Kultura
Ivica Ursić – Uvijek nedjeljom: OtiÅ¡ao je Isus svojim putem
ÄŒitanje iz EvanÄ‘elja po Luki, glava 4,14-21, koje smo imali prigodu Äuti proÅ¡le nedjelje, Äini jednu cjelinu s danaÅ¡njim Äitanjem 4,21-30. PriÄa o Isusovom boravku u Nazaretu podjeljena je u dva dijela i zato je važno povezati proÅ¡lonedjeljno Äitanje s ovonedjeljnim Äitanjem.
Isus je proÄitao dio teksta iz Knjige proroka Izaije i zaklopivÅ¡i knjigu je rekao: “Danas se ispunilo ovo Pismo Å¡to vam joÅ¡ odzvanja u uÅ¡ima.” (Luka 4, 21)
Neki među njima su zadivljeni njegovim govorom i sve što imaju reći jest:
“Nije li ovo sin Josipov?” (Luka, 4, 22).
Ova reÄenica se može tumaÄiti kao izraz zadivljenosti i poÅ¡tovanja („Ma, vidi ti kako je mali Josipov daleko dogura.“) ali isto tako u njoj može biti pakosti, podsmjehivanja, pa i ruganja. („Josipov mali? Bija je niko i niÅ¡ta. Ma daj!“)
Isus stvari dobro predviÄ‘a. Pretpostavlja da će ga pitati za Äuda koja je prije dolaska u Nazaret Äinio u Kafarnaumu i tražiti će od njega neka ponovi ta Äuda. Ali Isus nije zabavljaÄ.
Isus nema namjeru podilaziti publici, pa ni u svom rodnom gradu.
I Å¡to je joÅ¡ gore, Isus ljude razjaruje govoreći im istinu o stanju u njihovim duÅ¡ama koje ih Äini nedostojnima Božanskih dijela. I zato Bog, kao i u dane proroka Elizeja i Ilije, svoja Äuda Äini izvan Izraela.
Zar je onda za Äuditi se Å¡to ljudi ustaju, vjerojatno masovno, kako bi Isusa istjerali iz sinagoge i da bi ga bacili niz liticu brijega na kojem je izgraÄ‘en Nazaret?
Isus im je nekako uspio izmaknuti i tu se dogaÄ‘a Äudo na jedan poseban naÄin. GrÄki tekst kaže da je „proÅ¡ao izmeÄ‘u njih“, pa predmnijevamo da se je samim Äudom provukao kroz bijesnu masu žednu krvi.
Koliko je samo ironije u svemu ovome.
Ljudi od Isusa traže neko Äudo, neki znak, bilo Å¡to, neka im se dokaže, kao u Kafarnaumu. I dobivaju to Äudo, taj znak. Ne izravno, jer njihova otvrdla srca i cinizam, zatvaraju njihove oÄi i oni ne vide da se baÅ¡ pred njima zbiva Äudo koje služi Isusu da ode od njih.
Koliko su danas naÅ¡a srca tvrda i koliko nas je cinizam zarobio, pa nismo u stanju vidjeti toliko oÄita Äuda kojima nas Bog svakodnevno zasipa?
Zašto je Isus bio toliko ustrajan zakuhati stvari u Nazaretu?
Naravno mogao je sve odigrati elegantno i bez problema. Mogao je savršeno govoriti o istinitim stvarima, nije trebao ni lagati, ni govoriti uvijeno, nije trebao koristiti ni jezik politike i diplomacije, ali se je mogao dohvatiti nekih drugih tema, manje zahtjevnih i nije morao baš ići „do kraja“ i raspaliti ljude koji su se okupili u sinagogi.
Isus u svojem poslanju nije tražio problem, ali su problemi redovito pronalazili njega. MeÄ‘utim u danaÅ¡njem Äitanju Äini se kao da Isus baÅ¡ traži probleme. On je zasigurno znao Å¡to se to zbiva u njihovim srcima i zasigurno je bio svjestan njihovog cinizma i zato po onoj naÅ¡oj „ljutu travu na ljutu ranu“ Isus zna da je za njih jedino spasonosna teÅ¡ka rijeÄ, rijeÄ koja će ih pogoditi pravo „u glavu“ i razbuditi.
