Kultura
Sofija Naletilić ili Baba Penavuša,fija Naletilić ili Baba Penavuša,
ProÄitajte viÅ¡e na: https://www.vecernji.ba/vijesti/neotkriveno-blago-u-hercegovini-umjetnine-vrijedne-desetke-milijuna-eura-1223184 – www.vecernji.ba kako su je zvali po djevojaÄkom prezimenu (Penavić), naivna kiparica iz Å irokog Brijega, nakon svoje prve samostalne izložbe u privatnoj galeriji Schira u Zagrebu je 1982., u svojoj 69. godini, izazvala pravu senzaciju u tadaÅ¡njoj kulturnoj javnosti i na velika vrata uÅ¡la u svijet umjetnosti. Tri godine poslije Sofija Naletilić PenavuÅ¡a izabrana je za osobu godine u listu Start, zajedno s Draženom Petrovićem i Emirom Kusturicom. Uslijedile su nove izložbe u domovini i inozemstvu, na kojima Sofija Naletilić PenavuÅ¡a nikada nije nazoÄila, Äak ni na onima u svom Å irokom Brijegu, nižući pohvale i priznanja, meÄ‘u kojima i posmrtno Grand-prix na meÄ‘unarodnoj izložbi naivne umjetnosti „Insita ‘94“ u Bratislavi. Ova samouka skulptorica, roÄ‘ena 6. sijeÄnja 1913. (umrla 1994. godine), u svojoj 64. godini života poÄinje djelati skulpture u drvetu, izradivÅ¡i svoj jedinstveni svijet svetaca, junaka, životinja… Baba PenavuÅ¡a u znaÄajnoj mjeri pridonijela je zanimanju javnosti za likovni život Å irokog Brijega i razvoju likovne umjetnosti u ovom hercegovaÄkom gradu. Presudna uloga fratara Brojni su ugledni umjetnici, likovni kritiÄari i novinari pohodili Babu PenavuÅ¡u i njezinu „garažu“ (atelje) u kojoj je izradila nekoliko tisuća figura, upoznavÅ¡i se „usput“ s velikim umjetniÄkim blagom franjevaÄke riznice, ali i radom i drugih Å¡irokobrijeÅ¡kih umjetnika, posebno likovnih pedagoga kao Å¡to su Marko Knezović Ćopo, Ivica Zovko, Jerko Bakula. Tih godina bljesnuo je i slikar Zvonimir Perko, hercegovaÄki Van Gogh. Poslije im se pridružuje akademski slikar AnÄ‘elko Mikulić, potom i njegov brat Grgo Mikulić. Tih godina Å irokobriježanin Vladimir Vava Mikulić izlaže u prostoru Gradske knjižnice, a pamte se i izložbe u prostoru Varaždinske banke. U Å iroki Brijeg stiže i Dragana Nuić VuÄković, sada docent na Akademiji likovnih umjetnosti, a njezin muž kipar Nikola VuÄković redoviti je profesor na toj akademiji. Fra Vendelin KaraÄić iskazuje se izradom vitraja. Kulturni razvoj Å irokog Brijega poÄinje dolaskom franjevaca 1846. godine. UmjetniÄko blago hercegovaÄkog kraja poharano je u vrijeme osmanlijske vlasti, a boljÅ¡evici u partizanskim uniformama 1945. godine uniÅ¡tili su vrijedne umjetnine iz Muzeja KlasiÄne franjevaÄke gimnazije. No, Å¡irokobrijeÅ¡ki fratri ipak su uspjeli saÄuvati znaÄajan broj vrijednih umjetnina koje se nalaze u FranjevaÄkoj riznici Å¡irokobrijeÅ¡kog samostana. – Riznica FranjevaÄkoga samostana Å iroki Brijeg zamiÅ¡ljena je kao zbirka umjetniÄki oblikovanih bogoÅ¡tovnih predmeta, slika starih majstora i starih knjiga. Njezinu jezgru tvore predmeti koji su ostali neoÅ¡tećeni u kulturocidu 1945. godine. Naime, u ostavu crkvenih predmeta partizani ipak nisu uÅ¡li, vjerojatno stoga Å¡to je prilaz u tu prostoriju bio zapuÅ¡ten i mraÄan, ili je netko od zapovjednika sprijeÄio potpunu devastaciju. Drugi dio predmeta saÄuvao se u selima gdje su se, jer nije bilo crkava, svete mise povremeno slavile u grobljima, a misne haljine, bogoÅ¡tovni pribor, Äuvale su pojedine obitelji. U treću skupinu muzejskih predmeta spadaju oni koji su pronaÄ‘eni baÄeni u blizini ili su bili odneseni pa vraćeni. ÄŒetvrta su skupina ciljano nabavljene umjetnine – kaže fra Vendelin KaraÄić, umjetniÄki ravnatelj Å¡irokobrijeÅ¡ke FranjevaÄke galerije. Prvu zasebnu cjelinu uredio je arheolog Äuro Basler 