Sinovi povijesti
Uvijek nedjeljom: Druga Å¡ansa
Nije prorok bez Äasti doli u svom zaviÄaju.
Čitanje svetog Evanđelja po Marku
U ono vrijeme: Isus doÄ‘e u svoj zaviÄaj. A doprate ga uÄenici. I kada doÄ‘e subota, poÄe uÄiti u sinagogi. I mnogi Å¡to su ga sluÅ¡ali preneraženi govorahu: »Odakle to ovome? Kakva li mu je mudrost dana? I kakva se to silna djela dogaÄ‘aju po njegovim rukama? Nije li ovo drvodjelja, sin Marijin, i brat Jakovljev, i Josipov, i Judin, i Å imunov? I nisu li mu sestre ovdje meÄ‘u nama?« I sablažnjavahu se o njega.
A Isus im govoraÅ¡e: »Nije prorok bez Äasti doli u svom zaviÄaju i meÄ‘u rodbinom i u svom domu.« I ne mogaÅ¡e ondje uÄiniti ni jedno Äudo, osim Å¡to ozdravi nekoliko nemoćnika stavivÅ¡i ruke na njih. I Äudio se njihovoj nevjeri.
RijeÄ Gospodnja.
(Mk 6,1-6)
DRUGA Å ANSA
„Naš Bog je Bog, druge šanse“
(autor nepoznat)
Thomas Wolfe je napisao roman „Ne možeÅ¡ opet ići kući“ u kojem govori o Äovjeku po imenu George Webber, koji je uspjeÅ¡an pisac i koji je napisao bestseller o svojem gradu. I vraćajući se kući, George Webber oÄekuje da će mu njegov grad prirediti dobrodoÅ¡licu primjerenu heroju. Ali umjesto dobrodoÅ¡lice on biva protjeran iz svog grada. ProtjeraÅ¡e ga njegovi prijatelji i rodbina. Osjetili su se izdanima po onome Å¡to je o njima napisao u svojoj knjizi, i on potresen njihovom reakcijom napuÅ¡ta svoj grad. George Webber otkriva da oni koje poznajeÅ¡ najbolje da te baÅ¡ ti isti poÅ¡tivaju najmanje.
Ne znamo je li se George ponovno vratio u svoj grad i je li pružio svojim sugraÄ‘anima „drugu Å¡ansu“, ali znamo da je Isus to uÄinio.
U ovonedjeljnom Äitanju nalazimo Isusa koji se vraća u Nazaret. Opet se vraća kući. U trenutku svog povratka u Nazaret Isus je, slobodno to možemo kazati, „celebrity“.
Hodao je unaokolo propovijedajući, iscjeljivao je bolesne, istjerivao je demone, dizao je ljude iz mrtvih i kontrolirao je prirodne pojave. Isus je, za vrijeme svojeg izbivanja iz Nazareta, dokazao da u svezi njega postoji neÅ¡to jako posebno. Da je jednostavno – drugaÄiji.
Znamo da kada je Isus proÅ¡li put bio u Nazaretu, stvari se tada nisu ni najmanje odvijale u njegovu korist. TakoÄ‘er je otiÅ¡ao u sinagogu i propovijedao je temeljem Äitanja iz knjige proroka Izaije.
„Duh svemogućega Gospodina poÄiva na meni. Jer me pomazao Gospodin, poslao me da donesem poniznima veselu vijest. On me poslao da iscijelim slomljena srca, da navijestim zarobljenima slobodu, vezanima otkupljenje.“
Isus je tada sebe proglasio židovskim Mesijom. I tada su ljudi u Nazaretu odbacili njegovu poruku i pokušali su ga ubiti.
„Čuvši to, svi se u sinagogi napune gnjevom, ustanu, izbace ga iz grada i odvedu na rub brijega na kojem je sagrađen njihov grad da ga strmoglave. No on prođe između njih i ode.“ (Luka 4, 28-30)
I Isus napuÅ¡ta svoj grad Nazaret te propovijeda u drugim mjestima u Galileji. Sada, godinu dana kasnije, on se vraća na to isto mjesto, vraća se u Nazaret gdje je bio tako okrutno odbaÄen. Isus želi pružiti svojoj obitelji, svojim prijateljima i svojim sumjeÅ¡tanima „drugu Å¡ansu“ kako bi ga ovaj put primili, kako njega tako i njegovu poruku.
Zašto su ga odbacili baš oni koji su ga najbolje poznavali?
Isus je i ovom prigodom otiÅ¡ao u sinagogu. Opet su mu se divili, baÅ¡ kao i prije godinu dana. I onda su ga opet odbacili. Za razliku od prvog puta kada su ga htjeli likvidirati ovaj put su primjenili drugu taktiku. Izrugivali su se s njim. Za pretpostaviti je da se nisu usudili napasti ga otvoreno, jer je Isus sada bio poznat i popularan, ali iz njih je opet provalio bijes. Ovaj put kroz rijeÄi. Kroz porugu.