U svojoj kratkoj priÄi „Revelation“ („Otkrivenje“), autor Flannery O’Connor, opisuje Ruby Turpin koja sjedi u Äekaonici lijeÄniÄke ordinacije i procjenjuje svaku osobu oko sebe. Ruby sebe ocjenjuje superiornijom, za viÅ¡e od stupanj, dva, od svakog drugog, poglavito u odnosu prema siromaÅ¡noj, nurednoj, nesretnoj tinejÄ‘erici koja joj sjedi nasuprot i koja Äita knjigu. Ruby misli kako je žalosno Å¡to roditelji nisu ovu djevojku atraktivnije obukli i dotjerali. Tjera od sebe misli o tome kako bi to bilo da i ona ima dijete ovako mrka i prijetećeg pogleda.
A „ružno“ i „gadno“ dijete, Mary Grace, sluÅ¡a neko vrijeme kako Ruby naglas blebeće o nadmoći siromaÅ¡nih crnaca nad „bijelim smećem“. I onda, bez upozorenja, Mary Grace uperi svoj ÄeliÄni pogled u Ruby i svom snagom zavitla svoju knjigu prema Ruby. Knjiga pogodi Ruby u glavu i ona padne na pod. Nad nju se nadvije Mary Grace i prosikće joj u uho: „Vrati se u pakao odakle si i doÅ¡la, ti stara bradaviÄasta svinjo!“
Ovo je, kaže O’Connor, nasilan, Å¡okantan poÄetak iskupljenja Ruby Turpin, katalizator njezinog pokajanja i njene nebeske vizije.
Otkrivenje Äesto poÄinje kada nas “velika knjiga” udre u glavu.
A Biblija je velika, teÅ¡ka i “nasilna” knjiga.
To je dobro, jer smo mi jako nasilni ljudi. Pogledajmo koliko ratova bjesni diljem svijeta u ovom trenutku? Preko šezdeset. Koliko nas gine na ulicama gradova širom svijeta kao posljedica kriminala i terorizma? I takav nam se sustav vrijednosti nameće kao uzor i model.
Ali u danaÅ¡njem Äitanju, u Isusovom nastupu u Nazaretu, nasilje je drugaÄije. Ovdje nasilje ne uzrokuje druÅ¡tvo, druÅ¡tveni sustav, nego sam Isus. U svim EvanÄ‘eljima stoji da od trenutka od kada je Isus stao za propovjedaonicu – stvari su postale nezgodne, opasne, burne.
PriÄa mi poznanik koji je nazoÄio audijenciji kod Dalaj Lame. Kada Dalaj Lama govori, priÄa mi poznanik, svi u prostoriji postaju mirni i tihi, spokojni i miroljubivi. Ali tako nije s Isusom. Stvari su u Nazaretu tekle mirno sve dok Isus nije otvorio svoja usta i onda viÅ¡e niÅ¡ta nije bilo kao prije.
A to je bila tek prva njegova propovijed!
Mnogi će promisliti kako je Isus trebao koristiti puno uÄinkovitiju strategiju, s mirnom retorikom, bez zapaljivih govora, sve dok nije izgradio povjerenje, dok nije pridobio naklonost okupljenih, sve dok nije svoju poruku umotao u odgovarajući kontekst – baÅ¡ sve onako kako nas danas uÄe PR stratezi i spin doktori.
Ne! Umjesto svega toga Isus je na njih bacio knjigu. Pogodio ih je “pravo meÄ‘u oÄi†s Izaijom. Udareni ali ne i oboreni, jedva su se održali na nogama, regrupirali su se i pokuÅ¡ali su ga baciti niz liticu.
No on prođe između njih i ode.(30)
Ode Isus, ali kojim putem?
Kroz samo nekoliko tjedana, ova će priÄa zavrÅ¡iti, ne u Nazaretu nego na Golgoti. I Isus je pokazao kojim je nama putem ići.
Pokazao nam je Å¡to je to sloboda govora i Å¡to to znaÄi ne željeti se svidjeti ovome svijetu nego govoriti istinu pod svaku cijenu.
Soren Kierkegaard kaže da su se mnogi veliki umovi XX. stoljeća posvetili cilju kako ljudima uÄiniti život lakÅ¡im. IzmiÅ¡ljali su strojeve koji su od ljudi zahtjevali sve manje izravnog rada. On kaže da bi on svoj život posvetio cilju da ljudima uÄini život Å¡to težim. I postao bi propovjednik.