1979. godine pod imenom „Biblia pauperum†(„Knjiga za neupućeneâ€). Riznica je ureÄ‘ena i potiho otvorena potkraj iste godine. Sadržavala je desetak umjetniÄkih slika starih majstora i vrlo vrijedne kultne predmete. Uz barokne kaleže, rokoko monstrancu i druge metalne predmete izloženo je i crkveno ruho, kao i stare knjige, meÄ‘u kojima inkunabula Legenda aurea iz 1493. godine. Na velikoj izložbi „Blago franjevaÄkih samostana Bosne i Hercegovine†1988. godine riznica je bila zastupljena s pet slika starih majstora, s 14 slika novije provenijencije i 11 metalnih predmeta. Izložba je postavljena i u Zagrebu zatim, u smanjenom opsegu, u Ljubljani i Milanu. Osim toga, 2001. godine u sklopu kulturno-umjetniÄke manifestacije Uskrs s Maticom izložba „Riznica†postavljena je u Mostaru sa 79 izložaka, a u sklopu „Dana Matice hrvatske Mostar 2004.â€, na izložbi „Vetera et sacraâ€, predstavljene su slike starih majstora. Prvi zapadnohercegovaÄki akademski slikar je fra Mirko Ćosić (1903. – 1967.), roÄ‘en u Buhovu kod Å irokog Brijega, u Äiji se spomen organiziraju likovne kolonije. Å irokobriježanin Mladen Galić, roÄ‘en 1934. godine, koji živi i djeluje u Zagrebu, jedan je od prvih predstavnika minimalizma i ambijentalne umjetnosti u Hrvatskoj. Dobitnik je nagrade HAZU i Nazorove nagrade. Zapažene su izložbe fra Blage KaraÄića te akademskih slikarica Blaženke Salavarda i Dragane Nuić – VuÄković. No aktivan je i Stipe MaruÅ¡ić, a Michael Barbarić koji živi u SAD-u nasljednik je Babe PenavuÅ¡e. FranjevaÄka galerija u Å irokom Brijegu pravi je hram likovne umjetnosti. Sa stalnim postavom slika i skulptura moderne i suvremene umjetnosti, otvorena je 1990. godine. Od samog poÄetka pobudila je velik interes kulturne i druÅ¡tvene javnosti bogatstvom ponude kao i mjestom nastanka. Otada je u njoj postavljeno oko 250 likovnih izložaba, od kojih su neke bile vrlo znaÄajne pa i jedinstvene (crteži Augusta Å enoe, slike Vlahe Bukovca, Emanuela Vidovića, Slavka KopaÄa…). Galerija je nastala i djeluje pod geslom sv. Franje: Mir i dobro! – I motivi i uÄinci izmjenjivali su se upravo u duhu tihoga asiÅ¡kog reformatora. Stoga velik broj likovnih izložaba ostvarenih u vlastitom prostoru te pozamaÅ¡an broj onih kojima je gostovala u drugim galerijama u BiH, Hrvatskoj, Sloveniji, Crnoj Gori i Å kotskoj smatramo ne samo vrijednima za kulturu i umjetnost nego i poveznicama koje ljude zbližavaju, povećavaju meÄ‘usobno razumijevanje i povjerenje i umnažaju im radost življenja. Za svaku izložbu izraÄ‘en je i prigodni katalog – kaže fra Vendelin KaraÄić. Prvi stalni postav, sa zasebnim odsjekom avangardnih umjetnika FRA-YU-KULT, maknut je zbog ratnih opasnosti poÄetkom proÅ¡loga rata. U postavu su bila izložena djela Nikole MaÅ¡ića, Vlahe Bukovca, Celestina Medovića, UroÅ¡a Kneževića, Paje Jovanovića, Ljube Babića, Gabrijela Jurkića, Å pire Bocarića, Osmana Berberovića, Mice Todorović, Nade Pivac, Milivoja Uzelca, Karla Afana de Rivere, Omera Mujadžića, Mehe Sefića i mnogih drugih. Njezin je postav bio jedini takve vrste u Hercegovini, Äime je obogaćena turistiÄka ponuda, ali i mnogo viÅ¡e od toga. Probudio se Å¡iri interes za likovnu umjetnost, Å¡to je rezultiralo i otvaranjem Akademije likovnih umjetnosti u Å irokom Brijegu 1996. godine. Galerija je imala bogatu suradnju s drugim galerijama. Ostvarila je podosta razmjena izložaba kao i posudbe pojedinih umjetniÄkih djela. Sve to otvorilo je put Äitavom nizu donacija pojedinaÄnih djela, kao i nekoliko znaÄajnih većih cjelina. Za srebrni jubilej – 25. obljetnicu postojanja preureÄ‘en je izložbeni prostor i