I dan danas Božja poruka djeluje na ljude na isti naÄin. I danas je svijet „preneražen“, baÅ¡ kao i ljudi u Nazaretu, kada Äuju RijeÄ Božju. Danas i neki svećenici izbjegavaju „škakljive“, danas se to kaže „netolerantne“, djelove Svetog pisma. Na primjer:
„Svi su ljudi griješnici.“
„Svi griješnici idu u pakao.“
„Samo je jedan naÄin kako se spasiti.“
„Sve druge religije su lažne i vode u pakao.“
„Jedini naÄin kako se spasiti, jest vjerovati Isusu Kristu.“
Kada danas ljudi Äuju ove tvrdnje iz EvanÄ‘elja oni reagiraju bjesno. Odbacuju poruku i napadaju glasnika. BaÅ¡ kao Å¡to je to bilo s Isusom u Nazaretu. Ljudi u Nazaretu su poruku odbacili, jer su bili uvjereni da o Isusu znaju sve Å¡to bi o njemu trebalo znati. On je za njih bio samo joÅ¡ jedan od tolikih oko njih. Zvali su ga „drvodjelja“. Gledali su ga i mislili: „Vidi ti njega! Nisi ti niÅ¡ta bolji od nas. ZaÅ¡to bi te onda sluÅ¡ali?“
Zato što nisu mogli odgovoriti na pitanja („Odakle to ovome? Kakva li mu je mudrost dana? I kakva se to silna djela događaju po njegovim rukama?“) oni su ga odbili slušati. Oni nisu ništa vidjeli dalje „drvodjelje“, a drvodjelja nije za njih bio nikakav vjerski autoritet.
Ti su ljudi Äinili tipiÄno ono Å¡to svi ljudi Äine kada nekoga ne razumiju. PoÄeli su ga izrugivati. Poruga, izrugivanje zadnje je pribježiÅ¡te sitnih duÅ¡a. Zvali su ga „sin Marijin“, a to se nikada nije Äinilo. Uvijek se je muÅ¡karca zvalo „sinom njegovog oca“, pa Äak ako bi mu otac bio i mrtav. Tako nekoga zvati znaÄilo je aludirati da je majka moralno posrnula. Nisu ga razumjeli i zato su reagirali s prezirom i izrugivanjem. Nisu mogli prihvatiti ono Å¡to nisu mogli objasniti.
I danas ljudi postupaju na isti naÄin. Sve ono Å¡to ne mogu objasniti oni jednostavno odbacuju. A kada je Isus u pitanju puno je toga Å¡to ljudima nije po volji i Å¡to niti mogu niti žele prihvatiti.
Danas ljudi nemaju problema s Betlehemom i sa štalicom. S lakoćom prihvaćaju maleno, bespomoćno dijete koje leži na slamici. Ali kada kažete da je to malo dijete porodila djevica Marija i da je to dijete utjelovljeni Bog, onda oni to nikako ne mogu prihvatiti.
Danas ljudi nemaju problema s Isusom koji ide od mjesta do mjesta propovijedajući svoju poruku ljubavi, mira i prihvaćanja. Ljudi vole Isusa kao putujućeg uÄitelja, mudraca, filozofa. Ali kada im kažete da je Isus Krist jedini Spasitelj i da odbacujući njega zavrÅ¡avamo u paklu, onda oni to nikako ne mogu prihvatiti.
Danas ljudi nemaju problema s mrtvim Isusom koji visi razapet na križu. Ali kada im kažete da je uskrsnuo i da je i danas živ kako bi spasio sve one koji će ga prihvatiti po vjeri, onda oni to nikako ne mogu prihvatiti.
Ako se naÅ¡ koncept Isusa zaustavlja s djetetom u Å¡talici, ili s putujućim uÄiteljem, ili s mrtvim Äovjekom na križu, onda smo mi promaÅ¡ili bit i smisao svojeg života.
Mi moramo doći do toÄke u kojoj ćemo shvatiti i prihvatiti da je Isus Sin Božji, koji je umro za naÅ¡e grijehe i da je uskrsnuo od mrtvih. Mi moramo doći do toÄke u kojoj ćemo se okrenuti od svojih grijeha i vjerovati da je Isus jedini koji spaÅ¡ava naÅ¡u duÅ¡u, jer inaÄe za nas nade ne bi bilo.
Ako mi sve to propustimo uÄiniti, ako odbacimo Isusa i njegovu poruku, Isus će uÄiniti isto Å¡to je uÄinio i u Nazaretu. Otići će drugdje i Äudit će se naÅ¡oj nevjeri.
Zato otvorimo svoje srce i svoj um. Isus nam govori da „ništa ne će biti nemoguće s Bogom“. Ni u našim životima, ni u našim obiteljima, ni u našoj domovini, ni u našoj Crkvi, na u našem svijetu, bez obzira koje nam se prepreke našle na putu.
Ljudi u Nazaretu su odbacili Spasitelja.
Okrenuli su leÄ‘a onome koji je pobijedio smrt i koji je jedini u stanju dati nam život vjeÄni. Oni su mislili da poznaju Isusa, ali su vidjeli „drvodjelju“ umjesto utjelovljenog Boga.
Oni su izabrali nevjerovati.
Izabrali su nevjeru umjesto vjere.
Zato vjerujmo i ne ponovimo njihovu grešku.
Pitanje je hoćemo li imati drugu šansu za ispraviti je?
„Što je nevjera nego oÄaj
kojeg nameću vladajući silnici,
koji tvrde da se ništa ne može promijeniti.“
(Ched Myers)
Ivica Ursić