Je li istina uvijek u sredini?
Svi mi smo Äuli onu standardnu reÄenicu:
„Istina je u sredini“, „Oboje ste krivi“ , itd.
Na prvu takve izjave nam zvuÄe pravedno i ispravno. Pola popola, kompromis, konsenzus. Sve su to zamjenski izrazi za taj duhovni stav, za mentalnu lijenost kojoj smo svjedoci svaki dan.
Pogledajmo malo pobliže je li istina uvijek u sredini i koje su posljedice takvog pristupa realnosti i društvu.
Recimo da vi kao roditelj dolazite doma, djeca se svaÄ‘aju i Äupaju za kosu. Jedno dijete je izazvalo sukob, djeca to znaju, ali vi ne znate. Niste bili prisutni i nemate vremena istraživat.
Najjednostavnije je da presjeÄete popola i djeci objavite da su oboje krivi i da se prestanu svaÄ‘ati.
Na prvi pogled poÅ¡teno i prihvatljivo. Vi postupate po naÄelu da je istina u sredini i ne želite preuzeti odgovornost za presudu, jer bi ta odgovornost znaÄila odluku koju morate opravdati, možda biste izgubili previÅ¡e energije itd.
Takve odluke su Äeste i one su odraz mentalne lijenosti, vi se ne želite upuÅ¡tati u pronalazak motiva i tijek akonflikta, lakÅ¡e je presjeći i odrezati. Vi ste osim toga neupitna instanca koja sebe postavlja u ulogu pravdnog suca i režete jer je to pravedno.
wink emoticon na ovu temu se polaznici mojih leadership seminara znaju gadno uzrujati. wink emoticon
Ako pogledamo u Sv. Pismo vidjet ćemo kako je to radio mudri kralj Salomon. On je uzeo maÄ i prijetio da će presjeći dojenÄe. Time je shvatio motive svaÄ‘alica i spoznao da je jedina pravedna odluka dojenÄe dati pravoj majci, a drugu kazniti. On je uÅ¡ao u povijest kao primjer paravednog rjeÅ¡avanja, neki ga krivo tumaÄe pa nam serviraju laž da je pravedno prepolovljavanje i onda govore o salomonskom rjeÅ¡enju. Upravo suprotno je uradio Salomon. On je ispitao motive i spoznao da istina nije u sredini, da nisu obje majke isto majke i da bi bilo nepravedno dijete presjeći po pola.
Da vidimo Å¡to mi radimo kad kažemo da je istina u sredini. Mi onom djetetu koje je krivo kažemo da i dalje može tako nastaviti, jer ono je zadovoljno s dobivenim, a onom djetetu koje je nedužno kažemo da se pogrjeÅ¡ka, sila i nepravda isplati, a poÅ¡tenje i težnja prema istini je neuÄinkovita.
Takvim ponaÅ¡anjem mi potiÄemo nepravdu i demotiviramo pravdu i moral. ZaÅ¡to to radimo? Zato Å¡to smo lijeni tražiti uzroke i analizirati stvar.
Iz fizike znamo da je istina nekada i jedno i drugo, da može biti Äak i u samoiskljuÄujućim pozicijama (kvantna fizika nam to pokazuje), a u druÅ¡tvu se ponaÅ¡amo kao da je istina ili u sredini ili smao na jednom kraju. Ako nije na jednom kraju onda mora biti u sredini.
Na prvu pošteno, kad pogledamo malo dublje dubinski nepošteno, katastrofalno i moralno jako upitno. Samo zato jer smo lijeni i ne želimo se izlagati kritici.
Takvih ljudi imamo na milijune oko nas. To su oni pametni koji su uvijekz akompromis i uvjereni su da je to jedino poÅ¡teno rjeÅ¡enje. ono je njihov prvi prijedlog. Takvi ljudi nisu Äesto ni detaljno studirali modele ljudskih sukoba i naÄine rjeÅ¡avanja istih, oni režu prije nego su ispitali motiv i spoznali Äinjenice. Duhovna i mentalna lijenost, iako nam zvuÄe jako moralno i poÅ¡teno.
Prenesimo to na politiku i ove pregovore.