ureÄ‘en je novi stalni postav moderne i suvremene umjetnosti s 230 izložaka koji datiraju od sredine XIX. stoljeća do najnovijega vremena. Za povremene izložbe ostavljen je prostor u kojemu se godiÅ¡nje postavi po desetak izložaba i održi po nekoliko koncerata i predstavljanja knjiga. U fundusu ove galerije nalazi se Äak viÅ¡e od Äetiri i pol tisuće slika! – Može se reći da je zbirka umjetnina FranjevaÄke galerije Å iroki Brijeg samonikla. Naime, najveći broj umjetnina ima se zahvaliti prijateljevanju franjevaca s umjetnicima i spremnosti umjetnika, kadÅ¡to i kolekcionara, da crkvenoj ustanovi daruju svoja djela ili ih ustupe po niskim cijenama. K tome, gotovo svaka postavljena izložba donosila je po neko djelo – dodaje fra Vendelin. U stalnom postavu FranjevaÄke galerije nalaza se i djela Eugenea Delacroixa, Karla Afana de Rivere, Ljube Babića, Miroslava Kraljevića, Ivana MeÅ¡trovića, Ede Murtića, Vlahe Bukovca, Otona Glihe, Krste HegeduÅ¡ića, Gabrijela Jurkića, Virgilija Nevjestića, Vasilija Josipa Jordana, Vatroslava KuliÅ¡a, Stipe Sikirice, Vilima SveÄnjaka, Miljenka StanÄića, Mladena Galića, Josipa VaniÅ¡te, Mladene Veže, Emanuela Vidovića, Ivana Lackovića Croate, Sofije Naletilić PenavuÅ¡e, Ivana VeÄenaja, Ivana Rabuzina te brojnih drugih eminentnih umjetnika. Å irokobrijeÅ¡ki fratri utemeljili su u Akademiju likovnih umjetnosti u Å irokom Brijegu. Osim Å¡to brojem i sadržajem ostvarenih izložaba spada meÄ‘u vodeće sliÄne ustanove u BiH, u Galeriji se rodila ideja, a u samostanu su održani prvi dogovori o osnivanju likovne akademije u Å irokom Brijegu. Tako je u ožujku 1996. godine osnovana Likovna akademija SveuÄiliÅ¡ta u Mostaru sa sjediÅ¡tem u Å irokom Brijegu. Potreba za takvom ustanovom bila je oÄita – poÄevÅ¡i od nedostatka profesora likovne kulture preko ubrzane vizualizacije suvremenog naÄina življenja do Äinjenice da su mnogi umjetnici napustili prostor Bosne i Hercegovine i da se malo tko iz Hercegovine uspijevao upisati drugdje na likovnu akademiju. S druge strane, smjeÅ¡tajne mogućnosti u negdaÅ¡njem Konviktu te prijateljstva i jake veze fratara s umjetnicima iÅ¡le su u prilog pretpostavci da se takvo Å¡to može ostvariti i bez velikog novca. – Posebno valja istaknuti velikoduÅ¡nost poznatih i priznatih umjetnika i pedagoga Stipe Sikirice, Vasilija Josipa Jordana, Miroslava Å uteja i Nade Pivac koji su doista uložili dio sebe pri osnivanju i u uspjeÅ¡nom voÄ‘enju mlade ustanove. Otvaranjem Likovne akademije željelo se omogućiti mladim ljudima akademsko obrazovanje, kao Å¡to su svojedobno fratri otvaranjem KlasiÄne gimnazije stvarali pretpostavke za napredak u svakom pogledu – istiÄe fra Vendelin KaraÄić, s pokojnim fra Jozom Pejićem, osnivaÄ ove akademije. Studij na Akademiji traje pet godina. GodiÅ¡nje se upisuje od 15 do 20 studenata, od Äega znatan postotak iz Hrvatske. Dosad ih je diplomiralo oko 250 i dobili su naslove akademskog grafiÄara, kipara ili slikara i, ujedno, profesora likovne kulture. Osim redovitog, 2003. godine otvoren je i poslijediplomski dvogodiÅ¡nji studij Ars sacra, koji je prerastao u doktorski studij. Likovna metropola Rad Akademije pokazao se vrlo korisnim i uspjeÅ¡nim. U nedostatku kadra, neke osnovne i srednje Å¡kole zaposlile su većinu apsolventa prvoga naraÅ¡taja, a kulturni se krajolik sve viÅ¡e otvarao umjetnicima i umjetnosti. Osim dvadesetak akademskih slikara, kipara i grafiÄara, zaposlenika na Akademiji, danas u Å irokom Brijegu boravi i radi 34 umjetnika koji su zavrÅ¡ili studij na Å¡irokobrijeÅ¡koj Akademiji, a Å¡estero njih, Kristina Ćavar, Tomislav Zovko, Ivana