Opstanak katoliÄanstva i ravnopravnost hrvatskog naroda u u Bosni i Hercegovini naÅ¡li su se proÅ¡le subote na dnevnom redu u Vatikanu prilikom susreta hrvatskog premijera Andreja Plenkovića s papom Franjom i audijencije kod Svetog Oca kojoj je nazoÄio i vrhbosanski nadbiskup kardinal Vinko Puljić. To su svojim izjavama nedvojbeno potvrdili sudionici razgovora s Vatikanskim Äelnicama.
Piše: Pejo Gašparević, Hrvatski Medijski Servis
Kardinal Puljić je izvijestio kako je Papi „stalo do opstanka Hrvata i KatoliÄke Crkve u BiH.“
Takva Papina poruka je iznimno važna i ona signalizira kako se iz Vatikanske vizure (ne)izravno poruÄuje da se institucionalno obespravljivanje hrvatskog naroda tretira i kao ugroza katoliÄanstva u BiH. Vatikansko stavljanje sudbine Hrvata i katoliÄanstva u BiH u jednu reÄenicu govori o neodvojivosti jednog od drugog, to jest katoliÄanstva od hrvatstva ili, kako je to dometnuo kardinal Puljić „opstanak Hrvata je i opstanak KatoliÄke Crkve u BiH.“
Ovakva Vatikanska poruka, po mojem shvaćanju, cilja na dvostruku adresu. Ona je usmjerena onima koji, uoÄi izbora zakazanih za 2018. godinu, ponovno pokazuju pretenzije repriziranja platformaÅ¡ke vlasti tako da se poniÅ¡ti većinska glasaÄka volja Hrvata u BiH ili u PredsjedniÅ¡tvo BiH iz reda hrvatskog naroda instalira kandidat koji ne bi imao glasaÄku potporu iz toga naroda kao Å¡to se to u dva mandata prakticiralo sa Željkom KomÅ¡ićem.
Ovakva poruka je adresirana i na one politiÄke naivÄine iz hrvatskog naroda koji su bili upregnuti u platformaÅ¡ku vlast BoÅ¡njaÄkom politiÄkom voljom ili u vlast Republike Srpske voljom Srba kao Å¡to je to bio sluÄaj s potpredsjednikom tog entiteta Emilom Vlajkijem.
DrukÄije reÄeno, od hrvatskih se politiÄkih reprezenata u BiH traži izbjegavanje ponavljanja prekomjernog savezniÅ¡tva i s boÅ¡njaÄkim i s RS-ovskim biljegom. PolitiÄka je praksa pokazala otužnu Äinjenicu kako su takva prekomjerna savezniÅ¡tva bila aranžirana uz koautorstvo geopolitÄki neosvijeÅ¡tenih i nesnalažljivih (neki bi rekli kalkulantskih) predstavnika hrvatskog naroda, koji su tako možda i ne htijući, takoÄ‘er dali doprinos potkopavanju katoliÄanstva u BiH.
Da ne bude zabune, hrvatski politiÄari u BiH trebaju razvijati suradnju i s BoÅ¡njaÄkim i sa Srpskim (RS-ovskim) politiÄkim garniturama ali na principima partnerstva i meÄ‘usobnog uvažavanja a ne na principima ahdnamaÅ¡tva i podobnosti. U konaÄnici, prekomjernim savezniÅ¡tvom s BoÅ¡njaÄkim i RS-ovskim establiÅ¡mentima puhalo bi se u jedra proruskim i proturskim geopolitiÄkim ambicijama od kojih je jedna nesklona NATO-u, a druga je (ona iz Ankare) u konfliktu s Europskom unijom.
Predsjednik Vlade Republike Hrvatske Plenković je izvijestio kako je i on s papom Franjom razgovarao o BiH.
„Prenio sam našu svesrdnu, otvorenu, snažnu potporu BiH, njenoj funkcionalnosti, našoj brizi da sva tri konstitutivna naroda budu ravnopravna….. s naglaskom na položaj Hrvata u BiH,“ rekao je Plenković.
On je i ranije u brojnim prigodama isticao potporu BiH i zauzimao se za ravnopravnost hrvatskog naroda u njoj ali je na poseban naÄin važno Å¡to je to uÄinio i u razgovoru s Papom koji ima Å¡irok repertoar kontakata sa svjetskim moćnicama koji donose globalne odluke te se iz Vatikana na njih potencijalno može apelirati za ambiciozniji pristup Bosni i Hercegovini.
Posebice je znakovit bio Plenkovićev razgovor s državnim tajnikom Svete Stolice kardinalom Pietrom Parolinom o situaciji u jugoistoÄnoj Europi. Prema Plenkovićevim rijeÄima tom je prigodom razgovarano o „važnoj ulozi Hrvatske koja treba projicirati svoje iskustvo pa i politiÄku stabilnost na susjede koji imaju ambiciju prikljuÄiti se europskom projektu,“ te da „s te strane i Vatikan gleda na nas kao jednu toÄku koja je bitna za procese u BiH i naÅ¡em susjedstvu.“
Iz ovako predoÄenog sadržaja razgovora s državnim tajnikom Svete Stolice Parolinom vidljivo je kako Vatikanska diplomacija gleda na Hrvatsku kao na sidriÅ¡te politiÄke stabilnosti u jugoistoÄnoj Europi. DrukÄije reÄeno, Hrvatska kao Älanica Europske unije ali i pograniÄna zemlja s rastresitim Balkanom ima i geopolitiÄku misiju promoviranja zapadnih vrijednosti na uzavrelom jugoistoku Europe koji je meta ruskih i kalifatskih geopolitiÄkih projekcija.
Za Europsku uniju može se reći kako je geopolitiÄki neproduktivna. Za Vatikansku diplomaciju se može kazati kako je u svojoj dvomilenijskoj povijesti u prijelomnim situacijama uvijek znala producirati kreativnu ponudu. To nije autsajderska diplomacija. Naprotiv!/HMS/