Europske su državne vlasti, pod vodstvom predsjednika Europskog povjerenstva Jean-Claudea Junckera, složno osudile na smrt Republiku Kataloniju. Kako to? Jednostavno. Prepustile su je nekoliko tjedana prije njezina rođenja milosti i nemilosti vlade Kraljevine Španjolske.
Kada je izbio sukob dvaju prava – prava Kraljevine Španjolske na obranu državne cjelovitosti i prava katalonskog naroda na samoodređenje – sve su europske državne i naddržavne vlasti blagoslovile državno, a proklele narodno pravo. Od njih se u tom pitanju nije mnogo razlikovao ni papa Franjo, državni poglavar Svete Stolice. On je ipak – za razliku od drskosti predsjednika Europskog povjerenstva Jean-Claudea Junckera i predsjednika Europskog parlamenta Antonija Tajanija – ponizno izrazio svoju zabrinutost zbog „tendencije k cjepkanju“ i istaknuo potrebu ponovnog  „sveobuhvatnog promišljanja Europe“.
Takvo držanje Europske unije malo je koga iznenadilo. Ponajmanje su bili iznenađeni Hrvati. Oni su ne tako davno na svojoj koži krvavo iskusili samoobranu međunarodnoga poretka kada su god. 1991. proglasili Republiku Hrvatsku.
Dok me srce boli zbog toga pravosudnog umorstva, odnekud me iz književnoga sjećanja salijeće Chamissoova „Čudnovata pripovijest Petra Schlemihla“ (Peter Schlemihls wundersame Geschichte). – O, pa to je – pomislit će upućen Äitatelj – joÅ¡ Äudnovatije od te Äudnovate pripovijesti! Književnik i botaniÄar Adelbert von Chamisso bio je odvjetak francuskoga visokog plemstva. Obitelj mu se, bježeći pred Revolucijom, u njegovu djetinjstvu skrasila u pruskoj prijestolnici Berlinu. Tamo je bio pažem kraljice Luise Pruske, pohaÄ‘ao francusku gimnaziju, zaÄeo vojnu karijeru, dogurao do poruÄnika. Svoju pripovijest napisao je prije viÅ¡e od dvaju stoljeća, toÄnije u ljeto godine 1813., u jeku protunapoleonskoga osloboditeljskog rata. U tom ratu nije sudjelovao. Kakve sveze može imati ta pripovijest sa zbivanjima u danaÅ¡njoj ujedinjenoj Europi?!
ÄŒitatelj je u pravu. Moja je mora vrlo neobiÄna. Ali u njoj nema Äuda, pa nije ni Äudnovata ni Äudovita, a kamoli Äudesna. Ona je, na žalost, posve prozaiÄna napasnica. A moda doista nema nikakve sveze s danaÅ¡njim zbivanjima, ali mora je – mora.
No, vratimo se pripovijesti. Pisac je svomu junaku nadjenuo simboliÄki snažno nabijeno ime. Petar je, tvrde znalci, grÄko-latinska – stijena, postojanost, a Schlemihl se semitski grana: na jidiÅ¡u je on – Å¡eprtlja, petljanac, a na hebrejskomu – Božji prijatelj, Bogoljub. Na vrtnoj zabavi bogata trgovca tomu se Schlemihlu pridruži vrlo uljudan „sivi gospodin“, koji ga  zamoli da mu proda svoju sjenu. SvaÅ¡ta, pomisli Schlemihl, i odbije trgovinu. Ali kada mu nasrtljivi kupac za sjenu ponudi kesu u kojoj nikada ne nestaje zlatnika, siromah pristane. Uvjeren da je sklopio dobar posao, ode preko planine. Tamo mu iz Äudesne kese procvatu bogatstvo i druÅ¡tveni ugled, ali s njima i golema nevolja: ne smije na sunce. – ÄŒovjek bez sjene!? – Äude se ljudi. – To – vele – nije bez NeÄastivoga! – I bježe od njega. Tako izopćen, Schlemihl doÄeka ponovni susret sa „sivim gospodinom“ i zamoli ga da mu vrati sjenu. Ali poslovni partner za uzvrat zatraži njegovu – duÅ¡u! Schlemihl u tom Äasu spozna da je „sivi gospodin“ Vrag! Preneražen tom spoznajom, baci kesu u provaliju i tako prekine svaku svezu s Vragom. Na posljetku za malo novca Å¡to mu je ostalo iz Äudesne kese kupi stare cipele, koje mu se prometnu u Äizme od sedam milja. Od tada Schlemihl skromno poživi bez sjene –  kao prirodoslovac – do kraja života.
TumaÄi su razliÄito tumaÄili tu pripovijest. Ali svi se slažu da je posrijedi umjetniÄka bajka. Neki su zbog stanovitih podudarnosti zbilje i maÅ¡te u njoj vidjeli piÅ¡Äev alegorijski životopis. Sjenu su u skladu s time tumaÄili kao aluziju na izgubljenu domovinu Francusku. Drugi su, navlastito židovski cionisti, zbog prezimena Schlemihl sjenu doživljivali kao bol zbog izgubljenog starozavjetnog židovskog kraljevstva.
Å to moja neznatnost o tomu misli? NiÅ¡ta. Samo postavljam sebi i Äitatelju nezgodna pitanja. Å to su, primjera radi, u ljeto 2013., o 200-toj obljetnici roÄ‘enja Petra Schlemihla, prodali naÅ¡i ljudi bez sjene kada su Republiku Hrvatsku ugurali u Europsku uniju? Å to kane prodati ovi Å¡to sada reže oko Agrokora? Ovi Å¡to ponosno najavljuju da će zaklati hrvatsku kunu? Kakvi su to ljudi? Volio bih vjerovati da su, makar bili Å¡eprtlje i petljanci, barem postojani Bogoljubi. Ali  za tu vjeru nema oslonca u zbilji. Upravo suprotno. Kada gledam kako u Bruselju Jean-Claude Juncker za stražnjicu Å¡tipa Andreja Plenkovića i s dlana prema njemu otpuhuje poljupce, sve mi se viÅ¡e Äini da će ti ljudi za bakÅ¡iÅ¡ prodati ne samo naÅ¡u sjenu, nego i duÅ¡u.
Benjamin Tolić