Ćavar, Magdalena Džinić-Hrkać, Vlatko Ćavar i Darko Dugandžić imali su samostalne izložbe. Dr. Zoran Tomić, rektor SveuÄiliÅ¡ta u Mostaru, voli reći kako je ALU u Å irokom Brijegu duÅ¡a toga sveuÄiliÅ¡ta. Akademija je postala rasadiÅ¡te likovnog života Å irokog Brijega i Hercegovine. Likovni kritiÄar Milan BeÅ¡lić kaže: – Akademija likovnih umjetnosti u Å irokom Brijegu već gotovo dva desetljeća sudjeluje svojim nastavnim programom u radu Mostarskog sveuÄiliÅ¡ta kao njegova integralna sastavnica s respektabilnim rezultatima koji su prepoznati u akademskoj zajednici u Bosni i Hercegovini kao i u Hrvatskoj. Već od prve Å¡kolske godine Akademija likovnih umjetnosti bila je prvorazredni kulturni dogaÄ‘aj s golemim odjekom u kulturnoj javnosti jer se pokazalo koliko je potrebna takva institucija u tom prostoru. Ovome u prilog najbolje govore Äinjenice. Naime, valja u ovoj prigodi na njih podsjeti jer one kazuju da su njezini utemeljitelji ugledni umjetnici i profesori s Akademije likovnih umjetnosti iz Zagreba, najstarije i najuglednije institucije ne samo u Hrvatskoj već i u Å¡irem kulturnom i sveuÄiliÅ¡nom kontekstu. RijeÄ je o Stipi Sikirici, Vasiliju Josipu Jordanu i Miroslavu Å uteju Äija su djela visoko vrednovana i u meÄ‘unarodnom kontekstu, a njihova pedagoÅ¡ka reputacija iÅ¡Äitava se iz viÅ¡egodiÅ¡njeg rada sa studentima od kojih su mnogi danas i afirmirani umjetnici ili pak i profesori na istoj instituciji. Uz ove umjetnike i profesore temeljni kamen Akademije likovnih umjetnosti u Å irokom Brijegu postavili su i fra Jozo Pejić i fra Vendelin KaraÄić bez Äijih marljivih ruku taj kamen ne bi ni bio isklesan u tako uglednu instituciju iz koje su stasali naraÅ¡taji studenata i umjetnika. Upravo su ova dva svećenika predanim sudjelovanjem u osnivaju i pokretanju rada na Akademiji likovnih umjetnosti pokazali kako je velika franjevaÄka tradicija živa u svojemu puku kojemu su je predali na koriÅ¡tenje kao nasuÅ¡no potrebnu instituciju za njegov duhovni opstanak meÄ‘u kulturnim narodima. Dekan Å¡irokobrijeÅ¡kog ALU Stjepan Skoko istiÄe: – Nužno je Å¡irenje i razvijanje Akademije, tako ove godine planiramo u sklopu bolonjskog procesa provedbom modela 3 plus 2 uvesti nove studijske programe, kao Å¡to su restauracija, dizajn, videofilm… TrenutaÄno radimo na realizaciji eksperimentalnih radionica za obradu razliÄitih materijala, kao Å¡to su staklo, metal, keramika, drvo i kamen. Brojni slikari svoje umijeće iskazuju kroz Likovnu koloniju Brijeg, utemeljenu 1996. Njezin voditelj Srećko SliÅ¡ković kaže: – Dulji niz godina Likovna kolonija Brijeg obilježila je svoje djelovanje organiziranjem likovnih radionica u parku prirode Blidinje gdje su se okupljali likovni umjetnici iz BiH i Hrvatske. Rezultat viÅ¡egodiÅ¡njeg djelovanja su dvije galerije u Masnoj Luci s fundusom od viÅ¡e stotina slika Äiji su motivi mahom planinski. Å iroki Brijeg i Hercegovina smatraju se patrijarhalnim sredinama, a tu uopće nije nekakav problem naći žensku osobu spremnu biti model za akt! Mnogi postavljaju pitanje koliko vrijedi Å¡irokobrijeÅ¡ko likovno blago. U umjetniÄkom pogledu ono je neprocjenjivo. Kad je rijeÄ o novÄanoj vrijednosti, radi se o desecima milijuna eura jer govorimo o viÅ¡e od deset tisuća umjetnina. Å iroki Brijeg mirne se duÅ¡e može smatrati likovnom metropolom, za neke bolje poznavatelje likovne umjetnosti ovaj grad od samo 30.000 stanovnika prava je – likovna senzacija!
ProÄitajte viÅ¡e na: https://www.vecernji.ba/vijesti/neotkriveno-blago-u-hercegovini-umjetnine-vrijedne-desetke-milijuna-eura-1223184 – www.vecernji.ba