Kultura
Uvijek nedjeljom: Putovanje prema križu
Prva je Korzmena nedjelja i mi se pridružujemo Isusu u pustinji gdje će provesti 40 dana boreći se sa Sotoninim napastima.
Ali vratimo se na trenutak susretu Ivana Krstitelja i Isusa.
U svojoj knjizi „Posljednje Kristovo iskušenje“ Nikos Kazantzakis opisuje susret dvojice rođaka.
„Zar nije ljubav dovoljna?“ pita Isus.
„Ne,“ ljutito će Ivan. „Stablo je trulo. Bog me je pozvao i dao mi je sjekiru, koju sam ja položio na korjen stabla. Ja sam obavio svoju dužnost. Sada ti obavi svoju: uzmi sjekiru i udari!“
„Kada bih ja bio vatra, ja bih gorio; kada bih ja bio drvosjeÄa, ja bih udarao. Ali ja sam srce i ja ljubim.“ odgovori mu Isus.
U nastavku knjige, u sedamnaestom poglavlju, autor opisuje Isusovu izloženost napastima u pustinji nakon što ga je Ivan krstio. Razlog Isusovog boravka u pustinji, u romanu, jest taj da Isus želi otkriti put kojim Bog želi da Isus krene.
On zna da ga je Bog pozvao govoriti ljudima ali nije siguran što im reći.
Hoće li prihvatiti Ivanov poziv ljudima neka se pokaju?
Ivan ga poziva da baÅ¡ to uÄini ali Isus ne misli da bi trebao prihvatiti Ivanovu poruku, jer je uvjeren da mu je Bog namijenio drugi put.
Prije samog ulaska u pustinju Isus susreće svojeg uÄenika Judu. Juda Äezne da Bog oslobodi Izrael od Rimljana i on vjeruje da je Bog pozvao Isusa da bude instrument spasenja. On Isusu nudi da ga prati u pustinji ali mu Isus govori: „Pustinja nije dovoljno velika za nas dvojicu. Vrati se.“
Teolozi su spekulirali stoljećima o znaÄenju napasti kojima je Isus bio izvrgnut u divljini pustinje i o važnosti triju napasti s kojima se je suoÄio.
Bez sumnje puno je naÄina na koje bismo mogli interpretirati danaÅ¡nje Äitanje ali jedan od naÄina svakako je sjetiti se da iskuÅ¡enja s kojima se Isus suoÄava jesu iskuÅ¡enja s kojima Sotona napastvuje i nas danaÅ¡nje ljude i da je i nama s Isusom u pustinju i suoÄiti se s napastima.
Na taj put moramo sami.
Sami se moramo suoÄiti sa svim onim Äime nas Sotona kuÅ¡a ali to „biti sam“ ne odnosi se na Isusa, dapaÄe mi jedino i iskljuÄivo uz njegovu pomoć možemo proći pustinju i doći do svjetla Uskrsa.
NaÅ¡e hodoÄašće je zapoÄelo na Pepelnicu kada nam je pepeo utrljan na Äelo.
Korizma je putovanje na kojem svaki korak kojeg uÄinimo odgovara koraku u EvanÄ‘eljima. Victor Turner, proslavljeni antropolog, reÄe da na hodoÄašću Äitav zemljopis poprima simboliÄki smisao.
Korizma je kao spori ples u kojem svaki korak odražava neki pokret negdje drugdje, svaki korak ima svoj korak blizanac u paralelnom svijetu, u svijetu Evanđelja.
Zemljopis poÄinje u pustinji.
U vreloj divljini ispunjenoj pijeskom Isus je pokuÅ¡avao spoznati, kako piÅ¡e Frederic Buechner, „što to znaÄi biti Isus.“
U tjednima koji slijede Luka će nam ispriÄati Å¡to je Isus kasnije Äinio. Hodao je od grada do grada, sjedio je za stolom sa carinikom, iscjelio je gubavca, bio je s uÄenicima kada su trgali klasje u subotu, nahranio je mnoÅ¡tvo.
ÄŒini se da je, korak po korak, otkrivao sve viÅ¡e o sebi, dok je vrijeme prolazilo, dok je hodao i Äekao i iscjeljivao.
Na kraju Korizme, u Nedjelju palmi, zajedno s Isusom ući ćemo u Jeruzalem, u grad gdje ga je mnoštvo pozdravilo, prostirući palmine grane pod njegove noge i gdje je bio pogubljen krajem tog istog tjedna.
Korizma je putovanje prema križu.
I prema grobu i beskrajnoj radosti onih koji pronaÄ‘oÅ¡e taj grob praznim. KonaÄno, u veÄeri pred Uskrs, upaliti ćemo visoku, bijelu Pashalnu svijeću u naÅ¡im zamraÄenim crkvama. Zastati ćemo i tri puta uzviknuti: „Svjetlo Kristovo!“
NaveÄer se vjernici okupljaju na Vazmeno bdijenje. Prvi dio je Služba svjetla. Svećenik pred ulaznim vratima crkve blagoslivlja vatru – znak života i radosti. Vatra bukti, raspiruje se i grije, ona okuplja ljude oko sebe. Na toj vatri se upali velika uskrsna svijeća – simbol Krista Uskrsloga. Potom se u procesiji unosi u zamraÄenu crkvu i na tri mjesta se zaustavlja i kliÄe: Svjetlo Kristovo! Od nje ministranti pale svoje svijeće i prenose plamen dalje, kao Å¡to se svjetlo vjere prenosilo s koljena na koljeno, od naroda do naroda. Potom se upale sva svjetla u crkvi i svi s upaljenim svijećama sluÅ¡aju veliÄanstveni Vazmeni hvalospjev uskrsnoj svijeći.
http://www.crkvajajce.org/arhiva.php?p=1&s=264
Korizma je putovanje od pepela do vatre.