Danas smo mi svi propovjednici. Ne samo svećenici. Ne samo oni koji stoje za ambonom ili za govornicom. Ne samo oni koji imaju snažan glas. Ne. Svi smo mi pozvani navještati Kraljevstvo Božje i ako treba ljude gađati Svetim Pismom.
Pravo u glavu.
Jer svi mi radimo za živoga Boga, ne za nekoga idola, ne za neko lažno božanstvo, ne za nekoga mrtvoga boga.
I uostalom, zar vam je netko rekao da će biti lako?
Ali mene muÄi jedna dilema, a ona se svodi na ovo – koliko smo mi, bilo svećenici bilo mi laici, voljni predoÄiti vjernicima u crkvi, odnosno vama Äitateljima na internetu, sluÅ¡ateljima na radiju, svu dramatiÄnost istine, a koja u sebi ukljuÄuje tvrdu istinu o nama samima, koji smo pripadnici jednog naroda?
Naravno cilj nam je „prodrmati“ vas ali ne samo radi „drmanja“ ili da bi vas razljutili. Ali ako i kada nam se ukaže situacija u kojoj osjećamo nepodudarnost s publikom koja želi iz EvanÄ‘elja Äuti jedno, a EvanÄ‘elje govori neÅ¡to potpuno drugo, usudimo li se mi ukazati na tu nepodudarnost?
Jesmo li mi u stanju sukobiti se s idolima današnjega svijeta?
Usudimo li se reći teÅ¡ke stvari o naÅ¡oj nacionalnoj situaciji, o naÅ¡im politiÄarima, o kulturi u kojoj živimo, o medijima, o naÄinu kakvi smo vjernici i kakvi smo ljudi?
I kada vidimo da su ljudi nezadovoljni s naÅ¡im rijeÄima ustrajavamo li na dosljednom iznoÅ¡enju istine ili odigramo neke sigurne poteze koji ne će nikoga uznemiriti? Pametno – niz dlaku?
Koliko je danas „pametno“ govoriti kako je Bog „otišao“ iz Hrvatske, jer su naša srca tvrda i naša je duša prepuna svega osim ljubavi prema Bogu?
Možda smo i Bogu doÅ¡li na „vrh glave“ svojim kompromiserstvom, svojim ziheraÅ¡tvom, svojim oportunizmom, svojim dodvoravanjem moćnicima ovoga svijeta, svojim zatvaranjem oÄiju pred nepravdom i pred grijehom u kojima smo svi se umoÄili? Tko manje tko viÅ¡e.
Možda je Bog uistinu otiÅ¡ao, Äiniti Äuda negdje drugamo, i Äeka da ga zovnemo?
Možda je Bog uistinu „prošao između nas“ prije nego smo ga bacili niz neku liticu?
Ljudi u Nazaretu nazoÄili su jednom Äudu tog jednog davnog dana u povijesti dok je Bog hodao zemljom.
ÄŒudu kada je Isus nestao pred njihovim oÄima.
Bio je to jedan jako tužan spektakl.
Ali mi ne bismo smjeli iskljuÄiti mogućnost da se to i nama danas dogodi.
Da nam naÅ¡ Bog nestane pred vlastitim oÄima.
„No on prođe između njih i ode.“ (30)
Isus ode svojim putem (negdje drugdje) donoseći dobre vijesti siromasima i proglaÅ¡avajući osloboÄ‘enje sužnjima, vraćajući vid slijepima i puÅ¡tajući na slobodu potlaÄene.
Otišao je Isus svojim putem.
OtiÅ¡ao je putem na kojem je iscjeljivao bolesne, grlio odbaÄene i jeo s greÅ¡nicima.
Otišao je Isus svojim putem.
Otišao je Isus put Jeruzalema, do jedne nove gomile, do jednog novog brda.
Otišao je Isus svojim putem – putem križa.
Ne zaboravim da smo i mi u jednoj od tih gomila.
Ili u Nazaretskoj ili u Jeruzalemskoj.
Ili u ovoj našoj Hrvatskoj.
Ivica Ursić tropolje.info