Magazin
Adio pameti
„Mudar Äovjek uÄi na tuÄ‘im pogreÅ¡kama,
obiÄan Äovjek uÄi na vlastitim,
budala ne uÄi ni na Äijim.“
Na sjednici vlade ukaže se premijeru anÄ‘eo i reÄe mu da će ga, za uzvrat Å¡to je bio nesebiÄan i poÅ¡ten politiÄar, Bog nagraditi. Za nagradu je trebao izabrati izmeÄ‘u beskrajnog bogatstva, mudrosti ili ljepote. Bez imalo oklijevanja premijer izabere beskrajnu mudrost. „Izabrano!“ reÄe anÄ‘eo i nestane meÄ‘u oblacima. I sve se ministarske glave okrenuÅ¡e prema premijeru. Nakon poduže Å¡utnje jedan od ministara prozbori: „Reci neÅ¡to.“ Premijer ih pogleda i reÄe: „Trebao sam uzeti novac.“
U ovoj fantaziji postoji nesebiÄan i poÅ¡ten politiÄar i postoji teza da će netko izabrati mudrost umjesto novca. Zato se ovo i zove fantazija. Naravno, na kraju premijer „dolazi pameti“, sve sjeda na svoje mjesto i mi smo opet u realnosti svakodnevnice. ÄŒovjek bira materijalno umjesto duhovnog. Postupa po mudrosti svijeta.
Koliko smo samo puta Äuli: „To ti je mudar Äovjek. Pametan je on. Zna.“ A s druge strane koliko smo samo puta Äuli, a i sami uzviknuli: „Pa ÄovjeÄe, jesi li ti normalan? Jesi li ti lud? Å ta ti je?“
Mudar? Lud?
Ne treba nama ni psiholog ni psihijatar već ćemo se mi sami svrstati u jednu od ove dvije skupine ili će nas ovaj svijet pospremiti bilo meÄ‘u lude, bilo meÄ‘u mudre. ÄŒesto neka naÅ¡a postupanja iznenade i nas same, pa se post festum znamo lupiti Å¡akom o Äelo i s nevjericom promatrati posljedice svojih gluposti.
Dolaskom viÅ¡estranaÄja i demokracije logiÄno je zapitati se: „Jesu li izbori test naÅ¡e mudrosti, odnosno naÅ¡e ludosti? Å to izbori pokazuju? NaÅ¡u ludost ili možda naÅ¡u mudrost?“
E sada je veliko pitanje o kojoj to mi mudrosti i o kojoj to mi ludosti uopće zborimo? Je li to uistinu lako razlikovati?
Ako „proguglate“ pojam „mudrost“ Wikipedija tvrdi:
v     Mudrost je pojam koji oznaÄava duboko znanje, uvid, dobro rasuÄ‘ivanje. Ljudi koji teže mudrosti nazivaju se filozofima (gr: filia – ljubav, sofia – mudrost).
v     Onaj tko se okreće mudrosti nalazi vremena za duhovno usavrÅ¡avanje, ne dopuÅ¡tajući da ga “progutaju” zahtjevi praktiÄnog života.
v     Tradicionalna predstava mudraca po pravilu podrazumijeva stare ljude.
MoraÅ¡, dakle, imati duboko znanje, uvid (valjda u Äinjenice?) i moraÅ¡ dobro rasuÄ‘ivati, ne smijeÅ¡ dopustiti da te pojede svakodnevni ritam života i trebao bi biti star. Valjda Å¡to stariji to pametniji. Odnosno mudriji.
Ali kako sve to pomiriti? Kako doći do znanja, kada je znanje moć, a moć je uvijek u rukama onih koji je nikome ne žele dati? Kako doći do uvida u potrebne Äinjenice, kad su svi transkripti već poodavno razdijeljeni? Kako kao starac možeÅ¡ viÅ¡e iÅ¡ta? Zar ne kaže baÅ¡ narodna mudrost: „Sidina u glavu, pamet u stranu.“? (Dobro, da se kosa i „piturati“)
Bog ima svoju mudrost i svijet ima svoju mudrost. Božja je mudrost jedina koju Äovjek treba tražiti. Jedina. Ali pitam se tko to danas traži Božju mudrost? Rijetki, da ne kažem nitko. Svi smo navalili na ovu svjetsku i baÅ¡ kao Å¡to su nekada alkemiÄari žarko iskali „kamen mudrosti“ (lapis philosophorum) tako i mi danas nastojimo ostvariti „veliki cilj“, a to je prelazak iz stanja „obiÄnog Äovjeka“ u stanje „Äovjeka boga“. Zato nam i nije neÅ¡to napeta Božja mudrost kad već imamo svoju ljudsku.
