajen naÄin.
Najprije samo jezero.
Jezero gdje uÄenici love ribu.
ÄŒitali vi bajke, vilinske priÄe, mitove ili legende, jezero je uvijek neko Äudno mjesto prepuno simbolike. Uvijek je duboko, tajnovito, sadrži neke svoje tajne, tajne koje se ne mogu otkriti na njegovoj povrÅ¡ini. U Jungovoj psihologiji jezero Äesto predstavlja ono podsvjesno u Äovjeku, prostor naÅ¡ih snova i naÅ¡ih maÅ¡tanja.
I u ovoj danaÅ¡njoj sceni ima neÄeg bajkovitog. NeÄeg Å¡to se nalazi negdje na granici sna i jave, maÅ¡te i stvarnosti. Negdje na pola puta izmeÄ‘u noći i dana. Magla kao da se diže nad jezerom. Nježan Å¡um valova koji udaraju u bok ribarskih laÄ‘ica. Mokre mreže koje izvlaÄe žuljevite ribarske ruke. Duboki uzdasi umornih ribara Äije miÅ¡iće razdire bol koja je posljedica bezuspjeÅ¡nog cijelo noćnog ribarenja.
I onda se pojavljuje – stranac.
Stoji na obali i javlja im se kroz maglu. Govori im da bi mogli nešto uloviti ukoliko bace mreže s druge strane broda.
S desne strane broda.
Oni su lovili bacajući mreže s lijeve strane broda.
Mi danas puno toga znamo o lijevoj i o desnoj strani našeg mozga, zar ne?
Lijeva strana naÅ¡eg mozga je ona strana koja raÄuna, kalkulira, uredna strana, strana koja analizira, zbraja, daje imena stvarima.
Desna strana je strana sanjarska, kreativna strana, umjetniÄka, strana koja korespondira sa slikama i prizorima. S prizorima kao Å¡to je ovaj kojeg opisuje Ivan.
U EvanÄ‘elju vidimo da je Isus imao puno posla s ljudima koji su se oslanjali lijevu stranu svojega mozga. Oni su bili legalisti, oni su mislili da je svijet stvorio neki raÄunovoÄ‘a i da se sve u ovome svijetu može svesti na odnos crno – bijelo.
Možda je Isus onoga dana na jezeru govorio uÄenicima da ne bi trebali biti kao raÄunovoÄ‘e koji uvijek pokuÅ¡avaju izmjeriti stvari, nego da bi trebali živjeti i raditi po svojoj desnoj strani mozga, kao vizionari i kao umjetnici. Da bi trebali vjerovati Bogu i živjeti Äasno. Ako bi tako živjeli njihove bi mreže uvijek bile pune i živjeli bi u izobilju milosti Božje.
Ali Å¡to ako ova priÄa o ribarenju i nama Å¡alje jednu posebnu poruku?
Što ako ona govori o nama i o našem višegodišnjem neuspješnom ribarenju?
Mnogi od nas već duže vrijeme ništa nisu ulovili, zar ne? Mnogi od nas neumorno rade na svojim radnim mjestima iz tjedna u tjedan, iz godine u godinu, bez imalo osjećaja zadovoljstva i bez ideje da uopće nekamo idu. Kako u poslu tako je i u našim međusobnim relacijama. O situaciji u domovini ne ću ni prozboriti. Previše je bolno.
Ali isto je tako i u našoj duhovnosti.
Molimo se, idemo u crkvu i ništa se ne zbiva.
NaÅ¡e mreže izvlaÄimo i uvijek su – prazne.
Praznina.
Ispraznost.
Prazne mreže.
A mi smo umorni, baÅ¡ kao Å¡to su i apostoli bili umorni nakon cijele noći ribolova i mreža oÄajniÄki praznih.
Umorni smo od života.
Umorni od uzaludnih pokušaja.
I Äini se kao da nam se niÅ¡ta ne dogaÄ‘a. Svatko neÅ¡to dobroga i uzbudljivoga doživi ali mi ne. NaÅ¡i životi nam djeluju prazni i neispunjeni.
„Bacite svoje mreže s desne strane lađe,“ kaže nam Isus, „i iznenaditi će vas ono što će vam se dogoditi.“
„Kako je to moguće?“, kažemo mi.
Ma tko to bolje od nas zna o životu?
Loviti ribu?
„Ne’Å¡ ti. Uostalom Å¡ta ima veze di ja bacam svoje mriže.
Zar riba nije tu, bilo livo, bilo desno?
Na koncu konca ja godinama tako lovim.“
Ali Å¡to ako je Isus u pravu?
Å to ako me tamo, s druge, s desne strane, Äeka neÅ¡to nevjerojatno uzbudljivo?
Å to ako moram obaviti neke promjene?
Å to ako moram promijeniti stranu?
Å to ako moram promijeniti svoj naÄin života i sve će onda biti drugaÄije?
Å to ako je bit u mojoj promjeni?
I Å¡to bi to trebalo znaÄiti u mojemu životu?
Možda je to novi posao?
Ili u novom naÄinu obavljanju starog posla?
Možda je rijeÄ o redefiniranju moje pozicije?
Možda je rijeÄ o mojoj vjeri?
O njezinim plićacima i njezinim dubinama?
Ma ne govorim ja Å¡to mora biti. I je li to novo ili je staro, ili je drugaÄije.
Ono što ja govorim jest da je život, da je jezero, da je ono nesvjesno, prepuno mogućnosti, da je bogato iznad svakog mojeg poimanja i da Bog želi da ja uživam, da živim uzbudljivim životom, kao da sam u Disneylandu i da vatromet pršti na sve strane.
Mi nismo stvoreni da se na nama plijesan nakuplja, da obljutavimo, da se ucrvamo. Nismo stvoreni za rutinu, da izgubimo misterij i sjaj uzbuđenja svojega postojanja.
Ali ako smo se duhovno usalili i ako smo se zadovoljili s jednom prskalicom umjesto s vatrometom, onda je došlo vrijeme poslušati glas Onoga koji nas zove s ruba jezera, s ruba našeg podsvjesnog, koji nam govori da bacimo mreže s druge strane lađe.
Jezero je duboko. Bogatije nego što mi uopće možemo i zamisliti.
Ono nikada nije u cijelosti izlovljeno i svatko od nas u njemu ima Å¡to uloviti. Samo trebamo nauÄiti kako se promijeniti, kako baciti svoje mreže s druge strane laÄ‘e, kako bi ih do vrha napunili.
I kada to napravimo kada izvuÄemo prepune svoje mreže, onda odjednom shvatimo nazoÄnost božanskog u svojem životu.
To se je dogodilo uÄenicima.
Kada su bacili svoje mreže s desne strane lađe i izvukli ih prepune, odjednom su prepoznali Krista na obali i shvatili da postoji veza između njega i onoga što se je dogodilo.
„Gospodin je!“ uzviknuo je Ivan i onda nisu mogli doÄekati doći do obale i biti uz njega.
To je naÄin na koji vjera uvijek djeluje. Nije to neÅ¡to Å¡to se stvara u nama. To se dogaÄ‘a svaki put kada mi bacimo svoje mreže, koje su do tada bile prazne, i koje su sada prepune. Svaki put kada je naÅ¡ život težak i bolan i kada nas sreća i radost ponovno dotaknu.
I onda, mi, baÅ¡ kao i Petar, nismo u stanju Äekati da laÄ‘a dotakne obalu. SkaÄemo i hrlimo prema Kristu i govorimo mu: „Hvala ti, hvala ti, hvala ti!“
Ivica Ursić tropolje.info