Od Pepelnice do Uskrsa.
Mi kršćani smo ljudi rijeÄi i ljudi priÄe.
Bit iscjeljenja, bit onoga Å¡to mi mislimo pod uskrsnućem, jest uzeti kaos i traumu naÅ¡ih života i ponovno napisati svoju životnu priÄu.
Kada mi naiÄ‘emo na suosjećajnog sluÅ¡atelja, bilo to u naÅ¡em srcu ili izvan sebe, u nekom drugom, u terapiji, u analizi, sa svećenikom ili najboljim prijateljem, mi tada imamo Å¡ansu preraditi materijal od kojeg je sazdan naÅ¡ život ali ne u lažnu priÄu, nego u priÄu koja ima u sebi i smisao i cilj.
A taj cilj mora iskljuÄivo biti u Kristu.
Kada Äovjek razmiÅ¡lja nad Isusovim uskrsnućem onda mora misliti kako je iz smrti novi život napisan i otkriven i nama podaren.
Na putovanju kroz Korizmu, na putovanju od Pepelnice do Uskrsa, na putovanju od pepela do vatre, mi pronalazimo priÄe koje se odvijaju pred naÅ¡im oÄima. Cilj nam je da naÅ¡a duÅ¡a pronaÄ‘e svoju priÄu unutar svih tih priÄa.
Sotona pred Isusa stavlja tri napasti.
Ako si gladan pretvori kamenje u kruh. Ako se pokloniš predamnom sva će ovozemaljska kraljevstva biti tvoja. Ako si Sin Božji baci se s vrha Hrama i pouzdaj se u anđele da će te spasiti.
Sve ove kuÅ¡nje možda se nekome Äine arhaiÄnima za naÅ¡e moderno poimanje života i stvarnosti ali ako malo pomnije promiÅ¡ljamo nad njima onda shvaćamo koliko su svevremene. Sotonine napasti predstavljaju magiju, moć i slavu, a sve je to naÅ¡a svakodnevnica.
Sve su to fantazije, iluzije, koje isisavaju iz nas naÅ¡u vitalnost i koje nas prijeÄe otkriti tko smo mi uistinu. Mi u svojem životu imamo veliku zadaću – razlikovati Å¡to je iluzija, a Å¡to je stvarnost, Å¡to je smrt, a Å¡to je život, Å¡to je kamen, a Å¡to je kruh. Doći do svih tih spoznaja nije lako, zna biti mukotrpno i opasno ali je u svakom sluÄaju neizbježno.
To je borba za naš život.
U pustinji Isus se je borio za svoj život.
Ono što je bilo presudno za Isusa presudno je i za nas. Moramo se odreći iluzija, lažnih obećanja i zarazno pogubne inercije. Moramo doći pameti. Moramo doći živom kruhu.
I ako malo bolje promislimo Isus će ispuniti sve te kuÅ¡nje ali na potpuno drugaÄiji naÄin. Isus će pretvoriti kamen u kruh – nekoliko kruhova i pet riba nahraniti će pet tisuća. Isus će se „baciti s hrama“ i „anÄ‘eli će ga Äuvati“ kada bude dao svoj život na križu. Isus će doći do slave ali ponizivÅ¡i sebe i postavÅ¡i sluga.
Ako umjesto da Äekamo da se kamenje pretvori u kruh mi dijelimo s drugima hranu koju imamo, ako umjesto da Äekamo posao ili osobu iz snova mi ljubimo posao i ljude koje nam Bog Å¡alje na put, ako umjesto da Äekamo na spas mi polažemo svoj život za svoje prijatelje, onda mi napuÅ¡tamo svijet smrtonosnih iluzija i ulazimo u živu stvarnost.
Iluzija nije samo osobni problem nego je to kolektivna napast. Od nas se traži, kao građana, također, da razlikujemo iluziju od stvarnosti, kamenje od kruha.
Bog je posljednji milosrdni slušatelj, jer kome, nego Bogu, ja mogu prinijeti sav svoj kaos i sve svoje traume, sve svoje tuge, sve svoje jade i muke?
Korizma je baÅ¡ pravo vrijeme za to. Nije lako suoÄiti se sa svim svojim mraÄnim stranama, sa svim svojim pepelom.
Kažu da ako želiš prestati na druge oko sebe prebacivati svoje strahove i slabosti i umjesto toga ljude više voljeti, moraš povećati svoj kapacitet patnje.
Korizma je pravo vrijeme u kojem treba nanovo napisati svoju životnu priÄu i povećati svoj kapacitet prihvaćanja svega onoga Å¡to smo uvijek željeli otkloniti od sebe, a to je sve ono Å¡to nije tako lijepo, sve ono Å¡to nas Äini manje junacima, a viÅ¡e stvarnim osobama.
U Korizmi prihvaćanje pepela će povećati naÅ¡ kapacitet patnje, a to će ujedno znaÄiti i povećanje naÅ¡eg kapaciteta za radost.
A to je vatra.
Vatra Uskrsa.
Svjetlo Kristovo.
Ivica Ursić bpz.ba