Kada Äovjek prvi put proÄita ili Äuje ovonedjeljno Äitanje o deset djevica, od kojih pet bijaÅ¡e ludih, a pet mudrih, zaboli ga glava. Promovira li ovaj tekst u biti sebiÄnost, jer mudre djevice glatko odbijaju posuditi svoje ulje ludim djevicama (Lude tada rekoÅ¡e mudrima: ‘Dajte nam od svoga ulja, gase nam se svjetiljke!’ Mudre im odgovore: ‘NipoÅ¡to! Ne bi doteklo nama i vama. PoÄ‘ite radije k prodavaÄima i kupite!’)?
I Å¡to je to s vratima koja se zatvaraju samo zato Å¡to je Äovjek malo okasnio? A i to ulje, zaÅ¡to je najedanput toliko bitno? Jer ako nemaÅ¡ velike koliÄine ulja u priÄuvi … vodi brigu o ulju, to je važno … glavno da ti imaÅ¡ dovoljno ulja, a za druge ne vodi brigu … ‘ko im je kriv Å¡to su ostali bez ulja … nisu oni tvoj problem … ulje … ulje i opet ulje.
Zbunjuje sve to, zar ne?!
Ispada da ova parabola stavlja na kuÅ¡nju sve ono Å¡to smo do sada Äitali i sluÅ¡ali. Ako je briga o sebi samome glavna poruka EvanÄ‘elja onda se Äudo s kruhom i ribicama ne bi nikada dogodilo. Ne bi Isusu tada palo na pamet ni mrdnuti kada je vidio sav onaj silni narod kako je gladan. (A Å¡ta nisu ponijeli koji sendviÄ?)
Je li ovo promocija materijalizma?
Zagovara li se ovdje samo ono – imati?
Je li ovo sugestija kako mudro „proživjeti“ i „preživjeti“?
Pogledajmo možemo li se i mi sami prepoznati u ovoj paraboli.
Ima nas koji vole uvijek biti pripravni. Makar iÅ¡li negdje na jedan ili dva dana, nose se stvari za tjedan dana. Makar iÅ¡li u pustinju nose se skije, jer nikad se ne zna, s ovim klimatskim promjenama, kad će snijeg pasti, zar ne? Mnogi se u životu vole pripremiti za sve eventualnosti. Police osiguranja za obitelj, za kuću, za auto, za kućne ljubimce. Kontrolni pregledi svakih Å¡est mjeseci. Mjesto u staraÄkom domu. Grobnica na groblju.
Sve to ovaj naš svijet naziva – mudrim.
Mi smo dio kulture koja planiranje drži neÄim svetim i drži mudrim svakog onog koji je pripravan za svaku eventualnost i za sve nepoznato Å¡to bi trebalo eventualno naići na životnom putu. Zato smo i ljuti kad stvari krenu mimo naÅ¡ih planova. Tada sami sebi sliÄimo na nezrele, neodgovorne, pa Äak i lude osobe, koje ne znaju Å¡to im je Äiniti u životu. (E da sam bio pametniji, mudriji, lukaviji, bolje pripremljen … e da sam?)
Sve to ovaj naš svijet naziva – ludim.
Ova nam je parabola zato jako bliska. Svakodnevna. Životna.
Mi baÅ¡ i ne simpatiziramo onih pet mudrih djevica koje su se pojavile sa svojim priÄuvnim uljem („ma Å¡ta se prave pametne“) ali istina je da smo se možda u njima prepoznali i da bi baÅ¡ takvima dali svoje glasove na izborima („neka nas vode mudri i pripremljeni, ako znaju sebi znati će i nama“).
I koja je onda ovdje poruka?
Ako je to poruka o pripremljenosti onda nam je takvu poruku mogao prenijeti svaki skaut koji je savladao neko vještarstvo ili svaki agent osiguranja. Je li uistinu to poruka?
Budi pripravan, vodi raÄuna da ti „ne pofali ulja“ i zapamti samo budale daju drugima. Pomalo depresivno, zar ne?