Most uporno tumaÄi naciji da su i SDP i HDZ isto smeće, podjednako krivi, a da su oni mostovci pravednici koji će sada u ime naroda prerezati po sredini i uÄiniti pravdi uslugu.
Odakle dolazi taj stav i koje su njegove moguće posljedice?
Taj stav je kombinacija nekoliko elemenata:
Prvo: duhovne lijenosti i nespremnsoti na konflikt, što zbog svoje nesigurnosti, što zbog neiskustva, što zbog nepodnošenja stres.
Drugo; uvjerenost da sma ja poÅ¡ten, a drugi nepoÅ¡teni i da ja imam pravo presuditi u ime naroda, Äak i onda kad sam nejaÄi u odnosu na druge. Mesijanski sindrom koji mi ne dopuÅ¡ta da svoju preuzetu ulogu dovedem u pitanje i postavim ju na uÄinkovitu razinu.
Treće: ovaj stav potjeÄe iz tipiÄno vjerskog pristupa problemima i osjećaja da svakim svojim Äinom moramo dijeliti pravdu, zastupati moral i istinu. Taj vjerski stav je prisutan kod vjernika neke formalne religije, ali i kod pristaÅ¡a faÅ¡istiÄkih i komunistiÄkih religija. sudac je uvjeren da je pozvan Å¡iriti moral i pravdu.
Četvrto: ovakav stav proizlazi iz opće društvene klime po kojoj je nepotrebno istraživati uyroke i polazišta nepravde. Nema potrebe za ideologijom jer nas ona vodi daleko, a mi imamo drugih problema.
Vizualizirajte si majku, umornu i ljutu, a djeca se svađaju oko glupe jabuke.wink emoticon
DruÅ¡tveni pritisak, osobne predispozicije i ÄinjeniÄno konfliktna situacija dovode druÅ¡tvo u poziciju da postupa suprotno vlastitim interesima (obitelj).
Konflikt se proglaÅ¡ava neÄim loÅ¡im, iako sve odluke dolaze iz konflikta, o tom drugom prigodom, sudac zauzima poziciju moralnog mesije i mentalnog lijenÄine te presuÄ‘uje.
Pri tomu se ponaÅ¡a kao neupitni moralni roditelj, on nudi djeci naÄelo:
„E sad ne ćeÅ¡ ni ti ni on. Prestanite se svaÄ‘ati inaÄe ću vas kazniti. Ovo je rjeÅ¡enje, ili uzmi ili ostavi“.
Djeca se ponaÅ¡aju razliÄito. Jedno je sretno jer je skužilo da nema kazne i istraživanja, a drugo se osjeća uvrijeÄ‘eno jer je oÄekivalo kakvo takvo ispitivanje uzroka i Äinjenica.
Posljedice za druÅ¡tvo su katastrofalne i nevidljive oku mnogih promatraÄa. Ovakav stil i rjeÅ¡avanje problema na ovaj naÄin druÅ¡tvo Äini joÅ¡ nepravednijim i joÅ¡ opasnijim za one koji pokuÅ¡avaju raditi moralno i u interesu izbjegavanja konflikta.
Kad bismo se upustili u posao rješavanja uyroka, napravili malo dublju analizu, onda ne bismo rezali po pola i pozivali se na navodni vlastiti moral, nego bismo problem riješili kao Salomon i time ušli u povijest.
Ovako potajemo samo jedan od milijuna prepotentnih moralista koji svojim postupcima amoral i nepotÅ¡enje proglaÅ¡avaju isplativim naÄinima ponaÅ¡anja.
Za društvo katastrofalan razvoj.
Zato se dobro zamislite kad vam netko kaže da ne želi svađe i da mu je dosta prepirki. takva osoba nema moralnih podloga za svoj autoritet koji si preuzima. Ona jednostavno prelijena da bi se ozbiljno pozabavila konfliktom.
Tko izbjegava konflikte taj izbjegava život, a od takvih nemamo Å¡to nauÄiti za život!
Onaj tko konflikte rjeÅ¡ava obmanom da je istina u sredini, taj Äini zloÄin protiv vlastite obitelji ili naroda.
Vinko Vukadin