Na jednom duhovnom seminaru su tumaÄili polaznicima Å¡to to znaÄi biti kršćanin. Donijeli su uljnu svjetiljku, upalili je i simboliÄki su pokazali da je kršćanin „svjetlo svijeta“. Kako je u svjetiljci bilo jako malo ulja ona je gorjela samo nekoliko trenutaka. Upitali su polaznike: Å¡to se dogaÄ‘a kada ulja nestane? Svjetiljka se ugasi i ti viÅ¡e nemaÅ¡ Å¡to dati od sebe, a kršćanin bez ulja nikome ne može biti svjetlo, ma kako to on žarko želio.
Dakle što kršćanina napunja duhovno kada presuši? Gdje pronaći Boga kako bi se tvoja svjetiljka opet napunila i svijetlila? Jer presušio si. Dogorio si. A kada si bez ulja nikome ne možeš biti svjetlo.
Ima stvari koje Äovjek može obaviti iskljuÄivo sam. Postoje neke priÄuve koje jedino sami možemo stvoriti. Ne možeÅ¡ posuditi neÄiji mir u duÅ¡i ili neÄiju ljubav prema Bogu. Ne funkcionira to. Ni sluÄajno. Sam to moraÅ¡ ostvariti.
MoraÅ¡ biti mudar i nauÄiti Å¡to te ispunja duhovno i onda budi siguran da to i poneseÅ¡ sa sobom, i to u svakom trenutku svoga života da imaÅ¡ sa sobom, jer će ti to zasigurno jako Äesto i trebati.
I joÅ¡ neÅ¡to – ponestati će ti tog duhovnog goriva. Vrijeme će ti pobjeći. Biti će kasno. OÄi će se sklapati. Jer savlada nas san. Svi mi pozaspemo. I odgaÄ‘amo neke stvari.
A onda Äujemo viku: „ Evo ga! Dolazi!“
Vrijeme je!
A ti nisi ponio priÄuvno ulje.
A već je kasno. I ne vidi se. I vrata se zatvaraju.
To je možda ono i najteže u ovoj paraboli.
Doći će vrijeme kada ćemo morati osloniti se na ulje koje smo ponijeli, koje imamo sa sobom, tu, baÅ¡ tu, pri sebi. To će biti ulje koje smo mukotrpno prikupljali i Äuvali. Ne ulje naÅ¡ih dobrih namjera i naÅ¡ih dobro pripremljenih dugoroÄnih planova nego ulje koje nas duhovno pokreću baÅ¡ u ovom trenutku. Doći će od tamo gdje vidimo Boga, danas.
A gdje je to?
Pa, Isus nam sam govori gdje je. „Jer ogladnjeh i dadoste mi jesti; ožednjeh i napojiste me; stranac bijah i primiste me; gol i zaogrnuste me; oboljeh i pohodiste me; u tamnici bijah i dođoste k meni.“
(Matej 25, 35-36)
Eto gdje je ulje.
Eto gdje se trebaju naše svjetiljke napuniti.
Eto gdje Äovjek ispunjen Božjom mudrosti pronalazi naÄin kako dalje.
Tu mi skupljamo plodove duha: ljubav, radost, mir, strpljenje, ljubaznost, velikoduÅ¡nost, vjernost, nježnost, samo-kontrolu. Sve one stvari koje ne možemo ponijeti iz knjižnice ili koje ne možemo posuditi kod svog najbližeg susjeda. Sve one stvari koje su baÅ¡ tu za nas da ih pokupimo, a mi nikada nismo bili pripravni to uÄiniti.
Već su poÄele lagane pripreme za naredne predsjedniÄke i redovite parlamentarne izbore. Ne ćemo se okrenuti i već ćemo svi razglabati i razmatrati koga i zaÅ¡to zaokružiti. Izbori će doći i proći. Vjerojatno će za njima uslijediti neki drugi. Treba nam mudrosti kako ne bi napravili gluposti. Treba nam mudrosti kako bi predvidjeli posljedice svojih gluposti. Ali ako nismo u stanju biti mudri u neÄemu Å¡to se ponavlja kako ćemo biti mudri u neÄemu Å¡to nema popravni ispit?
Zato se napunimo Božjom mudrosti, kako za naredne izbore tako i za svakodnevni svoj život, a poglavito kako bi mirni i radosni doÄekali Drugi Advent.
Tako Äine mudri.
A ludi?
„Ako li kome od vas nedostaje mudrosti,
neka ište u Boga koji daje svima obilato,
bez prigovora, i dati će mu se.“
(Jakovljeva poslanica 1,5)
Ivica Ursić